Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 11. august 1903

Et åbent brev

Sanatoriet, Cal. 5, jul. 1903. Min kære Brødre: Vore folk lagt og nær fra, må spørge hvordan Herren ser på deres forsømmelse af vigtige centre i Amerika. Der er mange steder i dette land hvor sandheden aldrig er blevet proklameret. For mange år siden burde der have været i snatorium i Washington,. D. C. Men mennesker har valgt deres vej på mange måder, og de steder som Sandheden burde have fundet adgang, ved at lægge sundhedsmissionsarbejdet, er blevet forsømt.   ret

Herren har klart åbnet denne sag op for mig. Forlagsarbejdet som er blevet ført i Battle Creek bør nu drives nær Washington. Hvis Herren efter en tid siger: Flyt bort fra Washington, så skal vi flytte. Vi er pilgrimme og fremmede på jorden, der søger efter et bedre land, endog et himmelsk. Når Herren siger at vi skal flytte, skal vi adlyde, uanset hvor ubehageligt og belejlig et bud kan virke for os.   ret

Hvordan skal vi stå til regnskab over for Gud, spørger jeg, for at ikke proklamere sandheden for denne tid, i vort lands hovedstad? Vor sandhed burde være fremstillet sådan at det giver bedre indtryk på dem som har så meget udfærdelsen af landets love at gøre.   ret

Hvorfor har dem som tager ledelsen i lægemissionsarbejdet ikke givet sig til at føre afholdsbudskabet, om spise, drikke og klæder, med til Washington? Det burde være mindre vanskelig at give budskabet på dette sted end på nogen andre steder.   ret

Der er mange steder hvor der er brug for evangelisk sundhedsarbejde. Der bør plantes på disse steder. Gud vil at vore sanatorier skak være middel til at nå nøje og lave, rige og fattige med. De skal ledes sådan at de ved deres arbejde leder opmærksomheden hen til det budskab som Gud har sendt verden. Mange vil ikke give agt på nådens kald; ikke desto mindre gives det til alle, som vil komme til livets vand og drikke.   ret

”Jeg Jesus har sendt min engel for at bevidne disse ting i menighederne. Jeg er Davids rodskud og æt, og den klare mogenstjerne. Og Ånden og bruden siger, kom. Og lad ham som hører sige: Kom. Og lad ham som tørster komme. Og hvem som vil, lad ham tage livets vand uforskyldt.”   ret

Sandheden for denne tid skal proklameres i alle dele af verden. Hvis mænd og kvinder ikke gør deres del, vil Gud give stenene stemmer, og de vil proklamere advarslen.   ret

Måtte Gud hjælpe os med at give det oprørende budskab for denne tid. Vi har ingen tid til at fornøje os selv med fjendens sofisteri, eller undskylde hans arbejde. Mine brødre, gå væk fra satans grund. Pil ikke ved det du burde undsige dig så fast og frimodigt i ord, der ikke kan misforstås. Hvis du frister Satan til at friste dig, vil du helt sikkert blive bedraget af hans tanker. Hvis du frister med det som du burde fralægge dig, vil du blive offer for din egen uvidenhed og tåbelighed.   ret

Guds ord skildrer deres skæbne, som ikke tager imod hans advarsler. De tager ikke imod sandhedens kærlighed så de kan blive frelst. ”Derfor sender Gud over dem en vildførende magt så de tror løgnen.” Fortidens gengældelse kommer over dem. Deres fødder skal indvikles i ubetænksomhed, så de ikke kan se hvad de snubler over.   ret

Jesu Kristi evangelium er vor himmelske styrke. Budskabet for denne tid er meget afgjrot. Jeg kalder på dem som Gud har betroet sit værk, ikke omfavne deres arme med Satans arme. Gør dig ikke fortrolig med ham. Hold dig væk fra hans besnærende bedrag. Vi har store og højtidelige sandheder at give verden, og de skal proklameres uden tøven, og uden at halte. Basunen skal have et særligt stød. Nogle vil komme til at høre det besynderlige budskab uden nysgerrighed; andre, med en længsel for at modtage sand kundskab, og stille spørgsmålet: ”Hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?”   ret

Sådan kom mennesker til Kristus. Og iblandt hans tilhørere var der engle i menneskeskikkelse, gør deres antydninger, kritik, misbrug og fejlfortolkning af Frelserens ord. Kristus bragte sandheden i form af lignelser. Det var den eneste måde, som han kunne irettesætte synd uden at fornærme nogen personligt.   ret

I denne tid vil onde engle i menneskeskikkelse tale dem som kender sandheden. De vil fejlfortolke og misforstå udtalelserne fra Guds budbringere.   ret

Spørgsmålet stilles: Hvordan kan det være at hjerter ikke bevæges af at forkynde Kristi evangelium? – det er fordi Satan er kædet sammen med dagens religionsudøvere. Den gode sæd sås i tilhørernes hjerter, men jorden er ikke tilberedt, og frøene spirer op og bærer frugt. Fjenden kommer med sine forslag og antydninger, og livets ord som blev udtalt, mistede deres kraft.   ret

Mange vil høre budskabet men vil nægte at tage sig af det; ikke desto mindre gives advarslen til alle i klare og tydelige toner. Det er ikke kun sandheden der skal overbringes til offentlige forsamlinger, dør-til-dør-arbejde må der gøres. Lad dette arbejde gå fremad i Herrens navn. Dem som involverer sig i dette, vil få himmelske engle som deres ledsagere. De vil modstå fjendens angreb på dem der samarbejder med Gud.   ret

Kristus har et budskab at give verden gennem sine budbrignere, som vil, hvis budskabet modtages, ændre samfundets karakter helt. Ørknen med tjørne og tidsler vil ændres til en skøn have med blomster og frugtbærende træer.   ret

Kristus har lagt betingelserne for acceptabel tjeneste ned. ”Den, som elsker sit liv, mister det;” siger han, ”men den, som hader sit liv i denne verden, skal bevare det til evigt liv. Vil nogen tjene mig, da skal han følge mig, og hvor jeg er, der skal også min tjener være; vil nogen tjene mig, ham skal Faderen ære.”   ret

Det er Kristi metode at tjene det som er af værdi i Guds øjne. Deres tjeneste som tjener på verdens måde, er værdiløs; for det er kun for selvet. Menneskenaturens selviskhed tager styringen. De tjener ikke sådan som Kristus har givet dem som eksempel.   ret

Lad os studere Kristi liv og død. Lad os gøre alt i vor magt for at udvirke Guds plan. Hvad tungen kan sige, hvad pennen kan folde ud, de mægtige resultater at se på Jesus og leve hans liv! Hvor få er der af dem der hævder at være kristne, der virkelig har ret til det hellige navn!   ret

Satan er ivrig på vagt efter at finde kristne, som er borte fra deres vagt. Oh om Kristi efterfølgere ville huske på at evig årvågenhed er prisen på det evige liv! Mange har en slumrende tro. Med mindre de har fået kraft, fået liv, opildnet til handling, så vil deres sjæle gå tabt.   ret

Selvet må dø, og Kristus må have tronsæde i hjertet som alt og i alle. Tankerne må blive i ham. Så vil livet være en ære for hans navn. Sjælen vil modtage kraft fra det høje til at modstå Satans besnærende påfund.   ret

Har syvendedags adventister glemt advarslen i efeserbrevets sjette kapitel? Vi engageres i en krig imod mørkets magter. Hvis vi ikke følger vor leder tæt, vil Satan opnå sejr over os. ” Tag derfor Guds fulde rustning på, for at I må kunne stå imod på den onde dag og holde stand efter at have besejret alt. Så stå da med sandheden spændt som bælte om jeres lænder, og iførte »retfærdigheden som brynje«, tag som sko på jeres fødder villighed til at forkynde fredens evangelium, løft i al jeres færd troens skjold, hvormed I kan slukke alle den Ondes gloende pile, tag imod »frelsens hjelm« og Åndens sværd, som er Guds ord.
Ellen G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14evangelisering s. 431
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19
afsn nr:20
afsn nr:21