Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. august 1907

Rejsenoter, nr 2. Loma Linda, Cal.

Mandag morgen, 22. April, forlod vi Fernando for at tage til Loma Linda, hvor vi sluttede os til resten af vort selskab, som havde besøgt Glendale og Paradise Valley for en kort stund.   ret

Vi det voksende arbejde i Loma Linda opmuntrende. Siden mit sidste besøg på dette sted for et år siden, er ejendommene blevet bedre. To hytter er blevet tilføjet, og en tre-etagers tilbygning, fyrre gange firs engelske fod, og er blevet gjort til hovedbygningen. Denne udbygning var nødvendig for at kunne få tilstrækkelige badeværelser, og kontoret til lægerne. De nye badeværelser er rummelige og behagelige, gør stedet mere populæret.   ret

Sanstoriets overvintring har været bedre end nogen sinde tidligere. De patienter som har besøgt institutionen har fået godt indtryk. Nogle af disse er blevet omvendte, og andre er dybt interesserede i vort budskab. Dette er vi taknemmelige over. Dette er formålet som vore sanatorier er oprettet på, sjæles omvendelse.   ret

Dette rimeligvis smukke sanatorium, som kom i vor besiddelse efter Guds founderlige forsyn, er midt i appelsin-distriktet, og der kommer bemærkninger om denne udmærkede frugt. Der er nem adgang til Redlands, Riverside, Colton, San Bernardino, og andre byer. Som resultat af dette, har pastor Simpson, pastor Haskell, og andre, oprettet store grupper af troende i Riverside og Redlands, og der er også en mindre gruppe i San Bernardino. Pastor Hare og pastor Whitehead har netop afsluttet mødeserier i Redlands, som resultat blev fem nyomvendte tilføjet kirken der.   ret

Dr Starrs arbejde
I San Bernardino har Dr. Lillis Wood-Starr fundet åbninger for uddannelsesarbejdet. For tre måneder siden begyndte man at føre madlavningskurser, sunde klæder og hygiejne med nogle af vor menigheds familier. Hun hjalp til med sit arbejde, med nogle hjælpere fra Sanatoriet, som kan give praktiske maddemonstrationer i sund mad og enkel pleje.   ret

Naboerne blev indbudt til at deltage ved disse demonstrationer, og nogle som var kommet på invitation, anmodede om lignende til deres hjem, som de kunne indbyde nogle af deres venner til. Således voksede arbejdet hurtigt, indtil Dr. Starr ikke kunne besvare alle de opfordringer hun fik. De offentlige skolers tilsynsførende fik øje for hendes arbejde, og på hans invitation gav hun sundhedsforedrag for så mange som femten hundrede børn på byens skoler. Hendes samarbejde med Kvinders kristne Afholdsunion, fik hun bekendtskaber med mange fremragende damer. Det hårde arbejde som dette, er kraftfulde faktorer som at fjerne mange fordomme, som er imod vort folk.   ret

Pastor Simpsons død
Da vi var i Loma Linda, blev vi kede af at høre om pastor W. W. Simpsons død. Bror Simpson var en mand der troede gennemgribende på budskabet for denne tid, og han forkyndte med kraft. Hans vindende måde at overbringe bibellære på, og hans evner til at planlægge og bruge passende illustrationer, satte ham i stand til at fange store forsamlingers opmærksomhed. Han havde tillid til at kraften i Guds ord kan overbevise, og herren velsignede hans anstrengelser meget for at vinde mange sjæle. Vi kan om vor bror: "Salig er den døde som dør i Herren fra nu af: "Salige er de døde, som fra nu af dør i Herren. Ja, siger Ånden, de skal hvile efter deres møje, for deres gerninger følger dem."   ret

Sabbatsprædiken
Sabbaten den 27. april var mange af brødre og søstre fra nabomenighederne samlet i modtageværelset sammen med sanatoriefamilien, og jeg talte til dem der. Jeg læste det første kapitel i hebræerbrevet som grundlag for min prædiken. Dette kapitel viser klart Faderens og Sønnens individuelle forskelle. Idet der tales om Sønnen siger apostelen: "Gud. . . . har . . talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden. Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord. Da han havde skaffet renselse for vore synder, tog han sæde ved den Højestes højre hånd i det høje."   ret

Hvis mænd og kvinder på een gang kunne inspireres ved et syn om det store og større arbejde, som er udrettet gennem Guds gave, i sin søn, ville deres dage ikke længere spildes på fornøjelser eller letsindighed. Vore ører pines ikke længere af drankerens sang og forbrydelsernes og ondskabens historier. Mennesker bude vove at sætte sig selv der, hvor de kan se den store frelsesbetydning, Kristus ofrede sig for. Det betyder liv, evigt liv, for ham der får det.   ret

Kristus var den største lægemissionær som nogensinde har betrådt jorden. Kom han i storhed, og så vældig ud, som nogle mener det er nødvendigt for at gøre godt indtryk? Sådanne indtryk bliver sjæle ikke omvendt af. Var det bedst for han missions success, var Kristus kommet med stor herlighed, ledsaget af myriader af engle. Men nej; han lagde sin herlighed til side og høje autoritet som befalingsmand over himlens hære, og kom til vor verden som et ydmygt barn. Han blev født i armod. Hans første år blev tilbragt i en afsiddesliggende landsby, sled på tømmerbænken. Endog her blev hans arbejde karakteriseret med grundighed. Han slap ikke noget uden at det var gennemført håndværk.   ret

Se Guds lam der bære verdens synd bort. Til alle der tror på ham, lover han kraft til at blive Guds sønner. Men den tro må fortsætte vedvarende. Så længe vi fastholder en levende forbindelse med Gud, vil hans Helligånd sætte os i stand til at bevare vor tro på ham og på hans ord. Men medmindre vi fortsætter med at gribe fat i håbet vi har for os i evangeliet, så drivet vi bort fra sandheden på skeptismens og hedenskabets tidevandsbølge.   ret

Få gør sig tanker om de kampe der ligger foran os. Jo stærkere kampen er, jo mere styrke vil Helligånden give os. Vi skal ikke overlades at kæmpe alene, imod det ondes modgående kræfter. Blev vore øjne åbnet, ville vi se himmelske engle omkring os, der beskytter os fra onde hæres indflydelse. Jesus overvåger enhver. Han tillader ikke at vi fristes udover det som vi, ved hans hjælp, vil kunne klare. Han ønsker at vi får tro og tillid til ham, så han kan fylde os med fred og lykke.   ret

Som medarbejdere sammen med Gud, er vi ikke overladt til vor fattige tilstand at for at udføre det store arbejde der ligger foran os. Kristus sender ikke sine disciple ud på deres verdensomspændende mission uden al love at støtte dem. "Al kraft er givet mig i himlen og på Jorden" erklærer han. "Gå derfor ud og lær alle folkene, idet I døber dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn; lærer dem at overholde alt hvad jeg har befalet jer; og se jeg er med jer alle dage, indtil verdens ende."   ret

Hvor forunderligt har Herren arbejdet for os, med at vi har fået Loma Linda-sanatoriet! Han vidste at vi ikke kunne købe disse bygninger og møbler uden hjælp. Men han åbnede vejen for os, så vi kunne få ejendommen, og gøre det til en velsignelse for andre. Og således vil han åbne vejen tIl andre steder hvor der skal oprettes sanatorier. Disse institutioner bør være uden for byerne, alligevel nær nok til at medarbejderne kan give advarselsbudskabet i de store befolkningscentre. Lad alle der er knyttet til vore sanatorier arbejde under vor Himmelske Faders vejledning, søge at udnytte alle muligheder for at nå deres hjerter som de omgås. Når de gør dette, vil deres evner vokse, i dømmekraft og i Herrens frygt.   ret

Lad medarbejdere indse at dette er Guds ejendom. Enhver bør vide for sig selv at han trofast skal udføre de pligter som han er pålagt. Lad os alle være venlige og tålmodige, ømhjertede og tilgivende. Lad os aldrig udtrykke os med rå og utålmodige ord. Lad os bede for at Herrens navn må forherliges i os.   ret

Gud vil visselig virke gennem os, og få hans sandheds kraft til at nå menneskers hjerter, hvis vi, som medarbejdere, vil give os selv uforbeholdent til ham, og studere hans Ord. Oh hvor uudsigelig er hans Ord! Skal vi ikke studere det mere trofast?! Det er blevet bevaret forunderligt gennem tiderne. Idet vi bringer dets principper til andre, vil det have en hellig indflydelse på sind og karakter; for der er et liv i lydighed mod dets påbud: der er styrke og opmuntringer i dets løfter.   ret

Min sjæl er draget intens alvor for sjæles frelse. Til tider påhviler der mig en så ting byrde at jeg ikke kan sove, og jeg står op de tidlige morgentimer, og skriver, tilskynder vore brødre til at arbejde alvorligt for deres medmenneskers frelse. Jeg er nu næsten firs år gammel, og min iver er stadig stærk. Jeg ønsker at se mange som er yngre end jeg, træde ind på rækkerne. Vi ønsker ikke at se Guds domme falde over vor verden, når der er gjort så lidt for at advare dens beboere. Vi må anstrenge os intens for at få sandhedens lys til at skinne ud i alle byer og stæder. Der vil udrettes meget mere hvis alle arbejdede for sjæle med den intensitet som Kristus lagde i sin forkyndertjeneste. Han tilbragte nat efter nat i den frie luft, med stærke råb og pinefuld bøn til sin Fader.   ret

Lad os modstå fjenden, så han flyr fra os. Lad os gribe fat i evigt liv. Gud har beredt os en stad, hvis herligheder er umulige at beskrive. I denne skønne stad, på den nytilbragte jord, tilbringer vi evigheden. Der skal vi være fri for denne jords lidelser og hjertesorg. Kristus kalder os til at skjule vore liv i ham ved levende tro. Han åbner privilegiet op for os at “skal undfly fordærvelsen i verden, som skyldes det onde begær, og få del i guddommelig natur.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18