Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 22. juni 1905

Nødvendig af gudsfrygt "derhjemme"

Se, hvor stor en kærlighed Faderen har vist os, at vi må kaldes Guds børn, og vi er det. Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke har kendt ham. I elskede, nu er vi Guds børn, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi engang skal blive. Men vi ved, at når Hans åbenbares, skal vi blive ham lige, thi vi skal se ham, som han er. Og enhver, der har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom Han er ren. Enhver, der gør synd, begår dermed også lovbrud. Og I ved, at han åbenbaredes, for at han skulle bære synden, og der er ikke synd i ham, synder ikke, enhver, der synder, har hverken set ham eller kendt ham." Det er umuligt for os at have Kristus boende i vore hjerter, med mindre vi konstant betragter ham.   ret

Børnlille, lad ingen føre jer vild. Den, der gør retfærdigheden, er retfærdig, ligesom Han er retfærdig. Den, der gør synd, er af Djævelen. Thi Djævelen har syndet fra begyndelsen. Men derfor blev Guds Søn åbenbaret, for at han skulle tilintetgøre Djævelens gerninger. Enhver, der er født af Gud, gør ikke synd, thi guds sæd bliver i ham, ja, han kan ikke synde, fordi han er født af Gud".   ret

I det 2. kapitel af brevet siger Johannes: "Børnlille, dette skriver jeg til jer, for at I ikke skal synde. Men synder nogen, så har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige. Og han er soning for vore synder, ja ikke alene for vore, men også for hele verdens.   ret

Dette betyder, at vi har ansvaret for verden i vore hænder. Det er til ingen nytte for os, at tro,at vi kan følge vore egne prioriteringer og tilbøjeligheder. Vi har ansvaret for en verden og vi skal gøre vor Herre Jesu Kristi frelsende principper kendt, de principper, der er blevet betroet os, for at verden kan få del i dem. Gud ønsker, at vi skal være trofaste forvaltere af Kristi nåde.   ret

Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke har kendt ham". Den forstår ikke de principper, der ligger bag vor handlemåde. Vi må stå over for Gud med en samvittighed, uden forseelser. Der er vidunderlige privilegier for os. Gud giver os aldrig en opgave uden samtidig at give os kræfter, til at udføre den. Han kræver aldrig af os, at vi skal gå fremad forud for ham. Han fører an, og vi følger efter. Følger vi ham er vi uden fare for at fare vild. Kun således kan vi fuldende en kristen karakter som husholdere af Guds nåde.   ret

Til os er evangeliet blevet betroet i denne tid. Det er en vidunderlig, vidunderlig skat og Herren ønsker at vi skal have oplyste øjne og oplivede hjerter. Han ønsker at vi skal blive styrket og støttet af den kraft han vil hive os, hvis vi bare vil være tro mod ham. Han ønsker at enhver af os må fuldende en karakter efter den guddommelige lighed. En kristen der ikke gør dette stiller Gud i et dårligt lys. Han vanærer sin frelser. De der har adgang til de ord, der er skrevet i Skriften er uden undskyldning, hvis de undlader at anvende disse ord på dem selv, så de ikke renser deres hjerter fra synd. Ved det lys, der skinner fra Guds trone på vor vej, skal vi blive dømt på den sidste store dag.   ret

Ve dig Korazin! ve dig Betsajda! thi hvis de kraftige gerninger, som er sket i jer, var sket i Tyrus og Zidon, så havde de for længe siden omvendt sig i sæk og aske".   ret

Dette sagde Kristus. At have lys skinnende på vejen med en sådan klarhed som Kristi evangelium har skinnet på vor vej, er et frygteligt ansvar. Vi må følge efter, skridt for skridt, med vore øjne fæstnet på vor Fører. Han vil ikke føre os et skridt uden for vejen.   ret

Gud gav Kristus til vor verden, for at frelse os fra evig død. Hold fast ved ham, hold fast ved ham! Bliv ved at iagttage ham til du reflekterer hans ydre. Godtag ikke nogens ord, uden du kan se at de stemmer over ens med det guddommelige forbillede, for hvis du bare godtager andres ord kan du komme til at understøtte dem i at gøre fejl. Du støtter dem jo ved at spørge dem til råds og ved at følge disse. Kristus har budt os at forme vore liv efter hans liv. Vi må vide, hvad det vil sige at holde Guds bud i sandhed og retfærdighed. Den kærlighed, der var i vore hjerter, så vi kan åbenbare den til dem omkring os. Vi behøver at blive styrket dagligt af Guds dybe kærlighed skinne videre til dem der omgiver os.   ret

Brødre og søstre, I skal åbenbare denne kærlighed, fra den første færd i jeres ægteskabelige liv. Det skal være det førende princip i familien. Lad jeres børn se, at I er under Guds Ånds ledelse. Ethvert medlem af familien må føres til at underordne sig Guds vej og vilje.   ret

Jeg vil, at I skal tænke over den uddannelse,der bør foregå i hjemmet. Denne uddannelse begynder med forældrene. De skal bygge hjemmet op efter det mønster Kristus har givet dem. De skal lære hvad Kristus lærte og velsigne som Kristus velsignede og retlede som Kristus retledte. Synd skal ikke bo i deres jordiske legemer der tilhører dem, der har overgivet sig selv, krop og sjæl til Kristus.   ret

Der er ikke forelagt os nogen mellemvej. Golgatas kors er det store centrum for frelsesplanen. Og vi må begynde at korsfæste os selv med det samme, for at vi må blive beredt til en plads i de løskøbtes familie i de himmelske gemakker. Hvad vi behøver er den frelsende kraft af Kristi nåde dag efter dag. Denne frelsende nåde må begynde sit arbejde i vore hjem. Ikke et bredt ord må falde fra forældrenes læber. De må være under konstant påvirkning af den Hellige Ånd. De må indse,at de er deres børns lærere,og at de skal åbenbare den venlighed, følsomhed og kærlighed som tilhører Kristus. Og dog må de ikke overse deres børns fejl. De må ikke efterkomme deres ønsker, bare fordi de vil glæde børnene. Sådan opdrager man ikke børn til Gud. Børn gøres glade ved at bringes under opsyn. De ulykkeligste børn jeg nogen sinde har set, var sådanne som aldrig havde været under myndig kontrol.   ret

I kan tale til jeres børn om det at komme under Guds myndighed, men det vil ikke have nogen virkning på dem medmindre, I først lærer dem at adlyde Jer selv og medmindre de kan se at I selv er under Guds kontrol.   ret

Forældre, I har en kirke i jeres hjem, og gud kræver at I bringer Himmelens nåde ind i denne kirke, som er uden beregning, og himmelens kraft, som er uden målestok. Men du må uddanne dig i overensstemmelse med dine dåbsløfter. Da du aflagde disse løfter, forpligtigede du dig i Faderens, Sønnens og den Hellige Ånds navn, til at leve for Gud, og du har ingen ret til at bryde denne forpligtigelse. Hjælpen fra disse 3 store kræfter, er stillet til jeres rådighed. Når I beder om nåde til at klare opgaverne i Kristi navn, vil den blive givet jer. For løftet er: "Bed så skal det gives jer, søg så skal I finde, bank på så skal der åbnes for jer". I må lære at bringe jeres problemer til Gud. Hvis du søger skal du finde, hvis du banker på skal der blive åbnet for dig. Men dette betyder tro, tro, tro. Udøv levende tro i Kristus og, jeg beder jer, vig ikke et skridt fra den rette vej!   ret

Jeres hjem skal være et eksempel på hvad et kristent hjem bør være. I skal føre jeres børn frem ved Herrens opdragelse og ved Herrens formaning. I må overvinde de forseelser som modarbejder sejren,og som hvis de ikke overvindes.vil adskille jer fra Gud.   ret

Faderen og moderen skal være respekterede i det kristne hjem. Faderen er præsten og hjemmets bånd. Moderen er læreren for de mindste fra deres spæde alder af, og husholdningens dronning. Aldrig må ubetænksomme, nedsættende ord blive talt til hende i børnenes påhør. Hun er deres lærer. I tanke, ord og handling skal faderen åbenbare Kristi fromhed, så hans barn tydeligt kan se at han har kendskab til hvad det vil sige at være en kristen.   ret

Brødre og søstre, gør I jeres Gudgivne arbejde i Hjemmet? Tillader I, at jeres børn unddrager sig de ansvar, som retmæssigt er deres? Sidder jeres døtre med musikinstrumenter, når moderen laver mad? Går de mindste til moderen med alle ting, hvor de ældre søskende burde være oplært til at løse de problemer de mindste har, når moderen trænger til at hvile sig? Mange mødre dør år før deres tid fordi de har måttet bære de byrder, som yngre skuldre villigt burde have båret.   ret

Børn må opdrages til selvfornægtelse. En gang jeg holdt tale i Nashville gav Herren mig lys over denne sag. Det blev med vældig kraft vist mig, at i ethvert hjem, bør der være en selvfornægtelseskasse, og at i denne kasse skulle børn lære at putte de penge, som de ellers ville have brugt til bolsjer og andre unødvendige ting. De må lære, at der er et stort arbejde som skal udføres for trængende og nødlidende mennesker, især de farvede folk i de sydlige stater. Vi må fremvise sandheden for dem i denne tid. Vi må engagere os med klogskab i arbejdet med at hjælpe dem. En god indsats er allerede blevet gjort med disse selvfornægtelseskasser, og lad ingen få lov til at tale et eneste nedsættende ord m.h.t. dette. For det er Guds plan og derfor har han sagt, at hjælp skal sendes til arbejdet med de farvede folk.   ret

I vil opdage, at når børnene anbringer deres penge i disse kasser, vil de vinde stor velsignelse. De vil fortælle nabofamiliernes børn, hvad de udretter, og vejen vil dermed være banet for at disse kasser også kan anbringes i andre hjem. Vi må ikke gøre noget, der kan modarbejde dette arbejde. Ethvert medlem af familien, fra den ældste til den yngste,burde praktisere selvfornægtelse.   ret

Når børn af sådanne familier vokser op, vil de forstå sig på missionsarbejde, for de er blevet lært, hvad det vil sige at fornægte sig selv for at andre kan føres til sandheden. De lærer at pengene,som de sparede ved at fornægte sig selv,går til at hjælpe en race,som det store flertal i dette land synes at have glemt. De farvede folk behøver hjælp og uddannelse og oplæring, og vi skal arbejde til det yderste, indtil et stort arbejde er blevet fuldført. Så længe at Gud giver mig ånde, vil jeg bære mig vidnesbyrd angående denne sag. Jeg takker Gud for at han har måder og metoder ved hvilke selvfornægtelse kan blive lært i familien. Således bliver hans folk lært i familien. Således bliver hans folk lært, hvordan de skal udøve ude missionsarbejde, hvordan de skal gå ud og helt enkelt åbne Guds ord for andre. Når de bliver udspurgt om deres tro, er de i stand til at fremstille hovedpunkterne i deres tro ligefremt og klart. Sådanne familier bringer virkningerne af deres "hjemmetræning" med sig til kirken.   ret

afsn nr:1Artikler 1/85
afsn nr:2Artikler 1/85
afsn nr:3Artikler 1/85
afsn nr:4Artikler 1/85
afsn nr:5Artikler 1/85
afsn nr:6Artikler 1/85
afsn nr:7Artikler 1/85
afsn nr:8Artikler 1/85
afsn nr:9Artikler 1/85
afsn nr:10Artikler 1/85
afsn nr:11Artikler 1/85
afsn nr:12Artikler 1/85
afsn nr:13Artikler 1/85
afsn nr:14Artikler 1/85
afsn nr:15Artikler 1/85
afsn nr:16Artikler 1/85
afsn nr:17Artikler 1/85
afsn nr:18Artikler 1/85
afsn nr:19Artikler 1/85
afsn nr:20Artikler 1/85