Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. juni 1905

Nødvendig af gudsfrygt "derhjemme" 2. Del

Hvad vi behøver, er gudsfrygt i hjemmet, helliggørelsen ved hjælp af sandheden i livet i hjemmet. Vi ved til hvem vi har sat vor lid, men vi udtrykker det ikke halvvejs, og når vi mangler at give udtryk for vor tro, mister vi den halve mening af hvad det betyder at give sig selv til Gud. At leve for ham betyder opofrelse på et hvert niveau. Det betyder selvopofrelse m.h.t. klædedragt. Mange penge er blevet brugt til udsmykning af nogen, der ønsker at være udvalgt til forkyndelse af sandheden i denne tid. En verden er blevet os betroet, og jeg beder jer, mine søstre, om at klæde jer enkelt og net, og ikke for fremvisningens skyld. Forsøg ikke at følge enhver modestrømning. Find en god stil og hold den. Lad alle se, at I har et ædlere mål med livet, end det, at følge den stadig skiftende mode i verden, nemlig at I forbreder jer til det ophøjede liv i Gud rige.   ret

Mine brødre, byg enkle og solide huse, som I selv har planlagt. Vi bør ikke have fejl ved bygningerne her. Vores institutioner skal repræsentere de karakterer, vi ønsker at fremkalde. Alt ved bygningerne bør være lavet solidt. Gud vil hjælpe os, når vi søger at udføre hans vilje i vor karakterdannelse.   ret

Kristus kom til verden uden store fremvisningsceremonier. Men i dag holdes ingen og igen offentlige fremstillinger. Tusinder af kroner bliver brugt hos vort folk ved sådanne fremstillinger, og Gud forbyder det. Det er ikke den måde vi skal bringe sandheden til menneskene på. Kristus kunne have kommet til jorden ledsaget af tusinder af engle, men gjorde ikke således. Han steg ned fra sin høje post, og lagde sin kongelige klædning og sin kongekrone til side. Han kom til denne verden i menneskedragt, for at leve et liv i fuldkommen lydighed, så mennesket, der modtager ham som sin frelser, kan få del i den guddommelige natur, og til sidst stå foran Gud uden stænk eller plet af synd. Den døde for os, for at vi kunne gøres værdige til at gå ind gennem portene i den hellige by og høre velkomsten:" Vel gjort du gode og tro tjener. Gå ind til din Herres glæde."   ret

I vores arbejde skal vi ikke stræbe efter at fremvise os selv. Vi skal se hen til Kristus og iagttage hvilken grad af kærlighed Faderen har skænket os, at vi skal kaldes sønner af Gud. Og hvilken glæde, hvilken kraft vil ikke ledsage os når vi gør dette. Det vil ikke bare være en følelsesmæssig sindsstemning, men en dyb vedvarende glæde. Vi skal præsentere Guds Ords grundlæggende sandheder, så at disse sandheder må blive indprentet i hjerterne på menneskene, så at mænd og kvinder ledes til at vander i Genløserens fodspor.   ret

Da farisæerne gjorde indvendinger, fordi Kristus og hans disciple spiste med toldere og syndere, sagde Frelseren, "Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige til omvendelse men syndere". Han tog imod invitationer som blev givet til ham om at være sammen med forskellige forsamlinger af mennesker, og hver gang han tog derhen, benyttede han lejligheden til at forkynde ordet, så det på denne måde nåede ud til de fortabte får.   ret

Må Gud hjælpe os til at handle, så hans forvandlende kraft må blive set iblandt os. Forældre og børn må handle som var de under Guds befaling. I hjemmet, under den store Rådgivers ledelse skal de frembære de himmelske principper. Gud vil være med dem i deres arbejde, og give dem sejr efter sejr, hvis de vil følge sandhedens og retfærdighedens vej.   ret

O, hvor min sjæl længes efter Gud, og til at se ham med hans folk, og til at se hans magt åbenbaret i hjertet, i karakteren og i hjemmet.   ret

Vi behøver sand gudsfrygt i kirken. Det er Guds hensigt at vi skal vise at vi er genfødt, og at vi fremstiller sandhedens himmelske principper i vor gerning. Kun således kan vi opnå evigt liv i herlighedens rige. Men der er så få, der går ud for at forkynde den vidunderlige sandhed, som vi har modtaget. Hvorfor går du ikke ud? Siger du, "jeg ved ikke hvordan jeg skulle blive understøttet"? Kristus fortalte sine disciple hvordan de skulle blive understøttet. Han bød dem nemlig at gå lige ind i folks hjem og spise ved deres borde. Han ønsker at hans arbejdere i dag skal komme i så nær kontakt med andre mennesker som de arbejder for, at disse bliver bundet til Ham det taler livets ord til dem. Der ville være tusind flere arbejdere end der nu er, hvis Guds folk ville fornægte sig selv og tage korset op og følge Jesus. Hvad vi behøver, er helliggørelsen ved den Hellige Ånd, og vi behøver den hver eneste dag. Hvad vi behøver er bønnens mænd, mænd som i stilhed og ydmyghed, uden fremvisningsprocesser eller følelsesladethed, overvinder selvet.   ret

Hvad vi behøver ved dette møde er, at indsætte de levende principper fra den fremviste sandhed. Satan prøver at snige sig ind med sine listige bedrag, for at underminere vores tros principper. Du husker hvorledes det skete da Paulus og Silas underviste et bestemt sted, at en kvinde mødte dem "råbte og sagde: "Disse mænd er den højeste Guds tjenere, og de forkynder jer frelsens vej." Denne kvinde var besat af en spådomsånd, og ved sandsigning bragte hun sine herre megen fortjeneste. Hendes indflydelse hjalp til med at styrke afgudsdyrkelsen.   ret

Da harmedes Paulus over det, og han vendte sig om og sagde til ånden: "Jeg byder dig i Jesus Kristi navn at fare ud af hende." Og den for ud i samme stund."   ret

Men, siger du, hun talte jo gode ord, så hvorfor skulle Paulus irettesætte hende? Det var Satan, der talte gennem hende, i håb om at blande sine tilsnigelser med sandheden, som disse mænd der forkyndte Guds ord, prøvede på at fremstille.   ret

Det samme sker i dag. Fjenden prøver at bringe sine tilsnigelser ind via dem som ønsker at være på knæ for Gud, bedende for en forståelse af hvad skriften fortæller, så de må kunne modstå djævelens indflydelse som breder sig i verden. Gud ønsker at videnskabelige tilsnigelser skal renses ud af ethvert hjerte. Han vil have os til at kritisere onde planer og ethvert ondt arbejde. Hvis vi tillader sådanne onde tanker at fremstå uden irettesættelse, vil vi selv komme til at lide under konsekvenserne.   ret

Efter at kvinden var blevet befriet fra den onde ånd, blev hun en Kristi efterfølger. Hendes herrer så, at deres håb om vinding var væk, og tog derfor Paulus og Silas og bragte dem til myndighederne, idet de havde lavet uro i byen. Dette forårsagede et oprør. stemningen rejstes imod disciplene og embedsmændene beordrede dem i fængsel ledsaget med prygl. De blev der anbragt med fødderne fastspændt i en blok.   ret

Tingene så meget ufavorable ud for disciplene. Men Guds engle var hos dem og de sang til Guds engle var hos dem og de sang til Guds ære i fængslet. Kunne vi have sunget under sådanne omstændigheder? De gjorde det. Imens de sang "kom med et et stort jordskælv, så fængslets grundvolde rystede, og straks sprang alle døre op, og alles lænker løstes.   ret

Fangevogteren for op af søvne, og da han så fængslets døre stå åbne, drog han sit sværd og skulle lige til at dræbe sig selv, fordi han mente, at fangerne var flygtet. Men Paulus råbte med høj røst og sagde: Gør dig ikke noget ondt, vi er her jo alle.   ret

Da forlangte han fakler og sprang ind og kastede sig skælvende ned for Paulus og Silas. Og han førte dem udenfor og sagde: I herrer! hvad skal jeg gøre for at blive frelst? De svarede: Tro på Herren Jesus. så skal du blive frelst, du og dit hus.   ret

Og i den selv samme nattetime tog han dem op i sit hus og lod dække bord for dem, og han frydede sig med hele sit hus over, at han var kommen til tro på Gud. Men da det var blevet dag, sendte byfogederne betjentene hen og lod sige: Løslad de mænd.   ret

Det så du som om deres anstrengelser havde været forgæves, da de sad i fængselet med deres fødder anbragt i blokkene. Men deres virke resulterede i omvendelsen af fangevogteren og hans hus.   ret

Hvad vi behøver, er at holde fast ved sandhedens levende principper, uanset de konsekvenser det synes at bringe os. Vi skal ikke tage imod den mindste tilsnigelse fra nogen embedsmand, præst eller nogen som helst anden. Gud er vores lærer. Og derfor er vi bestemt til at være forenede. Kristus har befalet at vi skal være et, ligesom han er et med Faderen. Så vi skal ikke tage imod tilsnigelser fra mænd, hvis liv er fyldt af mangler og fejl og hemligholdte ting. Gud ønsker vi skal opsøge ham for at få lys, så vi kan frembære hans væsen overalt hvor vi går.   ret

Må Herren indprente i sit folk, at der er god gudsdyrkelse i en god ledelse af hjemmet. Når dette er sket, vil vi have mænd og kvinder, der forstår betydningen af en god styring af menigheden. Vi vil have disse til at stå faste som klipper m.h.t. principperne. De vil ikke prøve at opnå alle de fordele, der følger med visse poster, fordi de har interesse i den stilling. Hvad Gud ønsker, er mænd, der er jernfaste i sandheden mod principperne. Med mindre vi har sådanne mænd, kan vi ikke se når fjendens tilsnigelser fremsættes. Vi kan ikke se når han taler, som da han talte gennem kvinden på Pauli tid.   ret

Vi må bringe sunde principper ind i hjemmet og ind i kirken. Ethvert medlem af familien må udøve en vigtig indflydelse i hjemmet, i kirken og i verden. Forældre, jeg opfordrer jer i Jesus Kristus af Nazareths navn til at begynde af arbejde efter Guds retningslinier i jeres hjem.Vi ønsker at se Guds frelse åbenbaret i ethvert hjem. Jeg ønsker, at jeres hjem skal blive således at Guds engle kan træde ind i dem og arbejde med jer og jeres børn. Men hvis i med hårde ord og vrede udbrud stadig synder mod Gud, kan englene ikke gå ind i jeres hjem. Bedrøvede vender de sig bort, sorgfulde over at dem som Kristus har udrettet så meget for, således skal vanære deres Forløser.   ret

Hvis forældrene ikke har en reformation at udrette i deres hjem, har Gud aldrig talt ved mig. De behøver at få del i den guddommelige natur, idet de har undflyet bedraget som ser er i verden og dens lyst.   ret

Dette er den sidste Sabbat vi skal være sammen her, og jeg ønsker at vide hvor mange i denne forsamling der er rede til at tage fat på Herrens arbejde i de fremsatte retningslinier, rede til at bruge deres tid på at jage og fiske efter sjæle. Kristus anbragte ikke sine disciple - fra fiskerierhvervet - i en skole fra at de kunne uddannes til hans arbejde. Han tog dem til sig selv, idet han bød dem at følge efter sig. De stillede ingen spørgsmål, men fulgte ham. I dag vil mænd gå lige fra kirken til arbejdet i høstmarken. De behøver aldrig have lagt hænderne på sig ved ordination, men de kan gøre et arbejde for Gud og ingen kan hindre dem deri.   ret

Tiden er kommet hvor jøderne skal få lys. Herren ønsker, at vi skal opmuntre og støtte mænd som skal arbejde i rene linier for disse mennesker. For der vil blive overbevist en mængde af disse om sandheden, så de tager deres valg for Gud. Tiden er kommet da der er mange der vil omvende sig, ligesom på pinsedagen efter disciplene havde modtaget Helligånden.   ret

Jøden vil være en kraft i arbejdet for jøderne. Og vi vil se Guds frelse. Vi er alle sammen for snæversynede. vi må udvide vores sind. Gud vil at vi skal udvise sandhedens og retfærdighedens principper. Hans arbejde består i at gå frem i byen og landsbyen og flækker.   ret

Jeg vil gerne spørge, hvor mange der er villige til at genindvie deres hjerter til Gud i dag. Hvor mange er villige til ikke længere at være lunkne i deres religiøse liv, hverken kolde eller varme? Kristus ønsker at du skal være i den tilstand hvor kraften fra hans liv tager plads i det liv. Hvor mange har fået indtryk af sandheden gennem mødet og har bestemt sig for at adlyde dette?   ret

Hele forsamlingen rejste sig.   ret

Vil du i Herrens navn tage skridtene opad. Kristus har stillet sig for enden af stigen der er anbragt på jorden. Stigen når til Himlen og du må klatre time for time indtil du står på det øverste trin der fører ind i Guds rige.   ret

Jeg vil at I skal huske at I, i dag har forpligtet jer til at leve helt for Gud. I har erklæret at jeres viljer vil tjene ham. Lad jeres liv blive så rent og helligt at Kristus ikke vil skamme sig ved at kalde jer brødre. På den dag i ikke tænker, skal menneskesønnen komme. Gør jer rede til at møde ham i fred. Teorien der siger: "Min Herre har udsat sit komme", er blevet fremsat. Men se ud på verden og dens kundskab. Ingen uden den der står under Guds beskyttelse har sit liv sikret. Verden bliver snart et Sodoma og Gomora. Det bliver snart som det var i Noahs dage. Vi må være så fuldstændig helliget til Kristus og hans tjeneste som verden er overgivet til ondskaben er overgivet til ondskaben. Fjenden vil fremsætte sine spidsfindigheder, med små usandheder som vil gribe fat ved jeres opfattelse og underminere jeres tro. Jeg beder, at jeres øjne må være salvet med den himmelske øjensalve, at I må skelne mellem hvad der er sandt og hvad der er forkert. Vi har brug for at iklæde os de hvide klæder af Kristi retfærdighed. Vi har brug for at vandre og samtale med Gud.   ret

afsn nr:1Artikler 2/85
afsn nr:2Artikler 2/85
afsn nr:3Artikler 2/85
afsn nr:4Artikler 2/85
afsn nr:5Artikler 2/85
afsn nr:6Artikler 2/85
afsn nr:7Artikler 2/85
afsn nr:8Artikler 2/85
afsn nr:9Artikler 2/85
afsn nr:10Artikler 2/85
afsn nr:11Artikler 2/85
afsn nr:12Artikler 2/85
afsn nr:13Artikler 2/85
afsn nr:14Artikler 2/85
afsn nr:15Artikler 2/85
afsn nr:16Artikler 2/85
afsn nr:17Artikler 2/85
afsn nr:18Artikler 2/85
afsn nr:19Artikler 2/85
afsn nr:20Artikler 2/85
afsn nr:21Artikler 2/85
afsn nr:22Artikler 2/85
afsn nr:23Artikler 2/85
afsn nr:24Artikler 2/85
afsn nr:25Artikler 2/85
afsn nr:26Artikler 2/85
afsn nr:27Artikler 2/85
afsn nr:28Artikler 2/85
afsn nr:29Artikler 2/85