Review and Herald d. 21. september 1886
De, som er så tungsindige og fortvivlede, som samler mørke skyer omkring sig, vil finde styrke og opmuntring, hvis de vil tilbringe en time hver dag med at granske Skrifterne efter disse dyrebare løfter, samle og værdsætte dem som dyrebare perler. Lad dem især dvæle ved Guds barmhjertighed og hans villighed til at tilgive synder. Mange, som hele deres liv har vandret under en sky, vil blive fyldt med forundring, idet de ser kanalerne strømme over med barmhjertighed i stedet for mørke skyer, der er tunge af vrede og fordømmelser. ret
En lektie var med i ethvert offer, indprentet i enhver ceremoni, højtideligt forkyndt af præsten i sit hellige offer, og indskærpet af Gud selv – at gennem Kristi blod alene er der syndstilgivelse. Hvor lidt mærker vi som et folk kraften af denne store sandhed1 Hvor sjældent, med levende, handlende tro, tager vi denne store sandhed med ind i vore liv, at der er tilgivelse for den mindste synd, tilgivelse for den største synd! ret
Genløsningsplan er ikke blot flugtsvej fra straffen for overtrædelse, men gennem den tilgives hans synder, og vil til sidst blive modtaget i himlen – ikke som en tilgivet gerning, der er tilgivet og løsladt fra fagenskab, der ses med foragt på og ikke får venskaber og tillid; men bydes velkommen som et barn, og bringes tilbage i største tillidsfuldhed. ret
Vor Frelsers offer gjorde tilstrækkelig vej for enhver angrende og troende sjæl. Vi frelses fordi Gud elsker indkøbet af Kristi blod; og Han vil ikke blot tilgive den angrende synder, Han vil ikke blot lade ham gå ind i himlen, men Han, Faderens nådegaver, vil vente ved himlens porte til at byde os velkommen, og give os en overmådig adgang til de velsignedes boliger. Oh, hvilken kærlighed, hvilken forunderlig kærlighed har Faderen vist i gaven af Hans elskede Søn for denne faldne slægt! Og dette Offer er en kanal der overflyder af Hans uendelige kærlighed, at alle som tror på Jesus Kristus kan, ligesom den fortabte søn, få fuld og fri genoprejsning til himlens begunstigels ret
Evangeliet skulle ikke tolkes som om det tillader mennesker at leve i fortsat oprør imod Gud, ved at overtræde hans retfærdige og hellige lov. Hvorfor falder det sværere for dem, der hævder at kende Bibelen, at se Guds krav under nåden er akkurat det samme som han stillede i Eden - fuldkommen lydighed mod hans lov. I dommen vil Gud spørge dem, der bekender sig til at være kristne: Hvorfor hævder du at tro på min søn, når du fortsætter med at overtræde min lov? Hvem har forlangt det af dig - at overtræde mine regler for retfærdighed? "Se, at adlyde er mere værd end slagtoffer, og at være lydhør er mere værd end vædderfedt." Evangeliet i det nye Testamente tilbyder ikke en forringelse af standarden i Det gamle Testamente for at imødekomme synderen og frelse ham i synd. Gud Herren forlanger lydighed af sine undersåtter, fuldkommen lydighed imod hans bud. Nu som altid kræver han, at fuldkommen retfærdighed alene giver adkomst til himlen. Kristus er vort håb og vor tilflugt. Kun de lydige får tildelt hans retfærdighed. lad os modtage den i tro, så at Faderen ikke skal finde synd hos os. Men de, som har trådt den hellige lov under fode, har ingen ret til at gøre krav på den retfærdighed. Om vi dog kunne fatte den uendelige frelsesplan som lydige børn imod alle Guds bud, og tro, at vi har fred med Gud ved Jesus Kristus, vort sonoffer! ret
afsn nr: | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 3.kv 2007. s. 54 |
afsn nr: | Egw Bibelkommentaren bind 7 side 933 |
afsn nr: | Egw Bibelkommentaren bind 7 side |
afsn nr: | Egw Bibelkommentaren bind 7 side 950 |
afsn nr: | Egw Bibelkommentaren bind 6 side 1072 |