Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 00. august 1862

Brev til E. W. Shortridge

Br. Shortridge: D. 25. oktober, fik jeg i et syn vist at sandheden ikke har sin helliggørende indflydelse på dit hjerte, og der er ikke sket en reform med jer, som var nødvendigt for at I kan få succes med arbejdet på evangeliearbejderen. Det er et meget højtideligt og vigtigt arbejde, at overbringe det sidste nådesbudskab til verden, og frembære et vidnesbyrd som viser sig som en smag af liv til liv eller død til død. Jeg fik vist at det var af største betydning for dem som fembærer dette budskab at gøre det rigtige, og være i hjorten.   ret

”I det første syn jeg fik om dig, før jeg så dig, fik jeg vist at du var i stand til at gøre godt; men du havde meget at lære, og hvis du var grundigt omvendt til sandheden kunne du bringe argumenterne for vort standpunkt på en klar og tydelig måde. Jeg fik vist at der var meget rajgræs i din forkyndelse som Gud ikke har noget at gøre med, og som sårede Hans Helligånd. Du må være det som jeg sagde om dig, ”revet i småstykker, og gjort på ny;” for den forkyndelse som var acceptabel i dit tidligere arbejde, er ikke acceptabel for Gud, eller kan udrette godt i dette sidste højtidelige budskab. Dine spøgende bemærkninger og gestikulationer må lægges helt bort, og du indrømmer dets tendenser og dets onder, ellers vil dit arbejde vise sig at være en forbandelse i stedet for en velsignelse."   ret

I det sidste syn jeg fik d. 25. oktober, så jeg at dit arbejde, dit liv og omgang, ikke har fået den ophøjede karakter, som det er at bevare det budskab du frembærer. Du påtager dig en værdighed som ikke er ubehagelig, hvis du vil tage den med dig ud i livet, og fastholde en sand, gudfrygtig værdighed, især bag talerstolen. Mange af dine udtryk, figurer og gestikulationer, er ikke værdigt i himlens, englenes, eller i Kristi helligede efterfølgers øjne. Nogle vækker du vellyst hos, medens andre vækker du væmmelse. Hvis sandhedens dybe overbevisning hviler over menneskers sind, og de føler at dens livsvigtige betydning påvirker de beslutninger de tager, vil din formidling af højtidelige sandheder på spøgende måder bortjager de højtidelige indtryk sandheden har gjort, og vægten vender, og der tages beslutninger på den forkerte side. Engle bedrøves og vender sig fra dig i mishag og der skrives ned i himlen om din synd; for sådan ser himlen på det.   ret

”Gud forlanger at hans tjenere, som arbejder for sjæles frelse, skal være forbilleder for hjorten; og upålidelighed fra deres side betragter himlen som en stor forbrydelse, og vil hjemsøges af Guds vrede. Jordiske kampe og slag blev vist for mig. Ingen får lov til at udfylde embedsmandens sted, medmindre han har bevist noget, og der sættes lid til hans renhed, hans dygtighed, overbærenhed og evner. Han må lede den gruppe han har under sig, og inspirere dem ved sit eget eksempel med den samme ånd som opliver ham. Gribes disse embedsmænd i upålidelighed, hvis de ikke lider døden, så skal de straks fjernes, og andre sættes i deres sted. Da så jeg hvor meget vigtigere de kampe var som vi er involveret i. Og dette arbejdes byrde er betroet prædikanter; hvis de har overblik over hjorten. Læs venligst Apg 20,28: ”Tag vare på jer selv og på hele hjorden; i den har Helligånden sat jer som tilsynsmænd, for at I kan være hyrder for Guds kirke, som han har vundet sig med sit eget blod.”   ret

Folket ser på prædikanterne og efterligner deres eksempel og de står til ansvar over for Gud, for den indflydelse de udøver. Over for Gud må de stå til regnskab for deres ord og handlinger. Hvis de ikke er dygtige arbejdsfolk, er de gået fejl af deres kald. De hellige apostles liv blev vist for mig. De var forbilleder, og det var sikkert for hjorten at følge efter dem. Jeg fik vist at selvom du kan præsentere nogle sandhedspunkter klart, mangler du beskedenhed og ydmyghed. Dine tidligere venner og dit tidligere arbejde har fået dig til at stole på din egen tilstrækkelighed i stedet for at hele tiden stole på Guds styrke. Siden du har grebet den tredje engels budskab, har du ikke indset at dit arbejde er forgæves. Du har for høje tanker om dig selv. Dette budskabs fremgang beror ikke på dem der kaldes smarte mænd. Gud kan oprejse mænd og udruste dem til at fremføre dette budskab i kraft og ånd. Selvom de er beskedne, vil de alligevel lære af Gud i ydmyg lydighed og modtage råd fra ham. Jeg fik vist at du kun har lille erfaring med dette dit nye arbejde. I den måde du forkynde på førhen, gjorde du et overfladisk arbejde, og kom godt ud af det. Sådan er det ikke i dette højtidelige budskab. Af sine tjenere forlanger Gud sjælsrenhed, herlighed i hjerte og liv, stadig årvågenhed, og næsten uophørlig bøn. Al dit pral, spøg, skæmt og tåbesnak må lægges til side, og du søger alvorligt Guds nåde, så du kan overvinde disse onder som ødelægger din indflydelse. Gud vil ikke bære over med din tåbelighed. Medmindre du kan udøve en hellig indflydelse og være et levende eksempel for dem du arbejder for, var det bedre at du ophørte med sjælevindingsarbejdet for Kristus; for de følger dit eksempel og dumper fuldstændigt i at komme op til Guds krav. Du føler at dit vidnesbyrd forkrøbles, når dine brødre er for hårde imod dig; men er du omvendt til dette budskab vil du være et frit menneske bag talerstolen, - du vil ikke føle dig begrænset. Der vil kun udgå rent og lifligt vand fra den rensede kilde. Dine brødre er ikke for specielle. Gud er speciel, og hans engle som er udsendt for at gøre Hans vilje, er såret over din manglende åndelighed, renhed og gudsfrygt. Du må underlægge dig selv streng disciplin, og forny dit liv, ellers vil dit arbejde vise sig som en forbandelse i stedet for en velsignelse.   ret

”Du har begået fejl ved at være for fortrolig med kvinder; og hvis dit tidligere liv i dette henseende skal være mønster for fremtidige handlemåder, vil du ikke være til mindste nytte i dette store arbejde. Din handlemåde førhen har i mange henseender haft mangler, og onde efterretninger er fulgt efter dig. Du har ikke afholdt dig fra alt der ser ondt ud. Idet englen pegede på dig, sagde han: ”Vær rene I som bærer Herrens kar.” Overalt hvor der tales imod os er vi en sekt, og vi regnes som udskuddet af alt. Forsigtighed og diskretion bør være kendemærket i alle dine motiver. Det er en stor ting at stor ting at stå mellem liv mellem det levende og døde, og være talerør for Gud. Satan og onde engle er på vagt efter dit fald; de forsøger at styre din kurs. Jeg så at du blev meget såret over den skam som fulgte efter dig, men du er ikke helt klar i den sag, - som du har foranlediget af din tåbelighed. Jeg blev henvist til dette skriftsted, 1. Pet. 2, 19.20: ”For det er tak værd, når man med Gud for øje tåler uforskyldte lidelser. Det er ingen ros, at I tåler mishandling, når I fejler. Men hvis I tåler lidelser, når I gør det gode, så er det tak værd for Gud.”   ret

Jeg fik vist at dem som kun for nylig var begyndt at arbejde med dette budskab ikke bør gøre noget uden at få råd fra dem der har erfaring med dette budskab, og de må ikke diktere argumenterne og den bedste måde at budskabet skal fremføres på, for de er i fare for at tage beslutninger som vil vise sig som total fiasko, hvis de blev ført ud i livet.   ret

Jeg fik vist at dine følelser for br Waggoner er uretfærdige, og du har opremset andres forståelse, til skade for br. Waggoner. De ser på dig som mishandlet, skønt det ikke er tilfældet. Br Waggoner blev bedrøvet over hvad du flettede ind i dine prædikener, som beskadigede dit vidnesbyrd. Han arbejdede for dit gode. Jeg så at du trækker meget på nogles sympati, som er unge i sandheden. Jeg så at de så mistænksomt og jaloux hen på br. W. De ved ikke hvad de gør. De er uerfarne og behøver at nogen skal unde vise dem.   ret

Jeg så at du i dine egne øjne er opløftet og praler, og at Gud ikke anerkender dit arbejde. Du og din familie overreagerer i at gøre noget ud af det synlige, som er en snare for dig, og har ført til upålidelighed fra din side af, med hensyn til de midler menigheden har oprejst til et særligt formål, og de midler du har fået betroet til dette formål. Du har brudt med at bruge midlerne rigtigt, som om de var deres egne, optjent ved trofast arbejde hos os. Det var ikke dit eget. Ifølge det lys jeg havde fået havde du ingen ret til at røre ved disse midler, eller bruge dem til andre formål end det de var indsamlet til.   ret

”Br. S. din familie er stolt. De kender ikke grundprincipperne i den tredje engels budskab. De er på den nedad gående vej, og burde komme mere under den frelsende indflydelse. Denne indflydelse påvirker dig og gør dig svag. Du har ikke behersket dit eget hus rigtigt, og når du mangler så meget der hjemme, kan du ikke blive betroet at diktere vigtige og ansvarsbetyngede sager i menigheden. Dette skriftsted blev vist for mig: ”Han skal kunne styre sit eget hus godt og få sine børn til at vise lydighed, i al agt værdighed; for hvordan skal han kunne tage sig af Guds menighed, hvis han ikke forstår at styre sit eget hus?”   ret

Br. S., jeg fik vist at du må gribe rigtigt fat i dette arbejde, ellers er dit arbejde forgæves. Du behøver Guds Ånds indflydelse. Først når du er omvendt, kan du styrke dine brødre. Du føler at du kan for meget i dig selv. Da blev jeg henvist til den lærte og veltalende Paulus. Selv om han havde et grundigt kundskab til Guds veje og gerninger, og blev undervist guddommeligt af ham, og han var en mægtig medarbejder i ord og lære, var hans handlemåde alligevel præget af ydmyg og frygt om ham selv.   ret

”Læs venligst 2. Kor. 2,15.16. ”For vi er Kristi vellugt for Gud blandt dem, der frelses, og blandt dem, der fortabes - for dem, der fortabes, en duft af død til død, for dem, der frelses, en duft af liv til liv. Og hvem duer til det?”   ret

”Kap. 3,5.6: ”Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt.”   ret

”Kap. 5,3.4: ”Så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af. For mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet."   ret

”1. tess. 2,4-7. ”Men vi forkynder sådan, som Gud har fundet os værdige til at få evangeliet betroet, ikke for at behage mennesker, men Gud, som prøver vort hjerte. Vi optrådte jo, som I ved, aldrig med smigrende ord og heller ikke med fordækt griskhed - det er Gud vidne på! Vi søgte heller ikke anerkendelse hos mennesker, hverken hos jer eller andre, og det skønt vi som - Kristi apostle havde ret til at ligge jer til byrde.”   ret

”1.Kor.4,9 ”Vi er blevet et skuespil for verden, for både engle og mennesker.”   ret

Måtte Gud hjælpe dig til at se disse ting som de er, så du må blive en dygtig medarbejder som ikke skal blive til skamme.
Ellen G. White.   Battle Creek, Mich., 22. Nov., 1861.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17