Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. juli 1892

Så vendte Herren sig og så på Peter med et blik af medlidende kærlighed blandet med sorg, og det blik knuste Peters hjerte. Han huskede, hvad Jesus havde sagt til ham, at han ville fornægte ham tre gange, før hanen skulle gale, og han gik ud fra retssalen i skam og sorg. Han skyndte sig til Getsemanes have og bøjede sig selv på netop det sted, hvor Jesus havde bedt i smerte, hvor den blodige sved havde dugget jorden, og der græd han bitterligt. Jesus så hans hjertes kval og tilgav Peter hans synd. Således er det, at når som helst en synder kommer nærmere Gud i anger og med en sønderknust sjæl, drager Jesus nærmere synderen; for når en sjæl angrer, er det et bevis på, at Jesus drager ham nærmere til sig.   ret

Da han dristede sig ind i hallen, og en pige sagde: “Han dér var også sammen med ham,” fornægtede han ham og sagde: “Jeg kender ham ikke, kvinde!” ‘Og lidt efter var der en anden, som så ham og sagde: “Du er også en af dem.” Men Peter svarede: “Nej, menneske! det er jeg ikke.” Omtrent en time senere var der en til, som forsikrede: “Jo! Vist var den mand også sammen med ham; han er jo også galilæer.”’ Da var det, at Peter fornægtede sin Herre med banden og sværgen. Hvor dette dog skar Jesus i hjertet! Der var smerternes Mand, omgivet af sine fjender, anklaget af falske vidner, skubbet til og hånet af pøbelen, men Peters fornægtelse skar dybere end alle hans fjenders spot.   ret

Den opgave at sejre er lagt i vore hænder, men vi skal ikke sejre i vort eget navn eller ved egen kraft, for af os selv. kan vi ikke holde Guds bud. Guds Ånd må hjælpe vor skrøbelig: hed. Kristus har ofret sig for os og er gået i borgen for os. For vor skyld er han blevet til synd, så at vi kunne blive, Guds retfærdighed ved ham. Ved troen på hans navn indgyder han os sin retfærdighed og den blive en levende grundregel i vort liv. ..... Kristus skænker os sin syndfri natur og fremstiller os for Faderen i sin egen renhed. Der findes mange, som mener, at det er umuligt at undfly syndens magt, men forjættelsen lyder, at vi kan fyldes med hele Guds fylde. Vi sigter mod et for lavt mål. Målet er meget højere oppe. Vort sind trænger til at udvikle sig, så vi kan forstå betydningen af Guds væsen. Vi burde være taknemmelige over, at vi ikke er overladt til os selv. Guds lov er det ophøjede forbillede, som vi skal nå til. .....   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2008. s. 43
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2008. s. 43
afsn nr:5At jeg må kende ham 1023