Review and Herald d. 11. september 1894
Studér bibelen for jer selv
Da Jesus gav formaningen, ”I ransager skrifterne, fordi I mener i dem at have evigt liv; og det er dem, som vidner om mig” sad præsterne og rådsherrerne på Moses stol, og bekendte at give folk Guds bud; men det som var tydeligt for almindelige folk at kunne forstå klart, gjorde de mystisk og fejlfortolkede. Ved falske fortolkninger, havde det jødiske folk mistet den enkle, praktiske kundskab til Gud og hans sandhed. Budet at ransage indebar at de havde mistet noget, og at de måtte søge ihærdigt for at opdage det. Skriftens tydelige anvisninger, som åbenbarede Guds vilje, blev dækket til af mysterier og tradition, med falske pråver, falske teorier og påbud. Skrifterne var blevet fravristet til sjæles fordærvlese, og menneskeskabte prøver og formaninger var blevet sat i stedet for det tydelige ”Så siger Herren.” Jesus sagde til alle: Søg selv. Lad ingen være hjerne for jer, lad ingen gøre jeres tanker, jeres undersøgelser og jeres bøn. Dette er den instruktion vi behøver at tage til hjertet i dag. Mange af jer er overbevist om at Guds og Jesu Kristi riges dyrebare rigdomme er i den Bibel som I holder i jeres hænder. I ved at ingen jordiske rigdomme kan opnås, uden smerteudholdende anstrengelser. Hvordan kan I da forvente at forstå Guds ords rigdomme uden ar søge skrifterne ihærdigt? ret
Det er godt og rigtigt at læse Bibelen; men her ender jeres pligt ikke; for I skal søge dens sider for jeres egen skyld. Kundskaben til Gud fås ikke uden mentale anstrengelser, uden bøn efter visdom så I må skille de rene frøkorn fra rajgræsset, hvorved mennesker og Satan for fordrejet sandhedens doktriner. Satan og hans forbund af menneskeagenter har dristet sig til at blande vildfarelsens rajgræs med sandhedens hvede. Vi bør ihærdigt søge de skjulte rigdomme, og søge visdom fra himlen for at kunne adskille menneskelige påfund fra guddommelige befalinger. Helligånden vil hjælpe den søgende til store og dyrebare sandheder som relaterer til genlsningensplanen. Jeg vil indprente alle med den kendsgerning at en tilfældig læsning af skriften ikke er nok. Vi må ransage, og dette betyder at gøre alt ordet har i sig. Ligesom minearbejderen ivrigt udforsker jorden for at opdage guldårer, ligeså skal I udforske Guds ord efter skjulte rigdomme, som Satan længe har søgt at skjule fra mennesker. Herren siger, ”Nu har de erkendt, at alt, hvad du har givet mig, er fra dig.” Joh 7, 17. ret
Guds ord er sandhed og lys, og skal være en lygte for din ford, og lede ethvert skridt på vejen til portene til Guds stad. Det er af den grund at Satan har anstrengt sig så desperat for at forhindre stien, som er blevet banet for Herrens genløste at vandre på. I skal ikke tage jeres ideer med ind i bibelen, og gøre jderes meninger til et center som sandheden skal dreje sig omkring. I skal lægge jeres ideer til side ved ransagelsens dør, og med ydmygt, og underkuet hjerte, med selvet skjult i Kristus, med alvorlig bøn, er I i stand til at søge visdom fra Gud. I bør føle at I må kende Guds åbenbarede vilje, fordi det indebarer jeres personlige, evige velfærd. I bør ønske frem for alle ting, at I må kende Herrens vilje og veje. I bør ikke søge for at finde tekster i bibelen, som I kan underbygge jeres teorier; for Guds ord erklærer at det er at tvinge skriften til jeres eget fordærv. I må tømme jer selv for alle fordomme, og komme i bønnens ånd til ransagelsen af Guds Ord. ret
Den store vildfarelse om den romerske kirke finder den kendsgerning at bibelen fortolkes i lyset af ”fædrenes” meninger. Deres meninger betragtes som ufejlbarlige, og kirkens gejstligheder påstår at det er deres forret at få andre til at tro sådan som de gør, og bruge magt til at tvinge samvittigheden. Dem som ikke indviliger med dem, er erklærede kættere. Men Guds ord skal ikke fortolkes sådan. Det skal stå på sine egne evige værdier, og skal læses som Guds ord, og adlydes som Guds stemme, som erklærer hans vilje med folket. Begrnsede menneskers vilje og røst skal ikke fortolkes som Guds ord. ret
Den velsignede bibel giver os en kundskab til den store frelsesplan og viser os hvordan hver enkelt kan få evigt liv. Hvem er bogens ophavsmand? – Jesus Kristus. Han er det Sande Vidne, og han siger til sine egne: ”Jeg giver dem evigt liv; og de skal aldrig gå tabt, de skal heller aldrig tage dem ud af min hånd.” Bibelen skal vise os Kristi vej, og i Kristus er det evige liv ågenbaret. Jesus sagde til Jøderne og dem som bressede sig omkring ham i de store skarer: ”Søg skriften.” Jøderne havde ordet i Det Gamle Testamente, men de havde blandet det så meget med menneskelige synspunkter, så dets sandheder var mystificerede, og Guds vilje med mennesket blev dækket til. Folkets religiøse ledere i denne tidsalder følger deres eksempel. ret
Selvom jøderne havde Skrifterne, som vidnede om Kristus, var de ikke i stand til at skelne Kristus i Skrifterne; og selvom vi har Det Gamle og Det Nye Testamente, forvrider mennesker Skrifterne for at undgå deres sandheder; og i deres fortolkninger af Skrifterne, lærer de, ligesom farisæerne gjorde, menneskers normer og traditioner i stedet for Guds bud. På Kristi tid havde de religiøse ledere så længe præsenteret menneskelige ideer for folket, så Kristi lære var på alle måder modsat deres teorier og praksis. Hans bjergprædiken modsiger i virkeligheden de selvretfærdige skriftkloges og farisæernes lære. De fik således fremstillet Gud forkert, at de så ham som en hård dommer, uden at kunne have medlidenhed, barmhjertighed og kærlighed. De gav folket endeløse leveregler og traditioner som kom det fra Gud, skønt de ikke havde noget ”så siger Herren” i deres autoritet. Selv om de bekendte at kende og tilbede den sande levende Gud, fremstillede de ham helt forkert, og Guds karakter, som blev repræsenteret i hans Søn, var som oprindelig borger, en ny gave til verden. Kristus gjorde alt for at feje Satans forkerte fremstillinger bort, så menneskers tillid til Guds kærlighed kan genoprettes. Han lærte mennesker at henvende sig til universets største Hersker ved det nye navn ”Vor Fader.” Dette navn angiver hans sande forhold til os, og når menneskelæber siger det i oprigtighed, er det musik i Guds ører. Kristus leder os til Guds trone ved en ny og levende vej, for at vise ham for os i hans faderlige kærlighed. ret
I symbolernes og ofrenes system, var skyggen af Guds Søn, og alligevel så jøderne ikke ”Guds lam der bærer alverdens synd bort” i Kristus. De så ikke værdien af den skat Gud havde givet verden med hans Søn som gave. Ingen gave kan gives som måler sig med Guds Søns gave, og enhver anden gave som mennesker tager imod flyder ud fra denne ikke målbare gave. Evigheden selv vil ikke kunne udtømme den skat, der er i Guds gave til verden. ret
Guds enbårne søn skal lære mennesker den godheden, barmhjertigheden og velgørenheden i Guds karakter. Han undervise mennesker i at betragte Gud som kilde til al forældres hengivenhed som gennemstrømmede generation efter generation, gennem menneskehjertets kanal. Den medynk, den medlidenhed, og kærlighed som er blevet vist ved forældre til deres børn kan ikke sammenlignes med det ubegrænsede kærlighedshjertes ømhed og medfølelse. Guds kærlighed, udøves for sit folks lykke og frelses skyld. Herren sendte sin Søn til verden, så de ved tro på ham, kan betragte Gud i Kristus, og nærme sig den uendelige fader i hans Søns navn. Vi nærmer os Faderen gennem Herren vor Retfærdighed. (konkluderes næste nummer) ret
afsn nr:1 | |
afsn nr:2 | |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | |
afsn nr:5 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2004. s. 66 |
afsn nr:6 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2004. s. 66 |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |