Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 28. september 1897

Forkynd ordet

Men du, bliv ved det, du har lært og er blevet overbevist om! Du kender dem, du har lært det af, og fra barnsben kender du De hellige Skrifter, der kan give dig visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning.   ret

Hele Bibelen er Inspireret af Gud og er gavnligt til at belære, vejlede og oplyse om retfærdighed, for at Guds børn kan blive fuldkomne og beredte til at udføre al god gerning. Guds ord er som et skatkammer. Det er et lys, der skinner i mørket. Det er bedre at forsømme det, der hører denne verden til, end det er at forsømme sin bibellæsning. Gud har maget det således, at når man studerer Bibelen, finder man frem til de betydningsfulde sandheder i den. Det gør mig ondt, når jeg ser, at selv blandt dem, der venter på Herrens komme, er der nogle, der er mere optaget af det opdigtede. Verden er fyldt med sådanne bøger, men Gud har givet os et bestemt arbejde at udføre, og så skal vi ikke vende os mod andre forhold og bruge tid og kræfter på at sælge bøger, der ikke giver noget lys. Kristendom er noget særdeles praktisk, og de, der har iført sig Kristus, bør vandre, som han vandrede. Vi bør være fuldstændig optaget af Guds værk. "Da nu alle disse ting må gå i opløsning, hvor helligt og gudfrygtigt bør I da ikke leve, mens I venter på, ja, fremskynder Guds dags komme," (2 Pet 3, 11.12).   ret

Gud udfører normalt ikke mirakler for at fremme hans sandhed. Hvis forvalteren forsømmer at kultivere jordbunden efter at have sået sæden, udvirker Gud ikke et mirakel for at modvirke denne forsømmelse. Når høsten kommer, vil han finde sin mark gold. Gud virker i henhold til de principper, som han har vist sine børn, og det er op til os at lægge kloge planer. Vi skal tage de midler i brug, som Gud peger på vil give resultater. De, der ikke gør en bevidst indsats, men bare venter på at Helligånden skal drive dem til handling, vil gå til grunde i mørke. Vi kunne spørge dem, der venter på et mirakel, hvad de har gjort med det Gud har placeret inden for rækkevidde! Vi kunne spørge dem, der håber på et eller andet overnaturligt og hele tiden siger: "Tro, bare tro", har I fulgt Guds vilje? Herren har sagt: "Du må" og "Du må ikke". Lad alle studere lignelsen om talenterne og gøre sig klart, at Gud har givet hvert eneste menneske en gerning. Han har givet alle mennesker et talent, som når det bliver brugt efter evne, vil øge deres effektivitet. Man kan ikke sidde stille og intet gøre i Guds værk. Der er en indsats, der skal ydes for Mesteren, når det gælder at besejre onde vaner, som Guds ord fordømmer, - og også når det gælder det gode, som anbefales. Vi må kæmpe mod det onde som enkeltpersoner, vriste os løs af alle uheldige forhold, studere Guds ord og bede om guddommelig hjælp for at kæmpe mod verden, kødet og - den onde. Vi har brug for dagligt lys fra Gud for at kæmpe troens gode strid.   ret

Den, der ikke gør noget, før han føler sig særlig tilskyndet til at gøre noget for Gud, kommer aldrig til at gøre noget. Gud har givet os sit ord, er det ikke tilstrækkeligt! Kan du ikke høre hans stemme gennem Ordet! Hvis du bruger de af Gud anviste midler og søger Skriften med flid, samtidig med at du er indstillet på at adlyde sandheden, vil du vide, om læren kommer fra Gud. Gud vil dog aldrig udføre et mirakel for at tvinge dig til at tro sandheden. Gud, der lod sin enbårne søn dø på Golgathas kors, har gjort det muligt for alle mennesker at blive frelst. Kristus døde for en verden i ruiner, og på grund af Kristi fortjeneste har Gud valgt at give mennesker en chance mere. De får endnu en mulighed for at holde Guds bud eller at vandre på overtrædelsens vej, som Adam gjorde det. Ved sit uendelige offer har Gud gjort det muligt for mennesker at vise hellighed allerede her i livet. De, der vil bekræfte deres udvælgelse til et evigt liv i fremtiden, må bekræfte det ved at vise lydighed mod Guds bud. Stærke følelser, stærke impulser eller ønsker om himlen, beviser ikke, at du er udvalgt til at sidde sammen med Jesus Kristus på hans trone. Hvis I ville kende guddommens mysterium, ville I følge det som er blevet åbenbaret. Betringelserne for evigt liv er blevet anført tydeligt. Jesus siger: "Hvis I elsker, så hold mine befalinger. . . . Han som har mine bud, og holder dem, ham er det som elsker mig: og han som elsker mig skal elskes af min fader, og jeg vil elske ham, vil vise mig selv i ham. . . . Hvis et menneske elsker mig, vil han holde hvad jeg siger: og det ord som I hører fra mig er ikke mine, men Faderen som sendte mig." Her er betingelserne som enhver sjæl er udvalgt til evigt liv. jeres lydighed til Guds bud vil bevise at I er indstillet til den herlige arv. I er udvalgte til at arbejdere sammen med Gud, til at arbejde i harmoni med Kristus, til at bære hans åg, til at løfte hans brde, og til at følge i hans fodspor. I er blevet forsynet med midler, hvorved I kan opnå det som gør jeres høje kald og udvælgelse sikker. Ransag skrifterne, og I vil finde at ikke en søn eller datter af Adam er er udvalgt til at blive frelst i ulydighed mod Guds bud.   ret

Skulle Gud frelse mennesker i ulydighed, efter at have tilstået dem en anden prøvetid, sat dem på prøve i dette liv, ville de svigte over for det fremtidige livs autoritet. Dem som er illoyale over for Kristus i denne verden vil være illoyal over for ham i den kommende verden, og vil skabe et andet ophør i himmelen. Mennesket vil få historien om adams ulydighed og fald for sig, på grund af dette vil de advares mod at overtræde Guds lov. Jesus Kristus dødde for at alle mennesker kunne få en chance for at gøre deres kald og udvælgelse visselig; men retfærdighedens standard i denne evangeliske tidsalder er ikke mindre end den var i Adams dage, og himlen vil være lønnen for lydighed.   ret

Verden har sat Guds lov til side, men kristne er sat til at vise tro, loyalitet og hellighed. De er udvalgt til at adlyde Guds bud, selvom de ved at gøre det må bære korset.   ret

Bibelen skal være vor vejviser. Der er ikke noget, der kan udvide bevidstheden og styrke intellektet så meget som bibelstudium. Intet andet studium vil i den grad løfte sjælen og styrke evnerne, som studiet af de levende visdomsord. Tusinder af ordets forkyndere har svækket deres evner ved at beskæftige sig med hverdagsagtige ting i stedet for ivrigt at granske Guds ords skjulte skatte. Når sindet beskæftiger sig med at studere Guds ord, vil forståelsen øges og evnen til at fatte store og ædle sandheder vil udvikles. Det, som sindet får lov at beskæftige sig med, er med til at afgøre om det svækkes eller styrkes. Hvis sindet ikke opdrages til at anstrenge sig i forsøget på at forstå sandheden ved at sammenligne tekst med tekst vil det blive snævert og miste sin karakter. Vi bør bevidst søge efter sandheder, som ikke ligger lige for.   ret

Prædikanter, der forkynder bibelske sandheder i vor tid, bærer et yderst alvorligt budskab til mennesker, og de har brug for at disciplinere sindet for at de kan forstå frelsens store tema. De må forstå, hvad det er mennesker skal genløses fra, og hvordan de kan bringes tilbage til Guds paradis. Ulydighed var årsagen til menneskets fald; og fortsat ulydighed kan vel næppe gøre ham antagelig for Gud! Kan fortsat overtrædelse gøre ham skikket for Himlen? Lad prædikanterne forkynde Guds ord. "Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning" (2 Tim 4,2). Prædikanterne skal ikke forkynde menneskers meninger, fortælle historier eller vise dramatisk talent; men de skal agere som de stod for Guds og Herrens åsyn. De skal prædike ordet. Lad dem ikke vise letsindighed i deres tjeneste, men lad dem forkynde ordet på en måde, som gør et alvorligt indtryk på dem, der lytter. Lad dem ikke fremsætte egne tanker og fantasifulde kommentarer, som var det Guds ord, men lad dem præsentere det rene Guds ord med al alvor.   ret

Paulus omtaler nogle forkyndere, som forvansker skrifterne, men når de engang skal træde frem for al verdens dommer for at gøre rede for deres gerning, ville de ønske, at de ikke havde handlet så svigefuldt med Guds ord. Herrens trofaste tjenere vil give agt på formaningen til TImoteus: "Hvad enten det er belejligt eller ubelejligt." "De vil tage anlening når det er tid for deres aftaler, og uden for stunde, på deres private steder, ved vejsiden, eller i hos de familier de besøger. I deres personlige arbejde vil de fremføre sandheden ind i deres bevisthed, med al alvor og i ånds iver, hvis de giver agt, vil virke for menneskets frelse, og hvis det forsømmes for hans dom. De må ikke blot advare mennesker, men irettesætte og formane med al langmodighed og lære. Mange, mange anledninger går til spilde, fordi prædikanter regner dem for ubelejlige, men selv under vanskelige omstændigheder, kan Herren få sandhedens ord til at fæstne sig i lytterens sind. "Så dit korn om morgenen, og lad ikke hånden hvile ved aftenstid, for du ved ikke, om det ene eller det andet lykkes, eller om begge dele går godt." (Præd 11,6).   ret

Satan kan hjælpe os til utallige undskyldninger for ikke at gøre vor pligt med at advare dem, der fejler og at forkynde sandheden i Jesus for sjæle, der er ved at gå fortabt. Prædikanter, der elsker at prædike, vil stå i fare for at prædike for længe, - som om en masse ord var det væsentlige. Dette gør dem så udslidte, at de hverken kan eller vil yde en personlig indsats, når lejlighed byder sig for virkelig at tale til tilhørernes hjerter. En prædikant bør være parat til at åbne Bibelen, som lejlighed byder sig og vejlede, advare eller trøste dem, der lytter. Han bør forkynde sandheden og bruge Guds ord, som det er passende i forhold til dem, han er sammen med. Alt for mange prædikanter forsømmer at tage sig trofast af dem, de kommer i kontakt med. De overlader det nærliggende til andre, for de ønsker ikke at løbe den risiko at miste deres venskab, som de virker for. Hvis prædikanter i tide ville tage sig af dem, der fejler, ville de forebygge meget ondt og redde sjæle fra døden. Hvor den ene forsømmer at advare mens en anden gør det, vil den der fejler få det indtryk, at ham, der ikke påpegede deres fejltrin var en god prædikant. Dette er bare ikke tilfældet, han var bare prædikant - ikke Guds medarbejder, når det gælder at påpege synd. Med Jesu ydmyge sindelag skal du gøre den gerning, der vil bevise din tjeneste. Du bør vise sorg over synden, men ikke en vanhellig lidenskab i at påtale fejltagelser. Du må gøre alt med tålmodighed og i overensstemmelse med læren; og du skal ikke blive mismodig, hvis du kun ser ringe resultater af din indsats. Det kræver udholdenhed og tålmodighed. Men hold ud! Vis, at du forstår, hvornår du skal sige noget, og hvornår du skal tie stille.   ret

Paulus opfordrede Timotheus til at prædike ordet, men også til at være tålmodig. Man bør ikke forsømme dette. Prædikanterne bør i tide og utide være på udkig efter sjæle, som de vil blive krævet til regnskab for. De bør vise stor omhyggelighed. I alle ting bør de være på vagt over Satans snigløb, så de ikke lokkes til at forsømme det ubehagelige. Lad ikke vanskeligheder holde dig tilbage eller gøre dig mismodig. Mød vanskelighederne med et afbalanceret sind og en fast karakter. Når du overvinder vanskelighederne, får du samtidig en rig oplevelse. Gør en evangelists indsats - vand og plej den sæd, der allerede er sået. Når man har plantet en ny menighed, bør den ikke overlades til sig selv. Prædikanten skal søge at udvikle menighedens talenter, så man kan blive ved at holde møder. Timotheus fik besked på at tage fra menighed til menighed og opbygge menighederne i den allerhelligste tro. Han skulle udføre en evangelists arbejde, hvilket er endnu mere betydningsfuldt end prædikantens. Han skulle prædike ordet, men ikke forblive ved en menighed.   ret

Bestem dig for ikke at gå uden om det ubehagelige i din indsats. Gør du det, bliver du medskyldig i nogle sjæles undergang. Hvis vi virkelig er kristne, vil vi have hans ånd i os, som døde for fortabte. Vi skal elske den fejlende synder så meget, så vi ikke taler ham efter munden og forårsager at han fortsætter sin fejlagtige kurs. Vi må være på udkig efter sjæle, som den, der skal stå til regnskab. Vi må sikre os, at vi viser en både hellig og helliggjort kærlighed, uden spor af sentimentalisme. Der findes meget af denne falskhed i verden, men det har ikke Guds velbehag. Vi må løfte det banner, som vi har fået af den evige Gud, for verden. Hvis vi er trofaste overfor Gud i det små, vil vi få et helligt mod, når vi kaldes til at træffe vise beslutninger. Vi vil få lov til at vandre sammen med Gud og at samarbejde med ham.   ret

afsn nr:1
afsn nr:2
afsn nr:3
afsn nr:4
afsn nr:5
afsn nr:6
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12