Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 8. juni 1897

Madlavning på sabbaten (konkluderet)

Efter alle Israels erfaringer og Guds løfter til sit folk, undres vi over deres hårdhed og deres vantro. Men følelsesudtryk er smittende, og Satan står der for at indgyde andre hjerter med den samme ånd. Deres nuværende besvær, der tanker om hvordan det kunne være, det håbløse nedslående billede af en øde ørken, blev de indgydt af Satan til at anklage Moses og Aaron. De anklagede deres leder for at bringe dem ud af Ægyptens slaveri og dræbe dem og deres børn med sult. I hele deres liv har de været vand til at vandre med øjnene. Her havde de alle beviser for at de havde en usynlig leder. Han havde blot givet dem en lov, der forsikrede dem hvor meget han ville gøre for dem, hvis de ville holde hans bud. ”Dette skete med dem, så de kan være advarende eksempler, og det blev skrevet til påmindelse for os, til hvem de sidste tider er kommet.” Læs venligst hele kapitlet.   ret

”I morgen er det hviledag, en hellig sabbat for Herren. Bag, hvad I vil bage, og kog, hvad I vil koge, men læg det tiloversblevne til side for at gemme det til i morgen!« Herren havde nådigt lovet at hjælpe alle deres klagepunkter. Han ønskede at give dem en religiøs oplæring under Guds øjne, ”for at jeg kan prøve dem,” sagde han ”om de vil følge min lov eller ej.” Den første lektie de lærte var at deres stadige afhængighed af næring, beroede på Gud, og at deres mangler vil dækkes overmådeligt ved hjælp af ham.   ret

Tal ikke let om de restriktioner Israel fik på Sinaj med hensyn til at tilberede manna. Herren har sat barrierer omkring sin sabbat, så den ikke betragtes med mindste uforsigtighed eller uærbødighed. Når Herren siger: »I morgen er det hviledag, en hellig sabbat for Herren. Bag, hvad I vil bage, og kog, hvad I vil koge, men læg det tiloversblevne til side for at gemme det til i morgen!« mener han at fredag skal være forberedelsesdag, hvorvi skal gøre al vor madlavning. Sabbatsdagen skal ikke være en dag hvor lækkerbidskener tilberedes eller koges. Hvis det virkelig nødvendigt at få bønner om sabbaten, så kog dem om fredagen, og hold dem varme i ovnen. De behøver ikke spises kolde, hvis dette ikke foretrækkes. Men lad der ikke falde nogen bemærkninger som om det var enmeget nem ting eller ej, når vi ser på Guds særlige forlangender om sabbaten. Det er ikke overladt til nogen mand eller kvinde at driste sig til at ignorere nogen af Guds krav.   ret

Jeg ser intet spørgsmål i denne sag, om hvad vi skal have på sabbatsdagen. Den føde som vi har tilberedt på beredelsesdagen kan sættes varmt på bordet, især ved koldt vejr. Når vi rejser, spiser personer kolde middage i flere dage, og finder det ikke ubehageligt eller skadeligt. Vi ønsker velsmagende, sund mad hver dag i ugen; men lad jeres kogekunst få sin hvile om sabbaten, i seddet for at tilberede til en familie. Lad alt blive forberedt om fredagen. Men betragt ikke sabbaten som en dag, hvor der skal laves noget særligt for at få at spise. Uddan jeres børn og ethvert familiemedlem til at nye enkel og simpel mad, og være parat til at få den velsignelse som Sabbatens Herre venter på at give alle, som er indstillet på at få den. Han har denne for enhver som viser sin kærlighed for Gud, at holde sabbatsdagen hellig, Guds store mindesmærke for skabelsen. Talt mildt, gå stille. Lad ikke et let eller spøgende ord komme fra jeres læber. Dette er Guds dag. Han har velsignet den syvende dag, som hans sabbat, der skal overholdes hellig.   ret

Sabbaten skal ikke være en trist dag, en dag uden hvile og med uro. Forældre tager deres børn udendøres, i lundene, i blomsterhaver, og lærer dem at Herren har givet dem disse smukke ting som et udtryk for hans kærlighed. Kristus har sagt: ”Læg mærke til liljerne på marken, hvorledes de vokser; de arbejder ikke og spinder ikke; men jeg siger jer, at end ikke Salomon i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder da Gud således græsset på marken, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, skulle han så ikke meget snarere klæde jer, I lidettroende? Derfor må I ikke være bekymrede og sige: »Hvad skal vi spise?« eller: »Hvad skal vi drikke?« eller: »Hvad skal vi klæde os i?« Thi efter alt dette søger hedningerne, og jeres himmelske Fader ved, at I trænger til alt dette. Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Derfor må I ikke være bekymrede for dagen i morgen; thi dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.”   ret

Lad sindet rettes til lektierne i naturens bog, og til Guds natur, som gjorde verden på seks dage, og hvilede på den syvende; ”derfor har Herren velsignet sabbatsdagen, og helliget den.” Tag ikke let på sabbatskravene; og når det kommer til at spise om sabbaten, vil dem som får føde af kristus, få Guds rige velsignelse, og få en meget enkel kost på den dag.   ret

Tankerne skal ikke oplæres til at fyldes af det vi spier, og hvad vi skal drikke, og hvad vi skal klæde os i. Vi behvøer berede os for sabbaten. De klæder som vi bærer på den dag, skal bringes i orden. Støvlerne skal ikke være upussede før sabbaten. Du vanærer Gud ved at gørre et sådant arbejde på den dag. Hvor nemt er det at forsømme sabbatsforberedelsen så dumdristigt?!   ret

Lær børnene at Gud mener netop det han siger. Den samme Jesus, som har givet os sabbaten, og har anvist os at helligholde den, er fra begyndelsen af Første Mosebog, og fører os skridt for skridt gennem tiderne, gennem inkarnation, gennem hans eget offer som et levende offer for en falden verdens genløsning. Han blev stillet for en domstol, men blev ikke fundet skyldig, fordi der ingen skyld var at finde. Efter retssagen sagde Pilatus: Jeg finder ingen skyld hos ham. Alligevel gav han sig selv op til drab fordi hans eget folk var skinsyg på ham, og hadede ham. Kristus døde som forbryder på Golgatas kors. Han blev lagt i graven. Den tredje dag stod ham op fra døde, og erklærede, over Josefs gravmæle: “Jeg er opstandelsen, og livet.” Han steg op til sin Fader, og i dag er han vor forsvarer i himlens retssale.   ret

Vi opsporer Kristus igennem hele det gamle og det nye testamente. ”Se, jeg kommer snart, og jeg har min løn med mig for at gengælde enhver, efter som hans gerning er. Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, begyndelsen og enden. Salige er de, som tvætter deres klæder, for at de kan få adgang til livets træ og gennem portene gå ind i staden. Udenfor er hundene og giftblanderne og de utugtige og morderne og afgudsdyrkerne og enhver, som elsker og øver løgn. Jeg, Jesus, har sendt min engel for at vidne for jer om disse ting i menighederne. Jeg er Davids rodskud og ætling, jeg er den strålende morgenstjerne. Og Ånden og bruden siger: »Kom!« Og den, som hører, skal sige: »Kom!« Og den, som tørster, skal komme; den, som vil, skal modtage livets vand uforskyldt.”   ret

Her har vi første Mosebogs alfa og åbenbaringens omega. Velsignelsen er udlovet alle som holder Guds bud, og som samarbejder med Ham i forkyndelsen af den tredje engels budskab. "Jeg, Jesus, har sendt min engel for at vidne for jer om disse ting i menighederne. Jeg er Davids rodskud og ætling, jeg er den strålende morgenstjerne.” Det som Kristus har sagt i det gamle testamente er til hele verden. Det som har sagt om hans bud er ikke ja og nej, men amen.   ret

I denne farlige periode hvor vi ser universel foragt for Guds lov, når verden vælger mellem det fjerde buds hellige sabbat og den hellige sabbat, skal da vi sige ord som vil forringe Herrens ord om sabbaten? Herren himlens gud vidste hvilken bedøvende indflydelse den overmådelige syndighed har på de udvalgte troende, hvilken lammende kraft det vil være imod fromhed og sand loyalitet mod Gud. I sine udtalelser om de begivenheder som markerer vor Herre og Frelser kommende genkomst, siger Kristus til os: ”Og fordi lovløsheden tager overhånd, vil kærligheden blive kold hos de fleste.” Vi ser at dette opfyldt i brevet. Manges erfaring er blevet forkrøblet, sygelig og forfærdelig forvrænget. Alt som omgiver os skaber en atmosfære som gennemsyres af uretfærdighed. Endogså under de mest pålidelige omgivelser, er det vanskeligt at holde den kristne trosbekendelse fast ind til ende, og stå beslutsomt og alvorlig for den tro, de hellige tidligere fik overdraget sig. Men det er vanskeligt at holde sig sandt og loyalt til Guds hellige bud, skønt der kun er få til at hjælpe og opmuntre hinanden, og hvor mange af disse er syge og barate til at dø fordi de ikke ærer Gud, ved at holde hans bud sandt og loyalt.   ret

Mange såkaldte kristne går for ægte og trofast sundhed, men det er fordi at dem der bekender det ikke kan klare forfølgelse for sandhedens skyld. Når dagen kommer, når Guds lov gøres ugyldig, og menigheden sigtes af hede prøvelser, skal prøve at bo på jorden, vil en stor del af dem man regnede for ægte, agte sig på de forlokkende ånder, og vende sig til forrædere og forråde hellige sandheder. De vil vise sig som vore allerværste forfølgere. ”Og af jeres egen midte skal der fremstå mænd, som fører falsk tale for at drage disciplene efter sig;” og mange vil give agt på forlokkende ånder.   ret

Dem som har levet af Guds Søns kød og blod - Hans Hellige Ord - vil blive styrket, og rodfæstet, og funderet i troen. De vil bestyrkes i at de må værtsætte og adlyde Guds Ord. Sammen med David vil de sige: ”De har krænket din lov. Derfor elsker jeg dine bud fremfor guld og skatte.” Medens andre regner dem for slagger, vil de stå op og forsvare troen. Alle som søger mageligehed, ders fornøjelser, ders nydelser, vil ikke stå deres prøvelse. ” Den, som æder mit kød og drikker mit blod, har evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag. Thi mit kød er sand mad, og mit blod er sand drik. Den, som æder mit kød og drikker mit blod, han bliver i mig, og jeg i ham.” Dyrebare ord! ” Det er Ånden, som gør levende, kødet gavner intet; de ord, som jeg har talt til jer, er ånd og er liv.”   ret

Esajas det otteoghalvtredsindstyvende kapitel skal læses, studeres og praktiseres. »Nej, faste efter mit sind er at løse gudløsheds lænker, at løsne ågets bånd, at slippe de kuede fri og sønderbryde hvert åg, at bryde dit brød til de sultne, bringe hjemløse stakler i hus, at du klæder den nøgne, du ser, ej nægter at hjælpe dine landsmænd. Som morgenrøden bryder dit lys da frem, da læges hastigt dit sår, foran dig vandrer din retfærd, Herrens herlighed slutter toget. Da svarer Herren, når du kalder; på dit råb er hans svar: »Her er jeg!« Fjerner du åget fra din midte, holder op at tale ondt og pege fingre, rækker du den sultne dit brød og mætter en vansmægtende sjæl, skal dit lys stråle frem i mørke, dit mulm skal blive som middag; Herren skal altid lede dig, mætte din sjæl, hvor der er goldt, og give dig nye kræfter; du bliver som en vandrig have, som rindende væld, hvor vandet aldrig svigter. Da bygges på ældgamle tomter, du rejser længst faldne mure; da kaldes du »murbrudsbøder«, »genskaber af farbare veje«. Varer du din fod på sabbatten, så du ej driver handel på min helligdag, kalder du sabbatten en fryd, Herrens helligdag ærværdig, ærer den ved ikke at arbejde, holder dig fra handel og unyttig snak, da skal du frydes over Herren; jeg lader dig færdes over landets høje og nyde din fader Jakobs eje. Thi Herrens mund har talet.”   ret

Lad ingen give efter for fristelse og blive mindre brændende i sin hengivenhed mod Guds lov, blot fordi den foragtes; for det er netop hvad der burde få os til at bede af alvorligt hjerte og sjæl og stemme: ”Det er tid for dig, Herre, at arbejde, for de har sat din lov ud af kraft.” Derfor, på grund af den universelle foragt, vil jeg ikke blive forræder, da Gud vil forherliges og æres bedst ved min loyalitet.   ret

”Hvad! Skal syvendedags adventister slække på deres helligelse, når alle deres evner og kræfter burde være på Herrens side; når et uforhærdet vidnesbyrd, ædelt og opløftende, bør komme fra deres læber? Derfor elsker jeg dine befalinger frem for gud; ja over fint guld. Når Guds lov hånes og foragtes mest, så er det tid for enhver sand Kristi efterfølger, for dem hvis hjerter er givet til Gud, og som er opsat på at adlyde Gud, stå ubøjelig for den tro der en gag blev overbragt de hellige. ”Da skal I atter kende forskel på retfærdig og gudløs, på den, som tjener Gud, og den, som ikke tjener ham.” Det er tid at kæmpe, hvor der er mest brug for sejrherrer.   ret

Dem som tager let på den tredje engels budskab, så at gør det fordi de ved så lidt om Daniel eller Åbenbaringen. De har ikke læst disse profetier med henblik på at finde betydningen, ved bøn, ved studium og ved faste. Hvis de havde Daniels og Johannes erfaring, ville de vide at den tredje engels budskab vil gå ud med fuldkommen sejr. Dem som proklamerer dette budskab, fordi de ser og tror det, vil forstå at rigtigt meget indbefattes i det. Den tredje engel er fremstilles som flyvende gennem himlene med et banner med inskriptionen: ”Guds bud og Jesu tro.” Alle som vil samle varme fra andres kulde, mod fra deres frafald, og loyalitet fra deres forræderi, vil sejre med den tredje engels budskab.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2005. s. 46
afsn nr:9
afsn nr:10Egw Bibelkommentaren bind 7 side 990
afsn nr:11
afsn nr:12Egw Bibelkommentaren bind 6 side 1065 Herren kommer 8070
afsn nr:13Egw Bibelkommentaren bind 6 side 1065
afsn nr:14
afsn nr:15Egw Bibelkommentaren bind 7 side 981
afsn nr:16Egw Bibelkommentaren bind 7 side 981 Egw Bibelkommentaren bind 7 side 981.
afsn nr:17