Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. juni 1894

Da I har renset jeres sjæle i lydighed imod sandheden til at nære oprigtig broderkærlighed, så elsk hverandre inderligt af hejrtet, genfødte som I er, ikke af forkrænkelig, men af uforkrænkelig sæd, ved Guds levende og blivende ord." Guds nåde skal udvirke en forvandling i vort liv, og al vor trosbekendelse, alle vore former for andagtsøvelser, er værdiløse, medmindre denne gerning med at forvandle karakteren er blevet gjort. Vi skal være ligesom ham, der er sagtmodig og ydmyg af hjertet. "Thi så siger den højt ophøjede, som troner evigt, hvis navn er "Hellig": I højhed og hellighed bor jeg, hos den knuste, i ånden bøjede for at kalde de bøjedes ånd og de knustes hjerte til live."   ret

Det er tid for os at praktiserer den sandhed, som vi hævder at tro på. Det er tid for os at ligge som ler i pottemagerens hænder, så vi kan blive gjort til kar til ære. Vore tidligere vaner, som betegnes "lyster i jeres uvidenhed," må forgå, og nåde og sandhed må gøre os fredfulde, venlige og høflige i tanke, ord og handling. "I ved jo, at det ikke var med forkrænkelige ting, med sølv eller guld, I blev løskøbt fra det tomme liv, I havde arbvet fra forfædrene, men med Kristi dyrebare blod som med blodet af et lam uden plet og lyde." Nedarvede og tillærte tilbøjeligheder skal ikke længere styre os, men vi skal være under Kristi kontrol.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2005. s. 45
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2005. s.45