Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. maj 1888

Vær ét sind.

Guds budskab for denne tid må gå ud til enhver nation, stamme, tungemål og folk. Bibelen skal åbnes for mænds, kvinders og børns forstand i alle dele af verden; men der er så stor ligegyldighed for at lære Guds hellige ord, at dem som akceptere ansvaret at oplyse andre, må selv oplyses, så at de kan overbringe sandheden med klarhed, og i en sådan måde at det vil anbefales til de ærligste menneskers bedste dømmekraft.   ret

Der er mange medarbejdere i sagen, som ikke er ordentligt udrustet til dette store arbejde, og når de har fået et mål af succes, er de i fare for at blive opstemte og selvtilstrækkelige. De arbejder i deres egen styrke, og ser ikke deres fare, og undgår således ikke de farer der er på deres sti. Fejlagtige idéer kommer ind i arbejdet, og præsenteres som en del af sandheden til folk; men alt som Gud ikke har knyttet til sandheden vil kun tjene til at svække budskabet og formindske styrken i det budskabet gør krav på. Satan søger hele tiden at adskille menneskesindene fra det virkelige arbejde til et forfalsket arbejde; og dem som kun har en lille erfaring med Guds handlemåde, er i fare for at pålægge sig selv for mange byrder, og have tanker af lignende karakter som dem jøderne havde på den tid Frelseren gik rundt iblandt menneskene. Farisæernes pålæg, tunge åg af mennesketraditioner, havde ingen virkning på Guds bud, og Kristi arbejde var at befri sandheden fra vildfarelsens og overtroens vrøvl, så mennesker kan se Guds sande karakter, og tjene ham i ånd og i sandhed.   ret

Dem som proklamerer sandheden i dag har et lignende arbejde at gøre. Sandheden må opløftes fra menneske traditioners og vildfarelsers mørke så verden kan beskue Guds Søns evangeliums forunderlige lys. Der er dem som vender sig bort fra dette store arbejde af allerstørste vigtighed, for at følge deres egen vej. De har uafhængige tanker, og vil ikke tage imod råd. De vælger at følge deres egen vej, indtil den tredje engels budskab bliver en ting af mindre betydning, og til sidst mister det sin værdi. De fremholder en anden lære, der i sine grundsætninger er modsat til bibelens læres. De begriber ikke naturen af arbejdet, og i stedet for at lede folk til sandhedens faste platform, leder de dem til at sætte deres fødder på vildfarelsens fundament på sand. De forleder mennesker til at bære et åg som ikke er den sagtmodige og ydmyge Jesu åg.   ret

Vi kan ikke udøve stor nok omhu for at sende medarbejdere ind i Guds sag. Hvis en efterlades til at ind volvere sig i arbejdet, uden grundig disciplin, overlades han til at forme sin egen handle måde. Han efterlades med utilstrækkelig erfaring, med for begrænset kundskab til sandheden, og de gamle vildfarelser som ikke er rykket nok op med rode, vil have del i hans lære og påvirkning for andre. Hans basun vil ikke give en bestemt lyd. Sandhedens lære vil blandes med vildfarelse, og resultatet vil være at dem som får hans undervisning vil gemme på vildfarelse idet de gør sandheden. Dem som er oprejst under en sådan lære, er i behov for det mest ihærdige og tålmodige lærer. Det vil være vanskeligere nå og rette deres fejl, end at få et helt kompagni til sandheden fra et mørke hvor man er fuldstændig uvidende om sandheden. Det var bedre om de ikke havde hørt denne opblanding af sandhed med falskneri, for så vil sandheden i sin renhed mere effektivt kunne reformere deres liv og karaktertræk. Den som har blandet sandhed med vildfarelse, kan gøre mere skade end mange som lærer hele sandheden kan spolere og rette. I menneskehjertet er der en naturlig sympati for vildfarelse og ondt. Vildfarelse slår hurtigere rod i hjertets grobund, og vokser med større livskraft, end sandhedens dyrebare frø. Jesus sagde: Jeg er kommen i min Faders navn, og I tager ikke imod mig; hvis en anden kommer i sit eget navn, ham vil I tage imod. Jøderne forkastede Guds guddommelige Søn; men de var rede til at tage imod mangen en bedrager, der kom i sit eget navn med tom pral af sin magt og autoritet. Og ligeledes er det i vore dage. Mennesker vender deres ører bort fra at høre sandheden og vender sig mod fabler.   ret

De som vil arbejde med ord og doktriner, skal være fast plantet i sandheden før de er autoriserede til at gå ud i verden for at lærer andre. Sandheden, ren og uforfalsket, skal fremføres for menneskerne. Det er den tredje engels budskab som medfører den sande prøvelse for menneskerne. Satan vil få mennesker til af lave falske prøver og de vil forsøge af skjule værdien af, og uden effekt mærke, det sande budskab. Guds bud, som er sat ud af kraft næsten overalt, er den afgørende sandhed for vor tid. Verden skal gøres opmærksom på Jehovas sabbat, om de vil hører eller ikke. Herrens ord ved profeten Esajas erklærer til disse tiders mennesker, "Velsignet er den der gør dette og søn af den som holder den, som afholder sig fra at gøre sabbatten urenhed og som afholder sin hånd fra at gøre noget ondt." Herren har sagt at sabbatten altid vil være et tegn mellem ham og hans folk. Tiden vil komme, da alle, som tilbeder Gud, vil kendes på dette tegn. Ved dette tegn på deres troskab mod Gud vil de være kendt som Guds tjenere. Men alle afgørende prøver, mennesker har opstillet, vil aflede tanken fra de vigtige og betydningsfulde lærdomspunkter, som udgør den nærværende sandhed.   ret

Det er Satans ønske og plan at indføre iblandt os sådanne, som vil gå til store yderligheder, snæversynede, som er kritiske og skarpe og holder meget stædigt på deres egne meninger om, hvad sandhed er. De vil være krævende og vil søge at gennemtvinge strenge pligter og søge at gå meget vidt med sager af mindre betydning, medens de forsømmer det i loven, der har større vægt: ret og barmhjertighed og Guds kærlighed. Som følge af hvad nogle få af denne klasse mennesker går og udretter, vil alle, som holder sabbatten, blive betegnet som yderliggående, selvgode og fanatiske. Sandhedens arbejde vil, p.g.a. disse arbejdere, blive betragtet som uværdigt til opmærksomhed.   ret

Gud har en speciel opgave for mænd med erfaring. De skal værne om Guds sag. De skal se efter, at Guds værk ikke bliver overladt til sådanne, der betragter det som deres forret at gå frem efter deres egen selvstændige bedømmelse, og at prædike, hvad der passer dem, og ikke stå nogen til regnskab for deres lære og deres virksomhed. Giv denne uafhængihedsånd lov til at råde i vor midte, så vil der ikke være noget harmonisk samarbejde, ingen enighed, ingen tryghed i arbejdet og ingen sund vækst. Der vil være falske lærer, den ondes arbejdere som ved at insinuerer fejl, drager sjæle væk fra sandheden. Kristus bad om, at hans efterfølgere måtte være ét, ligesom han og Faderen var ét. De, der ønsker at se denne bøn opfyldt, bør søge at modvirke selv den mindste tendens til splittelse og prøve at bevare enigheden og kærligheden blandt brødrene.   ret

Gud kalder på medarbejdere; men Han ønsker dem som er villige til at underlægge deres vilje under Hans, og som vil lære sandheden som den er i Jesus. En arbejder som er blevet oplært og uddannet til det arbejde, der styres af Kristi Ånd, vil udrette langt mere end ti arbejdere, som går ud med utilstrækkelig kundskab, og med svag tro. Én som arbejder i overensstemmelse med Guds råd og med brødrenes enighed, vil være bedre til at gøre godt, end ti vil, som ikke indrømmer afhængigheden af Gud og ikke mener at de skal arbejde i overensstemmelse med den overordnede plan.   ret

Paulus undervisning til Titus kan anvendes til tid, og til vore arbejdere: "Men du skal forkynde, hvad der stemmer med den sunde lære." Apostlen måtte kæmpe med onder af lignende karakter som dem vi må kæmpe med. Han omtaler den trofaste medarbejder at "han skal holde fast ved det troværdige ord i overensstemmelse med læren, for at han kan være dygtig til både at formane med den sunde lære og at overbevise dem, som siger imod. Thi der er, især blandt de omskårne, mange genstridige, som farer med intetsigende snak og bedrager folk. Dem bør man stoppe munden på; thi de ødelægger hele familier ved at føre utilbørlig lære for skammelig vindings skyld. . . . . Derfor skal du sætte dem strengt i rette, så de kan blive sunde i troen og ikke lægge vægt på jødiske fabler og bud, givne af mennesker, som vender sig bort fra sandheden."   ret

Der var dem i Pauli' dage som hele tiden dvælede ved omskærelse, og de kunne masser af beviser fra bibelen som viste dens forpligtelse over for jøderne; men denne lære havde ingen betydning for den tid; for Kristus var død på Golgatas kors, og kødets omskærelse havde ikke længere nogen værdi. Den forbilledlige tjeneste og ceremonierne i forbindelse dermed blev afskaffet ved korset. Guds store modbilledlige Lam var blevet til et offer for skyldige mennesker, og skyggen ophørte i sin egen substans. Paulus forsøgte at bringe menneskers sind til den store sandhed for tiden; men dem der hævdede at være Jesu efterfølgere var helt optaget af at lære jødernes traditioner, og forpligtelsen til omskærelse.   ret

Undervisningen til medarbejdere i dag gives i sandhedens ord: "Stræb efter at kunne træde frem for Gud som en mand, der kan stå prøve, som en arbejder, der ikke skammer sig ved sit arbejde, men forkynder sandhedens ord på rette vis." "Gør intet af egennytte eller lyst til tom ære, men agt i ydmyghed hverandre højere end jer selv, og se ikke hver på sit eget, men også på de andres. Lad det samme sindelag være i jer, som var i Kristus Jesus." " Og udholdenhedens og trøstens Gud give jer at være enige indbyrdes, som Kristus Jesus vil det, så I enigt og med én mund kan prise Gud, vor Herres Jesu Kristi Fader." "Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herres Jesu Kristi navn, at I alle skal være enige indbyrdes, og at der ikke må findes splittelser iblandt jer, men at I skal være fuldt ud forenede i samme sind og samme overbevisning."   ret

Lad dem som overvejer at give sig selv til arbejde, sætte sig selv i forbindelse med dem som har haft en god erfaring med Guds veje, og en kundskab til hans sag. Lad alle søge en klar forståelse for sandhedens skrifter. Se til, at den levende Frelser er din Frelser, og at du følger i hans fodspor. Opelsk fromhed og ydmyghed i sindet. Bekæmp lad hed i forstanden og åndelig sløvhed. Vær beredt til ethvert arbejde som du kan gøre for Mesteren. I stedet for at opfange alle nye og fantasifulde fortolkninger af bibelen, så klyng dig til budskabet. Lad ikke enhver indflydelse påvirke dig; men forsøg at udvikle en karakter som er pålidelig, sagtmodig, lærvillig og alligevel fast og munter; og med alt dette, vær ædruelig og våge i bøn. Vandre på en fuldkommen vej. Lad den høje hellige sandhed som du bekender dig til, hele tiden ophøje din karakter, forædle og forfine dig, og udruste dig til de himmelske sale. Elever i Kristi skole må vise dig at de ikke er uopmærksomme elever. Lad Guds helliggørende nåde styrke, blødgøre og underlægge hele din natur. Du må selv være det som du ønsker andre skal være. Kristus bad for sine disciple: "Jeg helliger mig selv for dem, for at også de må være helligede." Bring medynk, kristen respekt for andre ind i jeres liv, som I ønsker det reflekteret hos dem, der griber sandheden ved jeres hjælp.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2005. s. 22
afsn nr:5EV 212... Herren kommer 0519. evangelisering s 211
afsn nr:6EV 212... Herren kommer 0519
afsn nr:7EV 212... Herren kommer 0519
afsn nr:8evangelisering s 109, s. 474
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12