Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 19. juli 1892

Kristi efterfølgeres privilegium. (konkluderet)

Konkluderet
Kristus er vort eksempel. I hans lov på jorden modstod han fjendens fristelser, for han blev fristet på alle måder som vi, dog uden synd. Ingen vil nogen sinde kunne påkalde sig det som Jesus udstod. Ingen vil nogensinde kunne få anledning til at råbe: ”Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?” Jesus udstod skjulet fra sin faders ansigt, så Gud aldrig skal forlade jordens børn, medmindre de vender sig fra ham med fuldt overlæg. I lyset af Golgatas kors, spørger jeg om I ikke kan se hvorfor overtræderen ikke kan undgå straffen for at bryde loven. Døden er syndens løn, og loven kan ikke ændres det mindste, for at skabe udvej for dens overtræder, for at bevise lovens uforanderlighed. Men Jesus bar lovens straf, og smagte døden for ethvert menneske. En graven kunne ikke holde på ham. Tre dage efter hans korsfæstelse, delte himlens mægtige engle mørket fra deres spor, og rullede stenen fra graven. Regeringens segl var brudt, og romerske vagter som var sat der for at holde graven fri for forstyrrelser, så disciplene ikke kunne komme og stjæle Jesu legeme, de faldt til jorden som døde. Herrens engel viste sig, hvis ansigtsudtryk var som lys, og hans klædning var hvis som sne, af frygt for ham skælvede vogterne og blev som døde mænd. Kristus kom ud fra graven, som en mægtig sejrherrer over døden og graven, og han steg op til det høje, for at gå i forbøn for os som en nødig og trofast ypperstepræst, som berøres med følelse for vore svagheder.   ret

Vi går ikke ind i himlen uden trængsler. Jesus har fortalt os at vi må stride, og pinses for at gå ind på den lige gade. Vi skal føre en stadig kamp imod magterne og myndighederne, og åndelig ondskab på høje steder, imod denne verdens mørke kræfter. Men Jesus kender slagplanen, og kan trøster os med forvisningen om at han er ved vor højre hånd, at vi ikke skal blive berørte. Han siger: ”Se, jeg er med jer alle dage, helt til verdens ende.” Alle Guds engle er omkring os. Og er de ikke alle tjenende ånder, der sendes ud for at tjene dem, som skal være frelsens arvinger?"   ret

Kristus er den stige Jacob så, på hvilken Herrens engle steg op og ned, medens Guds herlighed oplyste hvert trin på stigen, fra det højeste i himmelen til jorden. Kristus udfyldte afgrunden der adskilte menneskene fra Gud og jorden fra himlen og han arbejder stadig for os og enkeltvis skal vi hjælpe ham og den himmelske intelligens. Men Kristus kan ikke gøre noget for os uden vores medvirken og vi kan ikke gøre noget uden ham. Satan og hans engle er i krig med os og de vil være i krig med os til denne verdens ende og Jesus har sagt til os, "Uden mig kan i ingenting gøre." Det er den lektie Kristus lærer hans børn gennem alle tider og i hver generation. Da Josua gik ud om morgenen før Jerikos indtagelse, viste der sig for ham en mand, der var fuldt udrustet til kamp. Og Josua spurgte: "Er du en af vore eller en af vore fjender?" og han svarede: "Jeg er fyrsten over Herrens hær; lige nu, er jeg kommet! " Hvis Josuas øjne var blevet åbnet, som Elisa's tjeners øjne var ved Dothan og han kunne have udholdt synet, ville han have set Herrens engle, der havde lejret sig omkring Israels børn; thi Himmelens øvede hær var kommet for at kæmpe for Guds folk og fyrsten over Herrens hær var der for at befale. Da Jeriko faldt, rørte ingen menneske hånd ved byens mur, for Herrens engle væltede fjendens forstærkningen. Det var ikke Israel, men fyrsten over Herrens hær, der erobrede Jeriko. Men Israel havde deres rolle at spille ved at vise deres tro på deres frelses fyrste.   ret

Hver eneste dag bliver der udkæmpet slag. Der kæmpes en hård kamp om enhver sjæl mellem mørkets fyrste og livets fyrste. Der skal kæmpes hårdt, for at jordens indbygger skal advares om Herrens store dag, for at fjendens forstærkning kan indtages og for at alle der elsker Herren kan samles under Fyrst Emanuel's blodstængte banner, men det er ikke jer, der skal udrette det væsentlige i striden. I skal som Guds redskaber overgive jer til ham, så han kan planlægge, lede og kæmpe for jer, med jeres medvirken. Livets fyrste går i spidsen. Han vil være med dig under din daglige kamp med dig selv, så du kan være din overbevisning tro; så lidenskaben, når den kæmper for herredømmet, kan blive overvundet ved Kristi nåde, så du mere end sejrer ved ham, som har elsket os. Jesus har været igennem det alt sammen. Han kender enhver fristelses magt. Han ved, hvordan man skal imødegå enhver kritisk situation og hvordan han skal lede dig på enhver farlig vej. Hvorfor ikke stole på ham? Hvorfor ikke overgive din sjæl til Gud, som til en trofast Skaber?   ret

Tro ikke at du kan være uforsigtig og hensynsløs, og forsømme så stor en frelse, og ikke lide tab, evigt tab. Det to livets blod fra sønden af den uendelige Gud for at bane udvej for synderen, og kan Gud frelse dig i dine synder? Kristi kom for at frelse dig fra dine synder. I synet af Guds søns lidelser, hvad vil så resultatet være af at forsømme så stor en frelse? Faderen gav hele himlen til menneskene i en stor Gave. Han har gjort det tydeligt at han har gjort alt hvad der muligt at gøre, og alt som en Gud kan gøre, så du kan blive frelste, så du må få en arv med de hellige i lyset. Udvælgelse er præcis hvad Bibelen har beskrevet det til.   ret

Udvælgelse er præcis hvad bibelen skriver der vil komme. "Og den, som tørster, skal komme; den, som vil, skal modtage livets vand uforskyldt." "Tro på Herre Jesus Kristus, og du skal blive frelst.” Hvis du vil opgive din egen vej, og overgive dig selv til Kristus, hvor ynkværdig vil han så ikke være for dig. Læs lignelsen om den fortabte søn, hvis du ser Guds barmhjertighed imod den angrende synder. Ligesom den fortabte søn, har synderen taget Guds gode gaver, og bortødslet dem for selvtilfredsstillelse, brugt dem for at føje sig i synd. Når synderen vågner op til sin sande tilstand, ser han at han har brugt alt det har for det værdiløse, og at han er fortabt og ikke færdig. Han siger: ”Jeg vil stå op og gå til min fader.” Jeg vil fortælle ham hvor uværdig jeg er, hvordan jeg ikke længere er værd at blive kaldt hans søn. Jeg vil spørge om han vil gøre mig til en af hans ansatte tjeneste folk. Den fortabte gjort præcis som han sagde han ville. Han gik til sin fader, præcis som han var; for han kunne ikke gøre det på nogen anden måde. Hans klæder var laser og totter, men hans far vendte sig ikke fra ham. Medens han stadig var et stykke borte, ser faderen ham, og går ud for at møde ham. Før det angrende barn kan sige et bekendelsesord, har faderen tilgivet ham. Han omfavner ham, han falder ham om hans hals. Tænker han på at udføre sin søns anmodning, idet han fremstammer sin angerfulde beretning? – Nej, han tager ham til sit hjem. Han gaver ham de bedste klæder å, for at glæde sig sammen med ham; for han siger: ”Min søn her var død, men er blevet levende igen, han var fortabt, men er fundet igen.”   ret

Dette er den måde som Gud behandler synderen på. O, jeg ville om vi havde hjerter af kød til at føle noget for dem som ikke kender noget til Guds tilgivende kærlighed! O om vi blev døbt af Helligånden, så vi ved hvordan vi skal arbejde for Mesteren! Hvor mange kommer frem for forsamlingen og giver lange og kedelige bønner der trætter folk, og ikke gør noget for at bringe Guds velsignelse over dem. Hold dine lange bønner i enekammeret; og når du kommer til mødet, så bring din enkle forespørgsel frem for Gud på en enkel og direkte måde. Lad dine ord være hvad du har brug for lige nu; for Gud har sagt: ”Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer.”   ret

Vi mangler lyset af Guds herlighed til at skinne på os. Paulus siger: "For denne sags skyld bøjer jeg mine knæ for Faderen." Det er Faderen som ”elskede verden således at han gav sin enbårne søn, at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv." "Efter hvem ethvert faderforhold i Himmel og på jord har sit navn; og jeg beder om." Familien har fået navn efter Faderen. De, der går ind i de himmelske boliger, vil få Faderens navn og stadens navn skrevet på deres pander. De vil bære den guddommelige påskrift og få del i den guddommelige natur, efter at de har undflyet fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær.   ret

At han efter sin herligheds rigdom vil give jer, at I med kraft må styrkes ved hans Ånd i det indre menneske. Hvordan kan det være at så mange som bekender at have Kristi tro, ikke har styrke til at modstå fjendens fristelser? – Det er fordi de ikke er styrket med Åndens kraft i det indre menneske. Apostlen siger: ”I må blive rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, så at I sammen med alle de hellige må kunne fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I kan fyldes med hele Gudsfylde.” Hvis vi havde denne erfaring, ville vi vide noget om Golgatas kors. Vi vil vide at det betyder at få del i Kristus og hans lidelser. Kristi kærlighed vil tvinge dig, og selvom du ikke er i stand til at forklare hvordan Kristi kærlighed har varmet dit hjerte, vil du vise hans kærlighed i brændende iver for hans sag. Kristi kærlighed går ud over kundskab; menneskers sprog kan ikke udtrykke dens dybder. Det er en forrettighed for Guds bøn at kunne blive fyldt med hele Guds fylde. Men ham, som over al måde formår med sin kraft, der virker i os, at gøre langt ud over det, som vi beder om eller forstår, ham være ære i kirken og i Kristus Jesus gennem alle slægterne i evighedernes evighed. Ef 3,20-21.   ret

Ud fra dette skriftsted forstår vi enhver Kristi efterfølges privilegium. Vor standard har været for lav, og måtte Herren hjælpe os så vi må komme som vi er, og lære af hans retfærdighed, så vi ved hans kraft kan være i stand til at holde Guds bud. Idet du søger at komme til Jesus, vil Satan pege på dine snavsede klæder, som er smudset til af synd, og fortælle dig at du er en synder og Guds gunst uværdig. Du må anerkende at du har overtrådt Guds lov. Du må sige: ”Jeg ved at jeg er en synder, men jeg angrer mine synder. Jeg kommer til Kristus fordi han har sagt: ’Jeg kom ikke for at kalde retfærdige men syndere til anger.’ Jeg kom fordi han har sagt: ”Kom til mig, alle i som arbejder.” Ønsker du noget bredere end dette? ”Kom hid til mig, alle I, som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle.”   ret

Når Satan overøser dig med tvivl og fristelser, så peg ham hen til Golgata; for han kan ikke stå for korsets tungtvejende argument. Tak Jesu åg på dig, og lær af ham; for han er sagtmodig og ydmyg af hjertet. Fristelser og prøvelser vil komme over den kristne; men du behøver ikke at miste modet og din tro. Apostlen siger: ”At jeres prøvede tro - som er langt mere værd end det forgængelige guld, der dog prøves ved ild - må vise sig at blive til pris og herlighed og ære, når Jesus Kristus åbenbares. Ham elsker I uden at have set ham; på ham tror I uden nu at se ham, og over ham skal I fryde jer med en usigelig og forherliget glæde.”   ret

Vi kan ikke selv skaffe os retfærdighedens klædning, thi profeten siger: "Som en tilsølet klædning er al vor retfærd." Es 64,5. Der findes intet i os, hvor med vi kan klæde sjælen, så dens nøgenhed ikke ses. Vi skal få retfærdighedens kjortel, der er vævet på Himmelens væv, selve Kristi retfærdigheds pletfri klædning. Vi skal sige: "Han døde for mig." Han har min sjæls vanære, for at jeg i hans navn kunne sejre og blive ophøjet til hans trone. Fortæl om hans kraft, synge om hans uovertruffen kærlighed. Han vil være nær dig i alle prøvelser og vil give nåde og kraft i forhold til dine behov.   ret

Vi skal være medarbejdere sammen med Kristus, og vi skal hele tiden arbejde på at udbrede kundskab om evangeliet. Vi skal være gavmilde med vore midler, så Mesterens sag kan fremmes. Vi bør spare så meget, så vi kan udbrede sandhedens budskab, og sende efterretninger til dem som ikke kender Gud, og er uden håb i verden, så de må vendes fra vildfarelse og synd til sandhed og retfærdighed. O, lad os søge at være Mesterens medarbejdere. Der er sjæle over hele Australien og havets øer, som i Guds øjne er ligeså dyrebare som jeres sjæle er, og hvis de havde en anledning, ville de acceptere lyset lige så hurtigt som I accepterede det.   ret

O, måtte Guds kærlighed inspirere vore hjerter! Lad Helligånden optænde en helligelsens flamme i vore hjerter, så vi må gå frem til arbejdet i Herrens vingård. Så skal vi bære sejrherrens krone. Så skal vi se ham sådan som han er, og til sidst høre velsignelsen: ”Vel gjort, du gode og tro tjener, . . . . . gå ind til din Herres glæde.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Guds sønner og døtre 0602
afsn nr:4Guds sønner og døtre 0602
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8At jeg må kende ham 0407 Bibellektier 3. Kv. 1989 s.33
afsn nr:9At jeg må kende ham 1023
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12At jeg må kende ham 1023, Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2001. s. 41; 2.kv 2003. s. 17; 2.kv 2007. s. 81; 4.kv 2003. s. 50
afsn nr:13
afsn nr:14