Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 14. juli 1903

Så ved alle vande

På invitation deltog jeg i et møde er blev holdt i Heraldsburg i forbindelse med skoleårets afslutning, d. 29. maj, 1903. Jeg var glad for at se at lærer og elever var enige om at ikke gennemgå de trættende og nyttesløse ceremonier der sædvanligvis følger med en skoleafslutning, og at alles kræfter til allersidst blev brugt til et udbytterigt studium.   ret

Fredag morgen blev eksamensbeviserne hurtigt givet til dem som de var skrevet til, og så kunne studerende og lærer gå sammen til et opsamlingsmøde, hvor mange fortalte om de gode ting de havde fået frit fra Gud i løbet af året.   ret

Sabbats morgen talte jeg til en stor tilhørerskare i Healdsburg-menighedens rummelige mødehus. Studerende og lærere sad oppe foran, og jeg havde velsignelsen at vise dem deres ansvar som Guds medarbejdere. Frelseren kalder på vore lærere og studerende at yde en virkningsfuld tjeneste som menneskefiskere.   ret

Om aftenen var en stor tilhørerskare samlet i menigheden for at lytte til et musikprogram af bror Beardslee og hans elever. God sang er en vigtig del af Gudstilbedelsen. Jeg er glad for at bror Beardslee træner sine studerende, så at de kan være sangevangelister.   ret

Jeg var meget glad for det jeg så på skolen. I løbet af forløbne år havde den vist stor fremgang. Både lærere og elever når højere og højere op i det åndelige liv. I løbet af sidste år, var der bemærkelsesværdige mange omvendelser. Tabte får er er blevet fundet og bragt tilbage til folden.   ret

I nogle måneder har vi planlagt at holde møder i lundene nær St. Helena, Calistoga, og andre steder i Napa-dalen. Det første blev holdt søndag, d. 7. juni i Hot Springs Park, i Calistoga. Konferensen lånte os nogle foldestole. Medlemmerne i Calistoga-menigheden var ivrige efter at føre sandheden ud til dem, som ikke har hørt den, og de forberedte sig forstandsmæssigt til mødet. Vi var overbevist om at friluftsmøder ville være middel til at nå nogle, som ikke ville deltage i en gudstjeneste i en kirke. Og derved er de blevet forsøgt.   ret

Selvom dagen var trykkende varm, var der et pænt antal mennesker til stede. Herren gav mig megen frihed til at tale. Folk lod til at have megen glæde af mødet, og det blev bestemt at der skulle holdes møder på det samme sted den efterfølgende sabbat og søndag. Vore folk samlede sig tidlig søndag morgen, og tilbragte dagen sammen i lunden. Flere mennesker var til stede den anden søndag end på den første.   ret

Vi forventede at fortsætte disse friluftsmøder. Jeg tror at meget godt vil udrettes ved dem. Det næste skal holdes i St. Helena, hvis der kan findes et passende sted.   ret

Vi ønsker at gøre alt hvad vi kan for at advare dem omkring os om Frelserens komme. Mit hjerte er draget mod dem, som ikke kender sandheden for denne tid.   ret

Jeg håber snart at tale i Soldaterhjemmet i Yountville, et sted hen ved elleve miles herfra. I dette hjem var der mere end otte hundrede veteraner, som arbejde for Staten. I adskillige måneder, har et gruppe af medarbejdere fra Sanatorie-menigheden kommet der de andre sabbater for at synge. Først deltog nogle få soldater i gudstjenesten, men nu er der femoghalvfjerds til et hundrede som lytter på.   ret

Nogle gange gives der en tredive-minutter lang tale om et bibelemne. Til et møde for nogle få uger siden, blev soldaterne spurgt om de ville have et kort bibelstudie efter sanggudstjenesten. Henved et dusin sagde at de gerne ville; men da tidspunktet kom for at starte studiet, blev mere en halvtreds tilbage.   ret

Sidste sabbat sagde en intelligent-udseende mand i en af medarbejdernes hjem: ”Før I kom her for at synge for os, brugte jeg næsten hele min tid på at drikke og more mig med mine kammerater. Men siden i er kommet, har jeg fundet en bedre måde at bruge min tid på. Jeg har stoppet med at drikke brændevin, og jeg læser i ”Den store Mester.””   ret

For nogle få uger siden, kom henved tyve børn fra vor skole, til Hjemmet for at synge for soldaterne. De var blevet omhyggeligt trænet af deres lærer, og de sang pænt. Soldaterne var glade for det, og de spurgte børnene om at komme igen.   ret

Der blev delt gratis læsestof ud til soldaterne. Mange er interesserede, og dem som har ansvaret for Hjemmet, så at der var blevet gjort et godt stykke arbejde. Dette arbejde må fortsætte. Herren ser med elskelig medynk på de aldrende mænd på sådanne institutioner. Jeg er overbevist om at mange som er lige nu, vil blive vundet til Kristus.   ret

Anledning til at gøre noget
Gud forventer at dem der hævder at være hans børn bringer andre til ham. Jeg ønsker at alle vore folk kunne se de mange døre som er åbnede op for dem. Ved alle vande skal der sås. Til hele verden – til enhver nation, stamme, tungemål og folk – skal budskabet proklameres. Hvis dem som har taget imod den nærværende sandheds lys, vil have en levende tro på Kristus, hvis de vil erkende at de skal være hans medarbejdere, helt helliget hans tjeneste, hvilket arbejde vil der så ikke gøres! Når Guds folk overgiver sig uforbeholdent sig selv til ham, vil de bruge alle sindets og kroppens kræfter til hans ære; og hans arbejde vil gå hurtigt frem.   ret

Vor opmærksomhed bør nu samle sig om, hvad der angår vort evige vel. Vi kan ikke tillade os at give de himmelske ting andenpladsen. Kristus siger, "Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift." Matt 6,33.   ret

Et afsluttende værk
Når jeg hører om de forfærdelige ulykker der fra uge til uge finder sted i verden, spørger jeg mig selv, Hvad betyder disse ting? Tillades de for at vække dem der overtræder Guds lov? De frygteligste ulykker, som brand, og oversvømmelse, følger hurtigt efter hinanden. Guds straffedomme er i landet. De taler advarende og siger alvorligt: Vær også I rede; thi Menneskesønnen kommer i den time, I ikke tænker jer."   ret

Der er mange, mange i vore menigheder, som kun ved lidt om, hvad sandheden for vor tid egentlig betyder. Jeg appellerer til dem om ikke at overse opfyldelsen af tidernes tegn, som så tydeligt forkynder, at enden er nær. Oh, hvor er der mange, som ikke har søgt at få deres sjæle frelst, og som snart vil klage bitterligt: Kornhøst er omme, frugthøst endt, og vi er ej frelst!"   ret

Vi lever i de afsluttende begivenheder i denne jords historie. Profetierne opfyldes hurtigt. Nådetiden er næsten forbi. Vi har ingen tid, ikke et øjeblik, at spilde. Lad os ikke blive fundet sovende på vor post. Ingen må sige i sit hjerte eller med sine gerninger: "Min herre lader vente på sig." Lad budskabet om Kristi snarlige genkomst lyde som en alvorlig advarsel. Lad os overtale mennesker alle vegne til at omvende sig og fly fra den kommende vrede. Lad os vække dem op til straks at gøre sig rede, for vi ved kun lidt om, hvad der forestår. Prædikanter og lægmedlemmer bør gå ud på de modnende marker. De vil kunne høste uanset hvor de forkynder bibelens glemte sandheder. De vil finde dem som vil acceptere sandheden, og som vil hellige deres liv til at vinde sjæle til Kristus.   ret

Knyttet til hjemmet
Herren vil snart komme, og vi må være forberedt på at møde ham i fred, Lad os være besluttet på at gøre alt, hvad vi kan, for at sprede lys omkring os. Vi skal ikke være bedrøvede, men glade, og vi skal altid holde os Herren Jesus for øje. Han kommer snart og vi må være rede og forvente hans tilsynekomst. O, hvor herligt det vil blive at se ham og blive hilst velkomne som hans forløste! Længe har vi ventet, men vor tro er ikke blevet svækket. Hvis vi blot kan få kongen at se i hans skønhed, vil vi blive evigt lyksalige. Jeg føler det, som om jeg må råbe højt: På hjemvejen! Vi nærmer os tiden, da Kristus vil komme med kraft og megen herlighed for at hente sine forløste hjem til deres evige boliger.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6evangelisering s. 405
afsn nr:7evangelisering s. 405
afsn nr:8evangelisering s. 405
afsn nr:9evangelisering s. 405
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16Herren kommer 0408
afsn nr:17Herren kommer 0408
afsn nr:18Herren kommer 0408
afsn nr:19Herren kommer 0408
afsn nr:20Herren kommer 0408