Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

The Present Truth d. 1. september 1849

Kære brødre og søstre

1. September, 1849 Kære brødre og søstre
I denne trængselstid, behøver vi opmuntring, og trøst af hinanden. Satans fristelser er større nu, end nogen sinde før; for han ved at hans tid er kort, og at alle sager meget snart vil være afgjort, enten for liv eller for død. Der er ingen tid til at synke ned i modløshed, prøvelser nu; men vi må løfte os op under alle vore trængsler, og stole helt på den mægtige Jakobs Gud.   ret

Herren har vist mig at hans nåde er tilstrækkelig for alle vore trængsler; og selvom de er større end nogen sinde før, kan vi, hvis vi stoler helt på Gud, overvinde alle trængsler, og gennem hans nåde komme sejrrige ud.   ret

Hvis vi vinder sejr over vore prøvelser og Satans fristelser, så udholder vi vor tros tid, som er mere kostbar end guld, og er stærkere og bedre forberedt til at møde den næste. Men hvis vi synker ned og giver efter for Satans fristelser, vil vi blive svagere, og vi vil ikke få nogen løn for prøvelsen eller være godt forberedt til at møde den næste. På denne måde vil vi blive svagere og svagere, indtil vi bliver taget til fange af Satan, når han vil. Vi må have Guds fulde rustning på og være forberedt hvert øjeblik til en konflikt med mørkets magter. Når fristelser og prøvelser kommer over os, så lad os gå til Gud og kæmpe med ham i bøn. Han vil ikke sende os væk tomhændede; men han vil give os nåde og styrke til at sejre og kraft til at bryde fjendens magt. Om dog alle kunne se disse ting i deres sande lys og udholde besværligheder som Jesu gode soldater. Så vil Israel gå fremad, stærk i Gud og i hans krafts styrke.   ret

Gud har vist mig at han gav sit folk et bitter bæger at drikke af, for at rense dem. Det er en bitter drik, og de kan gøre det endnu mere bittert ved at knurre og beklage sig. Dem som tager det sådan, må få en anden drik; for den første har ikke sin tiltænkte virkning på hjertet. Og hvis den anden ikke påvirker hjertet, så må de få en anden, indtil den har sin tiltænkte virkning, ellers vil de efterlades snavsede og urene i hjertet. Jeg så at dette bitre bæger kan forsødes med tålmod, udholdenhed og bøn, og at det har sin tiltænkte virkning på deres hjerter som tager i mod den på den måde, og Gud vil æres og forherliges. Det er ingen lille ting at være en kristen, og være ejet og anerkendt af Gud. Herren har vist mig nogle som bekender sig til den nærværende sandhed, hvis liv ikke svarer til deres bekendelse. De har i det hele taget fået sat fromhedens standard for lavt, og kommer ikke langt nok til bibelsk hellighed. Nogle involverer sig i nyttesløs og upassende samtale; og andre giver plads for selvhævdelse. Vi må ikke forvente at kunne behage os selv, leve og handle ligesom verden, og få dens fornøjelser, og nye selskab med dem som er af verden, og regere med Kristus i herlighed.   ret

Vi må have del i Kristi lidelser her, hvis vi vil dele hans herlighed herefter. Hvis vi søger vore egne interesser, hvordan vi bedst kan behage os selv, i stedet for at søge Guds behag og fremme hans dyrebare og lidende sag, skal vi vanære Gud, og den hellige sag vi bekender os til.   ret

Vi har kun lidt tid tilbage til at arbejde for Gud. Intet er for dyrebart at ofre, for Jesu spredte og sønderrevne hjordts frelse. Dem som gør en pagt med Gud ved ofre nu, vil snart samles hjemme for at dele en stor belønning, og besidde det nye rige for evigt og altid.   ret

O, lad os leve helt for Herren, og vise ved et velordnet liv, og gudfrygtig omgang at vi har været hos Jesus, og er hans sagtmodige og ydmyge efterfølgere. Vi må arbejde så længe dagen er der, for når nattens trængsler og pinsler kommer, vil det være for sent at arbejde for Gud. Jesus er stadig i sit hellige tempel, og vil nu acceptere vore ofre, vore bønner og vore bekendelser af fejl og synder, og vil nu tilgive alle Israels overtrædelser, så vi kan være slettet ud før han forlader helligdommen. Når Jesus forlader helligdommen, da vil han som er hellig og retfærdig, stadig være hellig og retfærdig; for alle deres synder vil være udslettede, og de vil besegles med den levende Guds segl. Men dem som er uretfærdighed og snavset, vil stadig være uretfærdig og snavset; for så vil der ikke være en præst i helligdommen til at ofre deres ofre, deres bekendelser, og deres bønner for Faderens trone. Derfor, hvad der er gjort for at redde sjæle fra den kommende vredesstorm, må gøres før Jesus forlader det allerhelligeste i den himmelske helligdom.   ret

Herren har vist mig at dyrebare sjæle vansmægter og dør af mangel for den nærværende og beseglende sandhed, måltidet i rette tid; og at hurtige budbringere bør skynde sig på deres vej, og ernære hjorden med den nærværende sandhed. Jeg hørt én engel sige: ”Skynd jer hurtige budbringere, skynd jer, for alle sjæles sag vil snart være afgjort, enden for liv eller for død.”   ret

Jeg så at dem som havde midler, blev bedt om at skynde på disse budbringere, da Gud havde kaldt til arbejde i hans sag, og da de tog fra sted til sted, ville de være sikre mod de udbredte bylder og pest. Men hvis nogen gik uden at være sendt fra Gud, ville de være i fare for at blive slået med bylder og pest; derfor bør alle søge alvorligt efter opgaven, og være sikker og handle efter Helligåndens anvisning.   ret

Hvad vi har set og hørt af bylder og pest, er kun begyndelsen af hvad vi vil se og høre. Snart vil der være død og dødsfald rundt omkring os. Jeg så at nogle vil blive så forhærdede, at de endog spottede Guds domme. Da vil Herrens nedslagtning ske fra den ene ende af jorden, til den anden; de vil ikke beklage sig, samle sig, eller begraves; men deres dårlige smag vil komme frem af hele jordens overflade. Kun dem som har den levende Guds segl, vil få læ fra vredens storm, som snart vil falde på deres hoveder, som har forkastet sandheden.
I håbet, E. G. White.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10