Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. maj 1894

Lovgivning nødvendig for at få offentlig velfærd.

Da den lovlærte spurgte Jesus, hvad skal han skal gøre for at arve evigt liv, sagde Mesteren til ham: ”Hvad står der skrevet i loven, hvordan læser du?« Han svarede og sagde: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele din styrke og med hele dit sind, og din næste som dig selv.« Han sagde til ham: »Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve.” For at modtage evigt liv, er det nødvendigt at elske Gud højest og vor næste som vor selv. Vi skal være vor broders vogter, ikke hans nedbryder. Vi skal ikke lede ham ind på falske stier. Herren Jesus har ofret sit eget liv, for at genoprette mennesket til sin første karkteroprejsning. Men Satan arbejder med alle mulige påfund, og bruger sine oplærte sammensvorne onde agenter til at drage mennesker bort fra lydighed mod Guds lov, og få dem til at overtræde ligesom han fik Adam til at overtræde i begyndelsen.   ret

Der er mennesker som har fået højt betroede stillinger, som selv har aflagt et højtideligt løfte for at arbejde for menneskers bedste, som er deres løfte utro, som ikke handler som sin broders vogter; men som overtræder principperne i Guds lov, og ikke elsker deres næste som sig selv. Lovgivere tillader bryggerier at blive oprettet over hele landet, og derved besmitte jorden, og forsyner værtshusene med det som de ved er et dødeligt onde. Værtshuse findes rundt om i alle større og mindre byer og stæder og indbyder den rejsende til at stoppe og vande sine heste ved trugene som er så behageligt, så muligt, og så komme ind og bruge sine penge på et glas giftig drik. Vandet i truget er en velsignelse for de tørstige heste, men hvilken forbandelse er brændevin ikke for mennesket som går ind og drikker. Den rejsende har sin forstand i behold, når han går på beværtningen og er i stand til at gå i oprejst stilling, men betragt ham, når han forlader den. Øjet har mistet sin glans. Evnen til at gå oprejst er forsvundet, han raver som skibet på havet. Hans forstandsevner er lammet, Guds billede er ødelagt. Den giftige, berusende drik har mærket ham. Han er slave af en fordærvet appetit; og hans brødre, i stedet for at komme til sin hjælp bryde ethvert åg, og lade den fortrykte gå fri, binde ham mere fast i hans lænker. De berøver hans hustru og børn hans penge, og de tager en venlig og medfølende fader og ægtemand fra dem, ved at udlevere ham et glas som gør ham til en sindssyg person. Med legeme og sjæl er han i trældom og kan ikke skelne mellem rigtigt og forkert. Værtshusholderen har ført flasken til sin næstes mund og under dens påvirkning er han nu opfyldt af grusomhed og mord og i sin afsindighed begår han faktisk mord.   ret

Han stilles for en jordisk domstol og de mænd, som har gjort denne handel lovlig, bliver nu tvunget til at tage sig af følgerne af deres eget værk. Ved lov gav de bevilling til al give denne mand en drik, som fra al være en fornuftig mand blev en afsindig mand og nu ser de sig nødsaget til at sende ham i fængsel og til galgen for hans forbrydelse. Hans hustru og børn efterlades i stor fattigdom og elendighed og til at blive forsørget af det samfund, de tilhører. Med sjæl og legeme er manden fortabt, udryddet fra Jorden og uden håb om Himmelen.   ret

Men der en højere ret end den på jorden, og i den ret behandles effekten for sagen, og det menneske som tager flasken til sin næstes løber er anklaget for synd mod ham som havde han begået mord mod den indflydelse der berøvet ham hans forstand. Sjæles blod findes på deres klæder som har legaliseret brændevinsdrikkeriet.   ret

De, der bukker under for drikkevanen, bliver så overstadige under påvirkningen af spiritus, at de er villige til at sælge deres forstand for et glas whisky. De holder ikke budet: "Du må ikke have andre guder end mig." Deres moral er så svækket, at de ikke har kraft til at modstå fristelsen og deres begær efter stærk drik er så voldsomt, at det fortrænger alle andre ønsker og de har ingen forståelse af, at Gud kræver, de skal elske ham af hele deres hjerte. De er regulære afgudsdyrkere, for alt, hvad der vender hengivenheden bort fra Skaberen, alt, hvad der svækker og forringer de moralske kræfter, raner hans trone og får den tjeneste, der tilkommer ham alene. Med al denne modbydelige afgudsdyrkelse bliver Satan tilbedt.   ret

Den, der sidder sent over vinen, spiller med Satan om livet. Det var ham, der gjorde onde mennesker til sine håndlangere, så de, der begynder vanedrikkeriet, kan blive gjort til drankere. Han har lagt sine planer sådan, at når hjernen bliver forvirret af alkohol, vil han gøre drankeren desperat og få ham til at begå en eller anden grusom forbrydelse. Den afgud, han har opstillet, så menneskene kan tilbede den, er opfyldt af urenhed og forbrydelse og tilbedelsen af denne afgud vil ødelægge både sjæl og legeme og den onde indflydelse vil brede sig til drankerens kone og børn. Drankerens slette tilbøjeligheder bliver overført til hans efterkommere og gennem dem til senere slægter.   ret

Men er det ikke mest landets ledende mænd, som er ansvarlige for de tiltagende forbrydelser, tendensen til dette farlige onde, som er resultatet af spiritushandelen? Er del ikke deres pligt og i deres magt at få fjernet delte farlige onde? Satan har lagt sine planer og holder råd sammen med lovgiverne; og de vedtager hans forslag og holder gennem lovbestemmelser en mangfoldighed af ondskab i gang, hvilket resulterer i så megen elendighed og forbrydelse afså forfærdelig en karakter, at ingen menneskelig pen kan beskrive det. Djævelske kræfter virker gennem menneskelige redskaber og mennesker bliver fristet til at give efter for appetitten, indtil de mister al selvkontrol. Hvis ikke synet af en fuld mand var så almindeligt, ville det vække almindelig forargelse og få spiritushandelen bragt til ophør. Men Satans magt har i den grad forhærdet hjerterne og forvansket dømmekraften, at man kan se på denne jammer, forbrydelse og fattigdom, der oversvømmer verden som følge af alkoholtrafikken og dog være ligegyldig.   ret

Når et skib lider skibbrud på kysten, og folk ser magtesløs efter hjælp, er de chokerede og har stor smerte. De taler om alle de midler hvorend de kunne have reddet dem som går fortabt; og efter at skibet er gået ned, og livene er gået tabt, prøver de stadig at tænke hvilke måder de kun have reddet de forligste på. Men der er et dårligt onde i vort land, som skal sanktioneres ved lov. Dag efter dag, måned efter måned, år efter år sætter Satan sine dødsfælder i vore samfund, ved vore døre, på gadehjørnerne, ja hvor som helst der er mulighed for at fange sjæle, så deres moralske kraft kan blive nedbrudt og Guds billede udslettet og de kan synke i fornedrelse dybt under de laverestående dyr. Sjæle kommer i fare og går til grunde og hvor er de virksomme kræfter, de beslutsomme anstrengelser fra de kristnes side til at hejse advarselssignalet, oplyse deres medmennesker og redde deres landsmænd fra at omkomme? Her tales ikke om at finde metoder til at redde dem, som er døde og fortabte, men om at påvirke dem, der endnu ikke er uden for rækkevidden af sympati og hjælp. Vi skal bringe disse sjæle som er skyldige og besmittede, til den sandhed at Jesu Kristi blod renser fra al synd.   ret

Skal sjæle altid kæmpe for sejr, og fristelsens døre er åbne for deres ansigter? Vil Satan altid finde agenter til at friste dem som har en svag moralsk kraft? Trukket i disse onde huler, vil han, som har besluttet sig for at drikke, ledes til at tage glasset igen, og efter det første nip af giften, finde at den gode standhaftighed overmandes og forsvinder? En smag for det sindssyge middel, og alle tanker for en lidende og sønderknust hustru er forgæves. Den demoraliserede fader bekymrer sig ikke længere for om hans børn er sultne eller nøgne. Ved at legalisere spiritushandelen sanktionerer loven, at en sjæl kommer i ulykke og hindrer standsningen af en trafik, som oversvømmer verden med elendighed. Lovgiverne bør overveje, om ikke det kan undgås at bringe disse menneskeliv, fysiske kræfter og åndsevner i fare. Er det nødvendigt sådan at ødelægge menneskers liv?   ret

Hvor mange frygtelige ulykker indtræffer ikke under påvirkningen af stærke drikke! Nogen på en vigtig jernbanestation havde ikke givet det rigtige signal, eller sendt en forkert besked. Så kom toget. Der skete en kollision, og hundredevis gik tabt. Da sagen belv undersøgt, fandt man ud af at en mand var beruset på sin post. En damper havet kom ud for en ulykke, og da det blev sporet frem til kilden fandt man at maskinmesteren var beruset, eller at kaptajnen havde taget for meget brændevin til maden. Hvor meget af denne tåbelige drik kan man nyde uden at bringe menneskeliv i fare? Kun ved helt at afstå fra stærke drikke. Man bør ikke lade sin hjerne blive forvirret af stærke drikke. Ingen berusende drikke bør indtages. Hvis der så indtræffer en ulykke, kan mænd på ansvarlige poster gøre deres yderste og derefter møde sagen med en vis tilfredsstillelse, hvad udfaldet så end vil blive.   ret

Hvert menneske bør erindre, at der påhviler det en hellig forpligtelse over for Gud til at gøre sit bedste for sine medskabninger. Man burde være yderst varsom med ikke at skabe lyst til stimulanser. Råder man venner og naboer til at drikke brandy for sundhedens skyld, står man i fare for at blive årsag til deres ødelæggelse. Jeg er blevet bekendt med mange tilfælde, hvor mænd og kvinder er kommet til at ligge under for drikkevanen som følge af et "godt" råd. Der er læger, som er ansvarlige for at have skabt mange drankere. Med kendskab til, hvad stærk drik kan gøre for den, der får smag derfor, har de alligevel påtaget sig ansvaret med at ordinere det til deres patienter. Havde de sluttet fra årsag til virkning, ville de have vidst, at stimulanser har samme virkning på hvert enkelt organ i legemet, som de har på hele mennesket. Hvilken undskyldning kan læger fremføre for den indflydelse, de har øvet, til at gøre fædre og mødre til drankere? Disse fædre og mødre overfører deres appetit til deres børn, og derved bevares ondet, og kriminalitet og elendigheden bliver større. Sådan sker det at vor verden fyldes med degeneration, armod og smerte. Således spredes uvidenhed og onder vidt omkring, og registreringer viser mere hunger, nøgenhed, ulykke og lovbrud.   ret

Alle tings ende er nær, og hvis dagene ikke blev forkortet, ville der ikke reddes noget kød; for synden er i overflod, og manges kærlighed bliver kold. Verden bliver ligesom Sodoma og Gomorra, ligesom verden før syndfloden, og frygtelige scenerier er foran os. Hvad vil der skrives om lovgiverne, når de læser disse? Dommen vil sættes, og bøgernes vil åbnes, og enhver vil dømmes efter tingene der står skrevet i bøgerne. Jesus siger: ”Se, jeg kommer snart, og jeg har min løn med mig for at gengælde enhver, efter som hans gerning er.” "Lovgivere og restauratører vasker måske deres hænder, ligesom Pilatus gjorde, men de bliver ikke rene for sjæles blod. Denne ceremoni med at vaske hænderne kan ikke rense dem, når de med deres indflydelse og magt har hjulpet mennesker til at blive drankere. De vil blive holdt ansvarlige for de millioner af dollars, som er blevet brugt på at ødelægge forbrugerne. Ingen kan være blind for spiritushandelens forfærdelige følger. Dagbladene viser, at den elendighed, fattigdom og forbrydelse, som er et resultat af denne trafik, ikke er kløgtigt opdigtede fabler og at hundredvis af mennesker bliver velhavende på den lille løn til dem, som de med deres skændige handel med drikkevarer sender i fortabelse. Gid der kunne rejses en offentlig stemning, som kunne gøre en ende på denne handel, lukke salonerne og give disse forrykte mennesker en chance for at tænke på de evige realiteter!   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Helse og livsstil
afsn nr:3Helse og livsstil
afsn nr:4
afsn nr:5Helse og livsstil
afsn nr:6Helse og livsstil
afsn nr:7Helse og livsstil
afsn nr:8Helse og livsstil
afsn nr:9Helse og livsstil
afsn nr:10
afsn nr:11Helse og livsstil
afsn nr:12Helse og livsstil