Dette er hele artiklen. Alle afsnit er med. De er i ordnet rækkefølge. - Ren side - Tilbage

Review and Herald d. 1. oktober 1901

Hvordan man opnår åndelig styrke

Søg i skrifterne", befalede Kristus, "fordi I tror at I har evigt liv ved dem. Og det er dem der vidner om mig." Den Hellige Ånd er ved siden af enhver oprigtig Bibelgransker og den giver ham at afdække sandhedens skjulte ædelsten. Guddommeligt lys fylder hans sind og inprenter sandheden i ham med en ny frisk betydning. Han fyldes af en glæde han ikke tidligere har oplevet. Guds fred hviler over ham. Sandhedens kostbarhed indses som ingen sinde før. Et himmelsk lys skinner på ordet, og får det til at se ud som om hvert bogstav var beklædt med guld. Gud taler i egen person til hjertet. Hans ord bliver ånd og liv.   ret

Evigt liv er at modtage skriftens levende bestanddele og at udøve Guds vilje. Det er hvad ser ligger i ordene: "drikke blodet og spise kødet fra Guds Søn". Det er enhvers privilegium at tage del i det himmelske måltid, at studere ordet og derved opnå åndelige sener og muskler.   ret

Kort før Kristi korsfæstelse spurgte en af disciplene: "Herre, hvoraf kommer det at du vil åbenbare dig for os og ikke for verdenen? Jesus svarede og sagde til ham: "om nogen elsker mig, vil han holde fast ved mit ord: og min Fader skal elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den som ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord; og det ord i hører er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig. Dette har jeg talt til jer mens jeg endnu var hos jer. Men talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jer har sagt jer,"   ret

Disse ord er ikke bare halvt forstået af dem som Gud søger at bruge som formidlere af sandheden. Lad os tro ordet. Lad os praktisere de lærdomme som vi har fået af ham der har købt os med sit blod. Han siger "Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himmelen; om nogen spiser af det brød, han skal leve til evig tid. og det brød jeg vil give jer, er mit kød, til liv for verden".   ret

En værdifuld middag serveret for dem, der vil modtage Kristus som deres personlige frelser. Når de tager imod dele af hans ord dag efter dag, vil de blive næret og styrket.   ret

Hvorfor passerer Guds folk forbi den Store læres ord? Hvorfor støtter de sig til menneskelige væsener når de har dette store løfte: "Den, der spiser mit kød og drikker mit blod, bliver i mig, og jeg i ham. Ligesom den levende Fader har udsendt mig, og jeg lever i kraft af Faderen, sådan skal også den, der spiser mig, leve i kraft af mig. Det brød, som er kommet ned fra himlen, er ikke sådan som det, fædrene spiste; de døde, men den, der spiser dette brød, skal leve til evig tid" Joh 6,56-58. "Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv." Joh 6,63. Den som spiser dette brød skal leve til evig tid"? Han må dø, men Kristi liv er i ham, og ved opstandelsen vil han genopstå til et nyt liv.   ret

Det er givet enhver at hente fuldendt trøst og opmuntring fra disse sætninger. De der tager del i det måltid der er beredt dem, vil opleve en erfaring af den højeste værdi. De vil indse at Guds ord sammenlignet med menneskenes ord er som hveden overfor avnerne.   ret

Ved enhver plan vi lægger, må vi have fuldstændig overgivelse til Gud af vores vilje, ellers vil vi blive bedraget af det tilsyneladende rigtige som ikke er den faktiske sandhed. Som forvaltere af Kristi nåde må vi spørge ved hvert fodtrin: "Er dette Herrens vej?" Guds ord er en karakterdetektor og en motivtester. Vi må læse dette ord med hjerte og sind åbne for at modtage de indtryk Gud vil give os. Vi må dog ikke tro at bibelstudium kan fuldende det som kun Han som ordet åbenbarer, Han der står bag ordet kan fuldende. Nogle er i fare, fordi de tror at fordi de holder fast ved de sande læresætninger, så er de i en position hvor de kan modtage alle de velsignelser som læresætningerne lover. Mange følger sandheden i det ydre, uden at lade dets hellige principper få kontrollen i deres sind over deres ord, tanker og handlinger. De har ikke tilegnet sig den tro som arbejder i kærlighed og som renser sjælen. En der påberåber sig sandheden kan nægte at adlyde samvittighedens stemme. Hellere må enhver troende spørge? "Gør min tro mig til en Kristi efterfølger i hver af dagens timer?" Har den en helliggørende virkning på min sjæl? Kan jeg i stemme påstå, at Kristus har gjort mig stor? En fejlagtig tro og et kødeligt liv ses alt for ofte blandt bekendende troende. Hvis Guds ord skal være redskab for en frelsende udgang må det forstås og adlydes omhyggeligt i det praktiske liv.   ret

Hellig dem ved din sandhed: Dit ord er sandhed ligesom du har sendt mig til verden, således har jeg også sendt dem til verden. Og jeg helliger mig selv for dem, for at også de må være helliget ved sandheden, ikke alene for disse beder jeg, men også for dem, som ved deres ord kommer til tro på mig, at de alle må være et, ligesom du Fader i mig, og jeg i dig, at også de må være et i os, så verden må tro at du har sendt mig. Og den kærlighed du har givet mig den har jeg også givet dem, for at de skal være et, ligesom vi er et, jeg i dem og du i mig, for at de må være fuldkommen et så verden kan forstå at du har sendt mig og har elsket dem, ligesom du har elsket mig."   ret

Der er den standard som alle må opnå for at træde ind gennem Himmelens porte. Troens endemål er fuldkommengørelse af den menneskelige karakter, helligelse af den hele skabning. Herren ved hvad Hans folk behøver, og gennem sine udvalgte "agenter" viser han sin velvilje over for dem. Han arbejder uafbrudt for at glæde dem der tjener og elsker ham. Han glæder sig selv over tjeneste. Og når han ser mænd og kvinder adlyde Hans bud, velsigner han dem i rigt mål.   ret

På grund af legemets nedbrydningsproces, må blodet hele tiden fornyes gennem føden. Ligeledes er det med vores åndelige liv. Ordet må modtages dagligt, det må troens og efterkommes. Kristus må dvæle i os og fylde hele vor krop og forny sjælens "livsblod". Hans forbillede skal være vores rettesnor. I vores omgang med hinanden må vi åbenbare Hans sympatiske karaktertræk. Der må være en sand fremvisning af Kristi nåde gennem vore hjerter. så kan vi istemme med apostelen: "Jeg lever, dog ikke jeg, men Kristus lever i mig." Kristi liv fastboende i sjælen er årsag til glæden og garantien for vores herlighed.   ret

afsn nr:1Artikler 11/85
afsn nr:2Artikler 11/85
afsn nr:3Artikler 11/85
afsn nr:4Artikler 11/85
afsn nr:5Artikler 11/85
afsn nr:6Artikler 11/85
afsn nr:7Artikler 11/85
afsn nr:8Artikler 11/85
afsn nr:9Artikler 11/85
afsn nr:10Artikler 11/85
afsn nr:11Artikler 11/85