Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. september 1871

Ord til kristne mødre, nr 1

Jeg er ked af at sige at de principper som karakterer bekendende kristne i denne generation udebliver besynderlig nok, når det gælder deres sundhed. Frem for alle andre, bør kristne være helt opmærksomme på dette vigtige emne, og bør være forstandsmæssige over deres egen organisme. Salmisten siger: ”Jeg vil prise Dig: for jeg er gjort fantastisk og forunderligt.” Hvis vi vil være i stand til at forstå sandhederne i Guds ord, og formålet med vort liv, må vi kende os selv, og forstå hvordan vi selv forholder os rigtigt til liv og sandhed.   ret

Et sygt legeme forårsager en syg hjerne og hindrer den helliggørende nådes virkning på forstand og hjerne. Apostlen siger: »Altså tjener jeg, som jeg er i mig selv, Guds lov med sindet.« Hvis vi da følger en forkert kurs, der svækker eller tilslører vore åndsevner, så at vor opfattelse ikke er klar til at fatte sandhedens værd, fører vi krig mod vore evige interesser. Stolthed, forfængelighed og afguderi slavebinder tankerne og tilbøjelighederne og sløver sjælens finere følelser. De modstår Guds helliggørende nåde. Mange indrømmer ikke deres ansvar som forældre. En fornemmelse af deres moralske ansvar føles ikke at den eksisterer og deres uddannelsen af deres børn, som er de dyrebareste genstand for deres hengivenhed.   ret

Børn gøres ofte til genstand for stolthed frem for helliggjort hengivenhed. Forældre har ingen undskyldning hvis de ikke søger kundskab om menneskelivets oprindelse, og forstår hvilken indflydelse deres levemåde og klæder vil have på deres efterkommere. Det er en forbrydelse for forældre hvis de fører et liv der vil formindske fysisk og mentale styrke, og sikre sig denne ulykke til deres børn. Hvis vi gør den gerning, Gud vil have, vi skal udføre i dette liv, må vi have en sund sjæl i et sundt legeme. Når forkerte vaner fører krig imod naturen, kæmper vi mod vor egen sjæl. Guds ånd kan ikke komme os til hjælp og hjælpe os med 'at fuldkommengøre vor kristne karakter, mens vi giver efter for vor appetit, så at sundheden skades, og mens livets stolthed leder.   ret

Moderigtige kvinder som lever for klæder og opvisning, at gæster skal beundre deres klæder som er efter sidste modestil, hvis største lykke er at deltage i teaterselskaber og baller, vil have et regnskab at aflægge for deres Skaber for det ansvar de har påtaget sig som vordende mødre, og henkaste sig så nemt, og blive styret af modens tyran.   ret

Sundhed, styrke og lykke afhænger af uforanderlige love; disse love kan ikke adlydes, hvis der ikke er nogen iver efter at blive bekendt med dem. Skaberen har givet os det naturlige liv og ,de fysiske love, som hører til bevarelsen af det liv, han har givet os; vi har en hellig pligt til at gøre os bekendt med vor tilværelses love, for 'at vi ikke ubevidst skal blive fundet som overtrædere og være nødt til at betale straffen for vor ulovlige levevis i form af sygdom og lidelse.   ret

Alle, der overtræder en fysisk lov, må før eller senere lide den fysiske lidelses straf. Gud har ikke forandret, og han har heller ikke i sinde at forandre vor fysiske organisme, for at vi skulle kunne overtræde en enkelt lov uden at føle virkningerne af dens overtrædelse.   ret

Men mange lukker deres øjne for lyset De ønsker ikke at få forstand på livet og sundhedsemner, fordi de ved at hvis de bliver informeret, og anvender den kundskab i praksis, har de et stort arbejde at gøre. Ved at give efter for deres tilbøjeligheder og appetit, overtræder de livet og sundhedens lov, og hvis de adlyder samvittigheden, må de kontrollers af princippet i at spise og klæde, frem for at ledes af tilbøjeligheder, af mode og af appetitten. Mænd og kvinder kan ikke være praktiske kristne, og lukke deres øjne for lyset.   ret

Kristne pålægges at elske Gud af hele deres hjerte, med al deres sind, og af al deres sjæl, og med hele deres styrke, og deres næste som sig selv. Gud gør krav på hele menneskets kræfter, at det skal helliges til hans tjeneste. I hvor meget højere grad kan vi give Gud vor tjeneste ved et sundt helbred, end når vi lammes af sygdom.   ret

Det er ikke alene en forret, men også en hellig pligt for enhver at forstå de love, Gud har nedlagt i deres legeme, og at lade sig lede af disse love på en sådan måde, at deres vaner kommer i overensstemmelse med dem. Og idet de får en fuldere forståelse af det menneskelige legeme, Guds hånds vidunderlige værk, dannet i Guddommens billede, vil de søge at bringe deres legemer til underkastelse under forstandens ædle kræfter. Legemet vil af dem blive betragtet som en vidunderlig bygning, dannet af den evige bygmester og overgivet til deres varetægt, for at de skulle bevare denne tusindstrengede harpe i harmonisk virksomhed. Med forstand vil de være i stand til at bevare det menneskelige maskineri så fuldkomment som muligt, så de kan »være i stand til at fatte med alle de hellige, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og kende Kristi kærlighed«. Her er hemmeligheden ved sand lykke. -- Health Reformer .   ret

afsn nr:1
afsn nr:2Dansk Review and Herald april 50 s.10
afsn nr:3Dansk Review and Herald april 50 s.10
afsn nr:4
afsn nr:5Dansk Review and Herald april 50 s.10
afsn nr:6Dansk Review and Herald april 50 s.10
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Dansk Review and Herald april 50 s.10