Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 16. juni 1891

En henvendelse til unge mennesker.

”Ligeså formaner jeg de unge mennesker at være ædruelige.” Unge mennesker skal ikke være fornøjelseslystne, opsøge dem, parat til at spilde tid, penge og indflydelse på selvtilfredsstillelse; men opelske ædruelighed og gudsfrygt. Til dagligt bør de erkende at de nu er i så tiden, og at høsten vil være efter hvad der er sået. Unge mennesker bør forme deres livs planer efter nøje overvejelser, og underlægge deres optræden kritik, idet de søger hjertets og handlingens renhed, som vil stå domsprøven. De bør være villige til at modtage råd fra de erfarne, så de befæstes til at stå de farer, der vil komme på deres sti. De vil udsættes for indflydelser som vil lede dem bort fra troskabet mod Gud, hvis de ikke indser deres ansvar.   ret

Gud ønsker, at ungdommen skal være alvorligt sindede mænd og kvinder, som er rede til at arbejde i hans ædle værk og udrustede til at bære ansvar. Gud kalder på stærke og modige unge mennesker med ubesmittede hjerter, på unge mennesker, som har bestemt sig til at stride mandigt i den foran dem liggende kamp så at de kan ære Gud og være til velsignelse for menneskeheden. Om ungdommen blot ville gøre bibelen til deres studium, beherske deres heftige begæringer og lytte til deres skabers og forløsers stemme, så ville de ikke blot have fred med Gud, men de ville finde, at de var blevet forædlede og ophøjede. Det vil få evigheds betydning for eder, mine unge venner, at give agt på Guds ords undervisning, thi den er af uvurderlig betydning for eder.   ret

Jeg beder jer om at være vise og overveje, hvad der vil blive resultatet af at leve et vildt liv uden Guds ånds påvirkning. Far ikke vild; Gud lader sig ikke spotte; thi hvad et menneske sår, det skal han også høste. Thi den, som sår i sit kød, skal høste fordærvelse af kødet. For jeres sjæls frelses skyld, for Kristi skyld, som gav sig selv for at redde os fra undergang, stands på jeres livs tærskel og overvej omhyggeligt jeres ansvar, jeres anledninger og jeres muligheder. Gud har givet jer en anledning til at udføre en ophøjet gerning. Jeres indflydelse må udøves til gavn for Guds sandhed; i må være Guds medarbejdere i det store værk til menneskehedens forløsning.   ret

Johannes siger: "Jeg har skrevet til jer, mine børn, fordi I kender Faderen. Jeg har skrevet til jer, I fædre, fordi I kender ham, som er fra begyndelsen. Jeg skriver til jer, I unge, fordi I er stærke, og Guds ord bliver i jer, og I har sejret over den Onde. Elsk ikke verden, ej heller det, der er i verden! Hvis nogen elsker verden, så er Faderens kærlighed ikke i ham. Thi alt det, der er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. Og verden forgår og dens lyst; men den, der gør Guds vilje, bliver til evig, tid." Gid vore unge mennesker ville værdsætte den ophøjede gerning, som de er kaldede til! Overvej nøje den sti i slår ind på. Begynd jeres arbejde med høje og hellige hensigter og bestem jer til ved Guds nådes kraft ikke at ville vige af fra rettens vej. Dersom i begynder at gå i den forkerte retning, vil i for hvert skridt støde på farer og ulykker og i vil vedblive med at glide bort fra sandhedens sikkerhedens og lykkens vej. I trænger til at få jeres åndsevner udviklet og jeres moralske kræfter påvirket af den guddommelige magt. Guds sag kræver den højest mulige kraftudfoldelse og i mange arbejdsmarker er der trang til unge mennesker med litterær dygtighed. Der trænges til mennesker, som man kan betro et arbejde på de udstrakte marker, der nu er hvide til høsten. Unge mennesker med almindelige evner som helt vil overgive sig til Gud og som er ubesmittede af last og ukyskhed, vil gøre fremskridt og vil være i stand til at udføre et stort værk for Gud. Lad derfor de unge lytte til påmindelsen og være besindige.   ret

Hvor mange unge har ikke ved dårskab og udsvævelser bortødslet den styrke, Gud har givet dem! Jeg kommer til at tænke på mange sørgelige beretninger om unge mennesker, som er blevet til menneskevrag i åndelig, moralsk og fysisk henseende på grund af, at de har hengivet sig til lastefulde vaner! Deres sundhedstilstand er ødelagt, deres livskraft i stor grad forringet som følge af, at de har taget del i dårlige fornøjelser. Jeg bønfalder jer unge, som i dag er skødesløse og ligegyldige, om at omvende jer og blive Guds medarbejdere. Lad det være jeres livs studium at bringe velsignelse og frelse til andre. Dersom i søger hjælp hos Gud, vil hans kraft arbejde igennem jer og tilintetgøre alle modstridende kræfter og i vil blive helligede ved sandheden. Synd er foruroligende almindelig blandt ungdommen i dag, men gør det til jeres opgave at udrette hvad i kan for at frelse sjæle fra Satans magt. Tag lyset med eder, hvor i går; vis at I har handlekraft, at i ikke er vankelmodige, rådvilde mennesker, som let rives med af onde kammeraters overtalelser. Giv ikke uden videre jeres samtykke til tilskyndelser fra mennesker, som vanærer Gud; men prøv i stedet for på at forbedre, genvinde og frelse sjæle fra det onde. Tag jeres tilflugt til bønnen og overtal besjælede af sagtmodighedens og ydmyghedens ånd dem, der står sig selv i vejen. En sjæl som er frelst fra vildfarelse og bragt ind under Kristi banner vil skabe fryd i himmelen og give jer en stjerne i jeres glædes krone. En frelst sjæl vil ved sin gode indflydelse lede andre sjæle til sandheds erkendelse og således vil resultatet blive fordoblet og først på dommens dag vil arbejdets omfang blive åbenbaret. Tøv ikke med at arbejde for Herren, fordi i mener, at i kun kan gøre så lidt. Gør det lille, i kan med troskab og Gud vil da samarbejde med jeres bestræbelser. Han vil skrive jeres navne i livets bog og betragte jer som værdige til at indgå til jeres herres glæde. Lad os alvorligt bønfalde Gud om at der må fremstå arbejdere, for markerne er hvide til høsten; høsten er stor, men arbejderne er få.   ret

Vore menigheder vansmægter af mangel på helhjertede og selvfornægtende medarbejdere. Vore mindre menigheder mister deres vitalitet fordi deres medlemmer ikke søger at arbejde for dem omkring dem. Gud kan arbejde med få, såvel som med mange, men det personlige ansvar virker ikke til at have indpas hos vore menighedsmedlemmer. Kan Gud velsigne den menighed der er magelig og selvisk? Oh, stå op, mine brødre og søstre, og kom til Kristus, og han vil give dig liv. Gud har givet enhver sit eget arbejde, og timerne er dyrebare juveler der skal påskønnes og udnyttes til Guds ære. Selvom vi ikke handler overilet, må vi ikke stå ledige, men gå frem som Kristi lysbærere. Gud vil have at hans efterfølgere er uforfærdede og beslutsomme mænd og kvinder. De skal være som lys i verden, gøre dem de kommer i kontakt med klogere, renere og lykkeligere.   ret

Unge mennesker skulle have dybe tanker og gode planer, så at de kan få det mest mulige ud af deres anledninger; de skulle gribes af den inspiration og det mod, der besjælede apostlene. Johannes siger: jeg har skrevet til eder. I unge! Fordi i er stærke og Guds ord bliver i eder og i har overvundet den onde. Et ophøjet forbillede er her fremstillet for de unge og Gud indbyder dem til at træde helt i hans tjeneste. Sandheds elskede unge mennesker, som glæder sig ved at være elever i Kristi skole, kan gøre et stort arbejde for mesteren om de blot vil give agt på kaptajnens befaling, som den har lydt nedover gennem tiderne indtil vore dage: vær mandige, vær stærke. I skal være mennesker som vil vandre ydmygt med Gud, som vil stå frem for ham i jeres gudsgivne manddom, fri fra urenhed, fri fra al besmittelse fra sensualitet som fordærver denne tidsalder. I må være mennesker som vil foragte al falskneri og ondskab, som vover at være sande og brave, holde Prins Emanuels blodbestængte banner højt. Jeres talenter vil vokse ved at i bruger dem for Mesteren, og de vil være Han vil værdsætte dem, som har købt dem for en uendelig pris. Sid ikke ned og forsøm ikke at gøre noget, bare fordi du ikke kan gøre noget stort, men gør hvad dine hænder finder for godt at gøre, grundigt og med energi.   ret

Hver især har vi en kraft til at påvirke. Mennesker ledes til at ændre deres planer i timelige sager, ved andres påvirkning, som nærmer sig dem på en klog måde, giver dem grunde for en sådan ændring. Mennesker får andre til at give dem tillid, til at stole på deres dømmekraft, og tilpasse deres handlinger til en anden måde, fra hvad de ellers ville have gjort, kun på grund af deres personlige indflydelse. Hvorfor ikke bruge denne indflydelse til at overbevise dem om deres evige interesser? Brug din indflydelse til at overtale mennesker til at tro på bibelens sandheder. Arbejd lige så alvorligt for Gud i dette, som du gør med ting der angår dette liv; idet du bruger dine kræfter i det jordiske samfund, brug nu dine kræfter på at modstå fordærvelsens tidevandsbølge der strømmer over verden. I kan redde jeres medmennesker fra at føre et liv i synd og ulykke. Vent ikke på bedre anledninger; arbejd nu, så længe det er dag. Grib fat lige hvor du er i dine anledninger. Dem som har hjerte til at arbejde med vil finde åbninger overalt omkring sig; for disse vil bede og våge efter anledninger, og når disse viser sig, vil de bemægtige sig dem, og få det meste ud af den. Udnyttes de små opåbninger nøje vil vejen beredes for et større arbejde.   ret

Kristus kalder på frivillige, der vil stille sig under hans fane og fremvise korsets banner for verden. Menigheden længes efter hjælp fra unge mennesker, som modigt vil frembære deres vidnesbyrd og som med deres brændende iver kan opildne Guds folks træge energi og således forøge menighedens indflydelse i verden. Der behøves unge mennesker, som vil stå fast over for verdslighedens strøm og advare imod at tage det første skridt på umoralitetens og lastens vej.   ret

Disse unge mennesker, som vil tjene Gud og vie sig til hans værk, må imidlertid først rense deres sjæls tempel for al urenhed og give Kristus plads på deres hjerters trone, så vil de være i stand til at lægge energi i deres kristelige bestræbelser og med begejstringens iver kunne overtale menneskene til at blive forligte med Kristus. Vil i unge ikke besvare Kristi indbydelse ved at sige: her er jeg, send mig? Unge mennesker, gå frem i forreste række og tilkendegiv, at i er Kristi medarbejdere, som vil fortsætte arbejdet, hvor han efterlod det og fuldføre det.   ret

Vi har et højtideligt budskab at frembære for verden, og hvor forsigtig bør vi ikke være med vor opførsel, hvor ulasteligt vort eksempel. Hvis ve ledes bort på grund af vor indflydelse, vil tabet tilregnes os. Vi skal ikke kun lide fordi vi selv har forkastet Kristus, men fordi vor utålmodighed ansporer andre til at fortsætte i overtrædelse. Herren vil hjælpe alle som føler et behov for hjælp, som søger ham alvorligt efter styrke og guddommelig vejledning. Dem som vil rense deres hjerter og adlyde sandheden, vil Gud bruge til at udrette meget godt. Dem som har Guds kærlighed i hjertet vil vise det i tilsvarende gerninger; for de vil lade deres lys skinne frem i sandhedens og godhedens gerninger. ”En by der ligger på et bjerg kan ikke skjules.” Jeg appellerer jer mine brødre og søstre, hav selv en rodfæstelse. Lad jeres sjæle blive fastnaglet til den evige Klippe. Gud er ikke forhånet; han kender dem som er hans. Vor bekendelse af sandheden vil ikke frelse os, vi må helliggøres ved sandheden. Kristus sagde: "Dit ord er sandhed." Vi må studere Bibelen og sammenligne skriftsted med skriftsted. Blot at læse Bibelen igennem vil ikke være tilstrækkeligt. Hjertet må være åbent over for, hvad skrifterne siger angående pligten. Vi må have en rolig, fast tro og det moralske mod, som Jesus alene kan give os, så vi kan styrkes til prøvelse og beredes til pligten. Vi behøver levende tro, så vi kan være tæt forenet med Gud, for det er kun på denne måde, at vi kan have et vellykket kristent liv og være en velsignelse for andre.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Budskaber til de unge 1
afsn nr:3Budskaber til de unge 1
afsn nr:4Budskaber til de unge 2
afsn nr:5Budskaber til de unge 2 og 3
afsn nr:6
afsn nr:7Budskaber til de unge 3
afsn nr:8
afsn nr:9Budskaber til de unge 3
afsn nr:10Budskaber til de unge 4
afsn nr:11Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2010. s. 26