Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. juli 1884

Vores Mægtige Hjælper (Gen. Conf., 19 Nov. 1883)

[* Bemærninger henvendt til prædikanterne forsamlet ved Generalkonferensen i Battle Creek, Mich., ved deres morgen møde holdt 19. nov. 1883.]   ret

Jesus er meget dyrebar for mig denne morgen. Taknemligheden er i mit hjerte for hans nåde og kærlighed, for det privilegium at regne mig selv som et Guds barn, og kunne råbe, Abba Fader. Jeg ønsker at enhver som er til stede ville forstå den rige velsignelse Jesus venter på at skænke os - på enhver; for hos ham er der ingen personsanseelse. Det er vort privilegium at sige med Paulus, "Jeg lever ved troen på Guds Søn, der elskede mig, og gav sig selv for mig."   ret

Hvor mange vandrer dog møjsommeligt på hellighedens snævre sti. For mange er freden og hvilen på denne velsignede vej ikke nærmere i dag, end den var førhen. De ser langt bort fra det som er nærved; de gør det indviklet som Jesus gjorde meget klart. Han er "vejen sandheden og livet." Frelses planen er blevet tydeligt åbenbaret i Guds Ord; men verdens visdom er blevet opsøgt for meget, og visdommen om Kristi retfærdighed for lidt. Og sjæle der kunne have hvilet i Jesu kærlighed, har tvivlet og fået det svært med mange ting.   ret

Vidnesbyrdene der frembæres her, udtrykker ikke stor tro. Det er ikke vanskeligt at tro at Jesus vil tilgive andre, men det synes umuligt for alle at selv udøve en levende tro. Men, kære brødre, er det gavnligt at udtrykke sin tvivl om at Kristus godt vil acceptere jer? Jeg er bange for at I er for afhængige af følelser, og gøre det til et kriterie. På denne måde mister I for meget; I mister ikke blot jeres egne sjæle, men andres sjæle som ser på jer. I må selv stole på Jesus, anvende Guds løfter på jer selv, hvordan kan I ellers uddanne andre til at få ydmyg og hellig tillid til Ham? I føler at I har forsømt nogle opgaver, at i ikke har bedt som i skulle. Det er som at have en afstand fra Jesus, og tror at Han har trukket sig bort fra jer; men det er jer som har adskilt jer fra Ham. Han venter på at I skal komme tilbage. Han vil acceptere et sønderbrudt hjerte. Hans læber har forvisset os om at Han er mere villig til at give Helligånden til dem som beder Ham, end at forældre er villig til at give deres børn gode gaver.   ret

Vi er såret og besmittet af synd; hvad skal vi gøre for at blive helbredt fra dens spedalskhed? Gør det så vidt det står i din magt, rens sjælstempelet for al snavs, og se da på "Guds Lam, som bærer alverdens synd" (Joh 1,29). Da Herren i ørkenen tillod giftige slanger at bide de oprørske israelitter, fik Moses befaling om at løfte kobberslangen op og byde de sårede at se på den og leve. Men mange så ikke nogen hjælp fra himmelen i den. Døde og døende var overalt omkring dem, og de viste at deres skæbne var sikker; men de ville klage over deres sorg, deres pine, deres visse død, indtil der ikke var mere styrke i dem, og deres øjne var glasagtige, når de kunne have haft øjeblikkelig helbredelse.   ret

As Moses lifted up the serpent in the wilderness, even so was the Son of man lifted up; that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. Hvis I er klar over jeres mangler, så brug ikke alle jeres kræfter på at fremvise dem og knurre over dem, men se og lev. Jesus er vor eneste Frelser; og på trods af millioner som behøver at blive helbredt forkaster Hans ofrede nåde, så vil ikke en som stoler på Hans fortjenester blive overladt til fortabelse.   ret

Hvorfor nægter du at komme til Jesus og modtage hvile og fred? Du må have velsignelsen denne morgen. Satan antyder at du er hjælpeløs, og kan ikke velsigne dig selv. Det er sandt; du er hjælpeløs. Men løft Jesus op for ham: "Jeg har en Frelser. På ham stoler jeg, og Han vil aldrig efterlade mig rådvild. I hans navn sejrer jeg. Han er min retfærdighed, og min glædeskrone." Lad ingen her føle at hans sag er håbløs, for det er den ikke. For jer kan det virke som om at I er syndige og kommer undergangen nær, men det er netop her at I behøver en Frelser. Hvis I har synder at bekende, så tøv ikke. Disse øjeblikke er gyldne. "Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig til at tilgive os vore synder, og rense os fra al uretfærdighed" (1. Joh. 1,9). Den som hungrer og tørster efter retfærdigheden vil fyldes med denne; for det har Jesus lovet. Dyrebare Frelser! Hans arme er åbne for at modtage os, og Hans store hjerte af kærlighed venter på at velsigne os.   ret

Den vigtige fremtid er foran os, og for at møde dets prøver og fristelser, og at udføre dets pligter vil kræve stor tro, energi, og udholdenhed. Men vi kan sejre herligt. Ikke en ventende, vågende, bedende, troende sjæl vil blive besnæret ved fjendens bedrag. Hele Himmelen er interesseret i vort velfærd, og venter på at vi kræver visdom og styrke derfra. Hvis nogle af os ikke er frelst, vil det være fordi vi har valgt at tjene den store modstander af Kristus, og fællesskab med disse der er hans loyale efterfølgere.   ret

Herren er villig til at gøre store ting for os. Vi skal ikke vinde sejren på grund af vort antal, men ved fuld overgivelse af sjælen til Jesus: Vi skal gå frem i hans kraft og stole på Israels mægtige Gud.   ret

Der er en lektie for os i historien om Gidions hær. De ti tusinde mand der valgte at følge Gidion var en lille gruppe sammenlignet med den vældige og kraftfulde hær de ville møde. Men Herren kunne ikke virke med dem, for de stolede alt for meget på deres egen styrke og dygtighed. Gidion var forbavset da Herren sagde at hans hær stadig var for stor. Da de kom ned til vandet, udskilte Herren de tre hundrede mand, som skyndte sig at tage lidt vand op i deres hænder, som disse gennem hvem han ville befri Israel, medens de der følte at der var tid nok til at lægge sig på deres knæ for at drikke kunne gå tilbage til deres hjem. Gennem denne lille håndfuld af prøvede mænd virkede Herren for sit folk. Deres fjender, der var som græshopper i mængde, var fuldstændig bekæmpet og tilintetgjort. Og således på en meget afgjort måde Herren gjorde kendt for Gidion og hans hær, at han var interesseret i hans folk og deres sag, han åbenbarede hans kraft til deres gode, og lærde dem at se op til ham i enhver vanskelighed.   ret

Herren er lige så villig til at virke gennem menneskelige anstrengelser nu, og at udføre store ting gennem svage instrumenter. Det er absolut nødvendigt at have virkeligt kendskab til sandheden; for hvordan skulle vi ellers imødegå de snedige modstandere? Bibelen bør granskes, ikke blot for det, som den lærer os; men også for dens anskuelsesundervisning. Du burde aldrig lade dig overrumple, du burde altid være rustet. Vær forberedt til enhver kritisk situation, til hver gang pligten kalder. Vent og hold øje med enhver mulighed til at forkynde sandheden; vær" hjemme i profetierne og hjemme i Kristi lære. Men stol ikke på velforberedte argumenter. Argumenter alene er ikke nok. Du må søge til Gud på dine knæ; du må gå ud for at møde andre ved Åndens kraft og indflydelse.   ret

Virk øjeblikkelig. Gud vil have at I skal være mænd, som er rede her og nu, ligesom de mænd var, Gidions hær bestod af. Mange gange prædikanter er for præcise, for beregnende. Mens de gør sig rede til at gøre et stort arbejde, anledningerne for at gøre et godt arbejde passerer ubenyttet. De prædikanter der bevæger sig, som om hele byrden hvilede på dem selv, et stakkels begrænset menneske, når Jesus bærer ham og også hans byrde. Brødre, stol mindre på jer selv, og mere på Jesus. Han er villig til at frelse de sjæle for hvem vi arbejder. Fordi han lever for at gå i forbøn for os, vi skal se hans store magt. "Han er i stand at gøre langt ud over hvad vi beder om eller forstår." Jesus ønsker at vi skal bede ham om hjælp; han ønsker at vi skal kaste vore hjælpeløse sjæle på ham; og han vil give os i overensstemmelse med vor tro.   ret

Prædikanter der er selvtilstrækkelige, og føler at meget afhænger af dem selv, giver ikke Jesus plads til at virke, og bare lidt ære til ham, når han gør arbejdet. De stoler på deres egen dygtighed, og glemmer Kristi ord, "Uden mig kan I slet ingenting gøre." Det menneske der er selvretfærdig og vis i sine egne øjne, - rig og har vundet rigdom og trænger ikke til noget, - kan ikke bede i tro, og modtage fordi han stoler på sig selv, og ingen mangel føler. Hans gerninger vidner at han arbejder uden Kristus. Det er dem der føler sig selv syndige overfor Gud, fattige og hjælpeløse, at Jesus ønsker at hjælpe; for de vil værdsætte hans hjælp. De har et inderligt ønske om at arbejde for deres Mester, vidende at kraften har de ikke i sig selv, de griber fat i Guds mægtige arm, og ved tro kræver de hans løfter.   ret

Det glæder ikke Gud når hans tjenere forbliver svage, mangler mod, mangler tro, mangler håb, og mangler kærlighed, og stadigvæk er ueffektive arbejdere i hans sag. Gud har givet mænd forstand til at bruge sine kræfter, ikke til at forblive inaktive eller vende sig til jordiske og frastødende bestræbelser, men at disse kræfter kan være udviklet til det yderste, og brugt i hans tjeneste til at fremme interesserne af hans rige.   ret

En høj standart af renhed og ædelhed af karakteren er sat foran den kristne, og han kan kun opnå denne storhed gennem hjælpen fra Kristus. Men mange erfarer sorg, pine, og skuffelser, fordi de er uvillige til at fylde den ydmyge plads som Gud i sit forsyn anviser dem, hvor de vil være ubemærkede og ukendte. De elsker anerkendelse, og deres iver leder dem til at arbejde imod deres brødre, af frygt for at de vil blive foretrukket, frem for dem selv. Misundelse, ondskab, jalousi, og mistillid er værnet i hjertet, og Jesus kan ikke bo hvor disse onde karaktertræk er tilstede. Han indbyder de som er ambitiøse efter forfremmelse til at komme til ham, og ved foden af Golgatas kors, at lære af ham der er ydmyg og sagtmodig af hjertet. Hvis nogen ønsker høje tillidsposter, Herren vil lægge byrden, ikke på dem, men på disse der har testet og prøvet dem selv, og forstandigt kan drive sig selv fremad.   ret

Kristi efterfølgere skulle ikke rose og smigre hverandre; for dette arbejde vil Satan gøre rigeligt af, og hvis personer har store tanker om deres egne evner, vil det forhindre dem i at lære i Kristi skole. Lad ingen kritisere og fordømme andre; ved at gøre dette, samarbejder de med ham som er brødrenes anklager, der fjerner al kærlighed i deres hjerter til hinanden. Kristne skulle ikke søge at trykke hinanden ned, så de kan bygge sig selv op på deres ruiner, men de skulle gøre alt for at styrke og opmuntre hverandre.   ret

Vi skulle gøre det til vor daglige byrde at kultivere sympati og hengivenhed for hinanden. Dette er frugten der vokser på det kristne træ; der ikke producerer tidsler og torne af had og strid. De hårde, usympatiske ord vi nogle gange hører talt, og den hårdhjertethed vi ser vist, er fuldstændigt satanisk og denne ånd må være erstattet af Kristi Ånd. Jesus byder os, "Elsk hverandre ligesom jeg har elsket jer. Deraf skal alle mennesker kende at I er mine disciple, hvis I elsker hverandre." Han er vor mægtige hjælper; og hvis han bliver i vore hjerter, vil vi vise hans Ånd. Vi vil elske hverandre - vi kan ikke gøre det af os selv, for han er kærlighed.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 150
afsn nr:4Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 151
afsn nr:5Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 151 - At jeg må kende ham 0416
afsn nr:6Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 152
afsn nr:7Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 152 - At jeg må kende ham 0416
afsn nr:8
afsn nr:9Guds sønner og døtre 0929
afsn nr:10
afsn nr:11Guds sønner og døtre 0929
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17