Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. juni 1912

Hjemmeforberedelse til lejrmødet

Jeg er blevet vist at nogle af vore lejrmøder er langt fra det som Herren har udtænkt det skal være. Folk kommer uforberedt til Guds Helligånds hjemsøgelse. Generelt bruger søstrene meget tid på at forberede deres klæder til ydre besmykkelse, medens de helt glemmer de indre besmykkelse, som i Guds øjne er af stor pris. Der bruges også meget tid på unødige madlavning, til at tilbede rige paier og kager og andre fødevarer som gør tydelig skade på dem, som får del i dem. Skulle vore søstre tilberede god brød og nogle andre sunde madvarer, ville både de og deres familier være bedre forberedt på at påskønne livets ord, og langt mere modtagelige for Helligåndens indflydelse.   ret

Maven er ofte overbebyrdet med mad, som sjældent er så enkel og simpel som det der spises der hjemme, hvor det fysiske arbejde er dobbelt eller tredobbelt. Dette får sindet til at være så sløvt at det er svært at værdsætte evige ting, og mødet slutter, og de er skuffet over at ikke have nydt mere af Guds Ånd.   ret

Når hver enkelt forbereder sig til mødet, bør de ransage sit hjerte nøje og kritisk for Gud. Hvis der har været ubehagelige følelser, disharmoni, eller strid i familierne, bør det være en af de første ting at bekende disse fejl for hinanden. Ydmyge sig selv for Gud, og gøre det alvorligste for at tømme sjæletemplet for al skramme, - al misundelse, al jalusi, alle onde tanker og al kværulanteri. ”Tvæt hænderne, I syndere! og rens hjerterne, I tvesindede! Klag jeres nød og sørg og græd; jeres latter skal vendes til sorg og jeres glæde til bedrøvelse! Ydmyg jer for Herren, så skal han ophøje jer.”   ret

Der er ikke noget som vil give så klar et syn på selvet som skjult bøn. Han som er ser i det skjulte og kender alle ting, vil oplyse din forståelse og besvare dine bønner. Tydelige og enkle pligter som ikke må forsømmes vil åbne sig op for dig. Gør en pagt med Gud som overgiver dig selv og alle dine kræfter til hans tjeneste. Tag ikke dette ufærdige arbejde med til lejrmødet. Hvis det ikke gøres hjemme, vil din egen sjæl lide, og andre vil skades meget af din kulde, din skævhed din åndelig ladhed.Herren siger: gå ind i dit lønkammer, og vær stille i samfund med dit eget hjerte, lyt til sandhedens og samvittighedens stemme. Intet vil givere klare syn på selvet som den skjulte bøn.   ret

Hjemme er stedet at finde Jesus; så tage ham med dig til mødet, og hvor dyrebart vil dine timer da ikke kunne bruges der. Men hvordan kan du forvente at mærke Herrens nærhed og se hans kraft blive udvist, når det personlige beredelsesarbejde for denne tid forsømmes?   ret

For din sjæls skyld, for Kristi skyld, og for andres skyld, gør arbejdet hjemme fra. Bed som du ikke er vandt til at bede. Lad hjertet brydes overfor Gud. Bring dit hus i orden. Forbered dine børn for anledningen. Lær dem at det er ikke af så stor betydning at de viser sig i fine klæder som det er at de viser rene hænder og rene hjerter for Gud. Fjern enhver forhindring, som har været i deres vej, - alle forskelligheder, som måtte have eksisteret mellem dem selv, eller mellem dig og dem. Gør du dette vil du indbyde Herrens tilstedeværelse i jeres hjem, og hellige engle vil følge jer idet I tager til mødet, og deres lys og nærhed vil trænge onde engles mørke tilbage. Også ikke-troende vil mørke den hellige atmosfære idet de går ind på lejrområdet. O, hvor meget går tabt ved at forsømme dette vigtige arbejde! I kan være tilfredse med forkyndelsen, I kan blive besjælede og genoplivet, men Guds omvendende og reformerende kraft vil ikke kunne mærkes i hjertet, og arbejdet vil ikke være så dybt, og grundigt, og varigt som det burde være. Lad stoltheden blive korsfæstet, og sjælen blive iklædt Kristi retfærdigheds uvurderlige klædning, og hvilket møde vil du da ikke nyde! For din sjæl vil det være som himlens port.

-------------------

  ret
afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6