Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 22. september 1891

"Ikke behage mennesker."

Det er vor visdom at frygte Gud og elske ham af hele vort hjerte. Han skal være den første og sidste og bedste i alt. Vi skal ikke være som markens dyr, som spiser og drikker uden at skænke Gud en tanke, og som ikke forstår at vise taknemmelighed mod deres Skaber for hans daglige gaver. Alle vi, som er væsener, der er blevet velsignet af Gud med evnen til at ræsonnere, med intellekt og dømmekraft, burde anerkende, at vi står til regnskab over for Gud. Det liv, han har givet os, er et helligt ansvar, og ikke et øjeblik af det skal tilbringes letsindigt; for vi skal møde det igen i dommens optegnelse. I himmelens bøger skildres vort liv så nøjagtigt som på billedet på fotografens plade. Vi bliver ikke blot stillet til regnskab for det, vi har gjort, men for det, vi har undladt at gøre. Vi stilles til regnskab for den karakter, vi ikke har dannet, og for de anledninger, vi ikke har benyttet.   ret

Kære unge, vær vis på, at dine synder vil finde dig. Frelseren har sagt: "for der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt." Matt 10,26. Dette vidnesbyrd er så klart, at det ikke kan misforstås. Ingen synd kan undgå Guds øje, enten den udføres om dagen eller om natten, i byen eller i den ensomme ørken. Enhver sjæl vil få løn efter sine gerninger. Det øje, som aldrig slumrer, har lagt mærke til alle dine gerninger. Han kender dine fejl, han ser din ligegyldighed og efterladenhed og din ringeagt for Guds retfærdige fordringer. Måske du har kunnet skjule din mangel på interesse i Guds sag for din far og mor eller dine søstre og brødre, men Gud kender dit hjertes sande tilstand.   ret

David udbryder: "hvor skulle jeg søge hen fra din nød? Hvor skulle jeg flygte hen fra dit ansigt? Stiger jeg op til himlen, er du der, lægger jeg mig i dødsriget, er du der. Låner jeg morgenrødens vinger og slår mig ned, hvor havet ender, så leder din hånd mig også der, din højre hånd holder mig fast. Siger jeg: "mørket skal lukke mig, lyset blive til nat omkring mig", så er mørket ikke mørke for dig, natten er lys som dagen, mørket er som lyset." Sl. 139,7-12. Intet er skjult for ham, med hvem vi har at gøre. Når vi betænker, at alle vore synder skal åbenbares på dommens dag, må vi så ikke skælve? Intet hjerte, som ikke er forhærdet i synd, kan betænke denne forfærdelige sandhed uden alvorsfulde anelser. Dersom vi ikke vågner op og omvender os nu i prøvetiden og finder fred i Gud, så vil vi vågne op, når frygt komme som en hvirvelvind, når menneskenes byer med alle deres prægtige bygninger skal omstyrtes, og himlene forsvinde og sammenrulles som en bog.   ret

Ethvert øjeblik af vort liv er absolut virkeligt. Livet er ingen leg; det er af frygtindgydende betydning, det er fyldt med ansvar; der har evighedsbetydning. Når vi ser på livet fra denne side, bliver vi klar over, at vi behøver guddommelig hjælp. Den overbevisning vil trænge sig ind på os, at et liv uden Kristus vil være fuldstændig mislykket men hvis Jesus bliver i os, vil der være en hensigt med livet. Vi vil da komme til at forstå, at vi ikke uden Guds nåde og Helligånden vil kunne nå det høje mål, han har sat for os. Der er et guddommeligt mål for karakteren, vi skal nå og idet vi stræber efter at nå himmelens mål, vil guddommelige motiver tilskynde os, sindet vil blive ligevægtigt og den urolige sjæl vil finde hvile i Kristus.   ret

Hvor ofte møder vi ikke mennesker som aldrig er glade. De savner glæden ved den tilfredsstillelse og den fred, Jesus kan give. De bekender kristentroen, men opfylder ikke betingelserne for at opnå Guds løfter. Jesus sagde: "kom hid til mig, alle i, som er tyngede af byrder og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer og lær af mig, thi jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet; "så skal i finde hvile for jeres sjæle" thi mit åg er gavnligt og min byrde er let." mange lever i uro, fordi de ikke er elever i mesterens skole. Af erfaring forstår Guds hengivne og selvopofrende barn hvad det er at eje Kristi fred. Kristi sande efterfølgere ved, at de må tage hans åg, tage del i hans prøvelser og bære hans byrder de ønsker ikke at beklage sig, da Kristi ydmyghed og sagtmodighed gør åget nemt og byrden let.   ret

Det er higen efter egennyttig magelighed, lysten til fornøjelser selvtilbedelse og selvophøjelse, som forbedrer dig i at lære de vigtige praktiske lektier i Kristi skole. Den kristne er forpligtet til ikke at lade sig præge af omgivelserne og omstændighederne, men at forme sin karakter efter det guddommelige mønster i et liv der er hævet over omgivelserne. Han må være trofast under alle omstændigheder samvittighedsfuldt gør han sin pligt og benytter enhver anledning, Gud giver ham, så han anvender sine evner bedst muligt. Med henblik på Guds herlighed virker han for Jesus, uanset hvor han opholder sig. Han må gøre sin pligt med troskab og gøre brug af de anledninger Gud giver ham og bruge sine evner på bedste måde. Med blikket rettet mod Guds herlighed vil han virke for Jesus, hvor han end befinder sig. Vi må overgive viljen og hjertet til Gud og blive bedre kendt med Kristus. Vi må fornægte selvet, tage korset op og følge Jesus. Ikke én af os kan nå himmelen, uden at tage korset op og vandre ad den smalle vej. Hvor mange bærer ikke korset som et smykke, men undgår at bære korset i hverdagslivet.   ret

Der er mange, som bekender sig til at være Kristne, der ikke er forenet med Kristus. Deres daglige Liv, deres Ånd, vidner om, at Kristus, det Herlighedens Håb, ikke har fået sin Skikkelse i dem. Man kan ikke stole på dem, man kan ikke helt forlade sig på dem. De er interesseret i at reducere deres Tjeneste til et Minimum af Anstrengelser og på samme Tid forvente den højeste Løn. Navnet Tjener passer på ethvert Menneske, thi vi er alle Tjenere og det er vigtigt for os at lægge Mærke til, hvad Slags Tjenere vi er. Er vi tro Tjenere, eller er vi utro? Kristi kors hugger alle ugudelige lidenskaber og vaner over ved roden. Lige meget hvilken slags arbejde du har, vil du tage Kristi principper med dig i din gerning og gøre dig til ét med den opgave, der overdrages dig. Din arbejdsgivers interesser vil være dine. Hvis du modtager betaling for din tid, vil du forstå, at tiden ikke er din egen, men tilhører dem, som betaler dig for den. Hvis du er ligegyldig og ødsel og ødelægger materialet, misbruger tiden og forsømmer at være omhyggelig og flittig, bliver du nedtegnet i himmelens bøger som en utro tjener.   ret

De, som er utro i de mindste timelige affærer, vil være utro, når det gælder ansvar af større betydning, de vil røve fra Gud og ikke være i stand til at møde den guddommelige lovs krav, de vil ikke forstå, at deres talenter hører Gud til og burde vies hans tjeneste. De, som ikke gør mere over for deres arbejdsgivere end det, det er befalet dem at udføre, når de ved, at arbejdets fremgang beror på en ekstra anstrengelse fra deres side, vil man ikke kunne betragte som tro tjenere. Der er mange ting som skal udføres, som ikke er direkte specificeret, men som i virkeligheden den, der er ansat i tjenesten, bør give agt på. Tab og forsømmelser kunde have været undgået, dersom stor flid og uegennyttig tjeneste var blevet udvist og dersom de kærlighedens principper, som Jesus har lært os, var blevet ført ud i livet af dem, som bekender hans navn. Men der er mange, som arbejder i Guds værk og som Gud noterer under betegnelsen øjentjenere. Det er den, grimmeste form for egenkærlighed, som leder en arbejder til ikke at gøre den bedste anvendelse af tiden, eller ikke tage vare på ejendele, fordi han ikke står direkte under sin mesters øje. Men mon sådanne arbejdere tror, at deres forsømmelser ikke bliver iagttagne og deres utroskab ikke bliver nedtegnet. Dersom deres øjne blev åbnede, vilde de se, at en vægter betragtede dem og at al deres ligegyldighed blev nedtegnet i himlens bøger.   ret

De; som er utro i Guds værk mangler principper. Deres motiver er ikke af en karakter, som leder dem til at vælge det rette under alle omstændigheder. Guds tjenere bør føle, at de til alle tider bliver iagttagne af deres arbejdsgiver. Han, som gav agt på Belsazzars vanhellige fest, er til stede i alle vore institutioner, på købmandens kontor, i det private værksted og den usynlige hånd nedtegner din forsømmelse lige så sikkert, som den skrev på væggen den frygtelige dom over den gudsbespottende konge. Fordømmelsen over Belsazzar blev skrevet med ildbogstaver: du er vejet på vægtskålen og fundet for let og hvis du undlader at opfylde de forpligtelser, du har fået af Gud, vil du høre den samme fordømmelse.   ret

Der er mange som bekender at være kristne, som ikke er forenet med Kristus. Deres daglige liv, deres ånd, bevidner at Kristus ikke formes indeni, herlighedens håb. Dem kan man ikke regne med eller stole på. De er ivrige efter at reducere deres tjeneste til et minimum af arbejde, og samtidig få den højeste løn. Navnet ”tjener” kan bruges på ethvert mennesker; for vi er alle tjenere, og det vil være godt for os at se hvilken form vi tager på. Er det upålidelighedens eller troskabets mønster?   ret

Er det den almindelige tilbøjelighed blandt tjenere at gøre så meget som muligt? Eller er det snarere almindeligt at slippe fra arbejdet så hurtigt og så let som muligt og erholde sin løn for så få anstrengelser som muligt? Det er ikke deres mål at gøre arbejdet så grundigt som muligt, men bare at få deres betaling. De, som bekender sig til at være Kristi tjenere, bør ikke glemme apostelen Paulus formaning: i trælle; adlyd jeres herre efter kødet med frygt og bæven i jeres hjertes enfold, som Kristus; ikke med øjentjeneste, som de, der vil tækkes mennesker, men som Kristi tjenere, så i gør Guds vilje af hjertet, idet i med god vilje gør tjeneste som for herren og ikke for mennesker, idet i ved at hvad godt enhver gør, det skal han få igen af herren, hvad enten han er træl eller fri.   ret

De, som træder ind i Guds værk som øjentjenere, vil finde, at deres gerning ikke kan tåle menneskers eller engles tilsyn. For at kunne udføre et fremgangsrigt arbejde, er det nødvendigt at besidde kundskab om Kristus, for denne kundskab vil give os sunde og rette principper og forlene os med en nobel, uegennyttig ånd, ligesom den vor frelser besad, ham, hvem vi bekender os til at tjene. Trofasthed, økonomi, omhyggelig grundighed bør karakterisere alt vort arbejde, hvor vi end måtte være, i køkkenet, i værkstedet, på trykkeriets kontor, på sanatoriet, på skolen, eller hvor som helst vi måtte være ansatte i herrens vingård. Den, som er tro i det mindste er også tro i meget, og den, som er uretfærdig i det mindste, er også uretfærdig i meget.   ret

afsn nr:1Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 1.kv 2006. s. 65
afsn nr:2Evangeliets sendebud 169/92
afsn nr:3Evangeliets sendebud 169/92
afsn nr:4At jeg må kende ham 0320 evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:5At jeg må kende ham 0320 Kristus alene 245... Evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:6At jeg må kende ham 0328... Kristus alene 245... Evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:7Budskaber til de unge 135... Evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:8Budskaber til de unge 134... Evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:9Budskaber til de unge 135
afsn nr:10
afsn nr:11Budskaber til de unge 135... Evangeliets sendebud 170/92
afsn nr:12Sabbatsskolelektier, lys i mørke, 1.kv 2002. S. 57