Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 12. september 1893

Restmenigheden er ikke Babylon (konkluderet)

Gud har en menighed og hun har en guddommelig bestemt gerning. Og han gav os nogle som apostle, andre som profeter, andre som hyrder og lærere for at gøre de hellige fuldt beredte til deres tjenestegerning, at opbygge Kristi legeme, indtil vi alle når frem til at være ét i troen på og erkendelsen af Guds søn, til mands modenhed og det mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde, så vi ikke mere skal være umyndige, der kastes og drives hid og did af alle mulige lærdomme, eftersom vinden blæser, ved menneskers terningspil, når de underfundigt forleder til vildfarelse. Nej, sandheden tro skal vi i kærlighed i ét og alt vokse op til ham, som er hovedet, Kristus selv."   ret

Herren har hans bestemte repræsentanter og en menighed som har levet med forfølgelse, kamp og mørke. Jesus elskede menigheden og gav sig selv hen for den og han vil genfylde, rense, forædle og ophøje den, så at den skal stå fast i blandt denne verdens fordærvede indflydelser. Mennesker som er blevet bestemt af Gud er blevet udvalgt til at vogte med nidkær omhu, med vagtsom udholdenhed, så menigheden ikke må blive nedtrådt af Satans onde opfindelser, men så hun skal stå i verden og arbejde for Guds herlighed blandt mennesker. Der vil altid være heftig kamp mellem menigheden og verdenen. Sind vil komme i berøring med sind, grundsætninger med grundsætninger, sandhed med vildfarelse; men i kriserne der hurtigt vil nå deres højdepunkt, som allerede er begyndt, vil erfaringens mennesker gøre deres bestemte arbejde og passe på sjæle som dem der må aflægge et regnskab.   ret

Dem som bærer dette vildfarelsens budskab, anklager menigheden for at være Babylon, forsømmer deres bestemte arbejde, er i modsætningsforhold til organisering, er i modsætningsforhold til den klare Guds befaling talt ved Malakias i forbindelse med at bringe al tinden i forrådskammeret i Guds hus og genspejle at de har arbejde at gøre ved at advare dem Gud har udvalgt til at fremskynde hans sandheds budskab. Disse arbejdere giver ikke større virkekraft til sagen og Guds rige, men er beskæftiget i et arbejde ligedannet til det som fjenden for al retfærdighed er beskæftiget med. Lad disse mennesker som sætter sig op mod metoderne og midlerne fastsat af Gud til at fremskynde hans arbejde i disse risikoens dage afklæde dem selv fra alle ubibelske betragtninger med hensyn til naturen, styrelse og bestemte repræsentanters magt. Lad alle forstå ordene som jeg nu skriver. Dem som er arbejdere sammen med Gud er kun hans instrumenter og i dem selv besidder de ingen væsentlig nåde eller hellighed. Det er kun når de samarbejder med himmelsk forstand at de får mange resultater. De er kun jordiske kar, forvaltere i hvilken Gud sætter hans sandheds rigdomme. Paulus kan plante og Apollos vande, men det er Gud alene som giver væksten.   ret

Gud taler gennem hans bestemte repræsentanter og lader intet menneske, eller menneskeligt forbund, forhåne Guds Ånden ved at afvise at høre budskabet fra Gud og mennesker lukker sig selv ind i et mørkets kammer. De udelukker deres egne sjæle fra umådelige velsignelser og frarøver Kristus den herlighed som skulle komme til ham, ved at vise respektløshed til hans bestemte repræsentanter.   ret

Gud er ikke forvirringens ophavsmand, men fredens. Men Satan er en vagtsom, søvnløs fjende, der hele tiden arbejder på menneskelige sind, der søger en jord i hvor han kan så hans rajgræs. Hvis han kan finde nogen som han kan presse ind i hans tjeneste, vil han fremkalde ideer og falske teorier og gøre dem ivrige i at støtte vildfarelse. Sandheden ikke bare forvandler, men udfører også renselsen for dets modtager. Jesus har advaret os at tage i agt for falske lærere. Fra begyndelsen af vores arbejde har mennesker stået frem fra tid til anden, talt for teorier som var nye og har overrasket. Hvis dem som påberåber sig at tro sandheden ville gå til dem som har erfaring, ville gå til Guds ord i en modtagelig og ydmyg ånd og efterse deres teorier i sandhedens lys og med brødrenes hjælp, som har været flittige bibelforskere og samtidig gik i ydmyg bøn til Gud, spurte: Er dette Guds vej, eller er det en falsk sti hvor Satan vil lede mig? ville de modtage lys og vil slippe ud af fuglefængerens net.   ret

Lad alle vore brødre og søstre tage sig i agt for enhver som vil sætte et tidspunkt for Herrens fuldførelse af hans ord med hensyn til hans komme, eller med hensyn til nogen andre løfter han har givet af speciel betydning. Det tilkommer ikke jer at kende tider eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt." Falske lærer kan vise at være meget nidkære for Guds arbejde og må bruge midler for at bringe deres teorier frem for verden og menigheden; men idet de blander vildfarelse med sandhed, er deres budskab et bedrag og vil lede sjæle på falske stier. De skal imødekommes og modstilles ikke fordi de er dårlige mennesker, men fordi de er falskhedens lærere og bestræber sig for at sætte falskhed på sandhedens mærke. Hvor er det synd at mennesker vil gøre sig en sådan ulejlighed at opdage nogle vildfarelsens teorier når der er en hel guldgrube af sandhedens kostelige ædelstene ved hvilket folket må blive beriget i den mest hellige tro. I stedet for at lære sandhed lader de deres indbildning dvæle på det som er nyt og ukendt og trækker dem selv ud af harmonien med dem som Gud bruger til at bringe folket op på sandhedens platform. De kaster alt til side som har været sagt med hensyn til enighed for indstilling og følelser og tramper ovenpå Kristi bøn som om enheden, for hvilken han bad, var uvæsentlig og der var ingen behov for at hans efterfølgere blev ét, endda som han blev ét med Faderen. De går over i en anden tankegang og kalder på deres brødre for at følge deres ivrige eksempel for Herren.   ret

Hvis deres tjenesteiver ledte dem til arbejde i de samme spor som deres brødre der arbejder under dagens møje og besvær, hvis de var ligeså ihærdige til at komme over modløshed og hindringer som deres brødre har været, må de være godt efterlignet og Gud ville tage imod dem. Mennesker bør fordømmes som starter med at forkynde et under fuldt lys og dog drager væk fra de redskaber som Gud leder. Det var på den måde som Kora, Daran og Abiram gjorde og deres handling er optegnet som en advarsel til andre. Vi skal ikke gøre det som de havde gjort - anklage og fordømme dem hvorpå Gud har lagt arbejdets byrde.   ret

Dem som har erklæret Syvende-dags Adventist menigheden for at være Babylon, har gjort brug af Testimonies for at give deres standpunkt en tilsyneladende støtte; men hvordan kan det være at de ikke giver det som i årevis har budskabet i mit budskab menighedens enhed? Hvorfor citerer de ikke englenes ord, "Stå sammen, stå sammen, stå sammen"? Hvorfor gentager de ikke påmindelsen og oplyser grundsætningerne, at i sammenhold er der styrke, i opdeling er der svaghed"? Det er budskaber som disse at mennesker har startet deling i menigheden og sat os til skamme for sandhedens fjende; og i sådanne budskaber tydelig vist den store bedragers besnærende arbejde, som vil holde menigheden fra at opnå fuldendelse ved enhed. Disse lærere følger gnisterne fra deres egen optænding, bevæger sig efter deres egen uafhængige bedømmelse og bebyrder sandheden med falske forestillinger og teorier. De afviser rådene fra deres brødre og påtvinger det på deres egen måde lige til de bliver som hvad Satan ville ønske at have dem - uligevægtighed i sind.   ret

Jeg advarer mine brødre at vogte sig med Satans arbejde i enhver form. Den store modstander til Gud og mennesker jubler i dag for det han har haft held med i at bedrage sjæle og i at aflede deres midler og evner til onde veje. Deres penge skulle have været brugt til at fremme sandhedens udbringelse, men i stedet for dette er de blevet spenderet til udbringelse af forestillinger der ikke er funderet på sandhed.   ret

I 1845 en mand ved navn Curtis gjorde et lignende arbejde i Massachusetts staten. Han gav en falsk lære og indfletter sætninger og uddrag fra testimonies i hans teorier og offentliggjorde hans teorier i Day Star og i plakatform. Efter nogle år har disse frembringelser deres fordærvelige frugter og bragte skændsel over testimonies der, som en helhed, på ingen måde støtter hans arbejde. Min husbond skrev til ham og spurgte ham hvad han ville sige med at give testimonies sammenfiltret med hans egne ord, til understøttelse af det vi er modstandere af og anmodede ham om at rette det indtryk som hans arbejde havde givet. Han afviste blankt at gøre sådan og sagde at hans teorier er sande og det at synerne skulle have bekræftet hans betragtninger og det at de i virkeligheden understøttede dem, men det jeg havde glemt at skrive ud er sagen der gør hans teorier tydelige.   ret

Lige siden begyndelsen af arbejdet, har én efter én sat sig op og gjort den slags arbejde og jeg har måttet gå til uroen og udsat mig for den omkostning det er at modsige disse usandheder. De har offentliggjort disse teorier og har bedraget mange sjæle, men må Gud lede fåret til hans græsgange.   ret

Jeg anmoder dem som påberåber sig at tro sandheden, at vandre i enhed med deres brødre. Prøv ikke at give verden lejlighed til at sige at vi er yderliggående, når vi er uenige, så én lærer en ting og én noget andet. Undgå splid. Lad enhver blive på deres vagt og vær forsigtige med at befinde jer i kløften for at gøre bruddet, på det sted hvor I står ved en mur der søger at gøre et brud. Lad alle være forsigtige med ikke at gøre et skrig med det eneste folk som udfylder beskrivelsen af levningens folk der holder Guds bud og har troen på Jesus, der ophøjer standarten for retfærdighed i disse sidste dage. Gud har et særskilt folk, en menighed på jorden, uovertruffen, bedre end andre i deres færdigheder til at lære sandheden, til at forsvare Guds lov. Gud har guddommeligt bestemte repræsentanter - mennesker som han leder, som har båret dagens møje og besvær, som samarbejder med himmelske regnskabsførere for at fremme Kristi Rige i vores verden. Lad alle forene sig med disse udvalgte medarbejdere og til sidst blive fundet blandt dem som har de Helliges udholdenhed, som holder Guds bud og har troen på Jesus.   ret

Brevet, Kære bror S.:   ret

Jeg sender dig nogle få linier. Jeg er ikke i harmoni med det standpunkt du har taget, for jeg er blevet vist af Herren at netop sådanne standpunkter vil blive taget af dem som er i vildfarelse. Paulus har givet os advarsler om denne virkning: Men Ånden siger med klare ord, at i de sidste tider skal nogle falde fra troen, idet de lytter til forførende ånder og dæmoners lærdomme,"   ret

"Min bror, jeg erfarer at du taler for det synspunkt at Syvende dags Adventist menigheden er Babylon og det at alle som ville frelses må komme ud af hende. Du er ikke det eneste menneske som djævlen har bedraget i dette spørgsmål. I de sidste fyrre år, har det ene menneske efter det andet stået op, påberåbt sig at Herren har sendt ham med det samme budskab; men lad mig fortælle dig, som jeg har fortalt dem, at det budskab som du forkynder er en af de sataniske bedrag udformet til at skabe forvirring i menighederne.   ret

"Min bror, du er bestemt afsporet. Den anden engels budskab var tilegnet Babylon [menighederne] for at kundgøre hendes fald og kalde folket ud fra hende. Det samme budskab skal forkyndes på den anden tid. Derefter så jeg en anden engel komme ned fra Himmelen; han havde stor magt og jorden blev oplyst af hans herlighed. Og han råbte med vældig røst og sagde: Faldet, faldet er Babylon, den store og den er blevet bolig for dæmoner og tilhold for alskens urene ånder og tilhold for alskens urene og afskyede fugle! Thi af hendes utugts harmes vin har alle folkeslagene drukket og med hende har jordens konger bedrevet utugt og jordens købmænd er blevet rige på grund af hendes umådelige yppighed." Og jeg hørte en anden røst sige fra Himmelen: Drag ud fra hende, mit folk! for at I ikke skal gøre jer delagtige i hendes synder og rammes af hendes plager. Thi hendes synder har hobet sig op, så de når Himmelen og Gud har kommet hendes uretfærdighed i hu."   ret

Min broder, hvis du siger at Adventist kirken er Babylon, så er du forkert på den. Gud har ikke bedt dig om at fremholde et sådant budskab. Satan vil bruge alle dem han kan få magt over, til at fremholde falske teorier, eller opfinde et falsk mål, som kan skabe en falsk begejstring og derved lede sjæle væk fra det sande mål for denne tid. Jeg formoder at nogle vil blive vildledt ved dit budskab, fordi de er nysgerrige og har et ønske om nye ting.   ret

"Det får mig til at føle mig bedrøvet at du skulle blive bedraget på nogen måde af fjendens antydninger; for jeg ved at den teori du taler for ikke er sand. I fremførelsen af de ideer du gør dig, vil du gøre stor skade for dig selv og andre. Prøv ikke at mistyde og fordreje Testimonies til at bevise et sådan vildfarelsens budskab. Mange har passeret over denne grund og har forvoldt stor ødelæggelse. Som andre har begyndt forkynder de dette budskab fulde af iver, igen og igen, er jeg blevet vist at det ikke er sandt.   ret

"Jeg forstår at du også forkynder at vi ikke skulle betale tiende. Min bror, tag dine sko af dine fødder; for det hvorpå du står er hellig grund. Herren har udtalt sig med hensyn til at betale tiende. Han har sagt: Bring hele tienden til forrådshuset, så der kan være mad i mit hus; sæt mig på prøve dermed, siger Hærskares Herre, om jeg da ikke åbner eder himmelens sluser og udøser velsignelse over eder i overmål." Men mens han udtaler en velsignelse over dem der bringer deres tiende ind, udtaler han en forbandelse over dem som holder den tilbage. Ganske for nylig har jeg fået direkte lys fra Herren omkring dette spørgsmål, at mange Syvende-dags Adventister frarøver Gud tiender og gaver og det blev tydeligt vist mig at Malakias begyndte sagen som den virkelig var.   ret

Hvordan turde noget menneske endda tro i sit hjerte at en antydning om at holde tiende og gaver tilbage er fra Herren? Hvad, min bror, er du gået væk fra stien? Oh, sæt dine fødder tilbage på den lige sti igen. "Vi er nær enden, men hvis du eller nogen andre mennesker skal forføres af fjenden og forledes til at sætte en tid for Kristi komme, vil han gøre det samme onde arbejde som har forårsaget ødelæggelsen af sjæle af dem som har gjort det i fortiden.   ret

"Hvis du tager Kristi åg, hvis du løfter hans byrde, vil du se at der er mange som gør det i de samme rækker hvori Guds tjenere arbejder - ved at prædike Kristus og hans korsfæstelse. Men enhver som begynder at forkynde et budskab hvor der fastsættes timen, dagen eller året for Kristi tilsynekomst har løftet et åg af sig og forkynder et budskab som Herren aldrig har givet ham.   ret

"Gud har en menighed på jorden som er hans udvalgte folk, som overholder hans bud. Dem han leder, er ingen udløbere, er ikke en her og en der, men ét folk. Sandheden er en helliggjort kraft; men menighedens kamplyst er ikke menighedens sejer. Der er rajgræs iblandt hveden. Vil du da have, at vi skal... samle det fra?" var spørgsmålet fra tjenerne; men Herren svarede, Nej, for at I ikke, når I samler rajgræsset fra, skal rykke hveden op tillige med det." Evangeliets net trækker ikke kun gode fisk op, men lige så godt dårlige og kun Herren ved hvem der er hans.   ret

"Det er vores personlige pligt at vandre ydmygt med Gud. Vi skal ikke søge noget fremmet, nyt budskab. Vi skal ikke tro at Guds udvalgte som prøver at vandre i lyset sættes sammen med Babylon. De faldne sekteriske menigheder er Babylon. Babylon har været opfostret med giftige læresætninger, vildfarelsens vin. Denne vildfarelsens vin er fremstillet af falske læresætninger, såvel som sjælens naturlige udødelighed, ondskabens evige pinsel, nægtelsen af Kristi tidligere eksistens førend hans fødsel i Bethlehem og forsvarer og ophøjer den første dag i ugen over Guds hellige og indviede dag. Disse og beslægtede fejltagelser er overdraget til verden af de forskellige menigheder og således går skrifterne i opfyldelse der siger, Thi af hendes utugts harmes vin har alle folkeslagene drukket". Det er en harme som er opstået ved falske læresætninger og når konger og præsidenter drikker denne utugts harmes vin, bliver de oprørt med vrede mod dem som ikke vil i harmoni med disse falske og sataniske kætterier der ophøjer den falske sabbat og leder mennesker til at trampe Guds bønskrift under fode.   ret

"Faldne engle fra forbund med onde mennesker er på jorden. I denne antikristelige tidsalder vil den vise sig som den sande Kristus og da vil Guds lov blive gjort helt ugyldig i vor verdens nationer. Oprør mod Guds lov vil blive helt parat. Men den egentlige leder for hele dette oprør er Satan klædt som en lysets engel. Mennesker vil blive bedraget og vil ophøje ham til Guds sted og forgude ham. Men almagt vil lægge sig imellem og for de frafaldne kirker der forener sig i ophøjelsen af Satan, vil dommen gå foran, derfor skal hendes plager komme på én og samme dag: død og sorg og sult og hun skal opbrændes med ild. Thi stærk er Herren, vor Gud, som har dømt hende."   ret

afsn nr:1Vidnesbyrd for Prædikanter 52
afsn nr:2Vidnesbyrd for Prædikanter 52
afsn nr:3Vidnesbyrd for Prædikanter 53
afsn nr:4Vidnesbyrd for Prædikanter 54
afsn nr:5Vidnesbyrd for Prædikanter 54
afsn nr:6aVidnesbyrd for Prædikanter 55
afsn nr:6bVidnesbyrd for Prædikanter 55
afsn nr:7Vidnesbyrd for Prædikanter 56
afsn nr:8Vidnesbyrd for Prædikanter 56
afsn nr:9Vidnesbyrd for Prædikanter 57
afsn nr:10Vidnesbyrd for Prædikanter 57
afsn nr:11Vidnesbyrd for Prædikanter 57
afsn nr:12TM 58
afsn nr:13TM 58
afsn nr:14Vidnesbyrd for Prædikanter 58
afsn nr:15aVidnesbyrd for Prædikanter 59
afsn nr:15bVidnesbyrd for Prædikanter 59
afsn nr:16Vidnesbyrd for Prædikanter 60
afsn nr:17aVidnesbyrd for Prædikanter 60
afsn nr:17bTM Vidnesbyrd for Prædikanter
afsn nr:18Vidnesbyrd for Prædikanter 61
afsn nr:19Vidnesbyrd for Prædikanter 61
afsn nr:20Vidnesbyrd for Prædikanter 61
afsn nr:21Vidnesbyrd for Prædikanter 62