Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 31. august 1905

"Hold fast i det som er godt."

I højtidelig storhed proklamere Gud fra Sinai sin lov til Israel, så de kan erkende den høje standard som de skulle opnå. Han viste dem skønheden og sikkerheden i lydigheden, erklærede at kun ved lydighed kunne de få fred og fremgang. Han skiltede også de visselige følger af ulydighed modhans lov. Vi som lever i denne periode af jordens historie ser opfyldelsen af hans advarsler til Israel. Stormfulde scenerier finder sted i vor verden, vi ser resultatet af overtrædelse mod Guds lov.   ret

"Og nu, Israel! Hør de anordninger og lovbud, som jeg vil lære eder at holde, for at I kan blive i live og komme ind og tage det land i besiddelse, som Herren, eders fædres Gud, vil give eder. I må hverken lægge noget til eller trække noget fra, hvad jeg byder eder, men I skal holde Herren eders Guds bud, som jeg pålægger eder. I har med egne øjne set, hvad Herren gjorde i anledning af Ba'al Peor: hver eneste mand, som fulgte Ba'al Peor, udryddede Herren din Gud af din midte. Men I, som holdt fast ved Herren eders Gud, er alle i live den dag i dag.”   ret

Det var i nåde at Herren udslettede dem som var blevet ledt bort af Baal-peor. Fik de lov at leve, ville deres indflydelse have fordærvet hele Israels forsamling. De domme som kom til dem, var en advarsel til andre om at ikke ignorere Guds ære og herlighed. Ofte taler Herren i domme, for at undertrykke synd. Han ser og irettesætter deres synder som er ulydig mod hans love, men han viser barmhjertighed mod dem som adlyder ham. Når deres egne tilbøjeligheder leder dem i fare, tilbageholder han dem fra det som de ønsker.   ret

Gud udvalgte Israel til at være sit eget folk, så at de ved omhyggeligt at adlyde hans bud kunne for verden være en illustration på den karakters ynde, den moralske kraft og den dyd, som kan opnås ved at frygte og ære ham. Han ønskede også ved dem at åbenbare de fordele, der ville tilfalde dem, der som hans sande sønner og døtre ville vandre i harmoni med hans lovs principper. I sin måde at behandle mennesker på har Gud ofte vist, at ved den dyd, der opnås ved lydighed mod himmelens love, kan mennesker få en karakters ynde, som vil gøre dem egnede til at være arbejdere sammen med ham.   ret

Karakterrenheden vil tydeligt åbenbares hos alle som sandt følger Kristus. Hos dem vil opfyldelsen af dette løfte kunne ses: ”Jeg vil være Israel som dug, han skal blomstre som liljen, rod skal han slå som en poppel og bugne af skud, som et olietræ stå i pragt, som Libanon dufte.” Salmisten skriver den kristnes skønhed og vækst således: ”De retfærdige grønnes som palmen, vokser som Libanons ceder; plantet i Herrens hus grønnes de i vor Guds forgårde; selv grånende bærer de frugt, er friske og fulde af saft for at vidne, at Herren er retvis, min klippe, hos hvem ingen uret findes.”   ret

Når træet sender sine rødder dybt ned i jorden, får det styrke til at modstå stormen. Så den kristne skal være ”rodfæstet og grundfæstet” i sandheden, så han kan stå fast imod fjendens fristelser. Hans styrke må fornyes til stadighed, og han må holde fast i bibelsandheden. Der vi komme fabler ind af alle slags, for at forlede den troende fra sin alliance med Gud, men han skal se op, tro på Gud, og stå fast rodfæstet og grundfæstet i sandheden.   ret

Tag fast greb på Herren Jesus, og lad ham aldrig gå. Hav fast tillid til det som du tror på. Lad sandhederne i Guds ord lede dig til at hellige, sind, sjæl og styrke til at udføre Hans vilje. Tag resolut fat i et tydeligt, ”så siger Herren.” Lad jeres argument være: ”Der står skrevet.” Således skal vi hævde den tro der tidligere er overbragt de hellige. Den tro har ikke mistet noget af sin indviede og hellige karakter, uanset hvor anstødelig den kan være for dens modstandere.   ret

Dem som ikke følger deres eget sind og vandrer på deres egne veje vil forme en skæv karakter. Der vil indføres frugtesløse læresætninger med præsentationer der er sandsynlige, for at bedrage, endog de udvalgte. Bygger menighedsmedlemmerne på klippen? Stormen kommer, den storm som vil prøve ethvert menneskes tro, af hvilken slags den er. De troende må nu rodfæstes fast i Kristus, ellers vil de ledes på vildspor af nogle af vildfarelsens aspekter. Lad jeres tro blive dokumenteret af Guds Ord. Grib fast om sandhedens levende vidnesbyrd. Hav tro på Kristus som en personlig Frelser. Han har været og vil altid være vor Tidsaldres Klippe. Vidnesbyrdet fra Guds Ånd er sandt. Skift ikke din tro ud med nogle aspekter af læresætninger, uanset hvor tiltalende den kan se ud, så vil dette forføre sjælen.   ret

Satans fejlslutninger er nu blevet mangedoblet, og dem som viger fra sandhedens sti vil miste deres holdninger. Er der ikke noget at forankre sig i, vil de drive fra det ene bedrag til det andet, blæses hid og did af fremmede læresætningers vinde. Satan er kommet ned med stor magt. Mange vil blive bedragede af hans mirakler. Dem som accepterer hans videnskab vil være blandt dem Kristus siger dette til:   ret

"Dette siger han, som har Guds syv ånder og de syv stjerner: Jeg kender dine gerninger, at du har ord for at leve og er dog død. Bliv vågen og styrk det, der er tilbage, men som var ved at dø; thi jeg har ikke fundet dine gerninger fyldestgørende i min Guds øjne. Kom derfor i hu, hvordan du tog imod ordet og hørte det; hold fast ved det, og omvend dig.”   ret

Jeg beder enhver indtrængende om at være klare og faste med hensyn til visse sandheder, som vi har hørt og modtaget og forsvarer. Guds ords udtalelser er tydelige. Plant jeres fødder fast på den enige sandheds platform. Afvis ethvert aspekt af vildfarelse, også selvom det er dækket med virkelighedens udseende, som fornægter Guds og Kristi personlighed.   ret

Om Frelseren, siger Johannes: ”Han var i verden, og verden er blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. . . . Men alle dem, som tog imod ham, gav han magt til at blive Guds børn, dem, som tror på hans navn.« De blev ikke født af blod, ej heller af køds vilje, ej heller af mands vilje, men af Gud. Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, . . . . fuld af nåde og sandhed.”   ret

Jesus Kristus er Guds Søn. Han blev vist i kødet. Hvad var hans arbejde i denne verden? – At bortlægge sig synd ved at ofre sig selv på Golgatas kors. Han blev fristet på alle punkter som vi, dog uden synd. Ved hans bønner og stærke anmodning, overvandt han. I sin menneskenatur, udviklede han en karakter efter guddommelig lignelse. Ved et liv i fuldkommen lydighed over for alle Guds krav, erklærede han genløsning for alle, som vil være lydige. Den guddommelige natur er tildelt dem som tager imod og anerkender ham som deres Frelser. De får del i guddommelig natur, overvinder Satans angreb og undslipper det fordærv som er i verdens lyster. Kristus udfolder sin kraft ved sin Ånd for dem som søger ham af hele hjertet.   ret

Dem som oprigtigt tager imod Kristus får kraft til at blive Guds sønner. Idet de ser på Jesus, griber de guddomme lysstråler, og tiltrækkes af Frelserens elskelighed, renhed og godhed. De søger at efterligne hans behagelighed, frem for den hårde voldsomhed, de viser som ignorer Guds lov. Og idet de holder gudsfrygten frem for sig, og vandrer som lydige børn, vil andre lægge mærke til deres Kristus-lignende karakter, og vil drages til Frelseren ved åbenbaringen af deres kærlighed, deres retfærdighed og deres barmhjertighed. Nogle vil nægte at komme til Frelseren, vælge mørket frem for lyset, fordi deres gerninger er onde.   ret

Kristus og Hans retfærdighed – lad dette være vor platform, livet i vor tro. Det som han lærer, skal vi lære. Hans opgave til sine efterfølgere er: ”Gå ud i alverden, og forkynd evangeliet for al skabningen;” ”og se, jeg er med jer alle dage til verdens ende."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 2.kv 2004. s. 32
afsn nr:5
afsn nr:6Evangelisering s. 361
afsn nr:7Evangelisering s. 361
afsn nr:8Evangelisering s. 361
afsn nr:9EV 362... Herren kommer 0520; Evangelisering s. 362
afsn nr:10
afsn nr:11Evangelisering s. 362
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15Evangelisering s 190