Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 19. august 1884

Vigtigheden af uddannelse.

[En tale for lærere og studerende på Battle Creek college, i forbindelse med generalkonferensen i Battle Creek, Mich., 15. nov, 1883.]

Tekst: At frygte Herren er begyndelsen til visdom." (Sl. 111,10.)   ret

Det egentlige formål med uddannelse bør overvejes omhyggeligt. Gud har instrueret enhver med evner og kræfter, at dette må bringe tilbage til ham med renter. Alle gaver er tilstået os, som skal bruges til det yderste. Han forlanger at enhver af os opelsker vore kræfter, og opnår de højest mulige nyttige evner, så vi kan gøre et ædelt arbejde for Gud, og velsigne menneskeheden. Alle talenter som vi besidder, om det er den mental rummelige hed, penge eller indflydelse, er det Guds, så at vi kan sige sammen med David: "Fra dig kommer det alt sammen, og af din egen hånd har vi givet dig det."   ret

Kære unge, hvad er jeres mål og hensigten med jeres liv? Stræber i efter at få en uddannelse, for at I kan skabe jer et navn og en stilling i verden? Nærer I, i al hemmelighed ønsket om en skønne dag at stå på den intellektuelle storheds tinde eller at i skal komme til at sidde i rådslående og lovgivende forsamlinger og hjælpe til med at give landet love? Der er intet forkert i en sådan stræben. I vil alle kunne nå jeres mål. I skal ikke være tilfredse med et lavt mål. Sigt højt og anstreng jer til det yderste for at nå frem.   ret

Herrens frygt er grundvolden for al sand storhed. Ærlighed, uafviselig ærlighed, er det princip, som i skal tage med jer under alle livets forhold, tag jeres religion med jer på skolen i pensionatet, ja i alle jeres foretagender. Det vigtigste spørgsmål for jer alle er nu, hvorledes i skal vælge og fuldstændiggøre jeres studier, så at I kan beholde en ubesmittet Kristelig karakters fasthed og renhed, idet i undertrykker alle timelige krav og interesser til fordel for Kristi evangeliums højere krav. I må nu bygge jeres karakter således, som I senere vil ønske at den skal være, og forholde jer over for samfundet og livet på en sådan måde, at det kan svare til Guds hensigt med jeres skabelse. Som Kristi disciple er I ikke udelukkede fra at beskæftige jer med verdslige foretagender; men I skal tage jeres religion med eder. I må aldrig, hvad arbejde i end måtte berede jer til at tage fat på, huse den tanke, at i ikke kan blive fremgangsrige deri uden at slå af på principperne.   ret

Støttet til religiøse principper kan i nå til en hvilken som helst højde, I selv vil. Det vilde glæde os at se jer nå den ædle højde, som Gud har bestemt, at i skulle nå. Jesus elsker den dyrebare ungdom, og det behager ham ikke at se den vokse op med ukultiverede og uudviklede talenter. De må blive stærke mennesker med faste principper, skikkede til at få store ansvar betroet, og med dette for øje må de på ærlig vis anspænde enhver nerve.   ret

Begå aldrig den store forbrydelse, som det er at misbruge den kraft Gud har givet eder, så at i gør det onde og ødelægger andre. Der findes begavede mennesker, som bruger deres evner til at sprede moralsk ødelæggelse og fordærvelse; men de sår alle en sæd, der vil give en høst som de ikke vil være stolte over at høste. Det er frygteligt at bruge de evner Gud har givet, på en sådan måde, at de spreder ulykke og fordærvelse over samfundet i stedet for velsignelse. Det er også forfærdeligt at indpakke de talenter, der er blevet os betroet, i et stykke klæde, og skjule det for verden, for det er det samme som at kaste livets krone bort. Gud gør krav på vor tjeneste. Der er ansvar som enhver må bære, og vi opfylder kun livets store hensigt, når vi helt og holdent påtager os vore ansvar og udfører dem på en pligtopfyldende og samvittighedsfuld måde.   ret

Den vise mand siger: tænk på din skaber i ungdommens dage. I må dog ikke et øjeblik mene, at religionen vil gøre jer bedrøvede og tungsindige og vil hindre jer i at gøre fremskridt. Kristi religion hverken tilintetgør eller svækker en eneste evne. Den umuliggør ikke på nogen måde, at i kan nyde enhver sand glæde; den er ikke bestemt til at skulle svække jeres interesser i livet eller gøre jer ligegyldige over for venners og samfundets krav: den klæder ikke livet i sækkelærred thi vort liv skal ikke være fyldt med dybe suk og klager. Nej, nej; de, for hvem Gud i et og alt står som den første, den sidste og den bedste er de lykkeligste mennesker i verden. Smil og solskin er ikke forvist fra deres ansigter. Den, som modtager religionen, bliver ikke grov rå, uordentlig og uhøflig; tværtimod vil den højne og forædle ham give ham en finere smag, helliggøre hans dømmekraft og gøre ham skikket til at være i de himmelske engles selskab og få adgang til det hjem som Jesus er gået bort for at berede.   ret

Lad os aldrig tabe den kendsgerning af syne, at Jesus er kilden til al glæde. Han har ikke behag i menneskelige væseners elendighed, men elsker at se dem glade. Der er mange ting som de Kristne kan glæde sig over, og de kan med usvigelig nøjagtighed afgøre hvilke fornøjelser, der er tilladelige og gode. De kan tage del i de fornøjelser, der ikke vil ødelægge sindet eller nedværdige sjælen, og som ikke vil skuffe og give en sørgelig eftervirkning, der ødelægger selvagtelsen og gør en mindre nyttig. Om de kan tage Jesus med sig og bibeholde en bønnens ånd, kan de føle sig helt sikre.   ret

Salmisten siger: "Tydes dine ord, så bringer de lys, de giver enfoldige indsigt." Som uddannende magt er bibel uden sammenligning. Ingen videnskabelige værker egner sig så godt til at udvikle sindet, som at betragte de store og vitale sandheder og praktiske lektier i bibelen. Der er aldrig før blevet trykt bøger som er så velberegnet med åndskraft. Hvis de største intelligente mennesker ikke ledes af Guds ord, i deres ransagelser, så farer de vil; de kan ikke begribe skaberen eller hans værker. Men sæt sindet til at gribe og udmåle den evige sandhed, mobilisere den til at udforske sandhedens juveler i Guds ords rige mine, og det vil aldrig blive forklejnet eller svækket, som når der dvæles ved verdslige emner.   ret

Bibelen er den mest belærende og vidtfavnende beretning som nogen sinde er givet verden. Dens hellige sider indeholder den eneste autentiske udlæggelse af skabelsen. Her beskuer vi den kraft der "strækker himlene ud, og lægger jordens grundvolde." Her har vi en sandfærdig beretning om menneskeslægten, en uspoleret beretning fra menneskers fordomme eller menneskelig stolthed.   ret

I Guds ord finder vi emner til de dybeste tanker; dens sandheder vækker den mest ophøjede stræben. Her har vi samfund med patriarker og profeter, og lytter den Eviges stemme, idet han taler med mennesker. Her ser at englene med undren betragter Guds søn, idet han ydmygede sig selv for at blive vor erstatning og sikkerhed, for at hamle egenhændigt op med mørkets magter, og vinde sejr for vor skyld.   ret

Vore unge har den dyrebare bibel; og hvis alle deres planer og mål prøves i de hellige skrifter, vil de ledes ind på sikre stier. Her kan vi lære hvad Gud forventer af at være dannet i hans billede. Her kan vi lære at forbedre det nuværende liv, og hvordan vi sikrer os det fremtidige liv. Ingen anden bog kan besvare sindets spørgsmål, og hjertets længsel. Ved at give agt på Guds ords lære, rejser mennesker sig fra uvidenhedens og fordærvets dybeste dybder for at blive Guds sønner, fæller med syndfrie engle.   ret

Jo mere sindet dvæler ved disse emner, des mere vil det kunne ses hvad de samme principper gør gennem naturlige og åndelige ting. Der er harmoni mellem naturen og kristendommen; for begge har den samme Ophavsmand. Naturens bog og åbenbaringens bog indikerer det samme guddommelige sinds værk. Der er lektier at lære i naturen; og der er dybe, alvorlige og helt betydningsfulde lektier at lære fra Guds bog.   ret

Unge venner, Herrens frygt er grundlaget for al fremgang; den er visdoms begyndelse. Jeres himmelske fader har krav på eder, thi uden anmodning eller fortjeneste fra jeres side giver han jer af sit forsyns rige gaver og ydermere har han givet jer hele himmelen i en gave: hans elskede søn. Til gengæld for denne uendelige gave, kræver han villig lydighed af eder. Idet i er købt med Guds søns kostelige blod kræver han, at i på rette måde gør brug af de privilegier, som i nyder godt af. Jeres sjælelige og moralske kraft er Guds gaver, talenter som er blevet betroet eder, for at i på en forstandig måde skal udvikle dem, og i har ikke lov til at lade dem ligge i dvale af mangel på passende udvikling eller at blive forkrøblede og hæmmede ved uvirksomhed. Det er eder, der skal bestemme, om i vil bære de store ansvar, som hviler på eder, med troskab eller ej, samt om jeres bestræbelser skal blive et udtryk for det bedste i formår at præstere.   ret

Vi lever i de sidste dages farefulde tid. Hele himmelen er interesseret i jeres karakterudvikling. Der er blevet truffet alle forholdsregler, for at i efter at have undsluppet fordærvelse i verden som har sin grund i begær, skal få del i Guddommelig natur. Menneskene er ikke blevet efterladt alene for i deres egen svage kraft at skulle sejre over det ondes magt. Der er hjælp ved hånden, og den vil blive givet til enhver sjæl, som virkelig ønsker den. Guds engle, som stiger op og ned ad den stige, som Jakob så i sit syn, vil hjælpe enhver, der ønsker at stige op til Guds højeste himmel. De beskytter Guds folk og lægger mærke til, hvorledes hvert enkelt skridt bliver taget. De, som stiger op ad denne skinnende vej vil blive belønnede; de vil indgå til deres herres glæde.

(konkluderes næste uge)

  ret
afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Fe 82... Budskaber til de unge 11
afsn nr:4Fe 82... Budskaber til de unge 11
afsn nr:5Fe 83... Budskaber til de unge 11
afsn nr:6Fe 83... Budskaber til de unge 12
afsn nr:7Fe 83... Budskaber til de unge 12
afsn nr:8Fe 84... Budskaber til de unge 12
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14Fe 85... Budskaber til de unge 13
afsn nr:15Fe 86... Budskaber til de unge 13