Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 31. august 1897

Hvad åbenbaringens bog betyder for os

Jesu Kristi åbenbaring, som Gud gav ham for at vise sine tjenere, hvad der skal ske i en hast. Og han sendte bud ved sin engel og gav det til kende i billeder for sin tjener Johannes, som her vidner om Guds Ord og Jesus Kristi vidnesbyrd alt hvad han selv har set. Salig er den, som oplæser og de, som hører profetiens ord og holder fast ved det, der er skrevet i de; thi tiden er nær.   ret

Mange nærer den ide, at Åbenbaringens Bog er en forseglet bog og de vil ikke ofre tid og studium på dens mysterier. De siger, at de stadig ser hen til frelsens herligheder og at mysterierne, som blev åbenbaret for Johannes på øen Patmos ikke er så megen betragtning værd som disse frelsens mysterier.   ret

Men Gud betragter ikke denne bog således. Han erklærer: "Jeg vidner for ethvert menneske, som hører denne bogs profetiske ord, at hvis nogen lægger noget til, så skal Gud lægge de plager på ham, der er skrevet om i denne bog. Og hvis nogen tager noget bort fra denne bogs profetiske ord, skal Gud fratage ham hans del i livets træ og den hellige stad, som der er skrevet om i denne bog. Han, som vidner om disse ting, siger: "Ja, jeg kommer snart!"   ret

Åbenbaringens Bog åbner det for verden, der har været, som er og som skal komme;det er til oplysning for os, der er nået til verdens ende. Det bør studeres med ærbødig ærefrygt. Vi er begunstigede ved, at vi ved, hvad der er skrevet til at oplyse os. Men behandler vi Herrens Ord med den ærbødighed, som er indblæst af Gud, er også gavnligt at belære, til at irettesætte, til at genoprejse, til at optugte i retfærdighed, så at Guds mennesket kan blive fuldt beredt, vel skikket til al god gerning."   ret

Herren selv åbenbarede Åbenbaringens Bogs mysterier for sin tjener Johannes og han bestemmer, at mysterierne skal kunne studeres af alle. I denne bog er der skildret scener, som nu hører fortiden til, samt nogle af evigheds interesse, som finder sted rundt om os. Andre vil ikke nå deres fuldstændige fuldendelse før tidens ende, når den sidste store kamp mellem mørkets magt og himlens Fyrste finder sted.   ret

Den endelige kamp vil blive ført mellem dem, der holder Guds bud og har Jesu tro og den frafaldne magt, som vil bedrage alle, der bor på jorden. "Og det gør store tegn, så det endog får ild til at falde ned fra himmelen ned på jorden for menneskenes øjne. Og det forfører dem, der bor på jorden, ved de tegn, som det fik magt til at gøre for dyrets øjne og det opfordrer dem, der bor på jorden til at lave et billede af dyret, der har sværdhugget, men atter kom til live. Og det fik magt til at give dyrets billede livsånde, så dyrets billede. Og det får alle, både små og store, rige og fattige, frie og trælle til at give sig selv et mærke på deres højre hånd eller på deres pande, for at ingen skal kunne købe og sælge uden den, som han mærket: dyrets navn eller dets navns tal."   ret

Vi står på tærsklen til store og højtidelige begivenheder. Mange af profetierne er ved at blive opfyldt i hurtig rækkefølge. Ethvert kraftelemt er ved at blive sat til at arbejde. Den historie der hører fortiden til, vil gentage sig, gamle uoverensstemmelser vil rejse sig til et nyt liv og farer vil omgive Guds folk på alle sider. Intensitet tager den menneskelige familie i besiddelse. Den gennemtrænger alt på jorden. Og til hvad? - Spil, leg og fornøjelser. Mennesker styrter afsted, stimler sammen og kappes om mesterskabet. Det, som er almindeligt og forgængeligt, optager deres opmærksomhed, så at ting af evig interesse næppe skænkes en tanke. Menneskelige væsner, som besidder energi, nidkærhed og udholdenhed, vil anbringe al den kraft, de har fået af Gud i samarbejde med Satans herskesyge for at gøre Guds lov ugyldig. Bedragere af enhver afstøbning og art vil gøre krav på at være værdige og sande og det almene og urene vil forøges mægtigt i forhold til det sande og hellige. Således vil det uægte blive godtaget og den sande norm for hellighed vil blive kasseret, ligesom Guds Ord blev tilsidesat af Adam og Eva fremfor Satans løgn.   ret

Mange har så længe valgt deres egne normer og fornægtet den ufejlbarlige standard, der vil sømme dem på den sidste dag, at de selv bliver bedraget. De fejlfortolker Guds Ords lærdomme og modsætter sig vedvarende hans bud. De ophøjer menneskers forskrifter. Udtalende evangeliske præster tilkendegiver en mere en almindelig bitterhed mod og foragt for Guds lov. Som på Davids tid bliver denne lov foragtet.Den bliver behandlet som en nyhed og fornægtet som leveregel.   ret

De, som engang har været overbevist om sandheden, men har modstået den Hellige Ånds indflydelse, vandrer og arbejder i samarbejde med Satan som den første frafaldne; blændede af hans spidsfindigheder, som engang var at finde ved den himmelske tronsal, slutter de sig til hans rækker. Apostlen Paulus taler om det og siger: "Nu siger Ånden udtrykkeligt, at i de sidste tider vil nogle forlade troen og give agt på forførende ånder og djævles læresætninger og lyve i hykleri, idet deres samvittighed er brændemærket med et sydende hedt ler." De, der har vendt sig bort fra et tydelig, "så siger Herren" vil blive blændet af overtro i alle slags frafald og vil blive ledet ind i den frygtelige synd, som Guds Ord fremstiller som værende drukken af helliges blod.   ret

Når dette fjendskab mod Guds lov bliver så fortættet, kan vi vide, at Satan gennemsyrer menneskelige sind med det samme had mod sandheden og Guds forskrifter, som satte Kains hjerte op imod hans broder, Abel. I denne tid med tiltagende overtrædelser af Guds lov, er det vigtigt, at vi hver især drager nær til Gud. Hans stemme kan høres, idet den siger: "Mit folk, gå ind i dit kammer og luk dine døre bag dig; hold dig skjult en liden stund, til vreden er draget over. Thi Herren går ud fra sin bolig for at straffe jordboernes brøde; sit blod bringer jorden for lyset og dølger ej mer sine dræbte."Det er muligt for mennesker at gå så vidt i ulydighed, at det vil blive nødvendigt for Gud at stå op og lade dem vide, at han er Gud og at han vil gribe ind og straffe verden for dens forbrydelser.   ret

Den tid nærmer sig nu, hvor Gud vil forsvare sin ære og bringe denne uretfærdighed til ende. Om denne tid taler apostlen Paulus, når han siger: "Men om tid og time, brødre!har I ikke nødig, at man skriver til jer;selv ved I jo god besked om, at Herrens dag kommer som en tyv om natten. Når de siger: Fred og ingen fare! da er undergangen pludselig over dem ligesom veerne over den frugtsommelige og de skal ingenlunde undslippe." Når alle er opslugt af det tiltrækkende ved væddeløb, når begejstringen over cricketspillet når sit højeste, når lidenskaberne i spillesalen er stærke, når sit højeste, når lidenskaberne i spillesalen er størst, når selskaber giver sig hen til luksuriøse fester og soldet er på sit højeste, når alle glemmer Gud og evigheden og Fred og ingen farer det råb, der høres overalt, "da er undergangen pludselig over dem og de skal ingenlunde undslippe."   ret

Vil det sande Guds barn blive revet bort af den tiltagende syndighed? Vil Guds udvalgte folk blive fristet af den udbredte foragt, som han ser rettet mod loven? Nej! Det fremherskende frafald vil fylde hans sjæl med nidkærhed for Guds ære. Han er, at det himmelske univers er oprørt af harme over utaknemmeligheden hos det menneske, for hvem Herren har gjort så meget og Guds løv bliver mere dyrebar, når der bliver trådt på den af vanhellige fødder. Idet den bliver overset og foragtet af den ene slags mennesker, vil den blive værdsat og æret af den anden. "De har gjort din lov ugyldig. Derfor elsker jeg dine bud mere end guld, ja, mere end fint guld."   ret

Jesus, som ikke kendte til synd og i hvis mund der ikke fandtes skyld, kom for at så sandhedens sæd i verden. Når han blev beskyldt for ondt af farisæerne, stod han tappert for sine anklagere og sagde: "Hvem af jer kan overbevise mig om synd? Og hvis jeg siger sandheden, hvor for tror I mig så ikke?" Guds overbevisende magt havde rørt disse læreres hjerter dybt, men de vendte hårdnakket deres ansigtet fra lyset. De modstod Guds hellige Ånds arbejde. Der var givet dem tilstrækkelige bevis på Kristi guddommelighed. Yderligere bevis ville ikke have forandret deres følelsers gyldighed men kun have hærdet dem i vantro.   ret

Kristus erklærede: "Hvis I var blinde, ville I ingen synd have, men nu siger I: Vi ser derfor forbliver jeres synd. Hvis jeg ikke havde gjort de gerninger iblandt dem, som ingen andre har gjort, havde de ikke syndet. Men nu har de både set og hadet både mig og min Fader." Til sine disciple sagde han: "Hvis I holder mine bud, skal I forblive i min kærligehed." "Hvis I elsker mig, så bliv i min kærlighed." "Den, der hader mig, hader også Fader." Den, der siger: Jeg kender ham og ikke holder hans bud, er en løgner og sandheden er ikke i ham."   ret

Vi ved, at verden er sanselig og fordærvet, elsker mørket mere end lyset, fordi dens gerning er onde. Fejltagelser og falske profeter bliver foretrukket for Kristi evangelium. Men skal vi skubbe den norm for karakteren til side, som Himlens Gud har givet til vor verden og vove at oprette en standard efter menneskelige påfund? Gud ønsker, at hans folk, der holder loven, skal møde den kritiske situation og samarbejde med de himmelske væsner med at hæve retfærdighedens standard og fremholde himlens budskab for verden.   ret

Enhver burde føle, at det kræves af ham, at han indvier hver en time til Kristi tjeneste. Guds Søn blev givet os, for at vi skulle blive fornyede, forædlede, udviklede og dannede, for at Gud kan ikke bortage vor synd, hvis vi ikke samarbejder med ham. Enhvert spørgsmål burde være: "Er jeg renset fra synd? Hader jeg synd og elsker retfærdighed? Er jeg parat til at bringe ethvert og alle ofre for den herlighed at kende Kristus Jesus, min Herre?" Bekendende kristne, som har et splittet hjerte, vil ikke være i Herrens hær, for Herren antager ikke en sådan hvervning. Dette er ikke følelsesmæssigt og lammet tjeneste. I disse tider behøver vi en forsikring fra himlen, der sætter os i stand til at stå fast for troen, een gang overgivet til de hellige.   ret

Den velsignelse, der er udtalt over dem, der holder Guds lov, er: "Velsignet er de, der holder hans bud, for at de kan have ret til livets træ og kan gå ind gennem portene ind i staden." "Og jeg så og se, Lammet stod på Zions bjerg og sammen med det hundrede og fireogfyrretyve tusinde, som havde dets navn og dets Faders navn skrevet på deres pander ... Her gælder der om udholdenhed for de hellige, der holder fast ved Guds bud og troen på Jesus."   ret

afsn nr:1Artikler 2/83
afsn nr:2Artikler 2/83
afsn nr:3Artikler 2/83
afsn nr:4Artikler 2/83
afsn nr:5Artikler 2/83
afsn nr:6Artikler 2/83
afsn nr:7Artikler 2/83
afsn nr:8Artikler 2/83
afsn nr:9Artikler 2/83
afsn nr:10Artikler 2/83
afsn nr:11Artikler 2/83
afsn nr:12Artikler 2/83
afsn nr:13Artikler 2/83
afsn nr:14Artikler 2/83
afsn nr:15Artikler 2/83
afsn nr:16Artikler 2/83
afsn nr:17Artikler 2/83