Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. august 1869

Bemærkninger fra Mrs. E. G. White, ved teltmødet i Oakland, 2. juli, 1869

Vi har den dybeste interesse for at dette måde, i denne tidsperiode, ikke skal være nyttesløst. Vi ønsker at se Guds værk vokse. Vi ved at dette er et meget betydningsfuld tid. Det er en højtidelig tid. Vi føler betydningen af vort folks opstandelse og opvågnen, at de må forstår den tid som vi lever i. Alles prøvetid er snart ovre. Og er vi parat til Menneskesønnens tilsynekomst i himlens skyer? Har vi bryllupsklædningen på? Eller skal vi tælle i den skære der efterlades udenfor for at ikke være klar? Hvor ivrige er vi ikke få at enhver af jer skal have bryllupsklædningen på. Ikke vor egen retfærdighedsklædning, men Kristi retfærdighed; da du bør have denne på, og således være forberedte, så, når gæsternes ransagelse skal finde sted, at du ikke er af dem, som skal bindes på hænder og fødder, og kastes ud, fordi du ikke er parat. Det er beredelse vi mangler. Det er skikkethed vi mangler. Og hvem er parat? Til dem som ikke er parat vil der være en fuldstændig fiasko. For dem som ikke er parat vil der være evigt tab. Min hvis vi, på denne prøvelsens dag, se at vi ikke er parat; hvis vi kan se vor ulykkelige tilstand, og vort behov, og nu ydmyge os selv for Gud, vil han findes for os, og han vil arbejde mægtigt for os. Og nu er det tid for os at begynde at arbejde. Dig der ikke med hjerte, sjæl og ånd, er gået ind i dette arbejde, er det nu tid for dig at involvere dig i det med alle jeres sjæle. Kristus har sagt: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, og med hele dit sind, og med hele din sjæl, og med hele din styrke.” Sig mig, - gøres der her til veje bringelser for at splitte din kærlighed? Hvor er der chance for din kærlighed adskilles fra Gud, og alligevel bliver du frifundet på Guds dag? Jeg er frygtelig bange for at mange som bærer Syvende-dags adventisternes navn er anstødsstene på syndernes vej. De hverken arbejder for dem selv, og for dem som går ind, de er forhindringer ved deres egne uhellige liv. Gud forbyde, at vi bærer kristennavnet, når vi ikke er helliggjorte af de sandheder, vi bekender. Gud forbyde, at vi til sidst skal opdage, at vore liv har været en fuldstændig fiasko, en fuldstændig fejltagelse, og at der ikke findes nogen sjæl, som vi kan pege på som én, vi har været et redskab til at frelse og bringe ind gennem portene til staden. Skal det til sidst vise sig, at vi har været indhyllet i vor egen selvretfærdighed, helt dækket af verdens ånd og kærlighed?   ret

Og tror I, som ikke har helliggjort jeres sjæle ved at adlyde sandheden, at Kristus ved sin tilsynekomst vil gøre jer rede? Da vil der ikke være noget forsonende blod til at bortvaske syndernes pletter. Det er mens, det hedder i dag, at I kan, hvis I vil, høre hans stemme og ikke forhærde jeres hjerter som i forbitrelsens dag. Det er i dag, at Guds Ånd indbyder dig. Det er i dag, at nådens milde stemme lyder i dine øren. Det er i dag, at den himmelske indbydelse kommer til dig. Det er i dag, at alt i himmelen siger: Kom. Og Ånden og bruden siger: Kom. Og enhver, som vil, lad ham komme og modtage livets vand uforskyldt.   ret

Vil du gå ind i arbejdet lige her hvor mødet begynder? Vi er ikke kommet her for at underholde nogen. Vi er ikke kommet for at tilfredsstille nogens nysgerrighed. Vi er kommet her i troen at Gud måske, i vor svaghed, vil give os styrke til at sige et ord til folk, og indbyde dem til at komme, for alle ting er parat nu. Den himmelske indbydelse til nadveren er sendt ud, og vi ønsker at du skal komme. Vi ønsker ikke at I, der er frafaldne, skal vente indtil mødet er ved at slutte, og derefter prøve at droppe ind for at deltage. I mangler velsignelsen helt fra begyndelsen af.   ret

Vil du gerne finde Jesus? Han er til festen. Du kan finde ham der. Han er kommet op til festen. Der er mænd og kvinder, som er kommet sammen med ham; og nu vil vi gerne have, at du skal trænge igennem og røre kanten af hans klædning, så du kan modtage den kraft, der findes i ham og juble i din frelses Gud.   ret

Vandenes kilde er frit åbnet for dig; vil du drikke? Vil du komme? Vil du adlyde den nådige indbydelse? Kom, for alt er nu gjort klart. Den, som vil, lad ham komme og modtage livets vand uforskyldt. Det er nu, vi gerne vil have barnlig enfoldighed. Vi vil gerne se alt som stolthed, forgængelighed og letsindighed lagt væk. Vi har dommen for øje. Vi har den dag for øje, når menneskenes gerninger vil blive prøvet, og vi ønsker, at I skal være rede. Vi bønfalder jer i vor Mesters navn om at gøre jer rede. Vi bønfalder jer om at skille jer af med verdens stolthed og livets stolthed, forfængelighed og dårskab. Jesus elsker jer. Jesus ynkes over jer. Han sender den himmelske hær til at hjælpe jer. Og nu, medens hele himmelen er interesseret i jer, vil I da være interesserede i jer selv? Vil I begynde ivrigt at søge Gud for jeres egen frelse? Vil I arbejde på den med frygt og bæven? Vil I være forsigtige med, hvordan I vandrer foran Gud? Vil I have Guds billigelse, hvis arm styrer universet? Giv mig Guds smil og min Forløsers godkendende blik, og jeg vil give jer hele verden tillige. Lad mig få ét ord af godkendelse fra Jesus, og det er nok. Jeg elsker ham, for i ham centrerer mine håb om evigt liv sig. Jeg elsker hans ord og hans befalinger. Jeg elsker at gøre hans vilje. Og lad mig bare vide, hvad min pligt er, og jeg er villig til at udføre den. Det er min mad og drikke.   ret

Jeg så lidt fremad, og en herlig krone er lagt hen til os, som venter, elsker og længes efter Frelserens tilsynekomst.   ret

Det er de ventende, som bliver kronet med herlighed, ære og udødelighed. I skal ikke tale, til mig, om verdens æresbevisninger eller berømmelse fra dens store mænd. Det er alt sammen tomhed. Blot Guds finger rører ved dem, bliver de hurtigt til jord igen. Jeg ønsker den ære, som varer evigt, som er uforgængelig, som aldrig forgår; en krone, som er herligere end nogen, der har prydet en monarks pande.   ret

Oh! Om at have den høje himmels billigelse! Dette er hvad vi behøver. Lad os opnå ydmyghedens ånd. Lad en bekendelsens ånd komme ind. Vær ikke så bange, så hvis du bekender dine synder, vil ingen have tillid til dig. Apostlen siger: Bed for hinanden, bekend for hinanden, så I må helbredes. I ønsker ydmyghedens ånd lige her. I ønsker at finde Jesus. Vi ønsker at sejre i ham her. Vi ønsker et råb fra Kongen i lejren. Men vi må først have ham i vor midte.   ret

Og I som har hængt ved på Zions udkant, vi ønsker at høre jeres glædessange før dette møde slutter. Vi ønsker at se jer stå i de helliges forsamling, og sige: Hør hvad Herren har gjort for mig. Vi ønsker at høre jeres stemmer fremsige ære for jeres Forløser. Vi ønsker at høre lovprisningssange fra jeres læber, som ikke har lydt for hans pris i månedsvis. Vi ønsker at høre sejrs råb fra dem som ikke har overvundet. Vi ønsker at Kristi liflige Ånd skal komme frit ind i vor midte. Vi ønsker at frelsens vande skal flyde her. Og vi ønsker at alle skal gribe fat i arbejdet i fællesskab. Skal vi gribe fat i det sammen, og en liflig samstemmighed og kærlighed er her, smelte og sammenbinde og forene vore hjerter som en? Oh, om vi her måtte sejre i Gud! så I alle der er her kan gå hjem som bedre mænd og kvinder, og frembære en kraft med jeres familier i jeres familier, en frelsende kraft til jeres naboer, en frelsende kraft hvor I end går hen. I som går ind i forskellige arbejdsopgaver, I mangler sandhedens kraft indvævet i jeres sjæle. Ikke kun påtaget; men indvævet i hele jeres væsen, så I kan talte til andre som om disse ting var levende realiteter. Vig bort fra isnende indflydelse, og jordens ånd. Kom lidt højere op. ”Opad til Gud, er hjertets besmykkelse.” Lidt nærmere til Gud, til Jesus, og til englene. Modtag den himmelske salvelse; og så kan I tage den med jer hjem.   ret

afsn nr:1Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2004. s. 33
afsn nr:2Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2004. s. 33
afsn nr:3
afsn nr:4Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2000. s. 46
afsn nr:5Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2000. s. 46
afsn nr:6Herren kommer 1028
afsn nr:7Herren kommer 1028... Guds sønner og døtre 1221
afsn nr:8
afsn nr:9