Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 17. september 1903

Føre Herrens værk frem.

Idet vi ser strid og forvirring fylde verden, spørger vi: Hvad skal dette ende med? Vi har fået opmuntring til at rykke frem i Herrens værk ved at svinge sejrens baner, hvorpå ordene stor indskrevet: ”Guds bud, og Jesu tro.” Kristi rige skal udvides. Medarbejderne skal vokse i kraft og effektivitet. Dette vil de gøre, hvis de tror som Jesu disciple troede. Herren vil gøre sin del. Men når mennesker nægter at være Herrens hjælpende hånd, bryder de det link der knytter dem til himlen.   ret

Vi som et folk har Gud givet stort lys, og han kalder på os, for at lade det skinne ud til dem i mørke. Ved os skal lyset, kraften fra en levende sandhed, bringes ud til verden. Fra os skal der skinne et klart stadigt lys, der holdes i live af Guds kraft, ud til dem i mørke. Vi er pålagt at bruge det lys vi har fået, til at skabe andre lys, så vore medmennesker kan glæde sig i sandheden. Lad os ikke ignorere denne opgave. Tænk hvis solen ikke ville skinne, hvilket frygteligt mørke og forvirring vil det ikke være?! For os der nægter at lade vort lys skinne for dem i mørke skal pådrage os skyld, en størrelsesorden som vi ikke kan fatte.   ret

Kristi opgave til os er: ”Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«   ret

Vi har et stort arbejde foran os. Falske lærere vil forkynde falske teorier. De ønsker ikke sandheden. De er bange for at få sandheden præsenteret for folk. De ønsker ikke de at kendsgerningerne skal vise sig, sådan som de er givet i Guds ord. Lad alle som tror den tredje engels budskab, tage det arbejde op som Gud har betroet dem. Lad dem forsøge at se dens storhed og betydning. Lad troende gøre alt i deres magt for at vække en interesse for at bringe sandheden i det naboskab de bor i. Lad alle gøre en alvorlig og uhildet del. Nogle vil arbejde på en måde, og nogle på en anden; men alle bør gøre noget. Bøger med vor tros årsager må oversættes til alle sprog. Dette arbejde må rykke hurtigere frem end er sket.   ret

Når vi gør vor del i trofasthed, vil Kristus arbejde med kraft i vore sind. Vi skal være Guds hjælpende hånd. Vi har ingen tid til at behage os selv. Med friskhed og kraft skal sandheden for denne tid bringes til verdens folk. Der er stærkt brug for kristne medarbejdere.   ret

Guds plan for at forkynde evangeliets budskab
"Og Ånden og bruden siger: »Kom!« Og den, som hører, skal sige: »Kom!« Og den, som tørster, skal komme; den, som vil, skal modtage livets vand uforskyldt.”   ret

Disse ord skitserer Guds plan for at forkynde evangeliet. Hans redskaber, guddommelig og menneskelige, skal gå sammen for at frelse de tabte. Disse sjæle skal befris fra syndens trældom. Gud kalder på dem som har taget hans navn til sig og adlyde hans ordrer. Alle er kaldet til at tage del i hans arbejde.   ret

"Jeg, Jesus, har sendt min engel for at vidne for jer om disse ting i menighederne. Jeg er Davids rodskud og ætling, jeg er den strålende morgenstjerne.” Jeg har forenet guddommelighed og mennesker, og mit embede giver mig al kraft i himlen og jorden. Jeg har forordnet at engle og mennesker skal bruges i mit arbejde. Guddommelige og menneskers reskaber skal gå sammen. Jeg har givet menighederne undervisning om hvad de skal gøre. Mit arbejde er at føre frem, indtil jeg rejser mig og proklamerer med høj røst: Det er fuldbragt. Jeg har åbnet levende vandes kilde for en fortabt verden. Agenter fra himmelske sale går sammen om at få menighedens medlemmer på jorden til at indbyde og komme til livets vand. Selvom man kan føle sig selv svag, skal enhver gentage mine ord og udføre en del i mit værk. Lad alle tage det arbejde op der er betroet dem. Gør dit bedste. Forkynd evangeliets indbydelse. Foren jer med dem som allerede arbejde. Jeg bevidner at hvis nogen skal forandre profetiens ord i denne bog, skabe vantro, og vende mine ord, som ellers gives til fulde og myndigt, så de ikke bruges i praksis, så vil jeg hjemsøge dem med tegn der er tydelig for mit mishag”   ret

Sandhedens kraft til at overbevise og omvende sjæle.
Det er ved den guddommelige nådes forvandlende indflydelse på menneskehjerter, kraften i sandhedens ord åbenbarer sig. Forkyndt på steder, hvor det endnu ikke har lydt, gør budskabet indtryk på hjerterne. Det synes at have større kraft til at forvandle karakteren, end det har, når det bliver fremholdt for sådanne, som har kendskab til dets virkning. Sandheden har ringe magt over deres hjerter, der af hensyn til egen fordel vandrer i strid med dens undervisning - sådanne, som følger en bane, der er i strid med sandhedens principper. Sådanne bekender sig vel til at tro Guds ord, men de giver intet bevis på, at de helliges derved.   ret

Sandheden skal tage viljen i besiddelse hos mennesker, som aldrig før har hørt den. De vil indse syndens syndighed og deres omvendelse vil være grundig og oprigtig. Herren vil virke på hjerter som ikke tidligere har været under påvirkning, hjerter, som ikke før har set hvor afskyelig synden er.   ret

Kristus syndens eneste virkelige besejrer. Kristus er den eneste, der virkelig har sejret over synden. Lad det fulde lys fra hans liv strømme ind i sjælen hos dem, der er i mørke. Ved evangeliets umiddelbare kraft er tusinder blevet omvendt på een dag.   ret

Når en synder bliver sig den kendsgerning bevidst, at det kun er gennem Kristus, han kan opnå et evigt liv; når han indser, at lydighed mod Guds ord er betingelsen for indgang i Guds rige; når han set Kristus som en soning for synd - da kommer han til Frelseren i ydmyghed og bodfærdighed, bekender sine synder og søger tilgivelse. Hans Sjæl får et indtryk af Guds majestæt og herlighed. Han får en så dyb følelse af længsel efter tilgivelse og et evigt liv i fred og renhed og glæde, at han helt overgiver sig i Guds hånd.   ret

Det er blevet mig pålagt at sige, at enkelte, der tilsyneladende er mest hengivne til synd, men i hvis sjæl lyset trænger ind med sin glans, vil blive de mest frugtbringende arbejdere på steder, hvor der findes netop sådanne syndere, som de selv engang var.   ret

Jeg skriver dette, fordi de, der beskæftiger sig med kolportørgerningen og med at gå fra hjem til hjem, ofte træffer mænd og kvinder, som efter deres udseende at dømme er grove og frastødende, men som vil blive nogle af de mest loyale og standhaftige tilhængere. Sandhedens ånd har i sandhed sin værdi i enhver menighed. De, som Herren bruger, har måske ikke altid den udvortes politur; men dersom de besidder en retskaffen karakter, er de dyrebare i Herrens øjne.   ret

Kraft ovenfra
Efter som enden nærmer sig, vil Guds værk vokse i styrke og renhed og hellighed. Arbejderne vil fyldes med kærlighed til Gud og til hinanden. De vil værne om den strengeste retskaffenheds principper. Når den sande grundtone bliver anslået, vil Gud åbenbare sig som en barmhjertig og kærlig Gud. Engle fra himmelen vil komme menighedens medlemmer på jorden nær for at hjælpe dem i deres trang. Lad os altid huske, at vi er Guds medarbejdere. I samarbejde med himmelske kræfter vil vi føre hans gerning frem mod afslutningen med sang og med glæde i hjertet. En hellig nidkærheds ild vil blive tændt i hver eneste sjæl. Den ene skare efter den anden vil forlade fjendens rækker for at komme Herren til hjælp mod de vældige.   ret

Guds arbejdere må opnå en langt dybere erfaring. Hvis de overgiver alt til ham, vil han virke mægtigt for dem. De vil hejse sandhedens banner på befæstninger, som Satan indtil den tid har holdt og med sejrsråb tage dem i besiddelse. De bærer mærkerne efter kampen, men det trøstefulde budskab kommer til dem, at Herren vil lede dem videre fremad, sejrende og for at sejre.   ret

Når Guds tjenere med helliget nidkærhed samarbejder med guddommelige redskaber, vil forholdene i denne verden forandres og snart vil jorden med fryd modtage sin Konge. Da skal "de forstandige "De indsigtsfulde skal stråle som himmelhvælvingens stråleglans, og de, der førte mange til retfærdigheden, skal stråle som stjernerne for evigt og altid." Dan 12,3. stråle som himmelhvælvingens glans og de, som førte de mange til retfærdighed, skal lyse som stjerner evigt og altid".   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9Kolportør evangelisten 81
afsn nr:10Kolportør evangelisten 81
afsn nr:11Kolportør evangelisten 82
afsn nr:12Kolportør evangelisten 82
afsn nr:13Kolportør evangelisten 82
afsn nr:14
afsn nr:15Kolportør evangelisten 83
afsn nr:16Kolportør evangelisten 84
afsn nr:17Kolportør evangelisten 84