Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 7. juli 1903

I er verdens lys

Tidligere var israelitterne en slaveslægt midt i et afgudsdyrkende folk; men de blev befriet fra trældommen og blevet lys i ørkenen. Hvis Guds folk, der levede under den gammeltestamentlige ordning, skulle lyse klart for en verden af afgudsdyrkere, bør hans folk, som lever I denne tidsalder, og som har mange liere privilegier og et meget større lys, skinne endnu mere klart og udbrede lyset overalt.   ret

Hvor du end finder en kristen, finder du et skinnende lys. lord og gerninger åbenbarer han livets lys. Hans opfattelsesevne er ikke sløvet af selviskhed. Da han ikke har fulgt sine tilskyndelser, klynger han sig ikke hårdnakket til sin overbevisning. Han mærker sig sandheden og bliver velsignet ved dens hellige indflydelse; han ser sandheden i Guds ord og dets umådelige fortrin frem for alt selvisk; han ser det tåbelige i at følge menneskers planer i stedet for Guds. Hans evne til at se dette stammer fra Gud og gør ham kvalificeret til at være Guds repræsentant, der med autoritet bringer sandhedens ord til andre. Han er blevet omvendt; han elsker Gud over alt andet og sin næste som sig selv.   ret

Et virkelig omvendt menneske er et menneske, hvis pen og pung og stemme og indflydelse er helliget Kristus hvis kærlighed er rig på nænsomhed og uselviskhed - hvis ønske det er at se sandhedens lys blive udbredt blandt folk og oplyse hele verden.   ret

Mine brødre og søstre, de bibelske sandheders dyrebare lys skal ligesom fra en brændende lampe stråle ud fra jer i ord og gerning. Stræb efter at få kendskab til Guds ord. Vær parat til at udnytte enhver anledning til at gøre vel mod de sjæle, som stadig befinder sig i vildfarelsens mørke. Gør helhjertet jeres andel for Herren i at få syndere til at se på den syndstilgivende Frelser og lægge deres syndebyrde ved korsets fod. Når I ser dem lykkelige over, at hjertet er renset for synd og fornyet ved Helligånden, vil jeres glæde i Herren forøges, og I vil være klar over, at I ikke har levet forgæves.   ret

Prøv det, brødre, prøv det! Læg hele jeres hjerte ind i Herrens værk. Overgiv jer som medlemmer af Kristi menighed på jord til ham, idet I lægger uselviske planer om at hjælpe dem, som er nær, og i særdeleshed dem, som er langt borte. Stil jer i lyset, for at det gennem jer kan skinne for sjæle i mørket. Om alle, der udfører denne gerning. siger Jesus: "I er verdens lys. . . Således skal jeres lys skinne for menneskene, for at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i Himlene."   ret

Sandhedens lys skal skinne til verdens ende. Et større og større lys stråler med himmelsk klarhed fra vor Frelsers ansigt ned på hans repræsentanter for at blive udbredt gennem en formørket verdens dunkelhed. Som hans med. arbejdere bør vi bede om hans Ands helligelse, for at vi kan lyse mere og mere indtil den højlyse dag.   ret

Gud har sat sit folk i stand til at oplyse verden. Han har udrustet mænd med evner, der gør dem egnede til at udbygge og fuldføre et arbejde, der vil gå jorden rundt. Sanatorier, skoler, forlag og lignende faciliteter skal oprettes overalt på jorden. Vort arbejde er ikke blevet afsluttet, hverken hjemme eller ude. I udlandet må endnu mange foretagender, som kræver midler, påbegyndes og videreføres. Oprettelsen af sanatorier til at tage sig af de syge og lidende er lige så nødvendig i "landene hinsides" som i Amerika. Lad alle gøre deres bedste, idet de roser sig af Herren og velsigner andre ved deres gode gerninger.   ret

Kristus samarbejder med dem, som tager del i lægemissionsarbejdet. Mænd og kvinder i mange lande, som uselvisk gør, hvad de kan for at oprette sanatorier og klinikker, vil blive rigt belønnet. De, der kommer til disse institutioner, vil blive hjulpet både fysisk, mentalt og åndeligt. De trætte vil blive styrkede, de syge vil genvinde deres helbred og den skyldbetyngede vil blive lettet. I fjerne lande vil der høres taksigelse fra dem, hvis hjerter er blevet ført fra synd til retfærdighed. Ved deres taknemmelige lovsange vil der blive bragt et vidnesbyrd, som vil vinde andre sjæle for sandheden.   ret

At omvende sjæle til Gud er det mest betydningsfulde og ophøjede arbejde, menneskelige væsener kan tage del i. I dette arbejde åbenbares Guds overbærenhed, hans grænseløse kærlighed, hans hellighed og hans magt. Enhver ægte omvendelse ærer ham og får englene til at bryde ud i sang. Miskundhed og sandhed mødtes, retfærd og fred har kysset hinanden.   ret

På hver eneste virkelig omvendt sjæl - enhver, der tror på Jesus som verdens Frelser - har Gud lagt forpligtelsen til at samarbejde med ham, som gav sit liv for en fortabt verden. Til alle Zions sorgløse mænd siger han: "Stå op, og læg skulderen til hjulet. Bær åndelige byrder. Rens sjælens atmosfære, så Retfærdighedens Sol kan skinne ud gennem jer til folk med andre tungemål og åbenbare en levende, prøvende sandhed for dem. Lad jeres lys skinne således, at de, som er ved at forgå i deres synder, kan lære om Guds godhed, barmhjertighed og kærlighed.   ret

Sandhedens lys for denne tid skinner nu i kongers kabinetter. Statsmænds opmærksomhed bliver rettet mod Bibelen - nationernes lovbog - og de sammenligner deres nationale love med dens lovbestemmelser. Som Kristi repræsentanter har vi ingen tid at spilde. Vore anstrengelser må ikke begrænses til nogle få steder, hvor lyset er blevet så rigeligt, at det ikke bliver påskønnet. Sandhedens lys skal med utilsløret klarhed åbenbares for mange folk, nationer og tungemål.   ret

Vi er et skuespil for de syndfrie verdener, for engle og mennesker. "I er mine vidner", sagde Jesus. Vi bør hver Især være klar over og i stand til at fortælle andre, at hvert eneste af Guds løfter er sandt. Det er ved at frembære et ærligt vidnesbyrd i ord og gerning, at vi bliver regnet for at være sande, trofaste vidner for Jesus.   ret

Mine brødre og søstre, Gud kalder jer nu til at hellige jer til ham i villig lydighed. Han kalder jer til frygtløst at forkynde hans lov med den forstandighed, med hvilken de, hvis hjerter er helliggjort af sandheden, altid åbenbarer denne sandhed for andre. Den tredje engels budskab skal nu forkyndes i alle lande. Det' skal bringes til de engelsktalende folk, og til folk der taler et hvilket som helst andet sprog. Lad de troende, som aktivt modtager Guds velsignelse, udbrede lyset fra hans sandhed mod befalingen: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende." Vi har end ikke flet øjnene halvt op for denne befalings betydning. Måtte Gud nu, netop nu, lægge en byrde for forkyndelsen af budskabet på sit folk, er min bøn.   ret

afsn nr:1adventnyt januar 1973
afsn nr:2adventnyt januar 1973
afsn nr:3adventnyt januar 1973
afsn nr:4adventnyt januar 1973
afsn nr:5adventnyt januar 1973
afsn nr:6adventnyt januar 1973
afsn nr:7adventnyt januar 1973
afsn nr:8adventnyt januar 1973
afsn nr:9adventnyt januar 1973
afsn nr:10adventnyt januar 1973
afsn nr:11adventnyt januar 1973
afsn nr:12adventnyt januar 1973
afsn nr:13adventnyt januar 1973