Review and Herald d. 14. juli 1885
Ordentlig uddannelse
Det er det flotteste arbejde mænd og kvinder nogen sinde har påtaget sig, at have med unge mennesker at gøre. Der bør udvises største omhu for at uddanne unge til at forandre undervisningsmetoden, Så sindets højeste og ædleste kræfter fremkaldes. Der bør udvises den største omhu for at uddanne unge og veksle i undervisningsmetoden, så sindets højeste og ædleste kræfter fremkaldes. Forældre og skolelærere helt sikkert diskvalificeret til at undervise børn ordentligt, hvis de aldrig har lært selvkontrollens, tålmodighedens, overbærenhedens, venlighedens og kærlighedens lektier. Hvilken betydningsfuld position har forældre, formyndere og lærere ikke?! Der er meget få som erkender sindets allervigtigste ønsker og hvordan forstandens udvikling styres, de unges voksende tanker og følelser. ret
Det er det flotteste arbejde mænd og kvinder nogen sinde har påtaget sig, at have med unge mennesker at gøre. Der bør udvises største omhu for at uddanne unge til at forandre undervisningsmetoden, Så sindets højeste og ædleste kræfter fremkaldes. Der bør udvises den største omhu for at uddanne unge og veksle i undervisningsmetoden, så sindets højeste og ædleste kræfter fremkaldes. Forældre og skolelærere helt sikkert diskvalificeret til at undervise børn ordentligt, hvis de aldrig har lært selvkontrollens, tålmodighedens, overbærenhedens, venlighedens og kærlighedens lektier. Hvilken betydningsfuld position har forældre, formyndere og lærere ikke?! Der er meget få som erkender sindets allervigtigste ønsker og hvordan forstandens udvikling styres, de unges voksende tanker og følelser. ret
Der er en tid til at opdrage børn, og en tid til at uddanne unge. Og det er væsentligt at begge disse ting kombineres i høj grad i skolerne. Børn kan oplæres til syndens tjeneste eller til retfærdighedens tjeneste. De unges første uddannelse danner deres karakter i dette liv og i deres religiøse liv. Salomon siger: ”Væn drengen til den vej, han skal følge, da viger han ikke derfra, selv gammel.” Dette sprog er tydeligt. Den oplæring som Salomon påbyder er at retvise, uddanne og udvikle. For at forældre og læreere kan gøre deres arbejde, må de selv forstå ”den vej barnet skal gå.” Dette omfatter mere end blot bogkundskaber. Det tager alt ind som er godt, dydigt, retfærdigt og helligt. Det omfatter mådehold i praksis, gudsfrygt, broderlig venlighed og kærlighed til Gud, og kærlighed til hinanden. For at nå dette mål, må den fysisk, mentale, moralske og religiøse få opmærksomhed. ret
Børnenes uddannelse i deres hjem og på deres skoler må ikke være ligesom oplæring af umælende dyr; for børn har en forstandig vilje, som bør rettes til at kontrollere alle deres kræfter. De umælende dyr behøver at blive oplært; for de har ikke fornuft og intellekt. Menneskesindet må lære selvkontrol. Det må uddannes til at beherske mennesket, medens dyret kontrolleres af mesteren. Dyret oplæres til at underlægge sig sin mester. Mesteren er sit dyres tankesind, dømmekraft og vilje. Et barn kan oplæres til at, ligesom dyret, til at ikke have sin egen vilje. Dets individualitet kan endog underlægges nogen som forestår dets oplæring, og viljen skal have alle intentioner og hensigter underlagt lærerens vilje. ret
Børn som uddannes sådan, vil altid mangle moralsk kraft og individuelt ansvar. De er ikke blevet oplært til at handle ud fra årsag og princip. Deres vilje blev kontrolleret af hinanden, og tankesindet ikke aktiveret, så det kan udvide sig og styrkes når det er i gang. De blev ikke styret og disciplineret med respekt for deres særlige evner og formåen, og lægger deres største kræfter i det når det er nødvendigt. Her bør lærere ikke stoppe, men være opmærksom på at opdyrke de svagere evner, så alle kræfter kan komme i anvendelse, og fremføres fra det ene styrkeniveau til det næste, så tankesindet kan nå de rigtige dimensioner. ret
Der er mange børnefamilier som ser velopdragne ud, så længe de er under oplæring; men når det system som sætter reglerne, brydes op, virker de til at ikke kunne tænke, handle eller beslutte for sig selv. Disse børn har længe været under jernhård disciplin, ikke fået lov at tænke og handle selvstændigt for de ting som det var ordentligt at de skulle, så de ikke har selvtillid til at handle ud fra deres egen dømmekraft, og have deres egen mening. Og når de forlader deres forældre, for at klare sig selv, ledes de let af andres dømmekraft i den forkerte retning. De har ikke en stabil karakter. Deres tankesind er ikke udviklet ordentligt og styrkes ved at sætte sig på deres egen dømmekraft, ligeså hurtig og ligeså langt som det er muligt. Så langt har deres forældre kontrolleret deres tankesind, at de stoler helt på dem. Deres forældre var tankesind og dømmekraft for deres børn. ret
På den anden side, bør de unge ikke overlades til at tænke og handle uafhængig af deres forældre og læreres dømmekraft. Børn bør lære at respektere erfarnes bedømmelse, og ledes af deres forældre og lærere. De bør uddannes sådan at de i deres tanker bliver enige med deres forældres og lærere, og de må instrueres så de kan se rigtige i at give agt på deres råd. Og når de går frem under deres forældres og læreres hånds vejledelse, vil deres karakter ikke være som svejende siv i vinden. ret
Den strenge oplæring af unge, uden at lede dem rigtigt til at tænke og handle selvstændigt, som til at de selv kan tænke og handle, så de derved kan vokse i tanke og i selvrespekt og i tillid til deres evner til at udføre, vil altid danne en klasse mennesker som er mentalt svage og i moralsk kraft. Og når de står i verden og selv skal handle, vil de åbenbare at de blev oplært som dyr, og ikke uddannet. I stedet for at deres vilje blev vejledt, blev de tvunget til at underlægge sig forældres og læreres hårde disciplin. ret
Forældre og lærer som praler af at fuld kontrol over de børns sind og vilje som de har i varetægt, vil ophøjre med deres pral om de kunne udpege det fremtidige liv for disse børn, som sådan er underlagt tvang og i frygt. Disse er næsten helt uforberedt på at påtage sig livets hårde ansvar. Når disse unge ikke længere er under deres forældre og lærere, og tvinges til at tænke og handle selv, er de næsten sikre på at tage den forkerte kurs, og give efter for fristelsens kraft. De gør ikke dette liv til en succes. Og de samme mangler ses i deres religiøse liv. Kunne de unges instruktørere få resultatet af deres fejlslagne disciplin lagt ud for sig, ville de ændre deres handleplan når det gælder uddannelse af børn og unge. Den klasse af lærere som har nok i at få næsten fuldstændig kontrol over deres elevers vilje, er ikke de mest succesrige lærere, selvom det for en tid kan se godt ud. ret
Gud har aldrig tænkt sig at nogen menneskers tanker skal være helt under andre menneskers kontrol. Og de som anstrenger sig for at få deres elevers individualitet druknet hos sig selv, og de er deres elevers tankesind vilje og samvittighed, påtager sig et frygteligt ansvar. Disse elever kan ved visse lejligheder, så ud som veldisciplinerede soldater. Men når denne betvingelse fjernes, vil der ses manglende selvstændig handlinger som skulle være hos dem. Men de som gør det til deres mål at uddanne deres elever så de ser og mærker at kraften ligger hos dem, og gøre dem til mænd og kvinder med faste principper, kvalificeret for en position i livet, er de mest nyttige og permanent succesrige lærere. Deres arbejde viser nok ikke de allerbedste muligheder for dem der ser ligegyldig på, og deres arbejde værdsættes lige så højt som lærere som holder sine elevers vilje og sind helt autoritært; men elevernes fremtidige liv vil vise frugterne af den bedre uddannelsesplan. ret
Der er fare for at både forældre og lærere kommanderer og dikterer for meget, skønt de ikke kommer i tilstrækkeligt socialt forhold til deres børn eller deres elever. Det er for ofte for reserverede og forbeholdne, og udviser deres autoritet på en kold og usynpatisk måde, som ikke kan vinde deres børns og elevers hjerter. Hvis de ville samle børnene tæt til sig, og vise at de elsker dem, og viser interesse for al deres arbejde, og de endog på deres sted, og nogle gange endog være børn blandt børn, så vil de gøre børnene meget gladere, og vil vinde deres kærlighed, og deres tillid. Og børnene vil hurtigere respektere og elske deres forældre og læreres autoritet. ret
Lærerens principper og levevaner bør betragtes af større vigtighed, end hans boglige kvalifikationer. Hvis læreren er en oprigtig kristen, vil han mærke det nødvendige i en lige stor interesse for fysisk, mental, moralsk og åndelig uddannelse hos sine elever. For at udøve den rette indflydelse, bør han have fuldstændig kontrol over sig selv, og sit eget hjerte bør indgydes rigeligt med kærlighed for sine elever, som vil kunne ses i hans blik, ord og handlinger. Han bør have en fast karakter; så kan han forme sine elevers sind, såvel som undervise dem i videnskaben. Unges tidlige uddannelse skærper deres karakter for livet. Dem som har med unge at gøre, bør være meget omhyggelige med at fremkalde sindets kvaliteter, så de bedre kan vide hvordan de retter deres kræfter og så de kan opøves til det allerbedste. ret
Uddannelsessystemet har i generationer været destruktivt for sundheden endog for at kunne overleve. Mange unge børn har gået i skole i fem timer hver dag, uden ordentlig ventilerede klasseværelser, ej heller tilstrækkeligt stor nok for elevernes velbefindende. Luften i sådanne klasseværelser bliver hurtig for giftig til at lungerne kan indånde det. Små børn, hvis ben og muskler ikke er stærke, og deres hjerner ikke er udviklede, er holdt indendørs til deres ulempe. Mange får kun en lille livskraft at begynde med. Indespærring i skolen fra dag til dag, gør dem nervøse og syge. De får små kroppe, på grund af nervesystemets udtrættede tilstand. Og hvis livets lampe går ud, indser forældre og lærere ikke at de har haft direkte indflydelse på at slukke livsgnisten. Når de står ved deres børns grave, ser de fortvivlede forældre på deres smertelige tab som Forsynets særlige tilskikkelse. Deres egen handlemåde har, i utilgivelig uvidenhed, ødelagt deres børns liv. Således er det bespottelse at anklage Forsynet for deres død. Gud ønsker at disse små skal leve og disciplineres, så de kan få nogle smukke karaktertræk, og ære ham i denne verden, og prise ham i den bedre verden. For at kunne følge mode og skik, har mange forældre ofret deres børns sundhed og liv. ret
Forældre og lærer, som tager ansvar for disse børns oplæring, føler sig ikke ansvarlig over for Gud, at sætte sig ind i den fysiske organisme, så de kan behandle børns og elvers kroppe på en måde der bevarer liv og sundhed. Tusindvis børn døder på grund af forældre og læreres uvidenhed. Mødre tilbringer timer på at arbejde unødvendigt på deres egne klæder og på deres børns klæder, så de ser pæne ud, og undskylder sig med at de ikke kan få tid til at læse og få nødvendig information om at kunne passe på deres børns sundhed. De tror at det er mindre besværligt overlade deres kroppe til doktorer. ret
At blive kendt med vor forunderlige organisme, maven, lever, tarme, hjerte, ben, muskler og hudens porer, og forstå det ene organs afhængighed af det andet, for at alt kan arbejde sundt, er et studium som de fleste mødre ikke interesserer sig for. Kroppens indflydelse på sindet, og sindet på kroppen, ved hun intet om. Sindet, som allierer det begrænsede med det ubegrænsede, lader hun ikke til at forstå. Hvert organ i kroppen gøres til sindets tjener. Sindet er kroppens hovedsæde. Børn får lov at spise kød, krydderi, smør, ost, flæsk, beriget butterdej og generelt meget krydderi. De får lov at spise uregelmæssigt, og spise mellem måltiderne, usund mad, som arbejder forstyrrende på maven, og opildner nerverne til unaturlig aktivitet, og svækker forstanden. Forældre indser ikke at de sår frø som vil frembringe sygdom og død. ret
Mange børn er blevet ruineret for livet ved at fremme det intellektuelle, men ikke styrker det fysiske. Mange dør i deres barndom på grund af deres forældres og skolelærers uforstandige kurs, ved at betvinge deres unge forstand med smiger eller frygt, skønt de er for unge til at se ind i klasseværelset. Deres tankesind er blevet så belastet af lektier, skønt de ikke burde være udfordret, men tilbageholdes indtil den fysiske tilstand er stærk nok til at klare mental belastning. Små børn bør være frie som lam, til at løbe uden for dørene, og være frie og glade, og få de bedste anledninger til at lægge fundament for en sund opbygning. Forældre bør være deres eneste lærere indtil de har nået otte eller ti-års alderen. De bør åbne Guds store naturbog for deres børn, ligeså hurtigt som at deres tanker kan fatte det. ret
Moderen bør have mindre kærlighed til det kunstneriske i sit hus, og få hendes klæder til at se pæne ud, og finde tid til at opelske en kærlighed i sig selv og hendes børn, for blomsternes smukke knopper og se den folde sig ud, og henlede sine børns opmærksomhed til de forskellige farver og former. Hun kan lære sine børn Gud at kende, som gjorde alle smukke ting som tiltrækker og glæder dem. Hun kan lede deres unge tanker frem til deres Skaber, og vække en kærlighed i deres unge hjerter, for deres himmelske Fader, som viste så stor en kærlighed for dem. Forældre kan forbinde Gud til alle hans skaberværker. De opåbnende blomsterknopper og naturens smukke sceneri i den frie luft, bør omgive børnenes eneste klasseværelse op til otte eller ti-års alderen. Og naturens rigdomme bør være deres største lærebog. Med disse lektier indprentet i de unge børns sind, blandt naturens fornøjelige og tiltrækkende scenerier, vil ikke glemmes så hurtigt. ret
Det er en pligt vi skylder vor Skaber, at opelske og udnytte de talenter han har betroet vor varetægt. Uddannelse vil disciplinere sundet og udvikle dets kræfter, og styre dem forstandigt, så vi kan gå frem i nyttighed, til Guds ære. ret
afsn nr:1 | Sind karakter personlighed 189 |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | |
afsn nr:12 | Sind karakter personlighed 85 |
afsn nr:13 | |
afsn nr:14 | |
afsn nr:15 | |
afsn nr:16 | |
afsn nr:17 | |
afsn nr:18 | |