Review and Herald d. 19. august 1890
Kristi retfærdighed.
[Det efterfølgende brev er skrevet som svar på brev fra en medprædikant. Det emne der dvæles ved er af særlig interesse, det kan være en hjælp til andre udover den det er skrevet til.] ret
Kære bror: Det var med glæde at jeg læste dit forspørgelses brev til mig, for tanken at Guds Ånds virken i dit hjerte ved Kansas mødet har ikke udslettet sig helt, har været en stor tilfredshed. Du har haft et glimt af Kristi retfærdighed som du ikke har mistet, som jeg er sikker på andre fik, da de kom i kontakt med dem, som ikke værdsætter denne velsignede sandhed. Jeg er glad for at Jesus virkelig viste sin tilstedeværelse, da den blev opsøgt ivrigt og taknemmeligt anerkendt. ret
Når den tredje engels budskab forkyndes på rette måde, vil det lyde kraftigt og blive husket. Guddommelig kraft må ledsage det, ellers vil det intet udrette. Jeg bliver ofte henvist til lignelsen om de ti jomfruer, hvoraf fem var kloge og fem dårer. Denne lignelse er blevet og vil blive bogstaveligt opfyldt, for den har en særlig anvendelse på den tid, vi lever i - og den har haft det lige til tidens afslutning, og, ligesom den tredje engels budskab, er blevet opfyldt og vil fortsætte med at bringe sandheden indtil tidens afslutning. I lignelsen havde de ti brudejomfruer lamper, men kun fem af dem havde den frelsende olie som kunne holde lamperne brændende. Dette repræsenterer menighedens tilstand. De kloge og tåbelige har deres bibler, og er alle forsynet med nådegavens midler; men mange påskønner ikke at de må havde den himmelske salvelse. De tager sig ikke af indbydelsen: "Kom hid til mig, alle I, som er trætte og tyngede af byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle." Thi mit åg er gavnligt, og min byrde er let." ret
Jesus ønsker at udslette det jordiske billede fra sine efterfølgeres tanker, og indprente dem det himmelske billede, så de kan blive én med ham selv, genspejle hans karakter, og fremvise hans pris som har kaldet dem ud af mørket til hans underfulde lys. Hvis du har fået lov til at stå i nærheden af Retfærdighedens Sol, er det ikke sådan at du må absorbere og skjule de klare stråler fra Kristi retfærdighed, men at du må blive et lys for andre. Fjenden har mennesker i vore rækker, som han virker igennem, så det lys som Gud har ladet skinne på hjertet og oplyse sindets kamre kan blive formørket. Der er personer som har modtaget Kristi retfærdigheds dyrebare lys, men de handler ikke på det; de er tåbelige brudejomfruer. De foretrækker fjendens sofisteri frem for et tydeligt, "Så siger Herren." Da Guds velsignelse hvilede på dem, for at de må blive lys kanaler, gik de ikke frem fra lyset til et større lys; de lod tvivl og vantro komme ind, så at den sandhed som de havde set, blev usikker for dem. ret
Satan bruger dem som hævder at tro sandheden, men hvis lys er blevet til mørke, som sine medier til at udtrykke falsknerier og viderebringe hans mørke. De er faktisk uforstandige jomfruer, der vælger mørket frem for lyset, og vanærer Gud. Den karakter vi udvikler, den holdning vi har i dag, befæster vor fremtidige skæbne. Vi gør alle et valg, enten at være frelst inden for lysets by, eller være med onde, uden for byen. De principper som styrer vore handlinger på jorden, kendes i himlen, og vore handlinger skrives nøje ned i himlens optegnelsesbøger. Her vides det om vor karakter er efter Kristi orden eller efter ærkebedragerens orden som forårsagede himlens oprør. Er vi de kloge jomfruer, eller må vi klassificeres blandt de tåbelige? Det er spørgsmålet som vi afgør i dag, i vor karakter og holdning. Det som for mange er Kristi religion går over i ideer og teorier, en blanding af sandhed og vildfarelse. Nogle prøver at blive gode nok til at være frelste. De klager sig hele tiden om deres synder. Herren siger til dem: "Og for det andet gør I dette: I hyller Herrens alter i tårer, gråd og klage, så han ikke mere vender sig til offergaven eller med glæde modtager gaver af eders hånd." "I trætter Herren med eders ord. Og i spørger: "Hvorved trætter vi?" ved at sige: "Enhver som gør ondt, er god i Herrens øjne; i dem har han behag; hvor er ellers dommens Gud?" ret
Bodsøvelser, kødelige ydmygelser, konstant bekendelse af synd, uden oprigtig anger; faster, festivaler og ydre højtideligholdelse, uden den sande hellige, alt dette har slet ikke værdi. Kristi offer er tilstrækkeligt; Han gør et fuldstændigt, virkningsfuldt offer til Gud; og menneskelig anstrengelse uden Kristi fortjeneste, er værdiløs. Vi vanærer ikke blot Gud ved at gøre disse ting, men vi ødelægger vor nuværende og fremtidige nyttighed. Det har en direkte forringende indflydelse at ikke værdsætte værdien af Kristi offer; det ødelægger vore forventninger, og forhindrer os i at nå vore privilegier; det fører os til at få usunde og farlige teorier om den frelse der er blevet erhvervet os for en uendelig pris. Frelses planen skal ikke forstås som den, der bringer mennesker guddommelig kraft, for at menneskelige anstrengelser kan få fuld succes. ret
At blive tilgivet på den måde, som Kristus tilgiver på, er ikke blot at blive tilgivet; men blive fornyet i vore tanker. Herren siger: "Et nyt hjerte vil jeg give jer." Kristi billede skal indprentes på sind, hjerte og sjæl. Apostlen siger: "Men vi har Kristi sind". (1. Kor. 2,16) Uden den forvandlende proces, som kun kommer ved guddommelig kraft, så vil de oprindelige tilbøjeligheder overlades i deres fulde styrke, til hjertet og smede nye lænker, og påtvinge et slaveri der aldrig vil kunne brydes ved menneskelig styrke. Men mennesker kan aldrig gå ind i himlen med deres gamle smag, tilbøjelighed, afguder, ideer og teorier. Himlen vil ikke være et glædesfuldt sted for dem, for alt vil kollidere med deres smag, appetit og tilbøjeligheder, og være smerteligt imod deres naturlige og opdyrkede karaktertræk. ret
I lignelsen om jomfruerne omtales fem som kloge og fem som dårer. De sidstnævnte er dem, hos hvem Guds ånd ikke har fået lov til at rense hjertet. Kristi komme forvandler dem ikke til at være kloge. Himmelens vægt vil afgøre, om karakteren er ren og helliggjort eller uren og uskikket for Himmelen. De, som har foragtet den Guddommelige nåde, som ville have gjort dem skikkede for Himmelen, vil være dårerne. De havde lys og kundskab, men forsømte at skaffe sig nådens olie. De tog ikke imod sandhedens helliggørende kraft. ret
Lykke er resultatet af hellighed og overensstemmelse med Guds vilje. Dem som vil være hellig i himmelen må først være hellig på jorden; for når vi forlader denne jord, vil vi tage vor karakter med os, og disse himmelens elementer, som vil blive tildelt os ved Kristi retfærdighed, vil blot følge med os. ret
Menighedens tilstand som fremstilles af de tåbelige jomfruer, omtales også i Laodikæa menighedens tilstand. Det sande vidne erklærer: "Jeg kender dine gerninger: du er hverken kold eller varm. Gid du var kold eller varm! Derfor, fordi du er lunken og hverken varm eller kold, har jeg i sind at udspy dig af min mund. Fordi du siger: "Jeg er rig, jeg har vundet rigdom og trænger ikke til noget", og ikke ved, at netop du er elendig og ynkværdig og fattig og blind og nøgen, derfor råder jeg dig til hos mig at købe guld, lutret i ild, så du kan blive rig, og hvide klæder at iføre dig, så din nøgenheds skam ikke skal blive åbenbar, og øjensalve til at salve dine øjne med, så du kan se. Alle dem, jeg har kær, dem revser og tugter jeg; vær derfor nidkær og omvend dig! Se, jeg står for døren og banker; om nogen hører min røst og åbner døren, da vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med mig. Den, der sejrer, ham vil jeg lade sidde sammen med mig på min trone, ligesom også jeg har sejret og taget sæde hos min Fader på hans trone." ret
Halvhjertede kristne fordunkler Guds herlighed, fejlfortolker fromhed og får mennesker til at modtage falske ideer om, hvad der gør livsvigtig gudfrygtighed. Andre tror, at de også kan være kristne og tage hensyn til deres egen smag og gøre plads til kødet, dersom disse falske kristne kan gøre det. På mangen en bekendende kristens banner står der skrevet: "Du kan tjene Gud og behage dig selv, du kan tjene Gud og mammon." De bekender sig til at være forstandige jomfruer, men da de ikke har nådens olie i deres dunke sammen med deres lamper, kaster de ikke noget lys til Guds ære og til menneskers frelse. De forsøger at gøre det, som verdens Genløser sagde, var umuligt at gøre; han har erklæret: "I kan ikke tjene Gud og mammon." De, som hævder at være kristne, men som ikke følger i Kristi fodspor, gør hans ord virkningsløse og fordunkler frelses planen. Ved deres ånd og optræden siger de i virkeligheden: "Jesus, på din tid forstod du ikke så godt, som vi gør i vor tid, at mennesket kan tjene Gud og mammon." Disse religionsbekendere hævder at holde Guds lov, men de holder den ikke. Åh, hvordan ville standarden for sand manddom være blevet, hvis den havde været efterladt i menneskets hænder! Gud har rejst sin egen standard, Guds bud og Jesu tro; og den erfaring, der følger overgivelse til Gud, er retfærdighed, fred og glæde i Helligånden. Alt som mennesker berører med uhellige hænder og uhellig forstand, endog sandhedens evangelium, bliver besmittet ved kontakt. Mennesker sætter lid til mennesker, og sin harm kødelig, men alle menneskers gerninger på jorden er jordiske. ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | |
afsn nr:6 | Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 190 - evangelisering s 191 |
afsn nr:7 | Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 190 |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | Udvalgte Budskaber bd. 3 s. 191 |
afsn nr:10 | |
afsn nr:11 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2006. s.42 |