Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 27. august 1861

Organisering

Jeg fik vist at nogle var bange for at de skulle blive Babylon hvis de organiserede sig; men menighederne i central New York har været det fuldstændige Babylon, forvirring. Og hvis menighederne nu ikke er organiseret sådan at de kan gennemføre og gennemtvinge ordre, har de intet håb for fremtiden. De må spredes i småstykker. Tidligere læresætninger har givet splittelsens elementer næring. Der har været værnet om en ånd der holder øje og anklager, frem for at opbygge. Hvis Guds prædikanter i enstemmighed ville tage deres stilling og fastholde den med beslutsomhed, vil der være en enstemmig indflydelse iblandt Guds hjort. Adskillende forhindringer vil brydes i stykker. Hjerter vil flyde sammen og forene sig som to vanddråber. Så vil der være kraft og styrke i sabbatsholdernes rækker, langt mere vidtrækkende end vi har været vidne til før. Hjerterne hos Guds tjenere bedrøves når de mødes, idet de rejser fra menighed til menighed, og ser andre tjenende brødres modsatrettede indflydelse. Enkeltpersoner har stået parat til at modvirke ethvert skridt Guds folks går fremad. Dem som har vovet at gøre noget, bedrøves i deres hjerter og fortvivles af den manglende samstemmighed fra deres medarbejderes side. Vi lever i alvorlige tider. Satan og onde engle arbejder med mægtig kraft, og med verden på deres side for at hjælpe dem. Og bekendende sabbatsholdere, der hævder at tro den vigtige og højtidelige sandhed, forener deres kræfter med den kombinerede indflydelse for mørkets kræfter, for at bortlede og rive det ned som Gud har planlagt at bygge op. Deres indflydelse står anført som dem, der forhaler fremskridtets arbejde og reform blandt Guds folk.   ret

Diskussion om at organisere sig har åbenbaret en stor mangel på moralsk mod fra de prædikanters side som forkynder den nærværende sandhed. Nogle, som var overbevist om at organisering var det rette, stod ikke frimodigt frem og forsvarede det. De lader nogle få forstå at de foretrak det. Var dette alt hvad Gud forlangte af dem? Nej, han er ikke glad for deres feje tavshed, og manglende handling. De var bange for skam og modstand. De overvågede brødrene i almindelighed for at se hvordan deres pulsslag er før de står mandigt frem, for hvad de troede var det rette. Folk ventede på en røst der tale deres favorit prædikant i sandheden, og fordi de ikke kunne høre gensvar fra dem, besluttede de sig for at emnet for organisering var forkert. Derved vor nogle prædikanters indflydelse imod denne sag, medens de bekendte at være for. De var mange for at miste deres indflydelse. Nogle må bevæge sig her og tage ansvar, og vove sin indflydelse, og sådan som han blev vænnet til at kritisere og bebrejde, fik han lov til at bære det. Hans andre medarbejdere som står ved hans side og tager deres del af byrder, venter og ser hvordan det lykkes for ham at kæmpe kampen alene. Men Gud lægger mærke til hans pinsler, hans kvaler, hans tårer, hans modløshed og fortvivlelse, medens hans sind er bebyrdet til det yderste; og når han er ved at synke, løfter Gud ham op og peger ham hen til at hvile for den trætte, belønningen for den trofaste; og lægger atter de tunge byrder på hans skuldre. Jeg så at alle vil belønnes efter deres gerninger. Dem som undgår ansvar vil miste tab til sidst. Tidspunktet for prædikanter til at stå sammen, er når kampen bliver hård.
Ellen G. White. - Grass River, St. Law. Co., N.Y., 16. aug., 1861.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2