Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 21. juni 1877

Kristus, en opdrager.

Det menneskelige Sind er modtageligt for den højeste Udvikling. Et Liv, der er helliget til Gud, skulle ikke være et Liv i Uvidenhed. Mange taler imod Uddannelse, fordi Jesus valgte ulærde Fiskere til at forkynde Evangeliet. De hævder, at han foretrak de ulærde. Mange lærde og ærede Mænd troede på hans Lære. Hvis disse uden Frygt havde adlydt deres Samvittigheds Overbevisning, vilde de have fulgt ham. Deres Evner vilde være blevet antaget og benyttet i Kristi Tjeneste, dersom de havde overladt dem til ham. Men de havde ikke moralsk Kraft til over for de truende Præster og mistænksomme Herskere at bekende sig til Kristus og sætte deres Anseelse på Spil ved at slutte sig til den ydmyge Galilæer.   ret

Han, som kendte alles Hjerter, forstod dette. Hvis de, der havde Uddannelse og Anseelse ikke vilde udføre det Arbejde, de var skikket til, vilde Kristus vælge Mænd, der vilde være lydige og trofaste i at gøre hans Vilje. Han valgte ydmyge Mænd og knyttede dem til sig, for at han kunne uddanne dem til at føre det store Værk på Jorden fremad, når han skulle forlade den.   ret

Kristus var Verdens Lys. Han var Kilden til al Kundskab. Han var i Stand til at uddanne de ulærde Fiskere til at modtage det ophøjede Hverv, han vilde give dem. De Sandhedens Lærdomme, der blev givet til disse uanselige Mænd, blev af mægtig Betydning. De skulle sætte Verden i Bevægelse. Det syntes kun at være en ringe Ting for Jesus at knytte disse ydmyge Personer til sig; men det var en Begivenhed, der havde forbavsende Følger. Deres Ord og deres Arbejde skulle revolutionere Verden.   ret

Den højeste Udvikling af Sindet modtager, hvis den er helliget gennem Gudsfrygt og Kærlighed, hans fulde Bifald. De ydmyge Mænd, Kristus valgte, var sammen med ham i 3 år underkastet den himmelske Majestæts forældende Indflydelse. Kristus var den største Lærer, Verden nogen Sinde har kendt.   ret

Gud vil tage mod de unge med deres Evner og hele deres Rigdom af Hengivenhed, hvis de vil vie sig til ham. De kan nå op til intellektuel Storheds højeste Tinde; og hvis de forener det med religiøse Principper, kan de udføre det Værk, som Kristus kom fra Himlen for at udføre, og ved at gøre det blive Mesterens Medarbejdere.   ret

Eleverne ved vore Skoler har værdifulde Forrettigheder, idet de ikke alene opnår Kundskab i videnskabelig Retning, men også lærer, hvorledes de skal udvikle og efterleve Dyder, som vil give dem en fast Karakter. De er Guds ansvarlige Redskaber. Talenter som Rigdom, Stilling og Forstand er betroet Mennesket af Gud for at blive benyttet i hans Tjeneste på en forstandig Måde. Disse forskellige Talenter har han fordelt i Forhold til sine Tjeneres Kræfter og Ydeevner enhver har fået sin Gerning.   ret

Giveren forventer noget tilbage der svarer til gaverne. Den ydmygeste gave skal ikke foragtes eller efterlades passiv. Den lille bæk siger ikke, at jeg ikke vil løbe langs min smalle kanal fordi jeg ikke er en mægtig flod. Græsspirerne nægter ikke at vokse fordi de ikke er skovtræer. Lampen vil ikke sprede sit lille lysskær fordi den ikke er en stjerne. Månen og stjernerne vil ikke skinne fordi de ikke har så strålende lys som skolen. Enhver person har sit eget særlige virkefelt eller profession. Dem som gør det meste ud af deres Gudsgivne anledninger vil vende tilbage til Giveren, med deres fremskridt, en rente der svarer til den anbragte kapitel.   ret

Herren lønner ikke den store mængde arbejde. Han betragter ikke arbejdets storhed så meget som den troskab det er gjort med. De gode og trofaste tjenere belønnes. Idet vi opelsker Guds de kræfter Gud har givet os her, skal vi vokse i kundskab og erkendelse, og være i stand til at fatte værdien af evigt liv. Dem som har misbrugt deres gudsgivne privilegier i dette liv, og har været tilfreds med at være ligeglad, optaget helt med emner af triviel værdi for dem selv eller andre, vil ikke forstå det personlige ansvar, undertrykke onde tendenser, og styrke de højere beslutninger til et renere, højere og helligere liv.   ret

De unge bør være elever for den næste verden. Udholdenhed til at skaffe sig kundskaber, kontrolleret af Guds frygt og kærlighed, vil give dem større magt for det gode i dette liv, og dem som udnytter deres privilegier godt medens de er her, til at få de højere talenter, vil tage disse værdifulde erhvervelser med sig i det fremtidige liv. De har søgt og opnået det som er uforgængeligt. Evnerne til at værdsætte den herlig som ”intet øje har set, eller intet øre har hørt,” vil stå i forhold til de erhvervede færdigheder, ved at udvikle evnerne i dette liv.   ret

Dem som vil tømme deres hjerter for forfængelighed og skammel, gennem Guds nåde, kan rense sindets kamre, og gøre det til lagersted for kundskab, renhed og sandhed. Og det vil stadig nå udover verdslig tankegangs snævre grænser, til den Uendeliges umådelighed. Guds retfærdighed og barmhjertighed vil være foldet ud for den moralske begrebsopfattelse. Syndens frygtelige karakter, med dens resultater, vil kunne ses. Guds karakter, hans kærlighed manifesteret ved at han gav sin Søn at dø for verden, og hellighedens skønhed, er ophøjede temaer for betragtning. Dette vil styrke forstanden, og bringe mennesket i tæt samfund med den uendelige.   ret

afsn nr:1Budskaber til de unge 96
afsn nr:2Budskaber til de unge 96
afsn nr:3Budskaber til de unge 97
afsn nr:4Budskaber til de unge 97
afsn nr:5Budskaber til de unge 97
afsn nr:6Budskaber til de unge 97
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10