Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 11. juni 1901

Ingen må bedrage sig selv ved at tænke, at deres mangler ikke er meget alvorlige. Hvis de ikke værner sig selv imod disse mangler, vil de være til deres ruin, og de vil blive reproduceret hos dem, som de kommer i forbindelse med. De, som ikke mener, at Gud kræver af dem, at de skal våge og bede uden ophør og kæmpe imod enhver ufuldkommenhed, er bedragede er fjenden. De kan ikke vokse i nåde, før de skifter holdning. Vi behøver alle at bede inderligt om beslutsomhed til at overvinde enhver mangel i karakteren. Bed om, “at han vil oplyse jeres hjertes øjne, så I forstår, hvilket håb han kalder jer til, hvor rig på herlighed hans arv er iblandt de hellige, og hvor overvældende stor hans magt er i os, som tror.”   ret

Lad os omhyggeligt og under bøn studere disse ord. Bibelen kræver mange tanker for at blive forstået. Når vi gør os klar til at besøge et nyt land og modtager breve med instruktioner fra vores venner, hvor omhyggeligt læser vi da ikke disse breve! Vi er fremmede og pilgrimme på denne jord, på rejse til et bedre land, endda et himmelsk, og vi har modtaget et brev med instruktioner. Igen og igen opmuntres vi til omhyggeligt at studere disse anvisninger, for at vi ikke skal gøre nogen fejl. Gud er trofast. Hvis vi er villige til at lærer, er Han villig til at lærer os. Lad os ikke forsømme vores del. Vi skal arbejde sammen med Gud, arbejde på vores egen frelse med frygt og bæven, imedens vi ved at det er Gud der arbejder i os, at vi vil og gør Hans vilje. Hvis vi er tro i at gøre vor del, idet vi samarbejder med ham vil Gud arbejde gennem os, så at vi udfører det, som Gud gerne vil. Men Gud kan ikke arbejde gennem os, hvis vi ikke gør os nogen anstrengelser. Hvis vi vil opnå det evige liv, må vi arbejde og arbejde alvorligt. Hvis vi mangler åndelig styrke, ved vi at vi ikke har gjort vores del. Så snart frelsesplanen var udtænkt, begyndte Satan at arbejde, og hvis vi håber at stå imod han, må også vi arbejde. Vi må følge det eksempel Kristus efterlod os og underordne os Ham i alle ting. Vores vilje må være i harmoni med Hans vilje.   ret

Det er livsvigtigt at gøre Guds vilje, hvis vi vil have et større kendskab til ham. Lad os ikke vildlede af den ofte gentagne påstand: "Alt, du har at gøre, er at tro." Tro og gerninger er de to årer, som må bruges lige meget, hvis vi ønsker at skabe os en vej op ad floden imod vantroens modstrøm. "Troen, hvis den ikke har gerninger, er i sig selv død." Den kristne er et menneske, som både tænker sig om og er praktisk. Hans tro er fast forankret i Kristus. Ved tro og gode gerninger holder han sin åndelighed stærk og sund, og hans åndelige styrke vokser, alt efter som han stræber efter at gøre Guds gerninger.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2010. s.18
afsn nr:2Vækkelse 64
afsn nr:9Vækkelse 64