Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 13. juni 1907

Ingen andre guder end Mig (konkluderet)

I løbet af natten var jeg stærkt forpint. En stor byrde hvilede på mig. Jeg havde bedt til Gud om at arbejde til fordel for sit folk. Min opmærksomhed blev henledt til penge som de havde investeret i fotografier. Jeg blev taget fra hjem til hjem, igennem vore folks hjem, og jeg gik fra rum til rum, min underviser sagde: ”Se de af guder som de samlet sammen!”   ret

Når jeg besøger vore søskendes hjem og vore skoler, ser jeg, at al tilgængelig plads på borde, etagérer og spejlhylder etc. Er fyldt med fotografier. Til højre og venstre og overalt ses billeder af menneskelige ansigter. Gud ønsker, at dette burde forandres. Hvis kristus var på jorden, vilde han sige: tag disse ting bort. Jeg har fået undervisning om, at disse billeder er som lige så mange afguder; de optager den tid og interesse, som på en mere hellig måde kunde være bleven viet gud.   ret

Disse fotografier koster penge. Er det forsvarligt af os, som forstår, hvilket arbejde, der skal udføres i denne tid, at bruge Guds penge til at fremstille billeder af vore ansigter og vore venners ansigter. Burde ikke enhver krone, som kunde spares, bruges i Guds sag. Disse billeder sluger penge, som kunde helliges Guds sag, og de leder sindet bort fra Guds ords sandheder.   ret

Dette at lave og bytte fotografier, er en slags afgudsdyrkelse. Satan gør alt hvad han kan for at fordunkle himlen så vi ikke kan se den. Lad os ikke hjælpe ham ved at lave disse billedafguder. Vi trænger til at have noget højere for øje end disse menneskelige ansigter. Herren siger: du skal ikke have andre guder for mig. De som, erklærer at de tror på Kristus, bør forstå at de skal genspejle hans billede. Det er billedet af ham, vi skal have i sind og tanker. De ord, som tales, bør være fyldt med himmelsk inspiration.   ret

Kristus ser på en verden fyldt med købmændenes og handlens larm, med uærlighed og købernes og sælgernes rænkefuldhed. I deres ønske for at vinde noget, har mennesker mistet retfærdighedens og ligelighedens love af syne. ”køberen siger: »usselt, usselt!« men skryder af handelen, når han går bort.” Satan har udtænkt en masse måder som han kan holde mennesker fra at tjene Gud på. Han har fundet på sporter og spil, som mennesker kan gå ind i med en sådan intensitet at den der kunne få livets krone, skulle belønne vinderen. Ved hestevæddeløb og foldboldkampe, som tusinde og tusindevis folk deltager i, lever mennesker, hvem kristus udgød sit blod for, kastes bort. Hvad vil blive af de mænds og drenges sjæle, hvis liv er så udslukkede? Vil de regnes værdig for den genløsning som kristus døde for at sikre dem?   ret

Se på disse scenerier der vanærer Gud. Kristus spørger: ”thi hvad gavner det et menneske, om han vinder den hele verden, men må bøde med sin sjæl? Eller hvad kan et menneske give til vederlag for sin sjæl?” Han henleder menneskers opmærksomhed til en ældlere verden, som de har mistet af syne. Han peger dem hen til himlens terskel, der strømmer med hæerlighed fra de uendelige Gud.   ret

De, som har modtaget den hellige dåb, har forpligtet sig til at søge de ting, som er oventil, hvor kristus sidder ved Guds højre hånd, og de har pligt til at arbejde alvorligt for synderes frelse. Gud spørger dem, som har modtaget hans navn: hvorledes bruger i de kræfter, som er bleven genløste ved min søns død. Gør i alt, der står i jeres magt, for at nå op til større højder af åndelig forståelse? Er jeres interesser og jeres handlinger i harmoni med de store krav, evigheden stiller til eder?   ret

Der bør ske en reformation iblandt Guds folk. Hvad enten i derfor æder eller drikker, eller hvad i gør, da gør alt til Guds ære. De, på hvem Herren har lagt en byrde for hans værk, arbejder omhyggeligt med budskabets forkyndelse, for at sjæle, der ellers vil omkomme i deres uvidenhed, må blive advarede. Kan i ikke ved selvfornægtelse gøre noget for at hjælpe dem i deres arbejde? Stå op og vis ved jeres uegennyttige nidkærhed og jeres alvor, at i er omvendte.   ret

Enhver krone er nødvendig til det værk at frelse sjæle. De penge, som de der bekender sig til at være Guds folk, sætter i billeder af menneskelige ansigter, vilde underholde flere missionærer ude på feltet. Mange små bække som løber tilsammen, vil vokse til en stor flod, vi stjæler fra Herren, når vi bruger de midler til egenkærlig fornøjelse, som skulle bruges til at forkynde det sidste advarselsbudskab. Når i bruger Herrens penge til selvtilfredsstillelse hvorledes kan i da forvente, at han skulle vedblive at give sine goder til eder? Hvorledes mon mesteren betragter dem, som selvisk sætter hans penge i fotografier? Disse penge kunde jo være blevet brugt til at skaffe litteratur for, som kunne sendes til dem, der sidder i uvidenhedens mørke.   ret

Den sandhed, Gud har givet os, skal forkyndes for verden. Det er blevet vort privilegium at udføre dette værk. Vi skal så sandhedens sæd ved alle vande. Herren kalder ad os for at vi skal praktisere selvfornægtelse og selvopofrelse. Evangeliet kræver fuld overgivelse. Sagens trang kræver at vi giver alt, hvad vi kan give. Vor lyst til fotografier har været en tilfredsstillelse af egenkærligheden, og de står som tavse vidner imod os. Ved at følge denne list, har vi bygget en hel del med træ og hø og strå på vor grundvold, og disse ting vil blive fortæret af ild på den store dag.   ret

Efter at jeg ved at gå fra hjem til hjem havde set disse mange fotografier, blev jeg undervist om at advare folk imod dette onde. Så meget kan vi gøre for Gud. Vi kan lægge disse billedafguder bort. De har ikke nogen kraft til det gode, men træder ind imellem Gud og sjælen. De gør ikke noget til at hjælpe udsåningen af sandhedens sæd. Kristus kalder på dem, som bekender sig til at være hans efterfølgere, for at de skal iføre sig Guds fulde rustning. Vore skoler trænger til at føle Guds ånds reformerende kraft. Dersom saltet mister sin kraft, hvormed skal det da saltes? Det duer ikke til andet end at kastes ud og nedtrædes af menneskene. De der er ansatte som lærere i vore skoler og sanatorier, bør nå op på et højere helliggørelsens stade, og eleverne i disse institutioer, der bereder sig til at gå ud som missionærer, bør lære at vise selvfornægtelse.   ret

Vi er Guds husholdere og det forventes af husholdere, at de befindes at være tro. De penge, som Gud har betroet os skal vi på en omhyggelig måde holde hus med. Vi skal gå fremad i dygtighed ved på bedste måde at bruge de talenter, der er givet os, så at vi ved Herrens komme kan give ham igen med renter, det som hører ham til.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Budskaber til de unge 189
afsn nr:3Budskaber til de unge 189
afsn nr:4Budskaber til de unge 190
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7Budskaber til de unge 190
afsn nr:8Budskaber til de unge 190
afsn nr:9Budskaber til de unge 190
afsn nr:10Budskaber til de unge 191
afsn nr:11Budskaber til de unge 191
afsn nr:12Budskaber til de unge 191