Dette er kun enkelte afsnnit af artiklen, i vilkårlig rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 26. juli 1892

Lad ingen løbe den risiko at stille sig selv mellem folket og himmelens budskab. Guds budskab vil komme til folket; og hvis der ikke var nogen stemme blandt mennesker til at give det, ville selve stenene råbe ud. Jeg opfordrer enhver prædikant til at søge Herren, at lægge stolthed og stræben efter overlegenhed væk og at ydmyge hjertet for Gud. Det er hjertets kulde, vantroen hos dem, som burde have tro, der holder menighederne svage.   ret

Lad ingen løbe den risiko at stille sig selv mellem folket og himmelens budskab. Guds budskab vil komme til folket; og hvis der ikke var nogen stemme blandt mennesker til at give det, ville selve stenene råbe ud. Jeg opfordrer enhver prædikant til at søge Herren, at lægge stolthed og stræben efter overlegenhed væk og at ydmyge hjertet for Gud. Det er hjertets kulde, vantroen hos dem, som burde have tro, der holder menighederne svage.   ret

..... "Der er sorg i himmelen over den åndelige blidhed hos mange af vore brødre... Herren har oprejst budbærere og udrustet dem med den Hellige Ånd og sagt: "Råb højt og spare ikke, løft op din røst som en trompet og forkynd mit folk dets overtrædelser og Jakobs hus dets synder." Ingen må tage den risiko at stille sig selv mellem folket og det himmelske budskab. Guds budskab vil komme til folket og hvis det ikke er nogen menneskelige stemmer til at gengive det, vil stenene råbte det ud. Jeg opfordret hver eneste prædikant til at søge Herren og lægge væk alt stolthed og alt tragten efter høje stillinger og ydmyge sine hjerter for Gud. Det er hjertekulden, vantroen hos disse som burde vise tro, som holder menighederne nede i svaghed."   ret

Vi ville samles bebyrdet i sjæl, i bøn for at vi må blive ét i tro og lære; for vi vidste at Kristus ikke er splittet. Engang var et punkt gjort til genstand for nærmere undersøgelse. Skrifterne blev åbnet med et sus af ærefrygt. Ofte fastede vi, så vi måtte blive bedre egnede til at forstå sandheden. Efter alvorlig bøn, hvis et punkt ikke kunne forstås men det blev diskuteret og enhver udtrykte sit argument frit; da måtte vi igen bøje os i bøn og alvorlige ydmyge bønner gik op til himlen så Gud kunne hjælpe os til at se øje for øje, så vi må blive ét som Kristus og Faderen er ét. Mange tårer blev fældet. ..... Vi brugte mange timer på denne måde. Nogle gange blev hele natten brugt til grundig undersøgelse af skriften, så vi kunne forstå sandheden for vor tid. Ved nogle lejligheder kom Guds ånd over mig og svære dele blev gjort klare ved Guds fastlagte vej. Vi er alle af ét sind og én ånd.   ret

Vi undersøgte så alvorligt at skriften ikke skulle fordrejes til at passe noget menneskes mening. Vi prøvede at gøre vore forskelligheder så små så mulige ved ikke at dvæle ved punkter af mindre betydning, på hvilke der var varierende meninger. Men hver sjæls byrde var at skabe betingelser blandt brødrene som ville svare Kristi bøn at hans disciple må blive ét som han og Faderen er ét. Nogle gange ville en eller to af brødrene hårdnakket sætte sig imod det fremførte synspunkt og ville handle ud fra hjertets naturlige følelser; men når denne tilbøjelighed viste sig, så indstillede vi vores udforskning og udsatte vores møde, så enhver enkelt kunne få en anledning til at gå til Gud i bøn og uden at tale med andre, studere det delte synspunkt, spørge efter lys fra himlen. Med venskabelige udtryk delte vi os, for at mødes hurtigt igen til videre udforskning. Nogle gange kom Guds kraft over os på en tydelig måde og når klart lys åbenbarede sandhedens synspunkter, måtte vi græde og glæde os sammen. Vi elskede Jesus; vi elskede hverandre.   ret

Vi har mange ting at lære og meget, meget at glemme. Gud og himlen alene er ufejlbarlig. De som troede at de aldrig skulle opgive et velbevaret synspunkt, aldrig få lejlighed til at skifte mening, vil blive skuffet. Så længe vi holder på vores egne ideer og opfattelser med fast hårdnakkethed, kan vi ikke eje enheden for hvilken Kristus beder om.   ret

afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2009. s. 56
afsn nr:Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2009. s. 56
afsn nr:9Kristus vor frelser 28
afsn nr:4Vidnesbyrd for Prædikanter 24
afsn nr:5Vidnesbyrd for Prædikanter 25
afsn nr:7Vidnesbyrd for Prædikanter 30 1På fast grunn 32