Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. juni 1888

Fornyelse af sindet

Det naturlige, selviske sindelag vil, hvis det får lov at følge sine egne onde ønsker, handle uden høje motiver, uden reference til Guds herlighed eller til hjælp for menneskeheden. Tankerne vil være onde, og kun onde, hele tiden. Sjælen kan kun komme i en fred fyldt tilstand ved at sætte lid til Gud, og få del i guddommelig natur gennem troen på Guds søn. Guds Ånd vil give nyt liv til sjælen, få tanker og ønsker i til lydighed mod Kristi vilje, og det indre mennesker fornyes til Hans billede som arbejder i os, for at underlægge alt under sig selv.   ret

Hver i sær har vi et individuelt arbejde at gøre, at binde op om vore sinds lænder, være ædruelig, og våge i bøn. Sindet må kontrollers fast til at dvæle ved emner som vil styrke alle moralkræfter. De unge bør tidligt begynde at opelske korrekte tankevaner. Vi bør disciplinere sindet til at tænke i en sund kanal og ikke lade det dvæle ved ting som er onde. Salmisten udbryder: "Lad min munds ord være dig til behag, lad mit hjertes tanker nå frem for dit åsyn, Herre, min klippe og min Genløser!" (Sal 19:15). Når Gud arbejder med hjertet med Sin Helligånd, må mennesket samarbejde med Ham. Der må bindes op om tankerne, begrænses, holdes borte fra at dele sig og tænke over ting som kun svækker og besmitte sjælen. Tankerne må være rene, og hjertets meditationer må være renset, hvis mundens ord skal være antagelige for himlen, og til hjælp for dem du omgås. Kristus sagde til farisæerne: "I øgleunger! hvordan kan I tale godt, når I er onde? Thi hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med. Et godt menneske tager gode ting frem af sit gode forråd; og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd." (Matt. 12,34. 35).   ret

I bjergprædiken præsenterede Kristus de vidtrækkende principper i Guds lov for sine disciple. Han underviste Sine tilhørere og sagde at loven kunne overtrædes af tanker der bygger på et ondt ønske, som føres ud i livet. Vi er forpligtiget til at kontrollere vore tanker og underlægge dem Guds lov. Herren har givet os sindets ædle kræfter, så de kan bruges til at tænke over himmelske ting. Gud har gjort overmådelige ting til at sjælen til stadighed vokser i et guddommelig liv. Overalt har han sat agenter der hjælper os til at udvikle os i kundskab og dydighed; og dog, hvor lidt påskønnes disse agenter eller har glæde af dem! Hvor ofte hengiver sindet sig ikke til det som er jordisk, sensuelt og basisk! Vi giver vor tid og tanke til trivielle og tarvelige ting i verden, og forsømmer de store interesser som angår det evige liv. Sindets ædlere kræfter forklejnes og svækkes fordi der ikke arbejdes med temaer det ville være værd for dem at koncentrere sig om. "Alt, hvad der er sandt, hvad der er sømmeligt, hvad der er retskaffent, hvad der er rent, hvad der er elskeligt, hvad der har godt lov, al dyd og alt, hvad der er ros værd: det skal I have i tanke!"   ret

Enhver, der ønsker at få del i den guddommelige natur, bør forstå at værdsætte den kendsgerning, at han må undfly den fordærvelse, som lysterne har bragt ind i verden. Det må bestandig være en alvorlig kamp mellem sjælen og sindets onde forestillingsverden. Der må være en stadig modstand mod fristelse til synd i tanke eller handling. Sjælen må bevares fra enhver plet ved tro på ham, som er i stand til at bevare dig fra at falde. Vi burde grunde over skrifterne og tænke nøgternt og oprigtigt over ting, der angår vor evige frelse. Jesu uendelige barmhjertighed og kærlighed, det offer, han har bragt for vor skyld, kalder på den største alvorlige og højtidelige overvejelse. Vi burde dvæle ved vor kære Frelsers og Talsmands egenskaber. Vi burde prøve at forstå betydningen af frelses planen. Vi burde grunde over hans opgave, som kom for at frelse sit folk fra deres synder. Ved bestandig beskuelse af det himmelske vil vor tro og vor kærlighed blive stærkere. Vore bønner vil blive Gud mere og mere velbehagelige, fordi de vil blive mere og mere iblandet med tro og kærlighed. De vil blive mere vise og inderlige. Der vil være en mere stadig tillid til Jesus, og du vil få en daglig levende erfaring i Kristi villighed og kraft til at frelse alle til det yderste som kommer til Gud ved Ham.   ret

Vi ved beskuelse, og når vi vender vort sind mod vort guddommelige forbilledes fuldkomne træk, vil vi længes efter at blive fuldstændigt forvandlede og fornyede i hans renheds billede. Sjælen vil hungre og tørste efter lighed med ham, som vi tilbeder. Jo mere vore tanker dvæler ved Kristus, jo mere vil vi tale om ham til andre og repræsentere ham for verden. Vi er opfordrede til at drage ud og stille os fra verden, for at vi kan være den Højestes sønner og døtre. Det er en hellig forpligtigelse for os at ære Gud som hans børn på Jorden. Det er afgørende, at tanken forbliver hos Jesus, så vi indtil enden kan sætte vort håb til den nåde, det vil være at se Jesus, så vi indtil enden kan sætte vort håb til den nåde, det vil være at se Jesus Kristus åbenbaret hos. Herrens kommer drager nær, og det er nødvendigt for os at holde dette velsignede håb op foran os, så vi ikke kan sige i vore hjerter: "Min Herre lader vente på sig." Vantro i hjertet vil udtrykkes i handlinger, og hvis du glemmer om dette, vil du snart fornægte troen og blive i mørkets kræfter.   ret

Der er et stort arbejde at gøre, og jo nærmere vi lever for Jesus, des bedre udrustet skal vi være for at opfylde vor mission i verden. Vi skal samle negene ind for Mesteren. Vi kan ikke tillade os at kun leve for at behage os selv, og søge vor egen vilje. "Endog Kristus behagede ikke sig selv." Han levede et selvfornægtende og opofrende liv. Han gennemgik ethvert menneskes sti vej for menneskelig lidelse og fristelse. Han opgav sit liv så han kan nå dybderne i menneskehedens ulykke, og opløfte en falden slægt. Hvilket uendelig pris gav han for denne oprørske verdens liv! Han købte os med sit eget dyrebare blod, og vi er ikke vores egne. Vore tanker og vor hengivenhed tilhører ham. Der er mange som bekender at elske Jesus, men de søger intet andet end at tilfredsstille deres egne selviske ønsker. De forsøger ikke at samle med Kristus, men ved eksempel og indflydelse, spreder de. Det er kun i forhold til hengivelsen og helligelsen til Jesus at "kristne udøver en indflydelse for at velsigne og opløfte menneskeheden. Hvis der ikke er nogen aktuel tjeneste, ingen oprigtig kærlighed, ingen virkelig erfaring, er der ingen kraft til at hjælpe, ingen forbindelse med Himlen, ingen smag af Kristus i livet. Menigheden kan kun genspejle lyset til verden ved at manifestere oprigtig from kærlighed og helligelse.   ret

Hvor mange føler ligesom tjeneren med det ene talent gjorde, at Herren er en streng mand, der høster hvor han ikke såede, og samler hvor han ikke udstrøede. Dette synspunkt er et bedrag fra den onde, for hvad har vi som vi ikke tager imod? "Fra dig kommer det alt sammen, og af din egen hånd har vi givet dig det" burde være vore taknemmelige hjerters sprog. Dem som er optaget af at tjene selvet og verden, mærker en modvillighed, når de ønsker at hellige deres tjeneste til kærlighedens Gud. De giver verden deres bedste tanker, deres taktfølelse, deres talenter, deres midler, deres indflydelse. Når selvet tjenes, tilbageholder de ikke hvad som helst, men de giver deres liv til at gennemgå jordens fornøjelser. Men når det kommer til Guds tjeneste, udviser mennesker da den samme iver for hans arbejde som de tidligere viste for at tjene verden? Giver de sjælevindingsarbejdet den taktfølelse, talent og evne som de viste i det selviske arbejde tidligere, og alligevel fortæller fornuften ikke at arbejdet for Gud er langt over tjenesten for verden, ligesom himlen er højere end jorden? Gud vil have enhver af os til at føle at det nu er tidspunkt for gyldne anledninger og privilegier. Himlens velsignelser regner ned på os. De dyrebare prøvetimer forhales stadig. Herrens har ventet længe på at vi bereder os til den evige verden. Vi må søge Kristi Ånd som gav sig selv for os. Vi må gå ud og søge at vinde andre, ligesom han har vundet os. Ethvert ord du siger, enhver handling du udfører, har en indflydelse for godt eller ondt på dem som du omgås; og, oh! hvor er det nødvendigt at du har Kristus boende i dit hjerte I tro, at dine ord kan være livets ord, og dine gerninger, kærlighedens gerninger. Den kristnes ord og handlinger er forordnet til at udgøre en del af den store plan som Gud har udtænkt for at frelse tabte mennesker. Herren har vist verden hen til hans bekendende efterfølgere, og han har erklæret: "Ved deres frugter skal I kende dem." Hvis vi vil arbejde ud fra et højt standpunkt at behage vor Himmelske Fader, vi vil være i harmoni med himlens ånd, vil vi udtrykke Jesus kærlighed i vore liv og karakter for verden..   ret

Vi må sætte vore fødder på den evige sandheds platform. Sandheden som den er i Jesus, vil være vor frelse, og hvis sandhedens ånd er i vore hjerter, vil den skinne gennem vore ord og gerning .I skal nå Guds lovs høje standard. Kristus er jeres eksempel. I skal ikke tilpasses denne verden, men I skal forvandles ved fornyelse af jeres sind. I har taget af verdens kundskabskilde, og nu må I lade jer hugge, gøre egnet og polers for den himmelske bygning. I vil få trængsler og skuffelser, men intet behøver at adskille jer fra Guds kærlighed, som er i Kristi Jesus vor Herre. Guds kærlighed er en uendelig kærlighed, og når I er ved at få mistillid til den kærlighed, så se på Golgatas kors. Taler dette ikke til jer om jeres Himmelske Faders uendelige medfølelse. Han som ikke sparede sin egen Søn men opgav ham til os alle, skal vi tilbageholde alt som er af din højeste interesse og det allerbedste? "Gud elskede verden således at han gav sin enbårne Søn, at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv."   ret

Dem som presser mod mærket for prisen af vort høje kald i Jesus, giver verden et eksempel på tro og lydighed. De retter opmærksomheden mod den kommende verden, og indprenter værdien af det evige liv på sjæle. Du kan ikke gøre dette store arbejde uden at tage Frelseren med dig; men du må få hans nærhed og glæde i selskab med fredens Fyrste. Du kan have fællesskab med Jesus på vejen. Du kan tale med ham, ligesom med en ven. Du må vide at han er ved din side, som en altid tilstedeværende hjælper. Du kan bede ham at give dig styrke og modstå enhver fristelse mod den onde. Du kan have tillid så han kan høre dine bønner, forstå dine forviklinger, lette dine byrder og ynkes over din svaghed. Han blev fristet på alle punkter ligesom vi, han kom i berøring følelsen af vore svagheder, og kan og vil bistå dem som kommer til ham i pinslens og fristelsens stund. Lad ham blive i dit hjerte, så du kan ære Gud og være et kar fyldt med himlens velsignelse, så vil du være en samler sammen med Kristus, og vil bære frugt til evigt liv.   ret

afsn nr:1Sind karakter personlighed 657
afsn nr:2Sind karakter personlighed 657 Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1145 Guds sønner og døtre 0410
afsn nr:3Guds sønner og døtre 0410. Sind karakter personlighed 657 Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1145
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1145 Sind karakter personlighed 406
afsn nr:5Egw Bibelkommentaren bind 3 side 1145 Guds sønner og døtre 0410
afsn nr:6
afsn nr:7Sind karakter personlighed 433
afsn nr:8
afsn nr:9