Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 29. juli 1884

En pligt at bevare sundheden

Sundhedsreformen er en vigtig del af den tredje engels budskab; og vi bør ikke, som et folk der vedkender os denne reform, ikke gå baglæns, men hele tiden rykke fremad. Det er en stor ting at sikre et sundt helbred, når vi sætter os i det rette forhold til livets love, og det har mange ikke gjort. En stor del af sygdommene og lidelserne blandt os, er resultatet af at have overtrådt de fysiske love, og kommer over enkeltpersoner ved deres forkerte levevaner.   ret

Vore forfædre har testamenteret os levevaner og en appetit som fylder verden med sygdomme. Forældres synder har, gennem en forvansket appetit, med forfærdelig magt, hjemsøgt børnene til tredje og fjerde slægtled. Den dårlige spisevane i mange slægtled, folks rådige og selvtilfredsstillende levevaner, fylder vore fattighuse, vor fængsler og vore sindsygehospitaler. Umådeholden drikke af te og kaffe, vin, øl, rom og brændevin og brug af tobak, opium og andre narkotikaer har ført til stor mental og fysisk degeneration, og denne degenerering øges hele tiden.   ret

Bliver menneskeslægten hjemsøgt af disse dårligdomme på grund af Guds forsyn? Nej; de kommer fordi folk er gået imod hans forsyn, og stadig fortsætter med at ignorere hans love overilet. Med apostlens ord vil jeg indstændigt bede dem som ikke er forblindede og lammet af forkerte lærdomme og praksis, som kunne give Gud det bedste arbejde, som de er i stand til: ”Så formaner jeg jer da, brødre! ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende, helligt, Gud velbehageligt offer; dette er jeres åndelige gudsdyrkelse. Skik jer ikke lige med denne verden, men lad jer forvandle gennem en fornyelse af jeres sind, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, velbehagelige og fuldkomne.”   ret

Vi har ingen ret til at overtræde et eneste princip af sundhedslovene umotiveret. Kristne bør ikke følge verdens skikke og praksis. Daniels historie står nedskrevet til vor gavn. Han vælger at tage en kurs som vil gøre ham noget særligt i kongens sale. Han tilpasser sig ikke landenes skikke med at spise og drikke, men har i sinde i sit hjerte at han ikke vil spise af kongens kød eller drikke hans vin. Dette var ikke en overilet og vakkelvornt fortsæt, men dannet med forstanden og blev gennemført resolut. Daniel ærede Gud; og løfterne blev opfyldt for ham: ”Dem, som ærer mig, vil jeg ære.” Herren gav ham “gav kundskab og indsigt i al skrift og visdom”, og han ”forstod sig også på alle hånde syner og drømme;” så at han var klogere end alle i kongens hof, klogere end alle rigets astrologer og troldmænd.   ret

Dem som tjener Gud i videnskab og sandhed vil være et særskilt folk, forskellig fra verden. Deres mad vil være tilberedt, ikke for at opmuntre grovædere eller tilfredsstille en forvansket smag, men for at sikre sig selv den største fysiske styrke, og den bedste mentale tilstand som følge deraf.   ret

Mine søstre sæt ikke mad på jeres borde som opildner og irriterer; men det som er enkelt, sundt og nærende. Hav ikke for stor en variation i et måltid; tre eller fire retter er rigeligt. Ved det næste måltid kan i ændre på det. Kokken bør undersøge alt vad hun kan for at variere de retter hun tilbereder til bordet, og maven bør ikke tvinges til at tage den samme slags mad måltid efter måltid.   ret

Mange gør fejl med at drikke kold vand til deres måltider. Vand formindsker spytproduktionen når man spiser mad; og jo koldere vandet er, des større skade for maven. Drikkes der isvand eller islemonade til måltiderne, vil fordøjelsen standses, indtil kropssystemet har fået varme nok til at maven kan begynde sit arbejde igen. Varme drikke svækker; og udover det, vil dem der føjer sig i denne vane, blive slaver af det. Maden må ikke skyldes ned; der er ikke brug for at drikke til måltiderne. Spis langsomt, og lad spyttet blive blandet op med maden. Jo mere flydende der tages i maven, sammen med måltiderne, des vanskeligere er det for maden at blive fordøjet; for væsken må først absorberes. Spis ikke så meget salt, opgiv henkogt saltlage, hold brændende og krydret mad væk fra din mave, spis frugter til dine måltider, og irritationen der kræver meget at drikke vil ophøre. Men hvis tørsten alligevel skulle melde sig, er det bedst at drikke rent, klart vand en stund efter måltidet eller lidt før måltidet. Det er alt, hvad naturen kræver. Drik aldrig te, kaffe, øl, vin eller andre stærke drikke. Vand er den bedst mulige væske til at rense vævene.   ret

Meget varm mad bør ikke komme i maven. Supper, desserter, og andre slags artikler, spises ofte for varmt, og maven svækkes som konsekvens deraf. Lad det blive nedkølet delvist, før det spises.   ret

For at få en sund fordøjelse, må maden spises langsomt. De som vil undgå fordøjelsesvanskeligheder, og de som indser at de er nød til at holde deres kræfter i den tilstand som vil give Gud den bedste tjeneste, vil gøre godt for at huske dette. Hvis du har begrænset tid til at spise, så slug ikke din mad, men spist mindre og spis langsomt. Den gavn du får ud af din mad er ikke afhængig af hvor megen mængde du spiser, som dens grundige fordøjelse, ej heller at stille din smag, som det er af den mængde mad der sluges, en vis tid forbliver i munden. De som er opspændte, ivrige eller skynder sig meget, vi ikke gøre gavn før de har fået hvile eller lindring; for de vitale kræfter, der allerede er hårdt belastede, kan ikke give den nødvendige mavesaft.   ret

Når du skal starte på en rejse, og er nød til at vente på toget en time tidligere end dit normale måltid, tænk på resultaterne af uregelmæssig og hurtig måltid, og tage noget som frokost, som om det ikke er mere end brød og et æble eller en anden slags frugt. Når du rejser, er nogle næsten hele tiden på spidserne, om der er noget de kan få fat i. Der er den mest skadelige praksis. Dyr som ikke har fornuft, og som ikke kender til mental overbelastning, kan gøre dette uden skade; men de er ikke noget kriterium for rationelle mennesker, som har mentale styrk der skal bruge til bruges til Gud og mennesker. Hvis de rejsende kunne spise den enkle og mest nærende slags mad reglmæssigt, ville de ikke være så trætte, ej heller lide så meget af sygdom.   ret

Det er ganske almindeligt blandt verdens folk at spise tre gange om dagen, derudover spise i uregelmæssige intervaller mellem måltiderne; og de sidste måltid er generelt det største, og tages ofte lige før at de lægger sig til ro. Dette er at vende om på den naturlige orden; der bør aldrig tages et stort måltid, så sent om dagen. Skulle disse personer ændre deres praksis, og kun spise to måltider om dagen, og intet imellem måltiderne, ikke engang et æble, en nød, eller anden slags frugt, ville resultatet kunne ses ved en god appetit og stærkt forbedret sundhed.   ret

Vor Frelser advarede sine disciple at i disse sidste dage, ligefør hans genkomst, vil der være en tilstand af tingene der ligner meget det der var før vandfloden. At spise og drikke vil føres til yderligheder, og verden vil overgives til forretninger og fornøjelser. Denne tilstand af tingene eksisterer i øjeblikket. Verden overgives hovedsageligt til eftergivenhed for appetitten; og naturen til at følge dets skikke og sæder vil føre os i forvanskede levevaners trældom, ø vaner som vil gøre os mere og mere til Sodomas domfælte indbyggere.   ret

Umådelige store spise og drikke-udsvævelser er synd. Vor himmelske Fader har beriget os med helsereformens velsignelse, så vi kan ære Ham ved at adlyde de krav Han stiller os. Det er deres pligt som har fået lys over disse vigtige emner at vise større interesse for dem der stadig lider af manglende kundskab. De som ser efter deres Frelsers snarlige tilsynekomst, bør være de sidste der viser manglende interesse for dette store reformarbejde. Den harmoniske og sunde aktivering af alle kroppens og sindets kræfter resulterer i lykke; jo mere ophøjet og forædlet kræfterne er, des renere og ublandet er lykken. Et formålsløst liv er en levende død. Sindet bør dvæle ved temaer der har med vore evige interesser at gøre. Dette vil bidrage til legemets og sindets sundhed.   ret

Vor tro kræver at vi ophøjer reformens standard, og gå skridt fremad. Vilkåret for at vi accepterer Gud, er en praktisk adskillelse fra verden. Herren kalder os som et folk, ”Drag ud fra dem, og skild jer ud,” og ”rør ikke ved noget urent, og så vil jeg modtage jer.” Verden kan foragte jer fordi I ikke imødekommer deres standard, deltager i deres udsvævende fornøjelser, og følger deres skadelige veje; men himlens Gud lover at tage imod jer, og være en Fader for jer. ”I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige.” Apostlen fortsætter: “Da vi nu har disse forjættelser, mine elskede! så lad os rense os fra alt, som besmitter legeme og ånd, og gennemføre hellighed i gudsfrygt.” Dette er vort arbejde som kristne, at rense karakterklæderne for alle pletter. Ånden må være i harmoni med Kristi ånd; levevanerne må være i overensstemmelse med hans vilje, i lydighed mod hans krav.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Sind karakter personlighed 144 - Helse og livsstil 172
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5Sind karakter personlighed 378
afsn nr:6
afsn nr:7Helse og livsstil 101 - Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2009. s. 73
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Sind karakter personlighed 343,378
afsn nr:14