Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 8. juli 1884

Grundighed hos den kristne prædikant (Gen. Konf., Nov. 20, 1883)

[* Bemærkninger der rettes til forsamlede prædikanter ved generalforsamlingen i Battle Creek, Mich., Ved deres formiddagsmøde holdt den 20. nov, 1883]   ret

Jeg takker Herren for den markante manifestation af hans Ånd, som vi har haft glæde af ved vort møde denne morgen. Vi har fået en liflig fred og glæde i vore hjerter. Min sjæl drages efter Gud. Jeg frygter at mange ikke griber hans løfter fast, men beror sig for meget på følelser i stedet for det Herren siger. Vi har ikke alle beviser på at Jesus venter på at velsigne os? Er det hans vilje at vi skal gå ud for at arbejde for hans sag, og alligevel ikke får nogen særlig hjælp, ingen kraft fra det høje, der følger vort arbejde?   ret

Det er vor pligt at forsvare Guds lov. Denne hellige lov foragtes næsten over hele verden og sættes ud af kraft i landet, men det er ikke grund til at nogen af os skal vende forræderne til Gud og vor pligt. Måtte vi ære Gud ved at respektere kravene i hans lov. Nu hvor den foragtes så meget, vil han forherliges ved vor herlighed. Vi bør sige sammen med David: “Derfor elsker jeg dine bud fremfor guld og skatte.” Vi skal ikke føre denne krig imod vildfarelse efter eget pålæg. Gud har aldrig påbudt os at fremholde sin lovs standard i disse frafaldsdage, uden hjælp fra guddommelig nåde og kraft. Uanset hvor klare og overbevisende argumenterne er det ikke nok. Vi må have hjælp fra Gud, og vi bør ikke føle so for at gå og kæmpe uden bevis for at hans tilstedeværelse vil ledsage os.   ret

Vi behøver en dybere erfaring. Vi må bede mere, tro at vi har en levende Frelser. Jesus elsker os; han har ikke draget sig fra os, men vi har draget os fra ham. Der er for ofte for lidt iver i vore bønner. Skrifterne studeres med alvor; Guds ord ikke gøres til regel for livet. Paulus formanede Timotius: ”Giv nøje agt på dig selv og din lærergerning”. Hjertet må være hos Gud. Men vi tilskynder jer ikke til at forstsætte jeres arbejde, kun I kun har en flirt af lykkefølelse; for følelserne vildfører jer. Sejren vindes gennem tro; så kræver det ikke års lærdom hvordan man tager Gud på sit ord. Prædikanter, I som har årevis erfaring, lad aldrig troens skælve ved at gribe Guds løfter; for jeres vantro er en anstødssten for de unge og uerfarne, og giver mørkets mager anledning til at juble.   ret

Vær flittig i Guds tjeneste: det er ikke nok at prædike fra talerstolen; I bør føre sandheden til hjemmene. Vis dem i vildfarelse at I elsker dem. Her er ligegyldighed synd. Der burde være færrere lange prædikener, og bruge mere tid på at besøge, og arbejde personligt for sjæle. Der er brug for selvfornægtende arbejde, og vil resultere i stort godt, men det er blevet forsømt på det sørgeligste.   ret

I ønsker at gøre et godt arbejde, men I arbejder ikke i den rette ånd. I bærer på tunge byrder, og sukker under lasten, skønt Jesus indbyder jer til at lægge jeres byrder ved korsets fødder, og finde hvile for jeres sjæle. Når vi ser at I arbejder så hårdt, og er næsten ved at besvime, når vi ser at I bedrøver og knurrer over hvert skridt, ved vi at I har lektier at lære i Kristi skole før I kan få succes med at undervise andre. Uden Jesus ved jeres side vil I finde vejen og arbejdet meget vanskeligt. I har meget at lære, kære brødre, før I vil acceptere den hvile han indbyder jer til at finde i ham. Hvis I ser på jer selv, og angrer jeres svaghed og syndighed, og fortsætter med dette, vil I ikke komme frem, men vil forblive åndelige dværge. I bør være forstandige, voksne kristne; for hvordan kan I ellers arbejde med den nødvendige iver, energi, og helligelse for at få sikre sig succes?   ret

Dan ikke stolthed for at gøre ubetydelige sager pålidelige, og derved få ry for at vrøvle. En sådan kurs tilfører ikke sandhedens sag kraft. Ingen af os er pålagt at gøre os selv til noget særligt, eller være martyrer på en lille måde gennem livet, når der kæmpes for små ting, skønt der faktisk ikke er noget at kæmpe om. De som tager denne medynkende kurs for sig selv, tror at de har så mange problemer for at være samvittighedsfulde, oprigtige og ligefremme i alt. Men i stedet for at påvirkes af samvittighed, føjer de, den onde, selviske stolthedopfattelse. Det liv som skulle have været lige til er fuld af krogede veje, og ingen kan få fred med dem, uden at rettes sig efter deres lunefulde indfald, og altid prøve at undgå konflikt.   ret

Hvis disse personer blot kunne hvor mange problemer og sorger de pådrager sig selv, ved at bilde sig ind at de får en vanskelig tid og store lidelser, vil de forandre deres tankeretning. Vi behøver ikke at holde regnskab over vanskeligheder, sorger og bekymringer. Alle disse ting står nedskrevet i bøger, og Himlen vil tage sig af dem. Når vi nøje opregner disse ubehagelige ting, genspejler mange af de behagelige ting sig over vor hukommelse; sådan som Guds barmhjertige venlighed, omgiver os ethvert øjeblik, og den kærlighed som englene forundre sig over, at Gud gav sin Søn i døden for os.   ret

Oprigtighedens sti er fredens sti. De som har Kristi sagtmodighed og elskelighed kan vandre roligt, i hvile og tillidsfuldt på denne ydmyge sti. Hvilket temperament vi end måtte have, må v vandre på denne sti hvis vi vil. Den er enkel, og der er ikke behov for konstant bekymring og frygt, ærgrelser og bekymringer, så vi ikke skal miste vejen. Denne sti er hellighedens hovedvej, banet for Herrens genløste at vandre på. Der den herlige refærdighedssti, som “er som strålende lys, der vokser i glans til højlys dag”. De som vandrer på denne vej vil bære et glad og lykkeligt ansigt; for det oplyses af klare stråler fra Retfærdighedens Sol.   ret

Husk på at dine gerninger må stå prøven ved dommen. Lad dine øjne være rettet mod Guds herliged, jeres hjerter renses, jeres tanker kommer i fuldkommen lydighed med Kristi vilje. Gør noget hver dag der udnytter, forskønner og forædler det liv som Kristus har købt med sit eget blod for.   ret

Det var Kristi glæde at frelse sjæle. Lad dette være jeres arbejde og jeres glæde. Udret alle pligter og gør alle ofre for Kristi skyld, og han vil være jeres stadige hjælper. Gå direkte frem, når pligtens røst kalder; lad ingen tilsyneladende vanskeligheder forhindre din sti. Tag jeres Gudsgivne ansvar op; og når I har nogle gange har tunge byrder, så spørg ikke: ”Hvorfor står min bror ledig, ingen åg er lagt på ham?” Gør den pligt der ligger dig nærmest grundigt og godt, og hig ikke efter ros, men når I arbejder for Mesteren, fordi I tilhører ham.   ret

Paulus formanede Timotius: "Stræb efter at kunne træde frem for Gud som en mand, der kan stå prøve, som en arbejder, der ikke skammer sig ved sit arbejde, men forkynder sandhedens ord på rette vis." Vi skal give advarselsbudskabet til verden, og hvordan gør vi vort arbejde? Brødre, forkynder I den del af sandheden der behager folket, medens andre dele af arbejde efterlades ufærdige? Vil det være nødvendigt for nogle at følge efter dig, og tilskynde folk at bringe tiende og offergaver troskyldigt ind i Herrens skatkammer? Dette er prædikantens arbejde, men det er blevet sørgeligt forsømt. Folket har berøvet Gud, og der er sket fejl fordi prædikanten ikke ønskede at gøre sine brødre ubehag. Gud kalder disse mennesker for upålidelige forvaltere. Pålæget til hans tjenere er: “Prædik ordet, træd frem, hvad enten det er belejligt eller ubelejligt, overbevis, tugt, forman med al langmodighed og belæring.” Hvis underhyrderne ikke udfører deres pligt ihærdigt, når overhyrden viser sig vil han give dem ”en herlighedskrone der ikke visner.” Daniel så deres løn og han siger: ”De forstandige skal stråle som himmelhvælvingens glans, og de, der førte de mange til retfærdighed, skal lyse som stjerner evigt og altid.”   ret

Idet Paulus skriver til sine brødre i Filippi, lægger han den bekymring frem han erfarede, for at de nyomvendte ikke skal trækkes væk fra Kristi rene og enkle tro. Han formaner dem at ikke ikke lade sig skræmme af deres fjender. ”Thi af nåde blev det jer givet” siger han ”for Kristi skyld ikke blot at tro på ham, men også at lide for hans skyld, idet I kæmper den samme kamp, som I før så mig stå i.” Han kunne se og forstå deres fare; og bad alvorligste for deres skyld, så deres hjerter måtte tilpasses og styrkes, knyttes sammen i kærlighed. Kærlighed er fuldkommenhedes bånd, et element for styrke. Forenet i tro og kærlighed, får en grundig kendskab til kristendommens læresætninger, ville de ikke kun tro og forsvare Kristi evangelium, men om nødvendigt, så lide for det.   ret

Apostlen arbejdede på at ”fremstille ethvert menneske som fuldkomment i Kristus.” Dette er den høje standard som enhver prædikant kan kæmpe for at nå. Han fuldbyrder ikke sit kald, medmindre han har en fuldkommen erfaring der ligner Pauli erfaring, og arbejde med samme uselviskhed.   ret

Skytsenglene som Jakob så i synet der steg op og ned af den klart skinnende stige, er hos os, fører bog over vort arbejde, og bringer os guddommelig styrke og kraft, der kombineres med menneskelig bestræbelse. Disse engle græd over kulden, den ligegyldighed, og manglende kærlighed for sjæle, som eksisterer blandt prædikanter der arbejder i deres egen styrke.   ret

Stol ikke på din egen kristne handlemåde. Der må ikke værnes om synd. Dette er en tid hvor kærligheden bliver kold hos mange, og enhver mangel fra din side vil opmuntre andre i den forkerte kurs, og leder mange til sørgelige overtrædelser. Sæt ikke et eksempel på lunked; vend dig ikke bort fra Guds Ånds vidnesbyrd. Vi er instrueret med et højtideligt budskab at give til verden, og der er meget på spil. Hvor forfærdeligt er det ikke hvis nogen af os skulle vise os som upålidelige mod vor indviede og hellige betroelse, og fordømmes under dommen til at blive udskildt fra Gud og miste himlen.   ret

Vi kan ikke være sikker i bland de fristelser der omgiver os i disse farlige tider, uden at hele tiden våge i bøn. Vi må være på vagt over for at vi ikke tager vor egen lave standard, i stedet for bibelens høje karakterstandard. Satan arbejder gennem mangler i karakteren, at få kontrol over hele tankesindet, og han ved at passer man på disse mangler, så vil det lykkes for ham. Han får ofte adgang, og bedrager dem til synd, som burde repræsentere Kristus for verden; og vor Frelser berøres dybere af denne utaknemmelighed og ulydighed end en øm kærlig moder bliver over det uredelige og egensindige barn.   ret

I må glemme de barnlige ting, og vokse i nåden dag for dag. Idet I rykker fremad, så sæt jeres ansigt i flint imod al falskneri, og al hykleri. Nogle gange vil du smigres af mennesker, men oftere af kvinder. Især når du bringer sandheden ind på nye marker, vil du møde personer, som vil komme med denne onde smiger. Som en Kristi tjener må du foragte smiger; undgå det som du vil med en giftslange. Irettesæt den kvinde som vil rose din smarthed, holde din hånd så længe som hun kan tilbageholde den i sin egen. Hav kun lidt at sige til personer i denne klasse; for de er Satans agenter, og gennemfører hans planer ved at lægge lokkesnarer der fortryller dig bort fra hellighedens sti. Enhver fornuftig kristen kvinde vil gøre sin del; hun vil forstå Satans bedrag, og vil ikke samarbejde med ham.   ret

Få aldrig omdømmet som den prædikant kvinder særlig godt kan lide. Undgå deres selskab, som i deres kunster, på mindste måde vil svække dit mål at gøre det rigtige, eller få plettet din rene samvittighed. Giv dem ikke din tid eller tillid; for de vil lade dine følelser berøve din åndelige styrke. Gør intet blandt fremmede, i togvogne, i hjem, på gader, som har det mindste udseende af ondt.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12evangelisering s. 252
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18evangelisering s. 680
afsn nr:19evangelisering s. 680