Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 28. august 1879

Åndeligt liv i menigheden

Dette spørgsmål stilles ofte: Hvorfor er der ikke mere kraft i menigheden? hvorfor ikke mere vital gudsfrygt? Svaret er, at der ikke indvilges i kravene i Guds ord i ånd og i sandhed; Gud elskes ikke højest, og vor næste som os selv. Dette dækker hele grundlaget. På disse to bud hænger hele loven og profeterne. Lad disse to krav fra Gud blive adlydt ubetinget, og der vil ikke være disharmoni i menigheden, ingen uharmoniske toner i familien. For mange er arbejdet for overfladisk. Ydre former går i stedet for nådens inderste arbejde. De er kalkede grave, uden skønhed, når det angår kravene på sønlig kærlighed og en sandhedsbekendelse, men inden for er de fulde af urenhed. Sandhedens teori har overbevist hovedet, men sjælens tempel er ikke blevet renset for dets afguder.   ret

Da buddet kom ind i Paulus sind og hjerte, sagde han: ”Levede synden op, og jeg døde.”   ret

I denne indbildte tid, er der rigtig mange skinhellige overbeviste. Sand overbevisning om synd, virkelig hjertesorg på grund af ondskab, selvets død, daglig overvinde karaktermangler, og den nye fødsel – dette repræsenteret som gamle ting, siger Paulus havde gået bort, og alt var blevet nyt. Et sådant værk er der mange, der ikke kender til. De tiltuskede sandheden ind i deres naturlige hjerter, og fortsatte som før, viste det samme ulykkelige karaktertræk. Hvad der nu er brug for er det tydelige vidnesbyrd, frembåret i kærlighed fra læber, der har rørt levende ild.   ret

Menighedsmedlemmer viser ikke den levende forbindelse med Gud, som de må have for at vinde sjæle fra mørke til lys. Gør træet godt, og resultatet vil være gode frugter. Guds Ånds arbejde i hjertet er absolut nødvendig for gudsfrygt. Det må modtages i deres hjerter som accepterer sandheden, og skaber rene hjerter i sig, før nogen af dem kan holdes hans bud og være ordets gørere. ”Du skal ikke undre dig”, sagde den store lærer til den forbavsede Nikodemus, ”Du må ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny.”   ret

Bibelen studeres ikke så meget som den burde; den gøres ikke til livets regel. Hvor dens forskrifter følges omhyggeligt, og gøres til basis for karakter, bør man være standhaftig for at forretningsspekulationer eller verdslige jagen ikke kan påvirke alvorligt. Formes en karakter på denne måde, og understøttes af Guds ord, vil det forblive til trængslens, vanskelighedernes og farernes dag. Samvittigheden må oplyses, og livet må helliges af kærlighed til den sandhed, der modtages i hjertet, før indflydelsen vil kunne lægges i verden.   ret

Der er brug for handlingens mænd for tid, og omgående beslutsom, klippefast på princippet, og forberedt til enhver nødssituation. Hvorfor er vi så svage, hvorfor er der så mange uansvarlige mennesker iblandt os, er fordi de ikke forbinder sig til Gud; de har ikke en iboende Frelser, og mærker ikke Kristi kærlighed frisk og ny, fremkalder dyb taknemmelighed til Gud, og en uforstilt kærlighed til de sjæle Kristus døde for. Ingen jordiske forhold er så stærk som denne kærlighed. Intet kan sammenlignes med det. Den ophøjer, forædler og udvikler alt som er i stort og smukt i menneskene. Det ophøjer hele tiden mennesket til det guddommelige. Dette liv bør være en levende repræsentant for Jesus Kristus.
E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6