Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 11. august 1853

Til brødrene

Til brødrene Kære brødre og søstre:
Da vildfarelser er i stærk fremmarch, bør vi være vågne i Guds sag, og erkende den tid vi lever i. Mørke skal dække jorden, og tykt mørke skal dække folk. Og idet at næsten alle omkring os, omgæres af tykt vildfarelses og bedragets mørke, tilkommer det os at afryste sløvhed, og leve nær til Gud, hvor vi kan tiltrække os guddommelige lysstråler og herlighed fra Jesu ansigtsudtryk. Idet mørket fortætter sig, og vildfarelsen bliver større, må vi få en grundigere kundskab til sandheden, og være forberedte på at fastholde vort sande standpunkt ud fra skriften.   ret

Vi må helliges gennem sandheden, være helt viet til Gud, så Han kan udgyde et større lys over os, så vi har lys i hans lys, og styrkes ved Hans styrke. De øjeblikke hvor vi ikke er på vagt, er vi tilbøjelige til at blive besat af fjenden, og i stor fare for at blive overvundet af mørkets kræfter. Satan har sine engle, som han har hvervet til at være på vagt og kuldkaste alle som han kan; for at finde de folks lunefulde og skødesløse synder som bekender sig til sandheden, og kaster mørke omkring sig, så de ophører med at være på vagt, og går en vej der vil vanære den sag de bekender at elske, bringer sorg over menigheden, medens de daglig ledes på vildspor, vokser uforsigtige sjæle ud i mørke, og himlens lys sygner bort fra dem. De opdager ikke deres skødesløse synder, og Satan spænder sit net om dem, indtil de er fanget i hans snare.   ret

Gud er vor styrke. Vi må se på ham efter visdom og vejledning, og med hans herlighed for øje, og for menighedens bedste, og for vor egne sjæles frelse, overvinde vore skødesløse synder. Enhver bør søge en ny sejr hver dag. Vi må lære at stå alene, og være helt afhængige af Gud. Jo hurtigere vi lærer dette des bedre. Lad enhver finde hvor det er at han fejler, og således passe nøje på at hans synder ikke overmander ham, men få sejr over hans synder. Således kan vi sætte vor lid til Gud, og menigheden vil spares for store trængsler.   ret

Idet Guds budbringere forlader deres hjem, for at arbejde for sjæles frelse, bruger de megen tid på at få dem på rette vej, og befri dem fra fristelse som har haft sandheden i årevis, og stadig er svage, fordi de unødigt smider tøjlerne, ikke længere holder øje med sig selv, og nogle gange tror jeg at de frister fjenden til at friste dem. De kommer ud for ganske store vanskeligheder og prøvelser, og Herrens tjeneres tid bruges på at besøge dem. De tilbageholdes i timer, endog i dage, og deres sjæle bedrøves og såres over at høre de små vanskeligheder og prøvelser der tales over. Enhver ophøjer sin egne klager for at få dem til at se så alvorlige som muligt ud, for at Guds tjenere ikke skal tro at sagen er for lille at tage sig af. I stedet for at få Guds Herrens tjenere til at hjælpe dem ud af disse prøvelser, bør de bryde sammen over for Gud, og faste og bede indtil trængslerne er borte.   ret

Det er som om at nogle tror, at alt hvad Gud har kaldt budbringerne til er at gå deres befalinger, og tage det hele i deres hænder. Og den vigtigste del i deres arbejde er at befæste deres ubetydelige prøvelser og vanskeligheder, som de har pådraget sig selv, ved skadelige handlinger, og givet fjenden en adgangsvej, og have en hovmodig og kværulantisk ånd sammen med dem omkring dem, for at lette deres samvittighed.   ret

Men hvor er det sultne får i denne tid? - Der vansmægter efter livets brød. Dem som kender sandheden og er grundfæstet i den, men ikke adlyder den, (hvis de ikke vil reddes fra mange af disse prøvelser,) holder på budskaberne, og netop det må som Gud har kaldt sine tjenere på, er ikke blevet opfyldt. Guds tjenere er bedrøvede, og de mister modet ved sådanne ting i menigheden, når alle bør bestræbe sig for at ikke forøge en faders vægt til deres byrde; men ved venlige ord og troens bøn, bør de hjælpe dem. Hvor meget mere frie ville de ikke være hvis alle som bekender sig til sandheden, ville se omkring sig og prøve at hjælpe andre, i stedet for at selv kræve hjælp. - Og idet Guds tjenere går ind på mørke steder, hvor sandheden ikke er blevet forkyndt, er de blevet såret af deres brødres unødige ånd. I tillæg til alt dette, skal de møde modstandernes vantro og fordomme og blive trådt på af nogle.   ret

Hvor meget nemmere vil det ikke være for Guds tjener at påvirke folks hjerter, og hvor meget mere vil Gud ikke forherliges, hvis hans tjenere var fri fra modløshed og vanskeligheder, så de kunne arbejde mere effektivt for ham, og overbringe den nærværende sandhed i sin skønhed, på en mere effektiv måde.   ret

Dem som har gjort sig skyldig i at kræve så meget arbejde af Guds tjenere, og bebyrde dem med trængsler, som de selv skal tage, har et regnskab at aflægge over for Gud, for den tid der bruges på at tilfredsstille sig selv og derved glæde fjenden. De burde være i en situation hvor deres brødre får hjælp. De burde aldrig udstille deres prøvelser og vanskeligheder så meget at de bebyrder et helt møde, eller vente indtil nogle budbringere kommer og skal ordne dem. Men gå direkte til Gud, få trængslerne helt af vejen, og være parat til at holde medarbejdernes hænder oppe, i stedet for at svække dem.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8