Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. juni 1913

Mod i Herren [til Generalkonferensen] Tyvende møde.

27. maj, kl. 10.00

W.T. Knox som formand. Bøn ved E. W. Farnsworth. Ældre Daniells læste en hilsen og råd fra søster E. G. White, for konferensen. Budskabet er følgende: Mod i Herren   ret

Under nattens timer for nylig, gav Den Hellige Ånd mig den tanke at hvis Herren kommer, så snart som vi tror han gør, burde vi endog være mere aktive end vi har været i de år der er gået, for at bringe sandheden ud til folk.   ret

I den forbindelse, gik jeg i mine tanker tilbage til den aktivitet som prægede de adventtroende i 1843 - 1844. På den tid var der mange husbesøg, og der blev gjort utrættelige anstrengelser for at advare folk om de ting som Guds ord taler om. Vi burde gøre endnu større anstrengelser end dem som så trofast kundgjorde den første engels budskab. Vi nærmer os hurtigt afslutningen på denne verdens historie. Idet vi er klar over at Jesus virkelig kommer snart, vil vi blive opvækket til at arbejde som aldrig før. Det er pålagt os at blæse alarm for folket. Og i vort eget liv skal vi vise den kraft som er sandhed og retfærdighed. Verden skal snart møde ham som er den store lovgiver, hvis lov er brudt. Kun de som vender sig fra overtrædelse til lydighed, kan håbe på tilgivelse og fred.   ret

Vi må løfte det banner som har denne indskrift: "Guds bud og troen på Jesus." Det store spørgsmål er lydighed mod Guds lov. Tab det ikke af syne. Vi må anstrenge os for at vække menighedsmedlemmerne og dem som ikke bekender sig som troende, så de kan se og være lydige mod de krav som findes i himmelens liv. Vi skal ophøje loven så mennesker kan agte på den.   ret

Kristus har pålagt os at så sandhedens sæd og med iver lade vort folk forstå betydningen af den gerning som må høres af dem som lever midt i de afsluttende begivenheder af denne verdens historie. Idet sandhedens ord bliver forkyndt vidt og bredt, vil det ses at Guds Ånd virker på mennesker.   ret

Hvor meget godt ville der ikke kunne blive gjort hvis alle som har sandheden, livets ord, ville arbejde for at bringe lyset til dem som ikke har det! Da samaritanerne kom til Kristus, fordi kvinden fra Samaria havde bedt dem om det, talte han til disciplene om dem som en kornmark der var færdig til at blive høstet. "Siger I ikke: Fire måneder tager det endnu, så kommer høsten? Men jeg siger jer: Luk jeres øjne op, se ud over markerne, de er hvide til høst." (Joh 4,35). Kristus blev hos samaritanerne i to dage, for de hungrede efter at høre sandheden. Hvor travle disse dage var! Som et resultat af disse dages arbejde var der mange flere som troede, "og på grund af hans ord kom mange flere til tro." (Joh 4, 41). Dette var deres vidnesbyrd: "Nu tror vi ikke længere på grund af det, du fortalte; vi har nemlig selv hørt ham og ved, at han i sandhed er verdens frelser." (Joh 4,42).   ret

Hvem blandt Guds bekendende folk vil tage fat på dette hellige arbejde og virke for de mennesker som omkommer på grund af mangel på kundskab? Verden må advares. Der er blevet vist mig mange steder som har behov for utrættelige anstrengelser af trofaste, gudhengivne mennesker. Kristus åbner hjerter og sind hos mange i vore storbyer. De trænger til Guds ord. Hvis vi vil være i Kristi hellige nærhed, og vil søge at nærme os disse mennesker, vil det fremkalde indtryk til det gode. Vi trænger til at vågne op og blive ét med Kristus og vore medmennesker. De store og små byer og steder nær ved og langt borte må bearbejdes, og det må gøres på en forstandig måde. Træk jer aldrig tilbage. Herren vil gøre det rette indtryk på folk hvis vi vil arbejde i harmoni med hans Ånd.   ret

Mine brødre, jeg har opmuntrende ord til jer. Vi skal gå fremad i tro og håb og forvente store ting fra Gud. Fjenden vil prøve på alle måder at forhindre de anstrengelser som bliver gjort for at føre sandheden frem, men i Herrens styrke vil det lykkes.   ret

Jeg længes efter at være personligt engageret i at arbejde ude i feltet. Jeg ville også gerne tage del i mere offentlig virksomhed, hvis jeg ikke troede, at i min alder, er det ikke klogt at tage chancer når det gælder fysisk styrke. Jeg har en gerning at gøre med at give menigheden og verden, del i det lys som fra tid til anden er blevet betroet mig gennem alle de år hvor den tredje engels budskab er blevet kundgjort. Jeg har et inderligt ønske om at bringe sandheden frem for alle som kan nås. Jeg er stadigvæk med i arbejdet med at bringe materialet frem som skal trykkes. Men jeg må være meget forsigtig så jeg ikke sætter mig i en stilling som gør at jeg ikke kan skrive i det hele taget. Jeg ved ikke hvor længe jeg kan leve, men jeg lider ikke så meget af dårligt helbred som jeg kunne have forventet.   ret

Efter generalkonferensen i 1909 tilbragte jeg flere uger med at tage del i lejermøder og andre sædvanlige sammenkomster og besøge institutioner i Ny England, de centrale stater og i midtvesten.   ret

Da jeg kom tilbage til mit hjem i Californien, tog jeg igen fat på mit arbejde med at gøre materiale klar til trykkeriet. I løbet af de sidste fire år har jeg skrevet forholdsvis få breve. Den kraft jeg har, er hovedsagelig blevet brugt til at fuldføre et vigtigt bogværk.   ret

Lejlighedsvis har jeg været til stede ved møder og har besøgt institutioner i Californien. Men det meste af tiden siden sidste verdenskongres, er blevet brugt til at arbejde med manuskripter hjemme i "Elmshaven" ved St. Helena.   ret

Jeg er taknemmelig for at Herren sparede mit liv, så jeg kan arbejde lidt længere med mine bøger. Åh, om jeg havde styrke til at gøre alt det som jeg ser, der burde gøres! Jeg beder om at Gud må give mig visdom så de sandheder som vort folk så meget trænger til, kan blive fremstillet klart og på en acceptabel måde. Jeg er opmuntret til at tro, at Gud vil sætte mig i stand til det.   ret

Min interesse for arbejdet i sin almindelighed er ganske dyb som altid, og det er mit inderlige ønske at sandhedens sag stadig må have fremgang i alle dele af verden. Jeg finder det imidlertid ikke tilrådeligt at forsøge at tage del i megen offentlig virksomhet når mit arbejde med bøgerne kræver mit tilsyn. Jeg har nogle af de bedste medarbejdere, som Gud i sit forsyn knyttet til mig i Australien, og andre som har forenet sig med mig efter at jeg kom tilbage til Amerika. Jeg takker Gud for disse medarbejdere. Vi er alle meget travlt optaget og gør vort bedste for at klargøre det som skal trykkes. Jeg ønsker at sandhedens lys skal nå ud til hvert sted, så at det kan oplyse dem som ikke kender grundene for vor tro. I nogle dage har jeg vanskeligheder med øjnene, og jeg har betydelige smerter i dem. Men jeg priser Herren for at han bevarer mit syn. Det ville ikke være underlig om jeg i min alder ikke kunne bruge øjnene i det hele taget.   ret

Jeg er mere taknemmelig end jeg kan sige til Guds Ånds opløftende kraft, for den trøst og nåde som han fortsætter med at give mig, og fordi han giver mig styrke og anledning til at give mod og hjælp til hans folk. Så længe Herren sparer mit liv, vil jeg være trofast og sand overfor ham og søge at gøre hans vilje og herliggøre hans navn. Må Herren øge min tro, så jeg kan fortsætte med at kende ham og gøre hans vilje på en mere fuldkommen måde. Herren er god. Lovet være hans navn!   ret

Mit store ønske er at de gamle, korsets soldater, de som nu er blevet gråhårede i Mesterens tjeneste, skal fortsætte med at bære vidnesbyrdet frem, og gå lige til sagen, sådan at de som er yngre i troen, kan forstå at de budskaber som Herren gav os i fortiden, er meget betydningsfulde i denne tid af verdens historie. Vor tidligere erfaring har ikke mistet en tøddel af sin kraft.   ret

Alle bør være forsigtige så de ikke gør pionererne mismodige eller får dem til at føle at det er lige det de kan gøre. De kan fremdeles have en mægtig indflydelse i Herrens gerning. De ældre arbejderes vidnesbyrd vil altid være til hjælp og velsignelse for menigheden. Gud våger nat og dag over sine prøvede og trofaste fanebærere, indtil tiden kommer for dem hvor de kan lægge rustningen fra sig. De kan være sikre på at de er under beskyttende omsorg af ham som aldrig slumrer og aldrig sover. Vægtere som aldrig bliver trætte våger over dem. Når de ved dette, og når de ved at de er i Kristus, kan de hvile tillidsfuldt i Guds forsyn.   ret

Jeg beder inderligt om, at det arbejde vi udfører nu, må gøre et dybt indtryk på hjerte, sind og sjæl. Forvirringen vil øges, men vi som tror på Gud, må opmuntre hverandre. Vi må ikke sænke banneret, men holde det højt hævet, idet vi ser hen til ham som er troens ophavsmand og fuldender. Når jeg ikke får sovet om natten, løfter jeg mit hjerte i bøn til Gud. Han styrker mig og giver mig forvisning om at han er med sine tjenere i arbejdet, både herhjemme og i det fjerne land. Jeg er opmuntret og velsignet når jeg tænker på, at Israels Gud, fremdeles leder sit folk, og at han vil fortsætte med at være med dem indtil enden.   ret

Jeg er blevet undervist om at sige til vore brødre, prædikanterne: Lad de budskaber som kommer fra jeres læber, være ladet med Guds Ånds kraft. Hvis der nogen sinde er en tid, hvor vi behøver Den Hellige Ånds ledelse, så er det nu. Vi trænger til en grundig helligelse. Det er på høje tid at vi giver verden en fremstilling af Guds kraft i vort liv og i vor tjeneste.   ret

Herren vil at den tredje engels budskab skal blive forkyndt med øgende effektivitet. Som han har virket i alle tidsaldre for at give sit folk sejer, således længes han nu i triumf at gennemføre sine planer med menigheten. Han byder sine troende hellige at gå frem i forening, fra styrke til større styrke og fra tro til øget forvisning og tillid til hans sags sandhed og retfærdighed.   ret

Vi må stå fast som klippen på Guds ords principper. Vi må huske at Gud er med os for at give os styrke til at møde enhver ny erfaring. Lad os altid opretholde retfærdighedens principper i vort liv så vi kan gå frem fra styrke til styrke i Herrens navn. Den tro som fra vore tidligste erfaring af og indtil nu er blevet virkeliggjort ved Guds Ånds undervisning og godkendelse, må vi betrakte som meget hellig. Det værk som Herren har ført frem ved sit folk som holder hans bud må vi holde som noget meget dyrebart. Dette folk vil vokse sig stærkere og mer effektivt efter som tiden går. Fjenden prøver at omtåge Guds folks klarsyn og svække deres effektivitet. Men hvis de vil arbejde sådan som Guds Ånd leder vil han åbne anledningens dør for dem så de kan opbygge de gamle, nedbrudte steder. De vil opleve en stadig vækst indtil Herren skal komme ned fra himmelen med kraft og stor herlighet for at sætte sit segl, den endelige sejrs segl, på sine trofaste.   ret

Det værk som ligger foran os, vil kræve den yderste anstrengelse av al kraft i krop og sind. Det vil kræve udøvelse af stærk tro og en stadig årvågenhed. Til tider vil de vanskeligheder som vi må møde, være yderst nedslående. Selve storheden i opgaven vil forfærde os. Med Guds hjælp vil hans tjenere alligevel triumfere til sidst. Derfor, mine brødre, mist ikke modet på grund af de prøvende erfaringer som er foran jer. Jesus vil være med jer. Han vil gå foran jer med sin hellige Ånd og forberede vejen, og han vil være deres hjælper i enhver kritisk situation.   ret

Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, han som har lagt navn til alt som hedder far og børn i himmel og på jord. Jeg beder om at han som er så rig på herlighed, må styrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin Ånd, så Kristus ved troen kan bo i jeres hjerter, og I kan stå rodfæstet og grundfæstet i kærlighed. Da kan I sammen med alle de hellige bliver i stand til at fatte bredden og længden, højden og dybden, ja, kende hele Kristi kærlighed, som er mer end nogen kan fatte, og blive fyldt af hele Guds fylde. 2På fast grunn 409 ”Han som virker i os med sin kraft, og kan gøre uendelig meget mere end alt det vi beder om og forstår, ham være ære i menigheten og i Kristus Jesus gennem alle slægter og i alle evigheder! Amen.

Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:22På fast grunn 403
afsn nr:32På fast grunn 403
afsn nr:42På fast grunn 404
afsn nr:52På fast grunn 404
afsn nr:62På fast grunn 404
afsn nr:72På fast grunn 405
afsn nr:82På fast grunn 405
afsn nr:92På fast grunn 405
afsn nr:102På fast grunn 406
afsn nr:112På fast grunn 406
afsn nr:122På fast grunn 406
afsn nr:132På fast grunn 406
afsn nr:142På fast grunn 406
afsn nr:152På fast grunn 407
afsn nr:162På fast grunn 407
afsn nr:172På fast grunn 407
afsn nr:182På fast grunn 407
afsn nr:192På fast grunn 408
afsn nr:202På fast grunn 408
afsn nr:212På fast grunn 408
afsn nr:222På fast grunn 409
afsn nr:232På fast grunn 409