Review and Herald d. 23. september 1884
Mådehold i alle ting
Kun en lille del af livet tilstås os her; og enhver bør stille spørgsmålet: Hvordan kan jeg bruge mit liv som jeg får mest ud af det? Livet er kun værdifuldt når vi bruger det til gavn for vore medskabninger og til Guds ære. Opelskes de evner omhyggeligt som Skaberen har begavet os med vil vi have nytte af det her og i det evige liv i den kommende verden. ret
Den tid bruges godt som anvendes til oprettelse og bevarelse af sundt fysisk og mental sundhed For ofte påskønnes sundhedens dyrebare velsignelse ikke, får den går tabt ved overtrædelse af naturlove, og lidelser og sygdom erfares Det er let at miste helbredet, men det er vanskeligt at genvinde det. ret
Mange mennesker er så optaget deres iver for forretninger og livs sorger at det er på bekostning af hvile, søvn, og livets bekvemmeligheder på bekostning af dette formål. Deres naturlig gode legemsopbygning nedbrydes, sygdomme kommer ind, og døden lukker sceneriet. Og alligevel kan det menneske som er blevet velhavende på en så forfærdelig omkostning ikke tage en eneste doller af det fra dig. Penge, fine boliger, dyrebare klæder nytter ham ikke noget nu; dette livsværk er mere end nyttesløs. ret
Vi kan dårlig tillade os at forklejne eller forkrøble en enkel funktion i vort sind eller vort legeme ved overbelastning, eller ved at misbruge nogen dele af den levende maskineri. Lige så sikkert som vi gør dette, må vi lide under følgerne. Det er vor første pligt over for Gud og vore medmennesker at udvikle alle vore kræfter. Alle evner som Skaberen har begavet os med bør opelskes i den højeste grad af udvikling, at vi er i stad til at gøre den største mængde gode, som vi er i stand til. Der er behov for Kristi nåde til at forælde og rense sindet; dette vil sætte os i stand til at se og rette vore ufuldkommenheder og udnytte det fortrinlige i vore karaktertræk. Dette arbejde, der udføres i Jesu navn og styrke, vil være af større gavn for samfundet end nogen prædiken vi kan holde. Indflydelsen fra en velafbalanceret sind, og velordnet liv er af uvurderlig værdi. Umådeholdenhed er grundlag for en stor del af livets dårligdomme. Det udsletter titusinde årligt. Umådeholdenhed er ikke begrænset til giftig alkoholdrikkeri, men indbefatter skadelig eftergivenhed for appetitten og lidenskaber. I dag lider tusindvis af fysisk smerte, og ønsker igen og igen at de aldrig var blevet født. Gud har ikke planlagt denne tilstand af tingene; det blev sat i gang af grov overtrædelse af naturlovene. Hvis appetitten og lidenskaberne var under den helliggjorte forstands kontrol, vil samfundet vise et helt anderledes aspekt. ret
Mange ting som ofte gøres til mad artikler er ikke egnet til føde; smagen af dem er ikke naturlige, men er blevet opdyrket. Stimulerende mad skaber et ønske efter endnu stærkere stimulanser. Ufornøjelig mad, bringer hele systemet ud af orden, og unaturlig længsel og appetit er resultatet deraf. "Rør det ikke, smag det ikke, behandl det ikke," bør mottoet være, frem for blot brug af spirituelle alkoholdrikke. Sand mådeholdenhed lærer os at afstå helt fra det som er skadeligt, og bruge sunde og nærende mad artikler på en klog måde. ret
I vort land gøres der store anstrengelser for at standse drikkeriet, men det har vist sig at være vanskeligt at overvinde og binde den fuldvoksne løve. Hvis halvdelen af disse anstrengelser blev brugt til at oplyse forældrene om deres ansvar med hensyn til at forme deres børns vaner og karaktertræk, ville der blive udrettet tusindfold mere godt end ved den nuværende fremgangsmåde. Vi ønsker alle arbejdere i afholds arbejdet held og lykke, men vi opfordrer dem også til at se nøjere på årsagen til det onde, de bekæmper, og til mere gennemført og konsekvent at gå til reformer. ret
Den unaturlige appetit efter spirituøse alkoholdrikke skabes i hjemmet, i mange tilfælde ved rigtig mange af de menneskers borde, som er mest ivrige efter at føre afholds kampagner. De første skridt til umådeholdenhed tages sædvanligvis først i ungdommen. Barnet får stimulerende mand, og opildner en unaturlig trang. Der lefles for denne falske appetit under deres udvikling. Smagen bliver mere og mere forvansket, der anmodes efter stærkere stimulanser og føjes, indtil appetittens slave kaster alt til side til sidst. Det onde begynder først i livet, og kunne forhindres af forældrene. ret
Forældre bør styre sig selv deres liv at det vil være en daglig lektie i overbærenhed og selvkontrol i deres hjem. Faderen og moderen bør gå sammen med at disciplinere deres børn; enhver bør tage sin del af ansvaret. De bør anerkende sig under højtidelig forpligtelse mod Gud og oplære deres afkom på en sådan måde, at de sikres så vidt mulig god fysisk sundhed og veludviklede karaktertræk. Ikke desto mindre påhviler moderen et tungere ansvar, især i de første år af hendes børns liv. Det er hendes pligt at kontrollere og styre de udviklende tankesind, som hun har et ømt ansvar for, såvel som at overvåge deres sundhed. Faderen bør hjælpe hende med sin sympati og råd, og dele hendes byrde hvor det end er muligt for ham. ret
Forældre bør ikke se let på opdragelsesarbejdet af deres børn, ej heller forsømme det på nogen måde. De bør bruge meget tid til at nøje studere lovene der regulerer os i det hele taget. De bør gøre det til deres første forretning at få forstand på den rigtige måde at behandle deres børn på, så de må sikre dem sunde tankesind i sunde kroppe. De bør især dække deres borde under alle omstændigheder med ustimulerende og dog nærende mad. Der er kun få som gennemfører de rigtige principper i sundhedsreformen, når de dækker deres borde. I et meget stort omfang, styres de af sædvaner i stedet for af sund fornuft og kravene fra Gud. Mange som bekender at være Kristi efterfølgere, er sørgeligt forsømmelige i hjemmepligterne. De indser ikke vigtigheden af at forme deres børns karakter, så de vil få moralsk modstandskraft til at modstå de fristelser der omsnærer de unges fødder. ret
Vi råder indtrængende til, at principperne for afholdenhed bliver indført i hjemmet, så de kommer til at gælde alle detaljer; at forældrenes eksempel bliver et forbillede på afholdenhed, og at børnene lærer selvfornægtelse og selvbeherskelse og at dette så vidt muligt påtvinges dem fra de er ganske små. Og først er det vigtigt at de små oplæres at de spiser for at leve, og ikke leve for at spise; at appetitten må underlægges viljen; og at viljen må styres af rolig og forstandsmæssig fornuft. ret
"Der er endnu kun få, som er vakt tilstrækkeligt til at forstå, hvor meget deres spisevaner har at gøre med deres helbred, deres karakter, deres brugbarhed i denne verden og deres evige skæbne. Appetitten burde altid være undergivet legemets behov og forstanden. Legemet burde være forstandens tjener og ikke omvendt. Alle burde have en forståelse af deres eget legeme, så at de kunne udbryde med salmisten: ”Jeg vil takke dig, fordi jeg er underfuldt skabt.” ret
afsn nr:1 | At jeg må kende ham 0321 |
afsn nr:2 | At jeg må kende ham 0321 |
afsn nr:3 | |
afsn nr:4 | At jeg må kende ham 0321 |
afsn nr:5 | Sabbatsskolelektier, Lys i mørke, 4.kv 2009. s. 36 |
afsn nr:6 | Barnet i hjemmet 397 |
afsn nr:7 | |
afsn nr:8 | |
afsn nr:9 | |
afsn nr:10 | Barnet i hjemmet 384 |
afsn nr:11 | At jeg må kende ham 2103 |