Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 8. september 1885

Bibelske eksempel på sand belevenhed

For at kunne udvikle kristen karakter, må hele mennesket formes efter Himlens standard. Venlighed og elskværdighed er væsentlige kvaliteter for Guds barn; men hjerteløs, hyklerisk belevenhed, som er så almindelig blandt verdslige, er ikke de ægte kristne nådegaver. Høflighed kan ikke gå i stedet for et helligt liv; livet kan heller ikke være fuldkomment når denne fine opfyldelse udebliver, som er som et billedes smukke penselstrøg. De som åbner deres hjerter og hjem, og indbyder Jesus til at blive hos dem, bør holde den moralske atmosfære uomtåget af strid, bitterhed, vrede, skinsyge og såvel som uvenlige ord. Jesus vil ikke blive i et hjem hvor der er stridigheder, skinsyge og bitterhed.   ret

De Hellige Skrifter giver os et markant eksempel på hvordan vi udøver sand belevenhed. Abraham var en Guds mand. Da han rejste sit telt, byggede han straks et offeralter, og indbød Gud til at blive hos sig. Abraham var en venlig og god mand. Hans liv er ikke ødelagt af selviskhed, så hadefuldt i nogen karakter, og så anstødelig i Guds øjne. Hans optræden bevidner da han skilte sig fra Log. Selvom Lot var hans nevø, og meget yngre end ham selv, og landets første del tilkom Abraham, ledte venligheden ham til at opgive sit ret, og lade Lot vælge den del af landet, som virkede mest ønskværdigt for ham. Se ham når han byder de tre rejsende velkomne i dagens hede, og skynder sig for at give hvad de behøver. Læg igen mærke til hvordan han engagerer sig en Hets sønners forretninger, for at købe et gravsted til Sara. I sin sorg glemmer han ikke at være venlig. Han bøjer sig for dem, som om han er Guds adelsmand. Abraham vidste hvad ægte dannelse var, og hvad der tilkom ham for hans medmennesker.   ret

Den store apostel var fast hvor pligter og principper stod på spil; han forkyndte Kristus med stor frimodighed; men han har aldrig været hård og uhøflig. Han havde et ømt hjerte, og var altid venlig og eftertænksom for andre. Venlighed var et stærkt karaktertræk hos ham, og dette gav ham adgang til den bedre samfundsklasse.   ret

Paulus betvivlede aldrig Guds evner eller hans villighed til at give ham den nåde han behøver, for at leve et kristent liv. Han udbryder: "Han der ikke sprede sin egen Søn, men overgav ham til os alle, hvordan skal han ikke være for ham som også giver os frit af alt?” Hans ord er i tro og håb, ikke tvivl og fortvivlelse: ”Han elskede mig, og gav sig selv for mig." ”Jeg ved hvem jeg har troet på." Han levede ikke under en tvivlens sky, famlede sig vej i usikkerhedens mørke, eller beklagede sig over prøvelser og trængsler. En stemme af glæde, stærk med håb og mod, genlød hele vejen op til vor tid. Paulus havde en sund religiøs erfaring. Kristi kærlighed var hans store tema, og den drivende kraft der styrede ham.   ret

Da han var i de mest modløse forhold, som ville have haft en nedtrykkende indflydelse på halvhjertede kristne, er han fast i hjertet, fuld af mod og håb og glæde, og udbryder: ”Glæd dig altid i Herren, jeg siger dig, glæd dig.” Det samme håb og den samme glæde kunne ses på skibsdækket, da stormen slog omkring ham, og skibet blev slået i stykker. Han gav ordre til skibets kaptajn og sparede alles liv ombord. Da det blev drevet til en barbarisk ø, var han den mest selvhjulpne, det mest hjælpsomme for at hjælpe sine medmennesker fra vandgraven. Hans hænder fik træet til at tænde ilden til gavn for de forfrosne skibbrudne passagerer. Da de så at den dødelig giftslange bed sig fast i hans hånd, blev de fyldt med rædsel; men Paulus rystede den fattet ned i ilden, vidende at han ikke blev skadet, for han havde ubetinget tillid til Gud.   ret

Da han kom for jordens konger og øvrigheder, som havde hans liv i deres hænder, tabte han ikke modet; for han havde givet sit liv til Gud, og det var skjult i Kristus. Med sin venlighed blødgjorde han disse magtfulde mænds hjerter, der havde hæftigt temperament, onde og fordærvede som de var i hjerte og liv. Han glemte ikke sin position, eller den vigtige anledning. Han var ivrig for sandheden, forsvarede Kristus frimodigt; men korrekt optræden, den sande indlevende nådegave markerede hans opførsel. Da han rakte sin hånd, som det var skik for at tale, fik de klirende længer ham ikke til at skamme eller være forlegen. Han anså dem for at være tegn på ære, og lænede sig over at han kunne lide for Guds ord og Jesu Kristi vidnesbyrd. Omgivet af filosoffer, konger og kritikere, var hans Guds ambassadør. Hans tankegang var så klar og overbevisende at det fik den ryggesløse konge til at skælve når Paulus dvælede ved hans erfaring, viste forandring der var sket på hans religiøse syn, som vækkede jødernes skinsyge. Han ophøjede Jesus Kristus som verdens Genløser. Nåde gjorde at Hans røst blev hørt liflig og klar, ligesom nådens engel, der gentager korsets beretning, Jesu uforlignelige kærlighed.   ret

Paulus varmede hjerter hvor han end kom hen; hans sjæl blev kødet til sine brødres sjæl. Når han skiltes med dem, vidste de at de aldrig ville se hans ansigt igen, de blev fyldt med sorg, og når de bad så indtrængende om at blive hos dem, udbrød han: ”Hvorfor græder I sådan og gør mit hjerte vegt?” Hans sympatiske hjerte brød sammen når han vidnede, og mærkede deres sorg over denne sidste adskillelse. De elskede ham, og følte at de ikke kunne opgive ham. Hvad kristne ikke beundrer i Paulus karakter? Fast som en klippe, står han og forsvarer sandheden, han var hengivenhen og venlig som et barn, når han var omgivet af sine venner. Men hans dadel af synd var frygtelig hår, specielt for dem som bekendte at tro på Kristus og alligevel vanærede deres bekendelse. Hans hjerte glødede af kærlighed, og alligevel kunne han være hård af hellig vrede når pligten krævede det. Lad Paulus eksempel, hvis liv var i overensstemmelse med Kristi liv, være en lektie for os.   ret

Men i Kristus er der givet os et større eksempel en nogen af patriarkerne eller apostlene. Her får vi den ægte venlighed illustreret. Denne dydighed er sidestykket med hans liv, iklæder det med en blødgjort og forfinet skønhed, og spreder sin lyst over alle handlinger. Han påbyder de trætte og fortrykte at komme til ham, og få hvile og fred til at bære hans åg og løfte hans byrder. Han indbyder dem: ”Lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; så skal I finde hvile for jeres sjæle.” Hans hjerte med sympatiserende kærlighed, længes efter den stille, hvileløse og fortykte, og lidende menneskesind, som kun kan få fred ved at lære hans lektier i sagmodighed og lydighed. Deres svingende, foranderlige og sorgmodige erfaringer er alt andet end hvile. Det er arbejde, smerte og sorg. At bære hån, bebrejdelser og foragt uden gengældelse og uden at sætte sig selv op imod dem, som vil skade dem, er den lektie han vil lære dem. Han vil have dem til at tage stolthedens åg fra sig, som snærer om skuldrene, og tage hans åg, som er let, for det er Kriti sagtmodighed og venlighed.   ret

Hvilken nedladenhed viser vor Herre ikke her. Uanset hvor fattig og ulykkelig det søgende menneske er, vil hans anmodning blive tilstået ham. Frelseren sagde intet bebrejdende eller kritisk ord, selvom han hele tiden blev bestormet og hans timer til fred og afsondrethed blev brudt. I de tætfyldte gader, i gravene, eller ved søbredden, blev han altid hilst velkommen af lidende menneskers beklagelser og spørgsmål.   ret

Den spedalske blev pålagt at bo uden fra menneskenes boliger, og når nogen person nærmede sig måtte han råbe sørgmodigt: ”Uren, uren!” Så den rejsende ikke kom for nær og kom i fare for smitte. Men idet den spedalske ser Jesus i det fjerne, den Mægtige Helbreder, stilnes dette råb, og den mest indtrængende bøn bryder ud fra hans læber: ”Hvis du vil, så kan du gøre mig ren.” En sådan appel blev ikke gjort forgæves. Svaret kom tilbage til ham: ”Jeg vil, være ren.” Toldere og syndere trængtes omkring den velsignede Frelser, efter et håbefuldt ord, for den ene berøring med hans finder vil helbrede deres forskellige sygdomme. Han havde et venligt ord og blik til enhver. Selvom han var himlens Majestæt, proklamerede han ikke sin ophøjede karakter, og krævede det forbehold som retmæssigt tilhørte ham. Men han gik tværs over jorden, træt, sulten og ofte bedrøvet, fordi menneskene ikke mærkede deres behov for de velsignelser han kom for at give dem.   ret

Dette er eksemplet på sand belevenhed, som vi alle må efterligne, hvis vi i virkeligheden vil være Jesu efterfølgere. Den kristne karakter vil visselig svare til navnet. De som ikke tager sig af deres ord eller handlinger, og derved bringer ulykke mod alle omkring sig, må lære af Jesus at blive sagtmodig og ydmyg i hjertet. De rå og grove metoder vanærer kristenavnet og fremstiller Kristus forkert. Mange vil ikke egne sig til himlen, fordi de ikke ser det vigtige i at efterligne det fuldkommen Forbillede. Nogle benævner råhed, ligegyldige metoder og ubetimelige klæder for ydmyghed og fri for stolthed; men ydmygheden afskyer med sådanne ledsagere og vil ikke ses i deres selskab.   ret

De som bekender sig hellighed, er ofte de mest stolte, selviske og hovne. Hvilket regnskab vil disse kunne aflægge Gud for deres indflydelse! De bekender at deres opførsel er i harmoni med himlen, selvom de viser deres naturlige hjerters onde tilskyndelser. De kan på ingen måde lignes med, Enok, Josef, Daniel, Paulus eller Kristus, det fuldkomne mønster. De gør Bibelsk helliggørelse foragteligt. Deres optræden er løssluppen, og er mange gange uvenlig og klodset. Disse er som vejvisere i et vejkryds, som peger den rejsende i den forkerte retning.   ret

Selvom disse personer hævder at være fuldkomne, ved de ikke præcis hvad det betyder. De bliver ikke tiltrukket til dem, og gøres til bedre ved deres eksempel. De som bekender hellighed, og kendes alligevel ikke ved Guds forlanger, har ikke taget Kristus på sig; de bærer ikke ydmyghedens nådegave, og viser Kristus i ord og handling til mænd skal fortrylles ved hans hellighed og ledes til ære Gud, ved at se deres gode gerninger.   ret

Kristus behages ved sine efterfølgere, når de viser at de, selvom de er mennesker, tager del i guddommelig natur. De er ikke statuer, men levende mænd og kvinder, hvis varme hjerter for liv ved den guddommelige nådes dug, åbne og breder strålerne fra retfærdighedens Sol ud, som skinner på dem. Det lys som falder på dem genspejler de videre til andre i gerninger, som oplyses med Kristi kærlighed. Kolde, syndfri-bekendende kristne er som isbjerge; de lader til at fryse alles glæde bort, som de komme i forbindelse med. Deres indflydelse på Kristi sag er altid skadelig. Intet er så anstødeligt for Gud som deres atmosfære som bekender et helligt hjerte, men hvis liv har en dårlig smag. Usmaglige handlinger gør kristne frastødende.   ret

I stedet for at isolere sig selv, bør kristne samle sig. Deres indflydelse på hinanden kan være gavnlig. Vi bør lære af Paulus lektier, som ofte fortalte sin erfaring. Der samtales for lidt over den religiøse erfaring, og Guds nåde og godhed. Der værnes ikke om kærlighed og taknemmelighed i hjertet, sådan som der burde. Små behagelige godgørenhedsgerninger, forsømmes sørgeligt. Venlige og opmuntrende ord til hinanden, kunne siges med de bedste resultater. Der er stort behov for personlig helligelse til Gud, men vi har ingen forståelse for forfalskede ting.   ret

Sand helliggørelse føres ud i alle livets anliggender. Rene tanker, ædle tragten, klar begreb om sandheden, ophøjede hensigter i handlingerne, tragter efter fuldkommenhed, vil være enhver virkelig kristens erfaring. Disse har fællesskab med Faderen og med Sønnen. De vokser hele tiden i Gudskundskaben. De vokser i ærbødighed, tillid og kærlighed; men efterhånden som de kommer nærmere og nærmere karakterfuldkommenhed, vil de føle deres ulighed til Kristus mere og mere dybt, og får større mistillid til sig selv, og større afhængighed af Gud. Efterhånden vokser til mænds og kvinders fulde statur i Kristus Jesus, vil andre opsøge dem, og vil være en hjælp og velsignelse for alle de omgås. De kristendomsbekendere der ligner Kristus mest, er de mest venlige, fromme og omgængelige; de har en fast overbevisning og deres karaktertræk; intet kan vakle dem fra deres tro eller lokke dem bort fra deres pligt.   ret

En kristen skal opelske en sagtmodig og stille ånd; han vil være rolig og hensynsfuld mod andre, og vil få et lykkeligere gemyt så sygdomme ikke vil opirre, og vejret og omstændighederne vil heller ikke forstyrre. Vi ønsker at værne om den kærlighed som ikke opildnes så let, som er langmodig og er venlig, som håber alt, udholder alt. Hvis denne nådegave er i jer, hvis I beherskes af Kristi ånd, vil alle som I møder, kende jer for at I har været hos Jesus; og jeres ord og handlinger vil bevidne at jeres religion er fuld af gode frugter. Guds børn glemmer aldrig at gøre godt og giver videre. De har Kristi ånd; for dem er gode gerninger spontane; for Gud har forvandlet deres natur ved sin nåde. ”Heri forherliges min fader, at I bærer megen frugt.”   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4Egw Bibelkommentaren bind 7 side 917
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13
afsn nr:14
afsn nr:15
afsn nr:16
afsn nr:17