Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. juni 1906

Rejsenoter Nr. 1 - Rejse til Sydcalifornien

Tirsdag eftermiddag, d. 12. april, forlod jeg mit hjem nær St. Helena for et kort besøg til Sydcalifornien. For nogle måneder siden havde eg lovet Ældre Haskell og hans hustru, at jeg ville være sammen med dem for at planlægge oprettelsen af en skole for medicin-misonær evangelister, i forbindelse med uddannelsesarbejdet på Loma Linda sanatoriet. Nu var tiden kommet for at opfylde dette løfte, og da sanatorierne ved Loma Linda og Paradise Valley var tilegnet tidspunktet for det årlige møde i den Sydcaliforniske konferens, var der en anledning til at besøge denne del af marken. Min søn, W. C. White, min sekretær, og en af min afskrive, ledsagede mig. Min søn tog vejen op ad kysten, da han måtte stoppe nogle få timer i Mountain View. De andre medlemmer i vort selskab, tog vejen over San Joaquin Valley.   ret

Idet vi krydsede en del af Mojaveørknen, huskede vi på løftet: ”Ørknen skal blomstre som rosen.” Hvor man sædvanligvis kun kan se salvie-buske og kaktusser, kan der nu ses en overflod af græs, og hektar efter hektar med vilde blomster med forskellige afskygninger.   ret

Vegetariske restaurant i Los Angeles
Vort tog til Los Angeles var nogle få minutter forsinket, og vi kunne ikke nå toget til Loma Linda, så vi brugte en god time på den vegetariske restaurant, på hjørnet af Tredje og Bakke gaderne. Denne restaurant ledes nu af midicin-missions afdelingen i den sydcalifoniske konferens, og er i bror og søster Allens varetægt, som var romerske katolikker, indtil de deltog i bror W. W. Simpsons og hans medhjælperes møder, for mindre end to år siden.   ret

I de sidste par år, har Herren givet megen undervisning op at oprette vegetariske restauranter i større byer. Igen og igen har han vist at vi bør have små restauranter i mange byer, som indflydelsescentre, hvor tænkende menneskers opmærksomhed henledes til de principper som gør os til ”et særligt folk.” Derved ledes mange til en kundskab for budskabet for denne tid.   ret

I forbindelse med denne undervisning, er der givet mange formaninger mod at ikke binde talenter til restaurant-arbejdet som kunne bruges bedre andre steder. Dette gælder særlig ledelsen af vegetariske restaurant er, da der må beskæftiges mange hjælpere. Forretningens pres og stromløb fører til at sjælevindingsarbejdet forsømmes.   ret

I 1902 skrev jeg mange grunde til at det vil være oprette flere mindre restauranter i forskellige dele af vore større byer. Blandt disse begrundelser var denne: ”De mindre restauranter vil anbefale helsereformens principper lige så godt som større etablissementer, og vil nemmere at lede. Vi er ikke hvervet til at brødføde verden, men vi er blevet undervist i at uddanne folk. I de mindre restauranter vil der ikke være så meget arbejde at gøre, og hjælperne vil have mere tid til at studere Ordet, mere tid til at lære hvordan de gør deres arbejde godt, og mere tid til at besvare kundernes spørgsmål, som ønsker at lære mere om helsereformens principper.

---------------
  ret

Ved middagstid tog vi til stationen, og tog "The Golden State Limited" til Loma Linda, seksoghalvfems kilomenter øst for Los Angeles, på Southern Pacific-hovedlinien. Egentlig tager dette tog ikke passagerer til mindre stationer som Loma Linda. Havde vi taget et senere tog, kunne vi ikke have nået vort mål, før noge få minutter efter sabbatens begyndelse, og dette ville vi ikke. Den usædvanlige høflighed som konduktøren i det forsinkede tog viste os, fik vi fortrin, for at komme frem.   ret

I Loma Linda mødte vi mange venner, og følte os hjemme. Enhver havde travlt med at berede sig for sabbaten. På den årstid, er græsset og blomsterhaverne meget pæne, og luften er fyldt med appelsinblomsternes dufte.   ret

Sabbatsprædiken
Sabbats formiddag, var vi samlet i Sanatoriets modtageværrelse, og jeg talte til patienter og hjælpere fra Andet Peter det første kapitel. Jeg dvælede ved at Kristus i sin ydmyghed, udviklet ved et helligt liv, åbenbarede at menneskene i denne verden kan nå karakterfuldkommenhed, ved samarbejde med guddommelighed. Jeg dvælede ved tanken at Kristus i sin menneskelighed, udviklede et liv i hellighed, åbenbarede at menneskeheden i denne verden kan opnå karakterfuldkommenhed, i samarbejde med det guddommelige. Der er gjort overmådelige tilvejebringelser for os. Inden for ethvert menneskes rækkevidde har Gud sat ”hans guddommelige magt skænket os gennem kundskab om ham, som kaldte os ved sin herlighed og guddomskraft, og derved har han også skænket os sine dyrebare og største forjættelser, for at I ved dem skal undfly fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær, og få del i guddommelig natur.”   ret

”Sæt netop derfor al iver ind på i jeres tro at vise dyd, i dyden indsigt, i indsigten afholdenhed, i afholdenheden udholdenhed, i udholdenheden gudsfrygt, i gudsfrygten broderkærlighed og i broderkærligheden kærlighed til alle.”   ret

I dette skriftsted er fremsat den fuldkommen som vi alle skal nå. Idet vi udlever planen der lægges til på, hvor vi tilstås den nåde der omtales i det andet vers: ”Nåde og fred blive eder stadig rigere til del,” mangedoblet, ”idet I lærer Gud og vor Herre Jesus at kende.” Kristus arbejder for vores skyld på mangedoblingsplanen.   ret

”Thi når dette findes hos jer og stadig tager til, så tillader det jer ikke at være uvirksomme eller ufrugtbare i erkendelsen af vor Herre Jesus Kristus.” Det er vort privilegium at gribe fat i disse opmuntrende forsikringer, så vi må sætte os selv i rette forhold til Kristus, og således udvikle kristen karakter.   ret

”Og den, der mangler dette, er i sin kortsynethed blind og har glemt, at han er blevet renset fra sine tidligere synder. Derfor, brødre, skal I så meget mere stræbe efter at gøre jeres kaldelse og udvælgelse urokkelig; thi når I gør det, vil I aldrig snuble.” Vi må samarbejde med Kristus Jesus. Vi må gribe fat i alle de fortrin han har givet, og vise at vi tagerimod dem; for at ”alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.« ”For så skal der i rigt mål gives jer adgang til vor Herres og frelsers Jesu Kristi evige rige.” Dyrebare forsikring!   ret

Overalt ser vi menneske være ivrige efter at sikre deres liv, ved at tegne livsforsikringer. Her er din livsforsikring: et evigt liv, livsforsikringen er til alle som efterlever betingelserne, der står i dette kapitel.   ret

”Derfor vil jeg altid minde jer om dette, skønt I allerede kender det og er grundfæstede i den sandhed, som er kommet til jer.” Enhver af os må have en levende tro at Kristi kraft kan holde vore fødder fra at vandre på falske stier.   ret

I vor verden er der en troens ånd, men også en vantroens ånd. I de sidste dage skal nogle forlade troen, og lader sig forlokke af Djævelernes ånder og lærer. Vi forventer at dem som nægter at harmonisere sig med Kristus vil udvikle sig til advarende eksempler; men vi tænker ikke over at dette vil skade os. Vi må huske på at de er mere for os, end dem som er imod os. Deri er mit håb og styrke og kraft. Jeg tror på Gud. Jeg ved hvem jeg tror på. Jeg tror på de budskaber som Gud har givet sin restmenighed. Fra barndommen af har jeg mange, mange beviser på at Han har styrket min tro på det arbejde som Gud har givet mig at udrette.   ret

Tidligt i mit offentlige arbejde blev jeg påbudt af Herren: ”Skriv, skriv de ting som åbenbares for dig.” Samtidigt kom dette budskab til mig: Jeg kunne ikke holde min hånd stabil. Min fysiske tilstand gjorde det umuligt for mig at skrive. Men igen kom ordet: ”Skriv de ting som er åbenbaret for dig.” Jeg adlød; og som følge deraf gik der ikke lang tid før jeg relativt nemt kunne skrive side efter side. Hvem fortalte mig hvad der skulle skrives? Hvem beroligede min højre hånd, og gjorde det muligt for mig at bruge en pen? Det var Herren. Når vi kommer i direkte forhold til Ham, og giver os selv helt til Ham, vil vi se Guds mirakel-udøvende kraft i ord og handling.   ret

I budskabets tidlige dage, da vi ikke var så mange, studerede vi omhyggeligt for at få betydningen af mange skriftsteder. Nogle gange var det som om at der ikke kunne gives en forklaring. Det var som om at min forståelse af ordet låste sig fast; men når vore brødre, som forsamlede sig til bibelstudium, ikke kunne gå længere, og tyede til alvorlig bøn, hvilede Guds Ånd over mig, og jeg blev taget bort i syn, og blev belært om indbyrdes forhold mellem skriftstederne. Disse erfaringer gentog sig igen og igen. Derved blev mange sandheder fra den tredje engels budskab funderet, punkt for punkt. Tænk om min tro på dette budskab nogen sinde vil vakle? Tænk, om jeg stadig forbliver tavs, medens jeg ser at der arbejdes på at feje vor tros grundpiller bort? Jeg er så grundigt funderet i disse sandheder, som det overhoved er muligt for et menneske. Jeg kan aldrig glemme den erfaring som jeg har været igennem. Gud har bekræftet min tro, ved mange beviser på hans magt.   ret

Det lys som jeg har fået, har jeg skrevet ned, og meget af det skinner frem fra de trykte sider. Mine trykte værker, har en harmoni med min nuværende lære. Noget af den lære jeg fandt i disse sider, blev givet under så usædvanlige omstændigheder at beviset for Guds mirakuløse virkende kraft er til gavn for Hans sandhed. Medens jeg nogle gange var i et syn, nærmede mine venner sig mig, og udbrød: ”Hun ånder slet ikke!” Satte de et spejl foran mine læber, fandt de at der ikke samlede sig dug på glasset. Det var medens at der ikke var tegn på ånden at jeg begyndte at tale om ting som blev fremstillet for mig.   ret

Disse budskaber blev givet for at dokumentere alles tro, så vi i de sidste dage må have tillid til Profetiens Ånd. Jeg takker Gud for at han har bevaret min stemme, som læger og venner i min tidlige ungdom erklærede ville forstummes indenfor tre måneder. Himlens Gud så at jeg havde brug for at gå en prøvende erfaring igennem, for at blive beredt for det arbejde, han havde til mig at udføre. I det sidste halve århundrede er min tro, på den tredje engels budskabs ultimative sejr og alt hvad hører til, blevet underbygget af underfulde erfaringer, som jeg har været igennem. Det er derfor jeg er ivrig efter at få mine bøger udgivet og runddelt i mange sprog. Jeg ved at lyset i disse bøger er himlens lys.   ret

Jeg beder jer at studere belæringen som er skrevet i disse bøger. Den aldrende apostel fik budskabet. ” Skriv det, du har set, og det, som er, og det, som siden skal ske.” Herren har påbudt mig at skrive det ned, som er blevet åbenbaret for mig. Det har jeg gjort, og nu er det i trykt form.   ret

Lad os give vore hjerter til Gud; for vi har kun lidt tid tilbage. Vi lever i de sidste dage. Over alt er der tegn på enden. Livet bliver mere og mere usikkert. Vi hører om utallige skibbrud og andre ulykker; vi hører om mange som dræbes på et øjeblik, uden et øjebliks advarsel. Lad os ikke beslutte os at vente til et mere passende tidspunkt at møde Herrens i fred, når han kommer. Lad os give os selv helt til ham, og så arbejde for andre sjæles frelse, fra hus til hus, hvor vi end måtte være. Jeg bruger alle de midler jeg har, på at fremme den tredje engels budskab. Vi bør planlægge efter at vinde sjæle til Kristus, og nu er det vort tidspunkt til at gøre dette arbejde. Høsten er parat, men der er få høstfolk. Vi modtager breve fra alle dele af verden, der fortæller os at lyset skikker i klare stråler i fjerne lande, og at den der er ærlig i sit hjerte tager imod sandhedens beviser for denne tid.   ret

Lad os, midt blandt de vildfarelser som breder sig over hele Jorden, stræbe efter at stå fast på den evige sandheds platform. Lad os tage Guds fulde rustning på; for vi er blevet fortalt at Satan selv vil udføre mirakler for folk, i denne tid; og idet vi ser disse ting, må vi være beredte til at modstå denne bedrageriske indflydelse. Hvad der end frembringes af sandhedens fjende, må det ikke påvirke os; for vi bør være under belæring af al sandheds store Ophav.   ret

Jeg nærer en intens interesse for det fremtidige arbejde og fremgangen for Loma Linda sanatoriet. Gud har ikke givet os disse bygninger for intet. Han har ikke givet dem for at vi skal være stolte og have det rart i dem. Vi ved at denne smukke ejendom er blevet givet som en tilkendegivelse på det store arbejde som skal gøres i Sydcalifornen for Herren. Vi skal hjælpe enhver sjæl som behøver hjælp. Vi ønsker at se sjæle blive omvendt, så de til sidst må gå ind gennem portene til vor Guds stad. Vi ønsker at se disse sjæle modtage livets krone, en guldharpe og en sejrens palmegren. Vi ønsker at de skal have liv, evigt liv, i Herlighedens rige.   ret

Det er derfor jeg er villig, så længe som mit liv spares, at frembære det vidnesbyrd som Gud giver mig. Bed, bed, bønfalder jer indstændigt jer som er her på dette sanatorium. I som ikke har noget håb, vent ikke; jeg bønfalder jer, vent ikke et øjeblik. Grib fat i det, oh, hold om det; for I kan få et håb. Det gives til alle som tror på Kristus Jesus, og I kan få det. Hvis I ikke vil arbejde på additionsplanen, vil Gud arbejde på multiplikationsplan, og I vil få fred, glæde og forvisning – et grundlag der aldrig kan svigte. Så vil I være beredt til at møde kongen i hans skønhed, og du vil høre ham sige: »Vel, du gode og tro tjener, du har været tro over lidt, jeg vil sætte dig over meget; gå ind til din herres glæde.«   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 38
afsn nr:18Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 38
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 40
afsn nr:22
afsn nr:23Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 40
afsn nr:24
afsn nr:25