Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 6. juli 1897

Guds Hellige sabbat

Striden mellem Livets Fyrste og mørkets fyrste bliver ført videre i denne verden. Lige siden Satan faldt, har der været ført krig mellem ret og uret. Efter at Kristus var blevet korsfæstet og var steget op til Himlen, fulgte de, der troede på ham, arbejdet op og førte krigen videre i hans navn. Krigen føres stadig videre og bliver mere og mere alvorlig og afgørende. Satan er ved at ordne sine styrker til det sidste, store slag. Det store stridsspørgsmål er det fjerde buds sabbat.   ret

Satan er blevet velsignet med store fortrin. Der kunne ikke være nogen større eller mere talentfuld eller klogere og bedre end Satan før sit frafald. Men han tillod sig selv at give sig hen til en selvisk ånd og han faldt ved selvforherligelse. Der var engle der faldt med ham, fordi de stillede sig på den store oprørers side i stedet for på Kristi side. Vi læser det i Judas Brev v.6   ret

Satan har en god forstand, men den bliver brugt til det onde. Den er kun god til at planlægge og udføre ondt med. Lige siden sit fald har han modarbejdet Gud. Han har stræbt efter at rive Guds fastsatte grundprincipper ned. Han ledte de jødiske ledere til at forvrænge sabbattens sande betydning. Deres lære med hensyn til den var helt igennem forkert. De dyngede den til med deres egne traditioner og grundsætninger, så den blev begravet og forsvandt ud af syne.   ret

Satan er den skarpeste kritiker, som verden nogensinde har haft og han arbejder for at hindre og fravige sandheden. Han har fået mennesker til at bestræbe sig på at forandre det fjerde buds sabbat. Det er efter hans befaling, at ugens første dag er blevet indført af den kristne verden som sabbat. Han har bragt sit mesterlige sind til at indføre de samme synspunkter, som han selv nærer. Men hvis vi vender os bort fra det fjerde bud, som Gud har givet så udtrykkeligt, for at indføre Satans opfindelser, så kan vi ikke blive frelst. Vi kan ikke trygt modtage hans overleveringer og spidsfindigheder som sandhed.   ret

Syndens menneske har ophøjet søndagen. Men alt hvad der er gjort for at forandre det fjerde bud, er gjort uden Guds godkendelse og er i direkte modstrid med hans udtalte bud. Det, vi alle sammen behøver, er sandhed - tydelig og enkel, usminket sandhed - som vil hellige sjælen. Mange vil fremsætte teorier med henblik på forandringen af sabbatten fra den syvende til den første dag i ugen. Men Gud har givet udtrykkelig besked med hensyn til sabbattens hellighed, som den blev indstiftet i Edens have og forkyndt fra Sinai bjerg og der er en straf knyttet til ligegyldigheden og vanære af ugens syvende dag.   ret

Enhver, der er velsignet med sund dømmekraft, har fået den opgave at lægge mærke til, fra hvilken kilde han modtager lys og kundskab. Vi må ikke lade os blænde af mennesker,som praler af deres uddannelse og evner, men som bruger deres magt til at forvilde sjæle med. Tanker, som charmerer, flyver fra deres sind, men glemmes snart. Når disse - som antaget - store tanker, der forvirrer og mystificerer, alt imens de behager, bliver fremført, så lad dem, der har en sjæl at frelse eller miste, spørge sig selv: Findes der et skriftsted, der beviser sandheden i disse udtalelser?   ret

Hvor evige interesser er indblandede, må enhver sjæl kræve af evangeliets forkynder, at han giver beviser fra Skriften for alt, hvad han siger. Fædrenes overleveringer, skikke og talemåder fra bekendende gode mennesker, de lærdeste teologers og højeste kritikeres synspunkter, er alle værdiløse, hvis de ikke harmonerer med Guds Ord. Vi må trække os tilbage fra de såkaldte Fædre til den store Himmelske Fader, universets skaber. Herrens sabbat må hvile på sin egen grundvold den levende Guds Ord.   ret

Alle bliver testet og prøvet under prøvetiden med hensyn til deres lydighed mod Guds Ord. Men hvad er der i vejen med den bekendende kristne verden? - Det samme, som der var i vejen med Adam og Eva i Edens have - de lyttede til en anden end Guds stemme. Guds stemme, som taler klart og tydeligt til dem fra det fjerde bud, bliver overhørt. Og en falsk stemme,som taler til fordel for en falsk sabbat, hører man på. De vender sig tydeligt fra et "Så siger Herren" til en "sabbat" grundet på logisk slutning og formodning, uden en smule bevis fra Skriften til at støtte den. Det er lykkedes Satan at få den kristne verden til at løbe af sporet, som han fik afsporet Adam og Eva. Menneskene vandrer på sidespor og forbudte veje. Oh, hvorfor bliver mennesker så let overvundet, når de bliver fristet? Hvorfor er de blevet så bedraget med hensyn til sabbatten? Hvorfor antager de og ophøjer en falsk sabbat uden noget grundlag for deres tro?   ret

Det er meget lettere at godtage spidsfindigheder og fabler om sandheden. Men det er en meget alvorlig sag for os at bringe vor sjæl i fare og forspilde udødeligheden ved at tilbede en spidsfindig institution. Vi kan lige så lidt forlade os på menneskers påstande, som jøderne kunne på deres falske teorier på Kristi tid. Menneskers fremstillinger kan ikke gøre sandhed til falskneri eller falsknerier til sandhed. Vi kan ikke med sikkerhed bygge vor tro på et falsk grundlag og tage fabler for gode varer, fordi der er blevet overleveret ned gennem tiderne som tradition, selvom de er grå af ælde. Jesus sagde til de jøder, der belæssede Guds lov med de gamle rabbineres talemåder og grundsætninger: "Det er forgæves, I dyrker mig, når I fører lærdomme, som kun er menneskebud." Disse ord er rettet til enhver sjæl, der gør det samme.   ret

Ved skabelsen helligede og velsignede Gud sabbatten. Han gav den til sit folk, for at den skulle være; et tegn mellem mig og jer fra slægt til slægt, for at I skal kende,at jeg er Herren, der helliger jer. 2.Mos 31,13. "Hvis dette folk havde vandret efter Guds bud, hvis de havde holdt hans sabbat, ville han have velsignet dem rigeligt. Men han siger; Israels hus gjorde oprør mod mig i ørkenen; de vandrede ikke efter mine bud og de foragtede mine domme. Hvis en mand holder dem, skal han leve ved dem og mine sabbatter har de vanhelliget på det skammeligste." Så sagde jeg: "Jeg vil udøse min vrede over dem i ørkenen og fortære dem, - fordi de foragtede mine domme og ikke vandrede i mine bud, men vanhelligede mine sabbatter, for deres hjerter vendte sig til deres afguder." Dette var grunden til, at de ikke gik fremad fra styrke til styrke til pris på jorden som Guds særskilte folk, efter at Gud havde nedsat dem i Kanaans hellige land. Når sabbatten kom på tværs af deres forretning, fandt de det ubekvemt at holde den. De opgav ikke sabbatten teoretisk, men de holdt den ikke i overensstemmelse med det fjerde bud.   ret

"Jeg er Herren jeres Gud. Vandrer i mine bud og hold mine love og gør dem og helliger mine sabbatter og de skal være et tegn mellem mig og jer, for at I kan vide, at jeg er Herren jeres Gud. Ikke desto mindre gjorde børnene oprør imod mig. De vandrede ikke i mine domme for at gøre dem, som, hvis en mand holder dem, skal han leve ved dem. De har vanhelliget mine sabbatter. Så sagde jeg; Jeg vil udøse min vrede over dem, for at fuldkomme min vrede over dem i ørkenen."   ret

Hvorfor bortrev Herren ikke dette oprørske folk, som var blevet velsignet med så meget lys? De oppirrede ham til at handle i vrede. Men Herren sagde; "Ikke desto mindre trak jeg min hånd tilbage og udvirkede for mit navns skyld, at det ikke skulle vanhelliges i hedningernes øjne, at jeg førte dem." Alle nationer på jorden lagde mærke til det folk, for hvem Gud havde gjort så meget. Hvis de havde fulgt ham, ville han have ophøjet dem og gjort dem til pris på jorden. De ville være blevet kendt som en nation der øvede retfærdighed og ikke forsømte deres Guds ritualer.   ret

Gud straffede ikke Israels børn, som de fortjente det. "...fordi den onde gerning ikke i hast rammes af dommen, får menneskenes hjerte mod til at gøre det onde." Israel angrede ikke og Gud sagde så; "Jeg opløftede også min hånd mod dem i ørkenen, at jeg ville sprede dem blandt hedningerne og udbrede dem i landene, fordi de ikke udførte mine domme, men fornægtede mine anordninger og vanhelligede mine sabbatter og deres øjne hang ved deres fædres afguder."   ret

De, der ærer Jehovas bud vil, efter at lyset er blevet givet dem med hensyn til det fjerde bud, adlyde det uden spørgsmål, om hvorvidt det er gennemførligt eller passer en med en sådan lydighed. Gud skabte mennesket i sit eget billede og gav det så et eksempel på, at det skulle holde den syvende dag, som han velsignede og helligede. Han bestemte, at mennesket skulle tilbede ham på den dag og ikke være optaget af nogen timelig beskæftigelse. Ingen, som vanærer det fjerde bud efter at være blevet oplyst om dets krav på sabbatten, kan være skyldfri i Guds øjne.   ret

afsn nr:1Artikler 2/84
afsn nr:2Artikler 2/84
afsn nr:3Artikler 2/84
afsn nr:4Artikler 2/84
afsn nr:5Artikler 2/84
afsn nr:6Artikler 2/84
afsn nr:7Artikler 2/84
afsn nr:8Artikler 2/84
afsn nr:9Artikler 2/84
afsn nr:10Artikler 2/84
afsn nr:11Artikler 2/84
afsn nr:12Artikler 2/84
afsn nr:13Artikler 2/84
afsn nr:14Artikler 2/84