Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 30. august 1881

Forældrenes arbejde.

Gud har gjort det til forældres privilegium og pligt at blive samarbejdspartnere med ham selv i uddannelse og opdragelsen af deres børn. Forældre er i stor grad ansvarlig for de karaktertræk børn udvikler. Ville enhver fader og moder kunne se at der er en missionsmark i deres egne hjem, hvori de kan arbejde samstemmende for de dyrebare sjæles frelse, der er betroet i deres varetægt.   ret

Det er en sørgelig kendsgerning der er næsten universel og dybt beklagelig, at hjemmeuddannelse og opdragelse af unge i dag er blevet forsømt. Faderen bør som hovedet for sit eget hjem, forstå hvordan hans børn opdrages til nyttighed og pligter. Dette er hans særlige arbejde, over alt andet. I barnets første år af sit liv, af dannelsen af naturen hovedsalig betroet til moderen, men hun bør altid føle at hun i sit arbejde samarbejder med faderen. Hvis han er engageret i forretninger som næsten lukker nyttighedens døre helt for hans familie, bør han søge et andet arbejde, som ikke vil forhindre ham i at bruge noget af hans tid på sine børn. Hvis han forsømmer dem, er han upålidelig over for den betroelse han har fået af Gud.   ret

Faderen kan udøve en indflydelse over sine børn, som skal være stærkere end verdens forlokkelser. Han bør studere medlemmernes natur og karakter i den lille cirkel, så han kan forstå deres mangler og farer, og derved være forberedt modvirke de fejl og opmuntre til det rigtige. Forældre bør huske på at det er absolut nødvendigt for deres børn at bruge tid på dem. Hvis deres hænder holdes aktive i nyttig beskæftigelse, vil en dør lukkes mod Satans fristelser. Børnene bør som små lære at opfylde livets små forpligtelser. Da vil de således beskæftigede evner blive styrket ved øvelse. På denne måde kan de unge blive dygtige hjælpere i den større gerning, som Herren senere vil kalde dem til at udføre.   ret

Børn og unge som får lov at bruge meget af deres tid på underholdning og søge fornøjelser er aldrig virkelig lykkelige; og i det senere liv vil de ikke være forberedt til betroede stillinger. Kun få er blevet vænnet til flid, betænksomhed og hensynsfuldhed. Ugidelighed og uvirksomhed er de største forbandelser for vor tids børn. Sundt, nyttigt arbejde vil være en stor velsignelse, idet det fremmer udviklingen af gode vaner og en ædel karakter.   ret

Idet de overvejer deres pligter og deres ansvar, vil forældre ofte ledes til at spørge: hvem er tilstrækkelige for disse ting? Til tider kan hjertet være ved at svigte, men en levende forståelse af de farer, der truer deres kære nu og i fremtiden, bør få kristne forældre til mere alvorligt at søge hjælp fra kilden til styrke og visdom. Det bør gøre dem mere forsigtige, mere bestemte, mere rolige og dog faste, mens de våger over disse sjæle som de, der engang skal gøre regnskab.   ret

Forældre bør opsøge den bedste og mest succesrige måde på at vinde deres børns kærlighed og tillid, så de kan lede dem ind på den rette sti. De bør genspejle kærlighedens solskin over hjemmet. Der ikke en indflydelse der er vigtigere, ikke noget som huskes bedre som fra barndommen. Forældrenes arbejde må begynde med barnet i dets tidligste år, så det kan få de rette karakteraftryk, inden at verden skal sætte sit stempel på sind og hjerte.   ret

Så længe kærlighedens ånd hersker i hjemmet, er det forældrenes pligt at ikke blive hersket, men at herske. Alle under taget bør respektere forældrenes disciplin. Hjemmets love bør holdes hellige. Forældrene bør opdrage deres børn i Herrens oplæring og formaning. Ved deres eget eksempel bør de lede vejen til himlen. Som hjemmets præst, bør Faderen forklare og gennemtvinge Guds ord. Lad børnene blive oplært til at ære og adlyde deres forældre, så de også kan lære at ære og adlyde deres Himmelske Fader. For de små står forældre i Guds sted. Når fædre og mødre indser dette, vil de hjemme finde et område hvor deres kræfter kan udøve et meget godt arbejde.   ret

Man kan behandle børn på to måder, måder, der er vidt forskellige i deres grundregler og resultater. Trofasthed og kærlighed i forbindelse med visdom og bestemthed efter Guds ords forskrifter vil skabe lykke her i livet og også i det kommende. Forsømmelse af pligter, uforstandig overbærenhed og undladelse af at rette ungdommens dårskaber vil få ulykkelige og til sidst ødelæggende følger for børnene, og volde forældrene skuffelser og ængstelse.   ret

Elias historie er et frygteligt eksempel på forældre upålidelighed. Ved hans pligts forsømmelser, blev hans sønner til en snare for deres medmennesker og en forhånelse for Gud, der ikke kun satte deres nuværende liv ovre styr, men deres fremtidige liv. Deres onde eksempel ødelægger hundredvis, og indflydelsen fra disse hundrede mennesker fordærvede tusindvis moral. Denne sag bør være en advarsel til alle forældre. Når nogen fejler med en upassende strenghed. Eli gik til den modsatte yderlighed. Han føjede sine sønner til deres fordærv. Deres fejl blev overset i deres barndom, og undskyldtes i deres ungdomsdage. Forældrenes bud blev ignoreret, og faderen gennemtvang ikke lydighed. Børnene så at de kunne holde sig inden for kontrollens linjer, og de udnyttede enhver anledning. Eftersom sønnerne blev ældre, mistede de respekt for deres afmægtige far. De fortsatte i synd, uden at styre sig. Han protesterede mod dem, men hans ord faldt på stengrund. Dagligt begik de overmådelige synder og modbydelige forbrydelser, indtil Herren selv hjemsøgte overtræderne af hans lov med dom.   ret

Vi har set resultaterne af Elis fejlslagne venlighed, - død mod den eftergivne far, fordærv og død mod hans onde sønner, og udslettelse af tusindvis i Israel. Herren dekreterede selv at der ikke nogen sinde skal gøres soningsoffer for Elis sønners synd. Hvor stor, hvor beklagelig, var deres fald, - mennesker på hvem det hellige ansvar hvilede, fordømmes, blev fredløs af nåde, af en retfærdig og hellig Gud!   ret

Så forfærdelig er høsten af det ud såede, når forældre forsømmer deres guds givne ansvar, - når de lader Satan forud indtage den mark, som de selv burde have sået så omhyggeligt med dyrebare dydigheds, sandheds og retfærdigheds frø. Hvis blot en forældre forsømmer sin pligt, vil resultatet kunne ses i børnenes karakter, og hvis begge svigter, hvor stort et regnskab vil de så kunne aflægge over for Gud! Hvordan kan de undgå deres dom, som ødelægger deres børns sjæle?   ret

Det ville være godt for forældrene at lære af manden fra Uz om troskab og fromhed. Job forsømte ikke sine pligter overfor dem, som ikke boede i hans hjem; han var gavmild, venlig og tænkte på andres ve og vel; og samtidig arbejdede han alvorligt for sin egen families frelse. Han var bange for, at hans sønner og døtre under deres festlige sammenkomster skulle mishage Gud. Som en tro præst for hjemmet bragte han ofre for enhver af dem. Han kendte syndens krænkende egenskaber, og tanken om, at hans børn skulle kunne glemme de guddommelige krav, fik ham til at vende sig til Gud som talsmand for dem. Guds sønner og døtre 0907   ret

Guds vilje er Himmelens lov. Så længe denne lov var regelen for livet, var der lykke og glæde i hele Guds familie. Men da den guddommelige lov blev overtrådt, fik had, misundelse og strid indpas, og en del af Himmelens beboere faldt. Så længe Guds lov bliver æret i vort jordiske hjem, vil familien være lykkelig. The authority of the parents should be absolute; yet this power is not to be abused. In the control of his children, the father should not be governed by caprice, but by the Bible standard. When he permits his own harsh traits of character to bear sway, he becomes a despot. Imperfect man, not the all-wise and merciful Heavenly Father, then makes laws which become a crushing burden.   ret

Omgående og fortsat lydighed mod forældrenes kloge regler vil fremme børnenes lykke, bringe Gud ære og være til samfundets bedste. Børn bør lære, at den fuldkomne frihed består i at underkaste sig hjemmets love. De kristne må lære den samme lektie at den fuldkomne frihed består i at adlyde Guds lov.   ret

Den fader eller moder, som tillader sit styre at blive et voldsherredømme, begår en frygtelig fejltagelse. De foruretter ikke blot deres børn, men også sig selv, idet den kærlighed, som ville strømme ud fra deres unge hjerter i venlige ord og gerninger, bliver kvalt. Den venlighed, og kærlighed, som vises børnene, vil vende tilbage til forældrene. Hvad de sår, vil de også høste.   ret

Så længe deres børn uddannes og opdrages, er forældre i en stadig skole. Det er umuligt for dem at lære selvkontrol, hvis de ikke først lærer at beherske sig selv. Fædre og mødre må studere deres egen karakter i deres børn. De må ofte læse ydmygende lektier, idet de ser deres ufuldkommenhed genskabt i deres sønner og døtre. Når de søger at tilbageholde og rette deres børns nedarvede tendenser til ondt, bør forældre samle sig dobbelt tålmodighed, udholdenhed og kærlighed. Gud har udpeget dem til deres arbejde, og han vil afkræve det af deres hænder. Ingen prædikant eller ven kan erstatte deres sted. Jo hårdere slaget er, des større er deres behov for hjælp fra deres himmelske Fader, og des mere markant vil sejren kunne opnås.   ret

Der er ingen der fyrres fra dette arbejde. Forældre bør arbejde med henblik på fremtidig høst. Medens de står i tårer, midt iblandt mange skuffelser, bør det være med alvorlig bøn. De kan se løftet om en kun sen og mager høst, alligevel bør det ikke forhindre såningen. De bør så alle vande, gribe enhver anledning både til deres egen forbedring for deres børn gavn. En sådan ud såning vil ikke være forgæves. Til høsttidspunktet vil mange forældre vende tilbage med glæde, og bringe deres neg med sig.   ret

Forældre, hvis I vil have noget ud af dette store arbejde, må I have Kristus placeret på hjertets trone. Som en æret gæst, må han indbydes alvorligt ind i hjemmekredsen. Det er ikke nok at blot tale til jeres børn om åndelige ting. De må se jer give eksempel på kristenhedens principper i jeres hjem. Den guddommelige nådes kraft bør kontrollere alle hjemmets regelsæt. Lad det kunne ses i jeres enkle klædedragt og på den måde jeres mad tilberedes på. Alle disse ting, såvel som det selskab I vælger, de fornøjelser I føjer jer i, og hele runden af dagliglivets pligter, vil have en varig indflydelse på jeres børns karaktertræk.   ret

Når I søger at håndhæve retfærdigheden, husk da, at den har en tvillingesøster, som hedder barmhjertighed. De to står hinanden nær og bør ikke adskilles. Vær forsigtig med at ikke frastøde jeres børns hengivenhed med utilbørlighed strenghed. Ret dem aldrig i vrede. Mange kristendomsbekendende forældre gør dette; men de sager er langt værre end hvis de ikke havde rettet på noget. De begår en større synd end den barnet har gjort sig skyldig i. Tag tid til at genspejle en rolig og uvildig optræden før du retter på dine børn, og bøj dig da ned med dem i bøn, gå i forbøn til Gud for deres bedste. I de fleste tilfælde vil dette blødgøre det hårdeste hjerte, og målet vil kunne nås uden at bruge staven. Oh, blev der handlet på denne måde, hvor mange dyrebare børn ville der så ikke vindes til lydighed og kærlighed, og derved finde lykke i dette liv, og gennem Kristus sikre et fremtidigt liv!   ret

Jeg beder forældre indstændigt, og prædikanter også, at hellige mere tid og opmærksomhed til børnene. Bring dem til Jesus ligesom de gamles mødre gjorde, og bed for hans velsignelse for dem. Jesus elsker alle børn, og han har en særlig omsorg for deres børn, som har givet sig selv til ham til villig tjeneste. I sin befaling til Peter bad Frelseren ham: “Vogt mine lam”, og bagefter befalede han ham: “Vogt mine får.”   ret

Idet han henvender sig til apostelen, siger Kristus til alle sine tjenere: “Vogt mine får.” Da Jesus formanede sine disciple om ikke at foragte de små, henvendte han sig til alle sine disciple i alle tidsaldre. Hans egen kærlighed og omsorg for børn er et dyrebart eksempel for hans efterfølgere. Hvis lærerne i sabbatsskolen mærker den kærlighed som de bør føle for disse lam i flokken, vil mange flere vindes til Kristi hjord. Lad beretningen om Kristi kærlighed blive gentaget for børnene ved enhver passene anledning. Kristi tjener kan få varige venner i disse små, og hans ord kan være æbler af guld i skåle af sølv over for dem.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3Barnet i hjemmet 328
afsn nr:4Barnet i hjemmet 328
afsn nr:5Barnet i hjemmet 61
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8Guds sønner og døtre 0907... Barnet i hjemmet 251
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13Barnet i hjemmet 75
afsn nr:14Barnet i hjemmet 75
afsn nr:15Barnet i hjemmet 254
afsn nr:16
afsn nr:17
afsn nr:18
afsn nr:19Barnet i hjemmet 254
afsn nr:20Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 1999. s. 22
afsn nr:21Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 1999. s. 22