Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 30. september 1902

Arbejdet i byerne

Tiden går, og Herren kalder på medarbejdere fra alle afdelinger i hans værk at opløfte deres øjne og se at markerne er helt moden til høst.   ret

Vore medarbejdere forgrener sig ikke sådan ud som de burde i deres anstrengelser. Vore ledende mænd er ikke vågen for det arbejde som skal udrettes. Når jeg tænker på de byer der er arbejdet så lidt med, hvor der skulle advares så mange tusinder om Frelserens snarlige genkomst, så nærer jeg et inderligt ønske efter at se mænd og kvinder gå ud, for at arbejde i Åndens kraft, fyldt med Kristi kærlighed for sjæle som er på vej til fortabelse.   ret

Dem i vore byer – der bor inden for vore døres skygge – er underligt nok blevet forsømt. Der bør organiseres tiltag for at give dem den nærværende sandheds budskab. En ny sang bør lægges i deres munde. De skal gå ud for at viderebringe andre, der nu er i mørke, lyset i den tredje engels budskab.   ret

Vi behøver alle at være lysvågen, idet veje åbner sig op, må vi fremføre arbejdet i de store byer. Vi er langt bagud med at følge undervisningen, og gå ind i disse byer og rejse mindesmærker for Gud. Vi skal lede sjæle skridt for skridt til sandhedens fulde lys. Vi skal fortsætte arbejdet indtil en menighed er organiseret, og et beskedent tilbedelseshus er bygget. Jeg er stærkt opmuntret til at tro at mange personer, som ikke er af vor tro, vil hjælpe betydeligt med deres midler. Jeg har fået det lys at mange steder, især i Amerikas store byer, vil få tilstået hjælp fra disse personer.   ret

De medarbejdere der arbejder i byerne bør læse de tiende og ellevte kapitel i Hebræerbrevet omhyggeligt, og tilegne sig den undervisning denne skrift indeholder. Det ellevte kapitel er en optegnelse af den trofastes erfaring. Dem som arbejder fro Gud i byerne må gå ud i tro, og gøre deres allerbedste. Idet de våger, arbejder og beder, vil Gud høre og besvare deres bønner. De vil få en erfaring som er uvurderlig for dem i deres efterfølgende arbejde. Tro er det der håbes på, beviset for usynlige ting.   ret

Mine tanker er stærkt oprørte. I alle byer er der et arbejde at gøre. Medarbejdere skal tage ud til vore store byer og holde lejrmøder. Til disse møder, skal de allerbedste talenter anvendes, så sandheden kan forkyndes med kraft. Mennesker med forskellige gaver skal involveres. Et menneske har ikke alle de gaver der er nødvendige for arbejdet. For at gøre et lejrmøde succesrigt, er der brug for flere forskellige medarbejdere. Ingen bør føle at det er hans forret at gøre alt det vigtige arbejde.   ret

Hvis talerne proklamerer sandheden i Åndens kraft ved lejrmøderne i byerne, så kan hjerter nås. Kristi kærlighed der modtages i hjertet vil forjage vildfarelseskærlighed.   ret

Der er brug for lejrmøder som dem, der blev holdt i værkets tidligere trin, - lejrmøder der er adskilt fra konferensens forretningsarbejde. Ved et lejrmøde bør medarbejdere være fri til at give sandhedskundskaben til dem som kommer udefra.   ret

Ved vore lejrmødearrangementer bør det gøres sådan at de fattige kan få sund, og veltilberedt mad så billigt så muligt. Der bør også være en restaurant hvor sunde retter skal tilberedes og serveres på en indbydende måde, især for udefrakommendes belæring.   ret

Dette arbejde skal ikke ses som adskilt fra andre dele af lejrmødearbejdet. Enhver afdeling i Guds arbejde er tæt forenet med enhver afdeling, og alle skal gå frem i fuldkommen harmoni.   ret

»Forband«, sagde Herrens engel »Forband Meroz og dem, der bor deri! fordi de ikke kom Herren til hjælp kom Herren til hjælp som helte!« Lad de ligeglade vågne op, og gøre deres del i Herrens arbejde, så denne forbandelse ikke bliver udtalt imod dem. Lad alle som kan, give sig selv til det længe-forsømte arbejde i vore byer, - et arbejde som er blevet betragtet, og gået forbi for noget andet, som den sårede mand blev forbigået af præsten og levitten. Tag arbejdet i byerne helhjertet, intelligent og uselvisk op.   ret

Der er talentfulde og indflydelsesrige mennesker som længes efter noget som de ikke endnu ikke har modtaget. Lad sandheden blive præensteret for dem i sin enkelthed.   ret

Gud udvælger sine budbringere, og giver dem sit budskab; han siger: ”Hindre dem det ikke.” Nye metoder skal indføres. Guds folk må vågne op til den krævende tidsperiode de lever i. Gud har mennesker, som han kalder til sin tjeneste, – mennesker som ikke vil fremføre arbejdet på en livløs måde, som det er gjort tidligere. Mange som endnu ikke har hørt det budskab, der skal gives verden, har lært selvfornægtelsens og selvopofrelsens betydning. Mennesker vil acceptere sandheden, som vil arbejde med alvor og iver, taktfølelse og forståelse. Lad ingen tage modet fra disse nidkære medarbejdere. I nogle ting vil de gøre fejltagelser, og vil have brug for at blive rettet og instrueret. Men har mennesker ikke som har længes efter sandheden gjort fejltagelser, og behøver at blive rettet og oplært? Når de gør fejltagelser, kan Herren ikke kaste dem bort, men helbrede dem og styrke dem, bringe dem hans banner for at holde det højt.   ret

Vore store byer når hurtigt den tilstand, der var verdens tilstand før vandfloden kom, da ”Herren så, at menneskenes, ondskab tog til på jorden, og at deres hjerters higen og tragten kun var ond dagen lang.” Folk der bor i fornemme hjem, begår synder der er vanærende for Gud; men nogle af disse folk vil, medens det sidste prøvende budskab forkyndes, blive overbevist og omvendt. Fra Sin uudtømmelige kilde af nåde, kan Gud begave alle som kommer til Ham. Idet han ser på den faldne og degraderede menneskehed, erklærer han at Helligånden skal udgydes over al kød. Mange som aldrig har de særlige sandheder for denne tid, vil føle Åndens overbevisning, idet de lytter til et budskab af skræmmende betydning.   ret

Budskabet skal gå frem i vore store byer, som en lampe der brænder. Gud vil oprejse arbejdere til denne gerning, og hans engle vil gå foran dem. Lad ingen forhindre disse Guds udvalgte mennesker. Forbyd dem det ikke. Gud har givet dem deres arbejde. Lad budskabet blive givet med så megen kraft, at tilhørerne overbevises. Gud vil oprejse medarbejdere som vil være i indflydelsesrige virkekredse, medarbejdere som vil frembære sandheden til de mest håbløse steder. Mennesker vil sige: ”Ja,” hvor de tidligere har sagt: ”Nej.” Nogle som tidligere var fjender vil blive værdifulde hjælpere, fremme arbejdet med deres midler og deres indflydelse.   ret

Med denne intense interesse ser Gud på denne verden. Han har bemærket at mennesker er taget til fange fra tjeneste. Ned igennem tidsaldrene, har han talt sine arbejdere, både mænd og kvinder og har beredt vejen for dem og sagt: "Jeg vil sende mine budbringere til dem og de skal se et stort lys skinne midt i mørket. Hvad der er vundet til Kristi tjeneste, de vil bruge deres talenter til mit navns ære. Ved deres bestræbelser vil sandheden appellere til tusindvis, på den mest tvingende måde og åndeligt blinde mennesker vil få synet og vil lære min frelse at kende. Sandheden vil blive gjort så iøjnefaldende, at den som anstrenger sig vil få lov til at læse derom. Veje til at nå hjerterne med vil udtænkes. Nogle af metoderne i dette arbejde vil være forskellige fra de tidligere metoder, men lad ingen, på grund af dette, blokere vejen ved kritik.   ret

Gud vil sætte mange planer i gang for at fuldføre sit arbejde. De midler som han har betroede de velhavende mennesker, vil bruges til at støtte hans sag. Hans folk vil hellige deres anstrengelser mere og mere på den store fuldendelse, tro og adlyde denne hvervelse:   ret

"Mig er givet al magt i Himmelen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende." " Så blev Herren efter at have talt med dem optaget til Himmelen og satte sig ved Guds højre hånd. Men de gik ud og prædikede alle vegne. Og Herren virkede med og stadfæstede ordet ved de tegn, som fulgte med."   ret

afsn nr:1
afsn nr:2evangelisering s 70
afsn nr:3
afsn nr:4evangelisering s. 379
afsn nr:5
afsn nr:6evangelisering s 70
afsn nr:7
afsn nr:8
afsn nr:9
afsn nr:10
afsn nr:11
afsn nr:12
afsn nr:13evangelisering s 70
afsn nr:14evangelisering s 567
afsn nr:15evangelisering s 70. 567
afsn nr:16evangelisering s 129
afsn nr:17
afsn nr:18