Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. juni 1905

Arbejdet i Washington

En tale af Mrs. E. G. White, Fredag, 19. maj, kl. 10 om formiddagen. Vi føler os meget taknemmelig over for vor himmelske fader,” erklærede mrs. White under 1905 konferensesamlingen, hvor fondet blev gjort op, ”fordi Han har bevæget sig med Sin Helligånd på Sit folks sind til at give så gavmildt til oprettelse af Sit værk her i Washington. Der er brug for enhver dollar af de penge som er blevet sendt. Hvis Guds folk kendte jeg gør til det som mangler i de forskellige dele af den store høstmark, og hvis de føler arbejdets nødvendighed som de burde, ville de ikke tøve. Jeg har set medarbejdere på deres knæ, bede til Gud at åbne vej, så sandheden kan forkyndes på steder hvor sjæle, advarede og ikke advarede, går tabt i deres synder. Der skal bygges tilbedelseshuse, og på nogle steder er det nødvendigt der skal rejses små sanatorier, så højere klasser kan nås.   ret

Der er dem i verden hvis hjerter Gud bevæger, og hvis de kendte den nærværende sandheds principper, ville de give agt på budskabet for denne tid, og ville gå ud for at give det til andre.   ret

De penge som er blevet sendt ind til arbejdet her, er Herrens. Guldet og sølvet er mit, erklærer han, og kvæget på tusindvis bakker. Gud påbyder og at fornægte os selv når vi bruger midler, og sætte dem i hans pengeskatkammer til opsparing.   ret

Jeg takker Herren for disse gaver. Dem som har sendt dem befæster sig selv til Guds arbejde. Idet de giver af deres midler, uddybes deres interesse for Guds sags fremgang, og det at give bliver derved en dobbelt velsignelse. Jeg føler mig så taknemmelig for det som er blevet gjort, fordi jeg i symboler og fremstillinger, har set behovet for hjælp på udenlandske marker, og også på sydstaternes mark; og jeg ved at Herren vil bevæge på hjerterne i de store byer som endnu ikke har været bearbejdet. Vi må ikke efterlade disse byer ubearbejdede; men det allerstørste behov er lige her i Washington. Værket på dette vigtige sted må oprettes. Et forlagshus må rejses her. Gud anviste at forlagsarbejdet bør flyttes fra Battle Creek til dette sted. Han vil give Sin billigelse for det arbejde der gøres for Hans værks fremme i linjer som Han har markeret ud.   ret

Oprettes værket her i Washington skaber det vidtfavnende interesse på andre steder. Traktater og pamfletter er blevet udbredt vidt omkring, og når vi begynder at arbejde i andre byer, skal vi finde dem som har studeret denne litteratur. Vi finder at de ikke er helt uvidne om vor sandhed, men at de har studeret vilkårene om at oprette vort værk her. Idet folk læser hvad er blevet gjort, siger de: ”Det betyder arbejde, og vi må lære mere af hvad dette folk gør.”   ret

Det arbejde som er blevet gjort her, villa aldrig være udrettet om der ikke var arbejdet målrettet på at presse slaget til portene.   ret

Jeg er taknemmelig over at Herren ikke har efterladt os i uvidenhed, hvordan vi får hans velsignelse. Læs det ottende og niende kapitel i andet korinterbrev, og du vil finde at det hele står beskrevet med nogle få ord. Vis hvordan de troende kom til apostlene, og lagde deres gaver for deres fødder, bad om meget indstændigt om at de ville acceptere gaven. Når Gud med sin Ånd oprører sit folks hjerter, leder dem til at se nødvendigheden for hans arbejde, vil selvet fornægtes, og gaverne vil flyde ind i skatkammeret for sandhedsproklamationen for denne tid   ret

Hvis nogen skulle tro, at de ofrer meget på menigheden, så lad dem se, hvad Kristus har ofret for dem. Menneskeslægten var dødsdømt, da Guds Søn dækkede sin guddommelighed med menneskelig natur og kom til verden for at leve og dø for vor skyld. Han kom for at møde de faldne engles hær. Vi må have en forsvarer og da vor Forsvarer kom, havde han menneskets natur fordi han skulle møde de samme fristelser som mennesket. Kun på den måde kunne han forstå, hvordan gudfrygtige mennesker kan befries fra fristelse. Han stod frem som den faldne slægts overhoved, for at menneskene kunne have de allerbedste muligheder.   ret

Kristus førte ikke en legion engle med sig til verden. Han lagde sit kongelige skrud og sin kongekrone til side, og han gav afkald på magt og herredømme. Han blev fattig for vor skyld, så vi kunne blive rige ved hans fattigdom. Denne plan var lagt idet himmelske råd. Menneskets Forløser skulle fødes i fattigdom og arbejde med sine hænder. Han arbejdede sammen med sin far ved tømrerhåndværket og han var fuldkommen i al sin gerning. Til tider bebrejdede med arbejderne ham for hans grundighed. Til hvilken nytte er det at være så omhyggelig? sagde de. Men han blev ved med arbejdet, indtil det var gjort så fuldkomment, som han formåede. Med en himmelsk stråleglans i blikket så han på dem, så kritikerne vendte sig bort i skam. I stedet for at forsvare sig over for dem, der dalede ham, begyndte han at synge en salme, og før de vidste af det, deltog også kritikerne i sangen.   ret

"Sjusk bør aldrig forekomme ved vore institutioner. De studerende må forstå, at dannelsen af en fuldkommen karakter kræver en trofast udførelse af de mindste pligter. ""Thi Guds med arbejdere er vi; Guds bygning er I,"" og jeres arbejde må gøres, som om det var i den hellige Guds påsyn. Gør dit bedste, og himmelske engle vil hjælpe dig med at holde ud, til det er fuldkomment. "   ret

Hvem var han, som kom til vor verden for at genløse den faldne slægt? Esajas fortæller os: “Thi et barn er født os, en søn er os givet, på hans skulder skal herredømmet hvile; og hans navn skal være: Underfuld-Rådgiver, Vældig-Gud, Evigheds-Fader, Fredsfyrste.”   ret

Lad os gøre det kendt, at der er skaffet foranstaltning til vor genløsning. Kristus forlod de himmelske sale og kom til denne verden for at gøre soning for os. Alle, som kommer til ham i levende tro, vil blive gjort i stand til at stå på et gunstigt sted.   ret

Idet Guds tjenere forkynder disse ting, vil Satan træde frem for nogle, som har kløende sind og fremstille sine videnskabelige problemer. Mennesker vil blive fristet til at stille videnskab over Gud. Men hvem kan granske Gud? Mennesker kan fortolke Gud på deres egen måde, men intet menneskeligt sind kan fatte ham. Det er ikke givet os at løse dette problem. Lad intet dødeligt menneske prøve at fortolke Jehova. Lad ingen give sig i kast med at spekulere angående hans natur. Her er tavshed veltalenhed. Den Alvidende er udover diskussion.   ret

Kristus er ét med Faderen, men Kristus og Gud er to forskellige personer. Læs omhyggeligt Kristi bøn i Johannes det syttende kapitel, og du vil finde dette punkt klart udpeget. Hvor alvorligt bad Frelseren for at hans disciple måtte være ét med ham, ligesom han er et med Faderen. Men den enhed som skal eksistere mellem Kristus og hans efterfølgere, ødelægger ikke hver deres personlighed. De skal være et med ham, ligesom han er ét med Faderen. Ved denne enhed skal de gøre det tydeligt for verden at Gud har sendt sin Søn for at frelse syndere. Enheden i kristi efterfølgere med ham, skal være det store umiskendelige bevis på at Gud i virkeligheden har sendt sin Søn til verden for at frelse syndere. Men en løs og efterladende religion efter verden forvildet og forvirret.   ret

Mine brødre og søstre, tag ståsted på en ophøjet platform, og arbejd til det punkt at være hos Kristus. Frelserens hjerte er efter om hans efterfølgere opfylder Guds hensigt i alle dens højder og dybder.   ret

De skal være ét med ham, også selvom de blev spredt over hele verden. Men Gud kan ikke gøre dem ét med Kristus, medmindre de vil opgive deres egen vej, for hans vej.   ret

I betragtning af al det Kristus led for os, skal vi da beklage os når vi kaldes til at udstå selvfornægtelse og lidelse? Vil dette ikke gøre Gud til skamme for os? Lad os glæde os over at det er vort privilegium at få del i Kristi lidelser; for kun derved kan vi skikkes til at få del i hans herlighed.   ret

Jeg takker Gud på vegne af dem som har sendt deres gaver til arbejdet i Washington. Jeg takker ham for privilegiet og tilfredsheden over at der er hjerter som lever for Guds arbejdes behov, og påvirkes af Helligånden til at give af deres midler for dette værks fremme. Jeg takker Gud af hjerte sjæl og stemme. Arbejdet på dette sted skal føres solidt frem. I de bygninger som er rejst, skal der ikke være noget overflødigt, men skal repræsentere sig sådan at dem i verden vil se at vi forstår hvad anstændighed er.   ret

Brødre og søstre, vor karakter må være så ren og hellig, at Kristus med glæde kan præsentere os for Faderen. Lad os blive fyldt med den aktuelle sandheds levende principper. Lad os leve et liv der vil føre syndere til Frelseren. Kristus bar sin menneskelige natur ind i den himmelske retssal og alle kan kræve at få ham som deres reprænsentant. Vi kan blive fuldkomne i ham. Hvordan kan det ske? Ved at vi får del i den guddommelige natur. At få del i denne natur betyder mere end mange af os kan forstå. Det betyder at give afkald på sine egne veje og følge den vej Kristus har markeret for os. Medens vi får del i den himmelske natur, undslipper vi den korruption som p.g.a. begær er i verden.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8Kristus alene 30
afsn nr:9Kristus alene 30
afsn nr:10Kristus alene 31
afsn nr:11Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2002. s. 4
afsn nr:12Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2002. s. 4
afsn nr:13Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2002. s. 4
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19Kristus alene 31