Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 25. juli 1854

Til de unge.

”I må være alvorlige på at sikre jeres sjæles frelse. I må begynde med at overvinde jer. Læg ikke dette bort. Det vil hurtigt være helt for sent, og klagesangene vil være: ”Høsten er ovre, sommeren til ende og min sjæl er ikke frelst.” Lad ikke jeres unge kammaraters meninger påvirke jer. I tænker måske at I har et stort offer at gøre, men ser I sagen i dens sande lys, har I intet at gøre. I ændrer kun det dårlige til det gode, og synd og ondt til retfærdighed, død til liv. Vil I opgive enhver afgud? Hvis der er en ting som I ikke vil opgive, er den jeres afgud. Den vil lukke jer ude af himlen."   ret

”Der er en som har gjort et offer; en med høj rang og ophøjet. En som forlod den herlighed han havde sammen med Faderen før verden var til, og kom ind i verden og bar alle menneskes ringeagt, led al skam, og åbnede ikke sin mund, som samtidig have fået legioner af engle, ved at spørge sin Fader. Alligevel var han et sorgernes menneske og kendte til smerte. Hvorfor var der alt dette? O, ofrene skulle gøres for at frelse fortabte mennesker. Kristus blev naglet til Golgatas kors, for at skabe en udvej for dig. Han blev fattig for din skyld. Han døde så du kan leve. O hvilket offer var dette ikke! En engels tunge kan ikke fortælle om ”en Frelsers kærligheds uforlignelige dybder.” Jeres er jeres forbillede. Han er jeres eksempel; og hvis I kommer tæt på det sande forbillede, vil I ikke have undskyldning. Mål ikke jer selv med andre; men med Jesus, Jesus er jeres forbillede. Stræb efter at efterligne ham nøje. Opmuntre din sjæl til at få del i guddommelig karakter. Bed og gem på en sult og tørst efter retfærdighed. O vil du lide sammen med Kristus, så du kan få del i hans herlighed."   ret

Vær en levende helliget Kristen. I må opgive stolthed for tøj og udseende, og stolte meninger. I må være besluttede på det. Halvhjertet arbejde vil aldrig udrette noget. I må komme helt ned hos Guds ydmyge folk. Gud renser et særligt folk til sig selv, der er nidkær for gode gerninger. Dette folk er særskilt. De hverken klæder sig eller handler som verden. Deres samtale er i himlen. Ryst ethvert snærende bånd af dig, og grib fat i din egen sjæls frelse, og også frelsen dine brødre og søstre og venner omkring dig. De ser et eksempel i dig. Led dem rigtigt. Prøv at frelse deres sjæle. Elsk, ære og respektere jeres forældre; og i sidste ende vil I finde ud af at I intet har ofret; for I vil få en rig og herlig løn.
E. G. White   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3